Technika se rozšiřuje čím dál více a používá se všude. Počítačová gramotnost se tak stává nezbytnou i v oborech, kde by počítače nikdo nečekal. Proto je potřeba se na výuku informatiky zaměřit mnohem více, školní rozvrh tomu odpovídá – výuka informačních a komunikačních technologií se často objevuje již na prvním stupni, na druhém je to pak běžně několik hodin týdně. To je hezké, ale kde jsou ty výsledky?…
Informatika – nejdůležitější předmět?
Ne asi úplně nejdůležitější (číst, psát, počítat…), ale jistě patří mezi ty velmi důležité. Kdo neumí s počítačem, ten má dnes velké problémy. Většinou je v některých činnostech odkázán na pomoc známých, protože jsou prostě věci, které jinde, než třeba na internetu, nenaleznete. Obzvláště pak na mladší generaci jsou kladeny vyšší nároky na alespoň uživatelskou znalost PC, ve všech různých oborech. Dnes se jede všude digitálně.
Informační a komunikační technologie – co učit?
Učit na základní škole střih videa, editaci fotek ve Photoshopu nebo dokonce programování, to je nesmysl. Koho baví stříhat video, naučí se to sám, zrovna tak grafici a programátoři. Výuka hardware je taky úplná zbytečnost, běžný člověk nepotřebuje vědět, co se v té krabici skrývá, ale hlavně s ní musí umět správně pracovat!
Učitelé by měli učit hlavně základy práce s počítačem a internetem. Učit ty méně zdatné, kteří si nedokážou poradit s problémy sami. Učit je, aby si s nimi dokázali poradit. Neztrácet čas výukou odbornosti, ale zabývat se prostou uživatelskou stránkou.
Dnes už obsluha počítače není záležitostí několika málo činností – práce na něm je velmi různorodá podle toho, co zrovna děláme. Už to není jen o tom, že v něm je jeden balíček kancelářských aplikací a grafický editor. Je potřeba učit obsluhu programů více povrchněji, ale nabídnout rozhled, aby uživatelé věděli, co dělat, když je hledaná ikonka o dvě políčka vedle. Od výuky programů více do hloubky tu jsou odborné střední školy či tutoriály volně dostupné na internetu, ze kterých se to může kdokoliv naučit.
Nejdůležitější informační a komunikační technologií je bezesporu internet. Proč se v tomto předmětu tak zanedbává a učí se raději nastavování Windows, MS Office, hardware apod.?
Učitelská odpovědnost za výuku i několika generací!
Učitel informatiky má mnohem větší odpovědnost za svou výuku, než tomu bývá u jiných předmětů. Technika se vyvíjí s dobou. V době, kdy rodiče dnešních žáků studovali, žádné počítače ještě nebyly. Dnes jsou a používají se všude. A kde hledají rodiče pomocnou ruku? U svých dětí. U ostatních předmětů to bývá naopak – když dítě něco neví, ptá se u rodičů. Když si rodič neví s něčím rady na počítači, automaticky se ptá svého dítěte.
Učit informatiku tedy neznamená učit jen ty žáky, které jsou právě ve třídě, ale nepřímo i doučovat jejich rodiče a často i prarodiče. A to už je velká míra odpovědnosti.
Výuka IKT (INF) na dnešních školách…
…je katastrofální. Ještě nedávno jsem studoval na SŠ, mám tedy velké osobní zkušenosti a dostatek přátel, abych věděl, co a jak se ve škole učí – i na té základní. Náplň výuky je zcela nudná, neodráží vůbec dnešní potřeby. Často se učí kraviny, které nikoho nezajímají a nikdo je nepotřebuje. Buď se učí 15 minut a 30 minut je volno, nebo se zadá nějaká trapná samostatná práce a učitel se žákům vůbec nevěnuje. V důsledku toho hledají jinou zábavu – ano, dnes je to třeba ten Facebook.
Když jsem byl ještě na Facebooku, nešlo si nevšimnout, že právě během školních hodin si uživatelé dělají nějaké kvízy, přidávají se do různých skupin, píší na zeď, jak strašně je ta informatika nudná atd. Učitele absolutně nezajímá, co na tom internetu ty děti dělají, jen je upozorní, aby to zavřely a věnovaly se tomu, čemu mají (pokud mají zadanou práci).
A zde je jeden velký problém – ve chvíli, kdy veškeré počítačové zpravodajské servery upozorňují na podvody na Facebooku, ve chvíli, kdy se tato informace dostává i do běžných médií, např. televize (kterou už dnešní mládež nesleduje), učitel tento fakt zcela ignoruje a nijak se nesnaží něco zásadního změnit, i když jako jediný má prostředek, jak k těm dětem promluvit. Během jeho nudné hodiny se Petra přidává do další podvodné skupiny a na její zdi se ptá, jestli už to někomu funguje. Proč se chvíli nevěnovat Facebooku, když ho stejně má každý žák na pozadí zapnutý, upozornit na tyto podvody a doporučit správný postup (nahlášení stránky místo šíření podvodu dál k přátelům)?
Učitelé zájmy svých žáků naprosto ignorují, nezajímají se o chyby, kterých se během jejich hodiny dopouštějí. Je jim to prostě jedno, ale jako jediní mají tu skutečnou moc s tím něco dělat. Na straně druhé jsem tu třeba já a spoustu dalších blogerů – píšeme články, upozorňujeme na podvody, marně se snažíme oslovit postiženou generaci. Tu generaci, která žádné články číst nechce, a jediný způsob, jak k nim promluvit, je zřejmě jen skrz učitele – skrz učitele, z jehož úst už konečně musí zaznít slovo Facebook, aby zaujal.
Rodiče díky svým dětem za hlupáky
Problémem je, že děti se na první pohled zdají, že rozumí počítačům nejlépe. Tamta stará učitelka o tom ví prd, mamka s tím taky neumí… ale ve skutečnosti s počítačem neumí ani ono dítě, jen si to pouze myslí. Bohužel, své chabé a často nesprávné znalosti předává dále. A pak se nelze divit, proč se jeho celkem rozumná matka přidává na Facebooku do skupiny „Aktivuj si PREMIUM Facebook ZDE!“ a rozesílá pozvánku všem svým přátelům. Je to jen důsledek toho, že příliš důvěřovala svému dítěti, když jí tvrdilo, že to má rozeslat přátelům a pak by to mělo fungovat, ať to zkusí.
Matka nyní na okolní chytřejší lidi působí jako blbec. Přitom jen neměla čas si číst články o Facebooku, protože mnohem rychlejší je se zeptat svého dítěte, které je na tom FB několik hodin denně, a tak tomu musí rozumět mnohem lépe. Nebo ne? A přitom by stačilo, kdyby učitel ve škole věnoval 5 minut informacím o Facebooku. Předávané znalosti pro matku by pak mohly být třeba „tam se nepřidávej, učitel ve škole říkal, že to je podvod“.
Kdybych měl tu čest učit informatiku,
tak bych se snažil ten čas co nejlépe využít. Uvědomuji si důležitost tohoto předmětu, uvědomuju si možné následky špatné výuky (přenos přes další generace), z praxe vím, jaké věci se budou hodit a co je naopak úplná ztráta času. Snažil bych se, aby výuka byla zajímavá a žáci se při ní nenudili. Počítač je skvělá věc a ve spojení s internetem se dá dělat tolik věcí, které spíše žáky překvapí, než znudí, jako např. nějaké patlání čehosi ve Wordu…
Upozorňoval bych žáky na podvody a učil je především, aby je sami dokázali rozpoznat. Ten, kdo naletí podvodu, dokáže udělat mnohem větší škodu, než ten, kdo neumí používat vyhledávací funkce Excelu. Internet je všudypřítomný a skrývá mnohá nebezpečí, proto je důležité se mu věnovat nejvíce.
Hodinová dotace je opravdu dostatečná, takže se dá všechno stíhat. Dá se naučit pracovat s Windows, Wordem, Excelem, grafickým editorem, představit žákům různé alternativy. A pořád tu bude čas i na naučení bezpečné práce s internetem a počítačem obecně. Jen stačí nechodit o 10 minut pozdě a nevěnovat posledních 30 minut z hodiny volné práci…
Rychlé zastavení podvodů
Ve škole je velká možnost měnit věci k lepšímu. Jsou portály, které informují o aktuálních hoaxech (lživé zprávy). Děti tyto portály nečtou. A přitom by stačilo, aby učitel věnoval z hodiny 2 minuty těmto důležitým informacím a značně tak zmírnil šíření podvodů. Vždyť kolik žáků projde učiteli pod rukama během jednoho týdne? Plus ještě představa, že děti tyto informace budou šířit dál (zřejmě ve stylu „jé, ty seš blbej, ty tomu věříš jo? )…
Učitel nemusí být žádný extra ajťák. Stačí jen, aby si konečně uvědomil důležitost své práce a snažil se ji dělat lépe. Aby byl ochotný si přečíst alespoň jeden aktuální článek z oboru a získané informace s rozumem použil. Osnovy by se měly měnit každým rokem, zrovna tak, jako se mění technika a směr vývoje informačních a komunikačních technologií.
Na škole mě učili MS Office, malování, práci s Windows… a kolik z toho používám? Word jsem zapnul jen abych v něm napsal semestrálku, během které jsem skoro nepoužil víc než Enter (odstavce) a změnu stylu písma, v Excelu používám jen primitivní tabulky, Ovládací panely mě nezajímají, práce s Průzkumníkem také ne. Za to potřebuju vědět, jak pracovat s internetem a vše kolem něj – kde na škole vyučují např. práci s Firefoxem (internetový prohlížeč)? Kde učí, jak správně odeslat formulář z webové stránky a jak se vyvarovat možných chyb? Ve škole nikde. Ale v praxi se skoro nic jiného nedělá…
Hledal jsem školu, kde by se učila informatika kvalitně. Dotazoval jsem se několika lidí z různých škol, jak to u nich chodí, co se tam učí. A když náhodou žili v domněnce, že se u nich učí správně, protože učitel sděluje i novinky z IT technologií (zbytečnost), nedokázali odpovědět na otázku Co je to RSS. A přitom RSS je základ používání internetu…
Jací budou budoucí uživatelé PC, ovlivní jen učitelé
Je potřeba si uvědomit, že budoucnost patří počítačům. A pokud nám na budoucnosti záleží, bylo by na místě, aby žáci získali správné návyky. V současné době jsou to spíše samouci (v praxi používané věci je škola bohužel nenaučí), a často tak získavají špatné návyky. Špatné návyky, které budou předávat dál…
Dříve obsluha počítače vyžadovala větší uživatelské znalosti, a tak je neobsluhoval každý. Vývojáři mohli předpokládat jisté uživatelské znalosti, ale dnes je doba jiná. Dnes má net každý a vývojáři musí počítat s tím, že za monitorem může sedět úplný neznalec, kterému nestačí napsat „přidejte si stránku do záložek“, ale je nutné mu napsat celý návod pro různé webové prohlížeče. Nebylo by lepší tyto základy naučit rovnou ve škole, aby vývojáři nemuseli ztrácet čas jejich doučováním? Nebylo by lepší se při výuce informatiky zmínit o aktuálních IT podvodech, než nechat neinformované děti naletět?
Důležitost výuky informatiky je značně podceňovaná, a to se musí změnit!
Převzato s laskyvým souhlasem autora z jeho blogu.
Karel Řehák: K čemu je na škole informatika?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
35 komentářů:
Kdybych měl tu čest učit informatiku, tak bych se snažil ten čas co nejlépe využít.
Já vůbec nevím, co na to mám říct.
Je to se mnou horší, než jsem si myslel.
Je to hezké. Stejně tak by mne zajímalo, jak autor zarovnává text na šířku stránky i na výšku, jak hledá funkce v tabulkovém kalkulátoru, zda zná ekvivalenty kancelářského balíku Microsoft Office a dokáže pracovat v úplně jiném programu.
Z větší části s ním souhlasím a dokonce tak i učím - referáty na facebook ne ve smyslu historie, ale jeho bezpečnosti (studenti dostávají články ve smyslu pro i proti), e-book, atd. RSS jsem zatím vynechával, neb jeho užitečnost jsem si neověřil.
Učím informatiku na ZŠ už několik let. Právě dokončuji studium - rozšíření o obor informatika na své alma mater. Jaksi jsem očekávala, že se při studiu dozvím, jak lépe informatiku učit. Co jsem se během tří let studia dozvěděla nového? Teorii protokolu TCP/IP, jak fungují počítačové sítě, jaké jsou druhy procesorů (skripta z roku 2001 - tedy velmi neaktuální), a jaké existují výukové programy (Langmaster a Terasoft). Toť vše. Jen jeden jediný vyučující (aplikovaná grafika) nám předvedl spoustu freewaru pro žáky a ukázal jejich možnost využití v praxi. Zkrátka, budu mít "papír", že jsem vystudovala informatiku, ale jinka se cítím stále jako samouk....
krtek: Pokud má škola svůj web, kam občas umísťuje důležité zprávy a novinky, je použití RSS u žáků na místě. Nedochází pak zbytečně k dohadám typu "A jak to mám vědět?" "Je to na webu." "A to to tam mám chodit furt kontrolovat, nebo co?"... ne, stačí použít RSS. Žáci nemusí kontrolovat denně stránky, ale když se tam něco aktualizuje, budou to vědět okamžitě.
"Žáci nemusí kontrolovat denně stránky, ale když se tam něco aktualizuje, budou to vědět okamžitě."
Okamžitě, pokud sedí na netu. Možná se budete divit, ale zdaleka ne všechny děti takhle tráví čas; a takhle je k tomu jen budete nutit.
Nebuďme detailisti. Je-li nějaká informace na internetu, pak je jasné, že k němu musí být přístup. Dozví se to tedy okamžitě, jakmile zapnou počítač. A 3/4 žáků zapnou počítač minimálně po příchodu ze školy a večer, což je dostatečné. Určitě lepší, než po nich ještě chtít (nutit je), aby ručně kontrolovali web, jako tomu dnes zbytečně bývá.
Mimochodem: u mnohých dětí je běžná nonstop přístupnost internetu v mobilu, takže můžou být klidně venku, zatímco se dozvědí, co škola plánuje...
Děkuji za nápovědu ohledně RSS. V tomto směru o tom budu uvažovat.
I když já dávám novinky na index a zbytek si stejně musí hledat sami.
než po nich ještě chtít (nutit je), aby ručně kontrolovali web
by bylo lepší jim poslat korespondenční lístek. kde co najdou. Pokud tedy koresponďáky ještě existují.
Koho baví stříhat video, naučí se to sám, zrovna tak grafici a programátoři.
Člověk se sám naučí všechno, když to potřebuje. Pokud to odhalí i MŠMT, budeme bez práce. Takže mladý muži, příliš nedrážděte jemnou duši informatickou.
"Člověk se sám naučí všechno, když to potřebuje. Pokud to odhalí i MŠMT, budeme bez práce."
Naučte se dělat rozdíl mezi PC uživatelem a odborníkem. Grafik, programátor, střihač... to jsou odborníci, patří na odborné školy, s nimi problém není, učí se sami, nikdo je vodit za ručičku nemusí. Odbornost spočívá v inteligenci, kdo na to má hlavu, ten se stane odborníkem. Ale z obyčejného člověka profíka neuděláte.
Problém jsou právě běžní uživatelé, kterých je samozřejmě drtivá většina. A to je to, co je potřeba ve škole zlepšit - jejich úroveň. To jsou ti, o kterých píšu. Ti, kteří se neplánují živit v IT oboru, ale počítače ke své práci tak jako tak budou potřebovat.
Grafik, programátor, střihač,... to jsou odborníci, patří na odborné školy, s nimi problém není, učí se sami, nikdo je vodit za ručičku nemusí. Odbornost spočívá v inteligenci...
Vtipné, já původně myslel, že článek je myšlen vážně.
K čemu je na škole informatika?
Tedy, já bych vám řekl k čemu, že je informatika na škole, kde většina žáků, na rozdíl od učitelů, zvládá počítače levou zadní.
Ale neřeknu. Vy byste si mysleli, že jsem sprosťák!
Předevčírem jsem se pokoušela vysvětlit studentům, jaké jsou pravidla bezpečenosti na netu. Samozřejmě zbytečně. Ono totiž teorie je jedna věc, ale praxe věc jiná - děti, zejména ty v pubertě, přece všechno znají a všechno ví. A to, že jim budu věšet na zeď průpovídky o chování to nijak neovlivní. A v praxi se po nich bohužel bude častěji chtít patlání ve Wordu (třeba slušně napsaný životopis a žádost o místo) než zkoumání Facebooku.
Když "dostanu do ruky" šesťáky, tak přece VŠECHNO umí. Aspoň tak jsou přesvědčeni. Umí houby! Neumí pořídit rozumně text, neumí použít ty styly, co použil autor (kde se o nich dozvěděl?), neumí najít slušně nic na webu, netuší nic o spolupráci, neumí ani to pitomé malování. Ano, dovedou si pustit ten facebook a dát tam nějaký slint. Ano, musíme mluvit o bezpečnosti. Ano, asi nás použítí FB nemine, ale myslím, že zábavná informatika může být i bez něj. A ještě se dá něco naučit.
"A v praxi se po nich bohužel bude častěji chtít patlání ve Wordu (třeba slušně napsaný životopis a žádost o místo)"
On se ještě dneska píše životopis? A ve Wordu? Na strukturovaný životopis jsou šablony (a třeba i webové stránky) a zbytek řeší spíš osobní kontakt, než nějaké povídky ve Wordu, kterým stejně nikdo ze zaměstnavatelů nevěří a ani nemají chuť si to číst. Samozřejmě výjimky existují, ale možná jen u nějakých outsiderových firem.
"Ano, asi nás použítí FB nemine, ale myslím, že zábavná informatika může být i bez něj."
Tady jde o to, najít způsob, jak žáky zaujmout. Pokud má 95 % z nich puštěný na pozadí Facebook, pak bude asi nejlepší vztahovat příklady na něj (třeba tu bezpečnost). Ale pokud to učitel zvládne i bez Facebooku, a tu pozornost dokáže odvrátit úplně jinam, tak ok. Je ale nutné si uvědomit, že Facebook je nejnavštěvovanějším portálem, a proto je vhodné se mu věnovat, než se ho snažit jen přehlížet.
No, při nejbliší příležitosti se zajdu podívat na úřad práce, kolik nabízejí míst pro šikovné střihače videa.
Na strukturovaný životopis jsou šablony (a třeba i webové stránky) a zbytek řeší spíš osobní kontakt, než nějaké povídky ve Wordu, kterým stejně nikdo ze zaměstnavatelů nevěří a ani nemají chuť si to číst.
Aby na osobní kontakt vůbec došlo, musí nejdřív potenciální zaměstnavatel mít chuť reagovat.
Pár životopisů jsem poslední dobou četl.
8 z 10 bylo hodně ubohých.
7 z těch osmi psali čerství absolventi vysokých škol.
Je ale nutné si uvědomit, že Facebook je nejnavštěvovanějším portálem, a proto je vhodné se mu věnovat, než se ho snažit jen přehlížet.
Vzpomínám, kolik podobných MUST technologií jsem za posledních 20 let zažil.
Matně a těžce vzpomínám.
Když jsem byl jako žák nemocný, vždycky jsem si dokázal zjistit, co se probíralo a měl doplněné učivo v sešitě.
Mí rodiče věděli, jaké mám známky a zda nemám absenci ve výuce.
Jak jsme to dělali, že všichni věděli, že zítra odpadne matematika a co se zkoušelo v paralelní třídě z češtiny?
Bez mailu, facebooku, webu a RSS?
A dnes tyto skvělé technologie máme a mí žáci se pořád brání, že "jim nikdo nic neřekl". Nebo že by mi zkoušeli kecat? ;-)
Známky a docházku umísťujeme na web a rodiče se o problémech svých ratolestí přesto vždy dozvědí až s příchodem pololetí a příslušných vysvědčení... :-(
Také vzpomínám jak jsem se učil BASIC a assembler procesoru Z80 z příručky.
Ale až na vysoké jsem pochopil programovací techniky...
No, nechme toho.
Mimochodem, kolegové
Dovolím si sem zkopírovat úryvek textu, kterým pan Řehák hodnotí naše komentáře.
Poučné možná více, nežli článek sám.
Z počátku jsem reagoval na komentáře, teď už na to prdím. Je to tam jen samý anonym (IQ tykve). Jak mám tedy označit, na koho z nich odpovídám? A jak mám vědět, které komentáře jsou od stejného pisatele? Ne, tam opravdu nemá cenu diskutovat.
Opět zůstanu jen u svého blogu, kde už nemusím číst žádné hloupé kecy v komentářích od lidí, kteří nedokáží číst s nadhledem, zkoumají detaily a neumí si nic domýšlet. Komu není radno, tomu není pomoci :)
S poslední větou souhlasím. ;-)
Luděk: Úřad práce je jen odpad, tam zajímavé práce nenajdete :)
A nikde v článku ani komentářích nebylo uvedeno, že střihač videa byl myšlen jako zaměstnání, takže nevím, kam tím míříte a na co reagujete. Živit se tím taky dá, pracuje se ale většinou na ŽL.
nebylo uvedeno, že střihač videa byl myšlen jako zaměstnání
Ale to byl, pane Neddy, z mojí hlavy jen takový výron v náhlém pominutí mysli. Že bych z toho jako udělal nějakou tu výchovu, ještě než nás přaválcují standardy.
poste.restante: Vzhledem k tomu, že nepíšete anonymně, tak ještě zareaguji.
ad životopisy:
Pokud má někdo problém napsat strukturovaný životopis, pak se nedivím, že o něj nebude mít zaměstnavatel zájem. Jedná se o základy IT (to by se mělo učit ve škole) a na zbytek má vliv to, co má člověk v hlavě...
"Vzpomínám, kolik podobných MUST technologií jsem za posledních 20 let zažil."
Ale to je zcela běžné. Jak jsem psal, osnovy by se měly měnit každým rokem - právě z podobného důvodu, že IT se velmi rychle rozvíjejí a mění svůj směr.
"Když jsem byl jako žák nemocný, vždycky jsem si dokázal zjistit, co se probíralo a měl doplněné učivo v sešitě."
Já taky, ale způsob předávání informací se už změnil. Dnes se informace předávají předevevším digitálně a ostaní aktivnější formy (osobní schůzky, telefon) se přesouvají do ústraní. Opět nevidím nic nepochopitelného či zvláštního, aby to bylo potřeba vyzdvihnout v komentáři.
"Známky a docházku umísťujeme na web a rodiče se o problémech svých ratolestí přesto vždy dozvědí až s příchodem pololetí a příslušných vysvědčení..."
Rodiče vyrůstali v jiné informační době, je tedy pochopitelné, že z jejich strany často nebudou online informace to, čemu by se věnovali. Ale mezi žáky je známka na internetu víc, než podepsaná známka v sešitě - alespoň co se mé generace týče.
"Ale až na vysoké jsem pochopil programovací techniky..."
Pokud jste studoval IT, tak na vysoké je to opravdu docela pozdě (a něco to dokazuje...). Pokud ne, tak nechápu, proč byste se vůbec programování v Basicu a Assembleru měl učit.
"Dovolím si sem zkopírovat úryvek textu, kterým pan Řehák hodnotí naše komentáře.
Poučné možná více, nežli článek sám."
Taky si myslím. Člověk by se měl umět podepsat a umět během článku přemýšlet, protože rozumní lidé chápou, že přeformulovat přesnou myšlenku do krátkého textu je obtížné - dala by se na to napsat i kniha, která by zvažovala všechna pro a proti a řešila mnohé otázky, které si čtenáři mohou dávat. Ale na psaní knih není čas, zrovna tak, jako na odpovídání na komentáře, proto je lepší, když čtenář u čtení více myslí a nevyzdvihuje zbytečně pod textem to, co nemá s hlavním námětem článku téměř nic společného.
Studuji VŠ, momentálně mám zkouškové období, takže by mělo být pochopitelné, že něco jako odpovídání na komentáře mě opravdu zdržuje a budu na to radši "prdět". Ale z toho, na co jsem reagoval výše, je pochopitelné, že pro vás to pochopitelné opět nebude. No, teď už možná ano - jak jste přiznal, některé věci pochopíte opravdu až pozdě (třeba programování na vysoké). PS: Zítra mám zkoušku z Assembleru...
Neddy:
Chápu Vaše předzkouškové vytížení.
Předpokládám, že si mou odpověď najdete, až budete mít čas a chuť.
Na svém blogu vysvětlujete "prdění na komentáře" nikoliv nedostatkem času, ale spíše nízkou inteligencí diskutérů (IQ tykve, hloupé kecy).
Pubertálního mladíka by za podobné odsudky omlouvala jeho dětská nevyzrálost. Dospělý člověk by nejspíš měl cítit potřebu se za své výroky omluvit. Vyberte si sám.
V každém případě Vaše mládí vysvětluje, proč jste nepostřehl hlubší obsah či skrytou ironii některých příspěvků, které tomu mému předcházely.
...osnovy by se měly měnit každým rokem - právě z podobného důvodu, že IT se velmi rychle rozvíjejí a mění svůj směr.
Na základní škole bychom měli učit základy a na střední škole principy. Pak snad nebudeme muset nutně aktualizovat každý rok celé ŠVP. ;-)
Dnes se informace předávají předevevším digitálně a ostaní aktivnější formy (osobní schůzky, telefon) se přesouvají do ústraní...
Rodiče vyrůstali v jiné informační době
Děkuji za poučení v otázkách života zástupců "síťové generace" a jejich dinosauřích rodičů.
(To byla ironie, což raději zdůrazňuji.)
Má historická reminiscence totiž měla naznačit, že problém není v technologiích, ale v zájmu o komunikaci.
Třeba zmiňovaným rodičům nic nebrání zvednout zastaralý analogový nebo i nový digitální mobil.
Polopatě řečeno, proč mám já jako učitel řešit, zda žák má či nemá instalovanou RSS čtečku.
Mít informace o výuce je snad JEHO povinnost.
Já mu mohu poskytnout pouze větší komfort.
V poslední době jsem svědkem kouzelného paradoxu.
Žák, který absentoval ve výuce, "neví", že má přinést omluvenku, protože údaje o docházce nebyly ještě aktualizovány na internetu...
Přijde mi to stejné, jako kdybych se hájil silniční kontrole, že mne na povinnou změnu obsahu autolékárničky nikdo neupozornil osobním dopisem.
...je pochopitelné, že pro vás to pochopitelné opět nebude. No, teď už možná ano - jak jste přiznal, některé věci pochopíte opravdu až pozdě (třeba programování na vysoké).
Ani v nejmenším nepochybuji o tom, že Vy jste nastudoval programovací techniky již jako středoškolák, pokud ne dříve.
My starší jsme se nejdřív museli naučit na střední škole základy statistiky a logaritmy, abychom pak mohli pochopit matematiku kolem hashovacích funkcí, či AVL- nebo Huffmanových stromů.
Inu, co naplat.
Díky Vám jsem si znovu potvrdil už dříve poznanou skutečnost.
Jsem už starý a nechápavý hlupák.
A tak jediné, co mne těší, je vědomí, že o osud naší společnosti nemusím mít strach.
"IQ tykve" se vztahovalo k neschopnosti podepsat se, "hloupé kecy" pak ke zbytečnému tlachání s nulovým informačním přínosem.
"Polopatě řečeno, proč mám já jako učitel řešit, zda žák má či nemá instalovanou RSS čtečku."
Pokud se na škole vyučují informační technologie a učitel IT v nich RSS neprobere, je to chyba. Ostatní učitelé nepřítomnost RSS čtečky u žáků samozřejmě řešit nemusí.
"skrytou ironii některých příspěvků"
Ironie do diskuzí a komentářů nepatří, a pokud je nevyhnutelná, měla by být označena. Přes internet se těžko pozná, jestli neznámý člověk, to, co píše, myslí vážně. A těžko říci, jestli je moje nepozornost v tomhle ohledu (nepoznal jsem skrytou ironii) způsobena mládím, nebo tím, že se zaměřuji spíš jen na odbornější kvalitnější diskuze se skutečným významem, které obsahují jen pouhá fakta a vše, co s v nich píše, je myšleno zcela vážně, protože tlachání o zbytečnostech nemá smysl.
"Má historická reminiscence totiž měla naznačit, že problém není v technologiích, ale v zájmu o komunikaci."
Místo toho, abyste to napsal rovnou a stručně, píšete několik zbytečných odstavců. Měl jste začít větou "Myslím si, že problém bude spíše v zájmu o komunikaci" a pokračovat výčtem důvodů, proč to tak je. Teprve pak by ten váš komentář měl vyšší úroveň a větší informační přínos. Nezdržujte lidi zbytečným čtením - nejdříve nadhoďte stručný obsah, a potom zvlášť detaily (pro ty, které stručný obsah zaujal).
Myslel jsem si, že Česká škola bude úrovní komentářů jinde, než třeba Novinky.cz. Čekal jsem rozumnost, která spočívá v komentování jen tehdy, jeli to opravdu nezbytně nutné. Tohle přece není chat, ani diskuze. Tohle jsou obyčejné komentáře, ve kterých mají čtenáři možnost např. opravit důležitou chybu v článku či doplnit ho užitečným odkazem. Neslouží pro to, aby do nich nudící se čtenáři psali ironické poznámky se skrytým významem.
Článek je v kategorii polemika. Je pochopitelné, že různí lidé budou mít odlišný názor. Pokud ho chtějí sdělit, mohou si zkusit napsat článek svůj. Očividně máte dost co říci, tak hurá do toho - založte si blog.
Chcete-li někde diskutovat, založte na toto téma diskuzi - tam budete mít dostatek prostoru. A přidejte sem na ni třeba odkaz.
to neddy:
Pokud jste studoval IT, tak na vysoké je to opravdu docela pozdě (a něco to dokazuje...). Pokud ne, tak nechápu, proč byste se vůbec programování v Basicu a Assembleru měl učit.
Mohlo by to být tím, že v době našeho studia na VŠ byl školní počítač EC1010 umístěn v samostané budově, vyučoval se FORTRAN a borci programovali v asembleru. Máme se jít kvůli tomu utopit?
tlachání o zbytečnostech nemá smysl
Za všechny prosté a pořád ještě doutnající učitele si vyprošuji, pane Neddy, abyste takovým haněl naše poslání, kterému jsme mnozí obětovali celý život, trávený přípravou vzorových hodin s příklady dobré praxe bez nároku na vlastní štěstí.
Čekal jsem rozumnost
V české škole? Vy si doopravdy myslíte, že lze rozumně diskutovat o pitomostech, které se na nás valí ze všech stran a které jejich autoři soustavně prohlašují za ten konečně už pravý všelék na choroby české vzdělasnosti?
Ten první odstavec je, pane Neddy, ironie, ale naprosto nevyhnutelná.
Neddy:
"IQ tykve" se vztahovalo k neschopnosti podepsat se,
Nejspíš Vás to překvapí, ale já to pochopil už napoprvé.
To, co vy považujete za neschopnost, může být záměrem, o jehož důvodech nebudu spekulovat.
Respektuji ale právo každého diskutujícího vstoupit do prostoru diskuse s plným jménem, pod nickem anebo jako anonymní přispivatel.
(Bez ohledu na určitou iluzornost internetové anonymity.)
Vím totiž dost o tom, jak se může vyslovení názoru nahlas v životě nevyplatit.
Já bych byl ale nerad o tyto názory ochuzen a nedovolil bych si jejich autory urážet jen kvůli tomu, že se nepodepsali.
V tom, že to komplikuje a znepřehledňuje diskusi s Vámi souhlasím, ale jak vidíte, poradili jsme si.
"hloupé kecy" pak ke zbytečnému tlachání s nulovým informačním přínosem.
Informační přínos je kromě jiného určen také schopností subjektu informace přijímat a pochopit.
A opět platí, že nevidím důvod proč urážet cizí názor, jen proto, že se zdá být hloupým mně.
Ironie do diskuzí a komentářů nepatří, a pokud je nevyhnutelná, měla by být označena.
...
Místo toho, abyste to napsal rovnou a stručně, píšete několik zbytečných odstavců. Měl jste začít větou ...
Mno, tak Vám děkuji za školení jak diskutovat na internetu.
To víte starý hlupák, který se učil assembler z příručky sám a internet pamatuje ještě z doby, kdy fungoval jen textově.
Ovšem v jednom máte samozřejmě pravdu.
Mé komentáře jsou šílené.
Trpím profesionální deformací.
Hledám způsoby, jak přimět druhé, aby stejný závěr jako já, učinili sami.
To hlavní ale vystihnul již kolega Blaha.
Vy jste na tomto fóru nový a střet s realitou Vás teprve čeká.
Mějte tedy shovívavost se zapšklými kantory, kteří sem chodí nejen řešit odborné problémy, ale také si někdy jen obyčejně zatlachat, anebo kompenzovat své pracovní frustrace.
to Neddy: Kolego, už jsem se jednou klepnul přes prsty abych nenapsal to, co teď napíši, ale říkáte si o to.
Nedomnívám se, že studium druhého, ale třeba i posledního ročníku vysoké školy v jakémsi severočeském městečku (spíš vesnici), byť jde o studium IT, z vás dělá mistra světa, tak se tak nechovejte. Působí to nanejvýš trapně. Kolik jen vystudovaných IT odborníků jsem už viděl a i s lepšími školami, než budete mít vy.
Nechte na každém, ať si přispívá kam chce, diskutuje jak chce a o čem chce. My jsme opravdu všichni čekali na vás (pozn. autora pro dementy - tato věta je ironie) až nám ve svých sladkých dvaceti (pozn. autora pro imbecily - nemusí jít přesně o dvacet let, podstatou sdělení je, že někomu tady teče mlíko po bradě a myslí si, že sežral všechnu moudrost a inteligenci) letech poradíte, jak spolu máme komunikovat.
"Vy jste na tomto fóru nový a střet s realitou Vás teprve čeká."
Toto není fórum, účely komentářů jsem popsal výše. Chcete-li diskutovat, prosím, ale ne zde. Založte si téma klidně tady na České škole (v menu je Fórum) a tam si s kolegy můžete tlachat jak chcete.
My jsme opravdu všichni čekali ... až nám ve svých sladkých dvaceti ... letech poradíte, jak spolu máme komunikovat.
Nebuďte, prosím, pane Doležele, z výšin svého věku na pana Neddyho až tak příkrý.
Vzhledem k tomu, že mi je nejméně tolik, co vám dvěma dohromady, musel bych se pousmát, až bych z toho ze židle upadl.
"Nedomnívám se, že studium druhého, ale třeba i posledního ročníku vysoké školy v jakémsi severočeském městečku (spíš vesnici), byť jde o studium IT, z vás dělá mistra světa"
Důvod, proč studuji, je pouze ten, že se mi líbí na koleji - bydlím levně, mám neomezený 100Mbit internet (kde bych tohle v bytě sehnal?), jsem v mladém kolektivu, mám studentské výhody. Liberec jsem zvolil kvůli sportovnímu vyžití v přírodě, kterého by se mi v Praze nedostalo. Je tu prostě hezky. A krom případného titulu, který vůbec nic o člověku neříká, mi škola nemá víc co nabídnout. Že studium na TUL není nic extra, to vím, a nedomnívám se tedy, že to ze mě dělá mistra světa.
o Luděk Blaha: No beze všeho, ale v našem věku už si musíte dávat pozor, abyste se ještě zvedl.
Kolega Neddy stručně vystihl, v čem je problém dnešního vysokého školství přátelé. Platíme studentům rychlý internet, pěkné ubytování, sportovní vyžití, zdravotní i sociální pojištění. Navíc přicházíme o daně z příjmů, které by tito studenti, kteří studovat vlastně nechtějí, platili. A pak se tady můžeme společně divit, že nejsou peníze na propisky a hajzlpapír.
To není nic proti vám kolego Neddy (kdybych někdy napsal Noddy, tak se nehněvejte, má tříletá dcera se dívá na Noddyho, což je takový počítačově graficky pěkně vyvedený panáček s červenou čepičkou a já jsem mírně senilní), vy jen využíváte toho, čeho využívat můžete.
Chcete-li diskutovat, prosím, ale ne zde. Založte si téma klidně tady na České škole (v menu je Fórum) a tam si s kolegy můžete tlachat jak chcete.
Tak pozor, cizinče.
Já byl v tomhle báru dřív než Vy.
A to, že Vám na chvilku půjčili jednu židličku z Vás ještě nedělá jejího majitele.
Natožpak šerifa, kerej říká, co kdo smí a co ne.
Tohle město už šerifa má a von mu dobře slouží taky pěknejch pár let.
Jmenuje se Dlouhej John Wagner a já poslouchám leda jeho a mou starou.
;-))
Za sebe se omlouvám čtenářům tohoto článku za to, že jsem se spolupodílel na zaplevelení diskuse.
Prvotní téma bylo jistě zajímavé, ale třeba ho otevřeme jindy a tam, kde nebudeme jeho autorovi překážet.
A krom případného titulu, který vůbec nic o člověku neříká,...
Souhlasím s jednou poznámkou.
Tituly před i za jménem opravdu nic nevypovídají o člověku a jeho schopnostech.
Ale jednu věc nám přece jen sdělovaly.
Že jejich nositel byl schopen dokončit vysokou školu.
Bývaly doby, kdy to něco znamenalo.
Důvod, proč studuji, je pouze ten, že se mi líbí na koleji - bydlím levně, mám neomezený 100Mbit internet (kde bych tohle v bytě sehnal?), jsem v mladém kolektivu, mám studentské výhody. Liberec jsem zvolil kvůli sportovnímu vyžití v přírodě, kterého by se mi v Praze nedostalo. Je tu prostě hezky.
Myslím, kolegové, že víc opravdu dodávat netřeba.
A myslím to bez ironie či jakéhokoliv postranního významu.
poste.restante: "Myslím, kolegové, že víc opravdu dodávat netřeba."
Ano. Je to jen důkaz toho, že státu se daří motivovat studenty k dalšímu studiu.
P. Doležel: "Platíme studentům rychlý internet, pěkné ubytování, sportovní vyžití, zdravotní i sociální pojištění. Navíc přicházíme o daně z příjmů"
Co se na to podívat z jiné stránky:
Za 2 malé pokoje s mini společenskou místností studenti zaplatí min. 10.000 Kč měsíčně, v případě přistýlkářů pak i více. K energetickým nákladům je nutno si uvědomit, že spousta studentů zde přespí jen na 3 noci týdně - přes den ve škole, o víkendu doma. Tudíž výsledná cena za ubytování je srovnatelná s cenou bytu a levná je jen díky tomu, že tu jsme jen v týdnu a ve čtyřech s malým prostorem.
Rychlý internet je pak výsledkem velkoodběratelství - škola nakoupí konektivutu ve velkém a na rozdíl od běžných providerů není jejím záměrem vydělávat na odběratelech, proto cena za internet nebude taky tak vysoká, jak se na první pohled zdá.
Sportovní vyžití si samozřejmě hradím sám, v Praze ale hory těžko hledat.
Stát přichází o daně z příjmů. Možná teď. Vysokoškolák má ale vyšší uplatnění a už jen díky VŠ má i vyšší příjmy -> vyšší příjmy i pro stát. Stát sponzoruje vysokoškoláky max. 7 let. Každý student jednou začne ty daně platit a díky menší nezaměstnanosti a vyšším příjmům by se měla počáteční investice začít státu vracet.
*Za 2 malé pokoje s malou SOCIÁLNÍ místností - omlouvám se za přepis. A v těch pokojích kromě 2 postelí a 2 stolů vůbec nic není...
Nemusíte se tedy obávat, že nám stát hradí "pěkné" ubytování - za 10.000 Kč bychom si mohli pořídit byt vlastní a i s lepším vybavením (nejsme v centru Prahy, takže ceny jsou jiné). Ovšem už bychom nebyli mezi komunitou vysokoškoláků a nemohli za spolužáky přebíhat z pokoje na pokoj (což ulehčuje studium).
Zásadní, co nám stát hradí, je tedy jen provoz školy. A učitelé si jistě nebudou stěžovat, že díky dostatku vysokoškoláků mají o práci postaráno.
Vysokoškolák má ale vyšší uplatnění a už jen díky VŠ má i vyšší příjmy -> vyšší příjmy i pro stát.
To platí, pokud ovšem absolvent VŠ najde uplatnění, které jej příjmově zařadí nad průměr.
Při současné expanzi absolventů humanitních věd se docela těším na barmany s titulem Bc. třeba z oboru sociologie či kulturologie.
Stát sponzoruje vysokoškoláky max. 7 let.
Pokud budou studovat za své, je mi po tom buřt.
Pokud ne, pak by měl stát vzdělanostní strukturu ovlivňovat smysluplně.
Já nějak nevidím důvod, proč platit 4 - 7 let rekreaci někomu, kdo o studium zjevně nestojí.
A učitelé si jistě nebudou stěžovat, že díky dostatku vysokoškoláků mají o práci postaráno.
Vytvářet zbytečná pracovní místa, to snad není cílem.
Osobně bych dal přednost tomu, aby se mohl snížit počet žáků ve třídách na střední škole, díky čemuž bude moci získat větší množství žáků solidní středoškolské vzdělání, nežli platit množství vysokých škol, jejichž absolventi nebudou umět ani to, co před 20 lety maturant.
Okomentovat