Miloš Dokulil v Britských listech píše: Diktovat, či nediktovat, toť otázka!
Z článku vybíráme:
Psal jsem v BL o jednom problému, který jsme někdy mohli zažít málem všichni A na další generace to vždycky v odstupu čeká. Povinná školní docházka, její účinnost, případně problémy s tím spojené. Takovými oblastmi obecného zájmu jsou třeba taky televize a její programy, anebo mobil a jeho služby (a za kolik). Přitom snad jen škola by mohla mít takový – rozumí se, že pozitivní – vliv, který by uchoval kladné stopy na celý život. To samozřejmě vždycky až na druhém místě, až po rodině (ať už má či nemá nějakou ideální či vzorovou strukturu). Význam pohodového mateřství a minimálně prvních šesti biologických let života pro další život každého člověka je zcela zásadní a nezastupitelný. Do toho všeho se svým vlivem dostává celkové sociální podhoubí či zastřešení (nebo struktura), které ovlivňuje jak rodinu, tak atmosféru a možnosti školy. V našich středoevropských poměrech do toho zapadá jistý výchozí standard bydlení a obecné kultury, a spolu s tím třeba také úroveň zábavy a nároky na ni (včetně finančního zajištění třeba sportu). Těch položek je samozřejmě více. (Aby to neznělo jen jako fráze; připojme hned dopravní obslužnost, zdravotní a sociální pojištění... Stačí?) Prolínají se někdy v nestejných preferencích, podle okolností. Mediálně pochopitelně se vždycky všechno soustřeďuje na jednu položku, kterou do 24 hodin vystřídá jiná atrakce. Dnes by to mohly být například rozbory vyhlídek pánů Hušáka či naopak Vítka na další osudy nejen Sazky, ale navíc zřejmě také finančních podpor českému sportu, že?
Zcela zásadně: ŠKOLA JE SETRVALÁ A NIČÍM NENAHRADITELNÁ INVESTICE DO BUDOUCNOSTI.
Přečtěte si i další článek autora Máte taky děti nebo vnoučata?.
Přečtěte si: Má smysl nějaká polemika kolem školství?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
21 komentářů:
Na VŠ by měli studenti pracovat samostatně ( existují snad skripta a učebnice ), na SŠ učivo musí učitel vysvětlit a holt na ZŠ vysvětlit a ještě napsat na tabuli, protože jsou tam i žáci s IQ 71. Ignorant
Tato debata má jeden velký problém. Je třeba o něm diskutovat. Vzdělávání od 11 do 15 let je v ČR trojkolejné. Žáci s IQ okolo 70 - 80 jsou ve speciálních školách, dále jsou zde základní školy hlavního vzdělávacího proudu a třetí kolej reprezentují osmiletá gymnázia. Vše je bohužel velmi úzce propojeno. V páté třídě odebereme 1/4 dětí ze základních škol hlavního vzdělávacího proudu a doplníme je 1/4 žáků ze speciálních škol. Potom se budeme hluboce divit, jak jsme totálně zdevastovali ZŠ . Srovnávací testy v devátách třídách budou hrozit těžkým propadem a ve srovnání PISA dopadneme tentokrát hluboce za Švédskem, kde to s tou integrací a multikulturou dávno přehnali. Dávno na to přišli i v Německu. Buď se přizpůsobiš většinové společnosti nebo táhni - myšlenka německé kancléřky. Jen by mě zajímalo, proč Kanada, tato multikulturní velmoc, nechce přijímat jisté občany ČR? Nikomu v tomto státě nevadí, že do základní školy hlavního vzdělávacího proudu chodí Vietnamci, Mongolové, Ukrajinci,Rusové,....To jisté nejmenované etnikum však v Evropě nelze integrovat přes 700 let. Oni je nechtějí ani ve Francii a to už je co říci.
Vážený pane teoretiku Dokulile,
nevím, kolem které školy v Česku jste šel kilometrovým obloukem naposled a zda jste si tam něčeho nevšimnul... Žáci v 7. třídě nejsou od září ještě na té úrovni, aby dokázali sami napsat podle diktování asi 6 vět jako zápis do sešitu. Píší tam takové nesmysly, že je nemohu nechat, aby se to pak z toho snad učili. Proto jim téměř vše píšu na tabuli. Nevíte náhodou, v kterém ročníku by měli zvládnout psaní podle diktování??
Tohle není kritika předcházející výuky, jen konstatování reálného stavu pro informaci autorovi článku.
Ještě horší je to v 8. a 9. třídách, kde je mnohem vyšší nepozornost a nezájem. Když diktuju zápis, deset žáků píše holkám dopis nebo čmárá po papíru klikiháky a příští hodinu tvrdí, že ztratili sešit.
Tak co, p. Dokulile, poradíte, co s tím?
"Píší tam takové nesmysly, že je nemohu nechat, aby se to pak z toho snad učili. Proto jim téměř vše píšu na tabuli."
Je tu možnost předat jim ty materiály nakopírované nebo v elektronické podobě. Dokonce tam pak nebudou mít ani ty nesmysly způsobené chybným přepisováním z tabule při nechápání aktuálně probírané látky.
Je tu možnost předat jim ty materiály nakopírované nebo v elektronické podobě.
No konečně to někoho napadlo. Nechť si dětičky pěkně zůstávají doma a učební materiály podle nejnovějších standardů jim mohou vyvěšovat na webu vúp.
Jen je třeba informovat jejich budoucí zaměstnavatele, aby si připravili dostatek návodů na plnění pracovních úkolů a ty pak měli k dispozici na svém firemním webu.
Vy jste nám tu, pane Neddy, doopravdy chyběl. Nejste náhodou některý z mých bývalých žáků z dob, kdy jsem chlastal i při výuce?
Je tu možnost předat jim ty materiály nakopírované nebo v elektronické podobě.
Třeťákům i čtvrťákům takto některé materiály poskytuji vcelku běžně.
Na vysoké bych to očekával, stejně jako na školení pro dospělé.
Ale studenti nižších ročníků se přece musí také naučit "dělat si poznámky".
Utvářet si myšlenky i prostřednictvím různých forem zápisu.
"Předžvýkané" materiály odpovídají mému stylu uvažování, který ale jinému nemusí vyhovovat.
Kromě toho existuje výzkum, který porovnával úroveň zapamatování si textu, který jedna skupina dostala ve formě hotového zápisu a druhá si poznámky psala sama.
Tipněte si výsledek.
Prostě, ono se během té cesty mezi okem, rukou a mozkem "něco" v té hlavě děje.
Škoda, že se způsoby jak psát zápisy nevyučují.
Je mnoho alternativ tvorby záznamu.
Ale aby nedošlo k omylu, nechci zkoušet žáky, zda učebnice má být v sektoru A3 - viz. Básníci.
" ... třetí kolej reprezentují osmiletá gymnázia. Vše je bohužel velmi úzce propojeno. V páté třídě odebereme 1/4 dětí ze základních škol hlavního vzdělávacího proudu a doplníme je 1/4 žáků ze speciálních škol. Potom se budeme hluboce divit, jak jsme totálně zdevastovali ZŠ."
A už je to tady!! Další, co to Ignorantovi uvěřil!!
Pro Ignorant a Anonym z 18. ledna 20:56:
"To, že byly ZŠ v páté třídě vybrakovány o jednu čtvrtinu žáků se nějak nezmiňujete."
Proč pořád matete lidi? Proč pořád lžete? Na osmiletá gymnázia neodchází 25% žáků, ale cca 13,9%!!! A to ještě toto procento všem zvyšuje Praha. Bez ní je to jen 11,7%. A to je spíše desetina než čtvrtina. To je sakra rozdíl, že?!! Už se prosím podívejte do nějakých statistik. Čísla jsou z roku 2009.
Bádat můžete např. na http://www.uiv.cz/clanek/9/1799.
Mně to fakt nebaví Vás pořád opravovat a bez povšimnutí to nechávat nechci, protože, znáte to a zde na konkrétním příkladě i vidíte, 100x opakovaná lež se stává pravdou.
Pavel
TO: Pavel 19. ledna 2011 7:20
Věřím jen té statistice, kterou si sám zfalšuji. Jenže znám ve svém okolí školy (dobré), ze kterých odešlo 25-30% žáků. Jistě, pak jsou i školy, ze kterých tolik žáků neodešlo, na druhou stranu je dobré si uvědomit, že např. ekonomická situace mnoha rodin neumožňuje např. každodenní dojíždění. Vrcholem je pak příklad z mého rodného městečka, kde je ZŠ a gymnázium - odchází 50% žáků, zbytek je z okolních vesnických ZŠ.
Se statistikami se dají dělat kouzla, to je pravda. Nicméně příkladem z rodného městečka bych si nedovolil podepřít či vyvrátit republikovou statisktiku...
Já jí také nepodpírám, jen uvádím příklad. Vžijte se ale do kůže kantorů na té škole (mimochodem, ten gympl je i čtyřletý), tj. to co zbude po 3 třídách v ročníku je 1-2 třídy, což se musí odrazit na úvazcích. A dále zbylí žáci, kteří na 100% vědí, že je nikde na SŠ neodmítnou, a že je ZŠ nemůže vyhodit, si konec školy (3 roky) "perfektně" užijí.
Pozn.1 Kraj povolil před rokem cca 20 km od zmíněného městečka další osmileté gymnázium. V nedalekém krajském městě jsou ještě 4.
Pozn.2 Ten gympl jsem vystudoval také (4letý) a to v době, kdy jeho reputace ještě stačila na přijetí na VŠ bez přijímaček.
Milý Charlie, vyjádřil jste to dobře. Skoro všichni učitelé chodili na gympl, protože poskytoval nejlepší všeobecné vzdělání. Nyní učí na základce a toto vzdělání chtějí odepřít nejlepším žákům své školy. Jen proto, aby se jim lépe učilo. Je to dost sobecké, ale pochopitelné. Proč ale velké množství těchto bojovníků proti osmiletým gymnáziím na ně dává své děti? Udělejte si malý výzkum na své základce mezi kolegy, vsadím se, že nejméně polovina jejich potomků místo druhého stupně ZŠ je na nižším stupni osmiletého gymnázia.
Ivo
Upozorňuji, že jsem studoval v době, kdy 8leté studium neexistovalo. Z našeho ročníku ZŠ (90 žáků) se na gymnázium dostalo po přijímačkách z ČJ a M 12 (ze 60 možných), navíc se přihlíželo k umístění v olympiádách. Kam dám své dítě zatím netuším, je příliš malé. Po studiu na technické VŠ a následně pedagogické jsem 13 let učil. Už to nedělám, potřebuji uživit rodinu. Proti 8letým gymnáziím jako takovým nic nemám, jen bych je rád považoval za elitní, což vzhledem k jejich současnému tristnímu stavu nemohu. Tento můj názor je konzistentní již několik let.
Charlie:
Popsal jste to přesně a s Vaším názorem zcela souhlasím.
Vlastně je rozdíl mezi námi jen v tom, že já učím po x letech praxe v průmyslu a na osmiletém gymnáziu už potomka mám.
Charlie:
Co myslíte tím tristním stavem?
Vaši pozornosti doporučuji dnešní článek Jana Čulíka na Britských listech s názvem „Učení musí být mučení?“ (http://www.blisty.cz/art/56799.html), který je učebnicovým příkladem idiotských generalizací, pedocentrického poučování „taky učitele“ a staronových pravd, které jsou pod pláštíkem novátorství vydávány za objevná moudra Brouka Pytlíka.
Už jenom názvy jednotlivých kapitol tohoto článku navozují představu, že české školství, tedy to sekundární, je poslední oázou herbartovské pedagogiky v EU a jedním velkým táborem nucených prací, nad jehož vchodem se skví nápis Arbeit macht frei, a kde idiotští čeští kantoři chodí v černých uniformách.
1. "Protože je zaměstnání dospělých náročné, musí být i učení ve školách terorerm".
2. "Axiomy a slovíčka v cizích jazycích se lze naučit jen biflováním."
3. "Máte-li se naučit cizí jazyk, musíte se biflovat slovíčka."
4. "Student si prostě musí v hodinách dělat poznámky."
5. "Když se student nebifluje a nepíše v hodině poznámky, až se mu od propisovačky práší, jeho vzdělání je druhořadé."
6. "Ústní zkoušení je nezbytné."
7. "Studenty je nutno zahltit množstvím encyklopedických informací a musejí mít vyučovací úvazek desítek hodin týdně."
Ivo
19. ledna 2011 19:46
Víte, co začíná být nejhorší, že gymnázium v našem městě chce 30 žáků ve třídě a přihlásí se 17. Tedy berou vše i s chlupama. Při soutěžích žáky "tohoto elitního " gymnázia zruší děcka ze základky vzdálené 15 km. Něco je špatně. Máme vedle sebe fakticky dvě základní školy. Proč ? Jen proto, aby se děti "elity" nemusely stýkat s těmi dole ?
Milý Pavle !
Ve městě jsou 2 základní školy. Dohromady 60 žáků. Gymnázium nabírá 30 žáků. Kolik je to % ? Je nutná místní a krajová selekce škol. Všeho moc škodí. Dříve byly na okrese 2 čtyřleté gymply o počtu 7 tříd. Nyní zde na okrese máme 4 osmiletá gymnázia a jedno šestileté. Klesá a to velmi rychle kvalita vzdělávání na těchto gymnáziích, protože se nabírají žáci s trojkama a s průměrem 2. Za nás naprosto nemyslitelné. MŠMT se tedy musí rozhodnout zda chce mít toto procento průměrných a podprůměrných nebo opravdu kvalitní elitní školství. Opravdu bude nutno říznout i do osmiletých gymnázií. Připoštím však, že ve městech nad 50 000 je situace s přijímaným IQ opravdu lepší.
Jinak se statistikou lze zacházet všelijak, však my víme. Ignorant
Vážený pane Ignorante, to je stále dokola. Já přece nehájím všechna osmiletá gymnázia!!
Já se ohrazuji proti Vaši nepřípustné generalizaci a lži, že na osmiletá gymnázia odchází 25% žáků základních škol!!!
Ve Vašem městě je samozřejmě něco špatně. Nebo zase říkáte nepravdu.
Máte 2 ZŠ se 60 žáky v pátých třídách? Pravděpodobně tedy v každé ze ZŠ 1 třídu (moc efektivní :-()?. Na gymnázium ve stejném městě odejde 30 a vy stále živíte 2 ZŠ, kde buď už v jedné z nich nejsou žáci nebo v obou zůstanou trosky tříd? A kolik tříd má Váše gymnázium, říkáte, že bere 30? Jestli jednu třídu, oni tam nechodí děti z okolních vesnic a měst?
Máte tedy v jednom městě na 60 dětí 3 třídy? Pak je opravdu něco špatně, ale to za Vás nikdo nevyřeší! Předložte tato čísla odpovědným a žádejte nápravu!
Jestli je to ve Vašem městě tak, jak říkáte, souhlasím se zrušením 1 ZŠ i gymnázia.
Ale možná zase manipulujete!
"Dříve byly na okrese 2 čtyřleté gymply o počtu 7 tříd. Nyní zde na okrese máme 4 osmiletá gymnázia a jedno šestileté."
A kolik mají v ročníku tříd? Nebude to třeba také dohromady 7? Nevím, ale vaše tvrzení nic neříká, zase jen manipuluje s lidmi.
Např. u nás v okrese je počet paralelních tříd na gymnáziích menší než před revolucí!!! A takových okresů znám víc.
"Za nás naprosto nemyslitelné. ..."
Pane, za nás toho bylo nemyslitelného spousta! Např. takové procento vysokoškoláků, střední odborné školy chlubící se 90% přijatých na VŠ, menší než 50% podíl učňů v populaci, stroje řízené počítači, internetové bankovnictví, soukromé vlastnictví, svoboda projevu, banány bez fronty!
Svět se změnil!
Je potřeba si ujasnit, jakou strukturu vzdělanosti dnešní společnost potřebuje (ta stará se prostě přežila a naši odpovědní na to dosud nijak systematicky nezareagovali), jestli má smysl existence učilišť v dnešní podobě, jestli mají SOŠ, SPŠ, atd připravovat středoškolské nebo vysokoškolské kádry, jestli mají gymnázia poskytovat nějaké elitní vzdělávání nebo jestli mají zajistit přípravu prakticky všech budoucích vysokoškoláků (jako tomu bylo v minulosti - pak by se jejich kapacity ještě musely navýšit).
Řezat do škol bez této základní představy je tápání ve tmě. A při tom se dá velmi snadno šlápnout do ...
"Připoštím však, že ve městech nad 50 000 je situace s přijímaným IQ opravdu lepší."
Budete se asi divit, ale záleží to na něčem zcela jiném.
"Jinak se statistikou lze zacházet všelijak, však my víme."
Tady je to prosté, milý Watsone. Ze zahajovacích výkazů se zjistí počty žáků v příslušných třídách ZŠ a 8-letých gymnázií a z toho se vypočte %.
Zdravím
Pavel
Pavel
21. ledna 2011 8:09
Jde o politické rozhodnutí, kupodivu pravicového zastupitelstva a to již po dobu dvou volebních období. Počet tříd na gymnáziích je 12. V našem městě skutečně na ZŠ zůstávají trosky. S dojížděním žáků z okolních obcí je problém, protože je jich 6 a jen ve dvou je 1.-4. ročník. Nemám ambice cokoliv manipulovat, prostě to tak je. Nenaděláte s tím nic Vy ani já. Je možné na to pouze poukázat, toť vše. Tato situace není nijak vyjimečná. Opravdu bude potřeba "zaříznout část středních škol a osmiletých gymnázií". Počet žáků a studentů oproti situace před 20 lety je poloviční a to nám přibyly ještě školy soukromé. Jste zřejmě věčný optimista v době pesimistických nálad. Připomíná mi to jistého politika ( označovaného jako dinosaura, mrvícího český národ 20 let ) se svým prohlášením v roce 2009 : "jsme ostrovem prosperity v moři krize". Milý Pavle, tak jako budou zaříznuty malé nemocnice, tak budou zaříznuta jako zbytečná i malá neperspektivní osmiletá gymnázia. To si pište. Zdraví Ignorant
"Jinak se statistikou lze zacházet všelijak, však my víme."
Tady bych se kolegy zastal, protože statistiky jsou velmi ošemetné. Tak jsme se například minulý týden dozvěděli, že jsme premianti Evropy při překonávání krize. Ha-ha
Vím o čem mluvíte. Když si sednu jednou půlkou na rozpálenou plotnu a druhou na ledovou plotnu budu si prý sedět docela dobře. :-)
Optimista Pavel
Okomentovat