Myslím, že ve školách i v rodinách panuje veliká bezradnost ve vztahu k výchově a vzdělávání. Staré jistoty zmizely a dosud nebyly nahrazeny novými. Nedomnívám se, že by ze zhoršování výsledků vzdělávání bylo možno vinit kurikulární reformu, jak to mnozí činí. Věřím, že změny, ke kterým ve školách dochází, jsou způsobeny změnami ve společnosti. Došlo by k nim stejně. I bez reformy by žáci byli méně ukáznění než dříve, méně ochotní respektovat učitele jen proto, že je učitelem, méně ochotní se učit věci, které je nezajímají a u kterých nevidí jejich smysluplnost. Společnost se liberalizovala, došlo k obecnému poklesu vlivu autorit, žáci mají k dispozici množství zajímavých aktivit, kterým škola v žádném případě nemůže konkurovat. Myslím, že nemá smysl tratit čas přemýšlením o tom, jak nejlépe zařídit, aby se vše vrátilo do starých dobrých kolejí komunistického nebo předválečného školství, protože bez ohledu na to, zda bychom si jej přáli nebo ne, návrat prostě není možný. Je třeba řádně reflektovat současnou realitu a přemýšlet o tom, jak s ní a v ní co nejlépe pracovat.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
14 komentářů:
jak je třeba konat?
Neustále hokuspokusy o vylepšení školského systému s tím, že teď už je to konečně ono, nejspíš nikam nevedou.
Umožněme zaměstnavatelům dát zaměstnanci výpověď bez udání důvodu a počkejme, než odroste reformní generace žactva.
Proč se zhoršují výsledky českých žáků?
Protože nevěříme, že by to mohlo fungovat podle předchozího odstavce.
"......než odroste reformní generace žactva."
Pojala mě hrůza a olilo velké horko. To dozajista pane Luďku myslíte ironicky.
Tento problém totiž neřešíme jenom my v postkomunistických zemích, ale fakticky to řeší celý svět. Jen mrkněte na výsledky PISA. Rakušané a Švédové jsou ve výsledcích ještě za námi. Zřejmě čekají, až jim odroste reformní generace. Francouzům již odrostla. Zhruba před 5 lety, při pouličních bouřích muslimské mladé nezaměstnané generace tam sousedovi v Paříži zapálili auto. Možná to myslíte tak, že reformní generace konečně vykope takové veličiny politického spektra jako je ministr školství,...a třeba bývaly ministr životního prostředí.
při pouličních bouřích muslimské mladé nezaměstnané generace
Na místě je korekce:
při pouličních bouřích líné a nevzdělané nezaměstnané generace.
Ředitel školy má totální zodpovědnost za úroveň výuky. Je to až tak daleko, že má odpovědnost za každou konfrontaci každého učitele se žákem či rodičem. Učitel je takřka nenahraditelný (minimálně v průběhu školního roku), a jeho pracovní výkon těžko objektivně měřitelný. Většinou tedy ředitel nemá JAK špatného učitele vyhodit. (možná námitka: a jak teda ten ředitel ví, že je učitel špatný, když neumí objektivně měřit?). Nejistota stálé práce by zřejmě mohla být faktorem, který by mohl přispět ke kvalitě práce. Napište si seznam vašich kolegů, a spočítejte, kolika z nich byste dali jednoznačné velké PLUS. A spočítejte si, kolik z nich byste na hodinu vyhodili. Já osobně bych dal čtyřem PLUS, 5 by jich letělo, dalších dvacet by mělo potenciál ten PLUS získat (min. do této skupiny bych byl, doufám, zařazen i já mými kolegy). Někteří z nich jen proto, že by neměli jistotu práce.
Jasná námitka - pokud by mohl ředitel někoho na hodinu vyhodit, měl by být taky dostatečně kvalitní.
Takže bychom ho měli pořádně vybrat, školit, zajistit jeho kvalitu, a pak mu dát k té odpovědnosti i výkonné prostředky. A možnost výběru učitelů - čili vyšší mzdové prostředky. (pozn: vyhodit ředitele na hodinu by taky bylo pěkné, ale nedá se to použít - to už by si s tím hráli politici, jak by se jim zachtělo. Jako se jim občas zachce při výběrovém řízení).
jeho pracovní výkon těžko objektivně měřitelný
Učitele jsou schopni objektivně přeměřit jedině jeho žáci. Ti také mají mít možnost si svého učitele vybrat. Malé děti prostřednictvím svých rodičů.
Výpověď bez udání důvodu, ne na hodinu, má svůj půvab v tom, že drtivá většina populace má nějakého "šéfa". Když ne přímo nadřízeného, tak třeba voličstvo, boha, manželku ...
Konečně to tu někdo řekl natrvdo. Někteří učitelé - není jich snad moc, ale jsou, známe je všichni a jsou mezi námi - by měli jít do sebe. Oni ale nepůjdou, takže tvrdší řešení. Jsem úplně pro.
U nás ve škole je poznáte celkem snadno: nejvíc nadávají, na všechny a na všechno, hlavně na ministra. A souhlasím s článkem - šedou eminencí jsou odbory.
"výpověď bez udání důvodu"
Velmi se blížící totalitnímu vyhazovu z ideologických důvodů. Tentokrát to může být učitelka, která třeba nosí minisukně, vlasatý učitel, plešatý učitel, snědý učitel,....
Jsem proti a to z jednoho důvodu - čeští ředitelé nejsou z 90 % osobnosti, které by dokázaly tohle posoudit. Bohužel, je to tak. Vyhodí potom takový ředitel svoji milenku ? Nevyhodí - vidím to na vedlejší škole, učitelka je neschopná a blbá jak tágo - má ale velké poprsí, blonďaté vlasy a dlouhé nohy. Taky apropace. Všude by se asi našla nějaká taková nedostatečnost. Musí být pro vyhazov stanovena přesná pravidla. Jsme ale v Česku a však všichni víme, jak to tu chodí.Ignorant
Aby, prosím, nebylo mýlky, možnost výpovědi bez udání důvodu není primárně nasměrovaná na vyházení blíže neurčeného počtu učitelů z práce, ale na motivaci našich žáků, budoucích to zaměstnanců.
Výpověď bez udání důvodu by (snad) mohla fungovat, pokud bychom měli schopné, objektivní a nezaujaté ředitele, kteří největší část své práce věnují vytváření podmínek pro práci svým podřízeným.
Místo toho máme ředitele uštvané právníky, zřizovatelem, ministerstvem inspekcí atd., kteří honí prachy a "projekty" po čertech ďáblech a snaží se získat podporu od různých partajních a kamarádcovských klik.
Pracovní výkon je obtížně měřitelný objektivně - no a co?
1. existují i objektivní kritéria.
2. hodnotit se snad dá i subjektivně
Podstatné je, že pokud někoho označím za neschopného, musím umět svůj odsudek zdůvodnit a dokázat.
A to by snad vedoucí pracovník měl umět, ne?
Pokud ale nebude muset nikdo nikomu nic zdůvodňovat, otvřeme pouze obrovský prostor pro šikanu zaměstnanců. Proti které se navíc nedá jakkoliv bránit.
Chceme školství a (pracovní vztahy vůbec) ve stylu?
"Nedáš (nadřízenému) - dostaneš (padáka)"
"Františku, učíš dobře, ale pan poslanec potřebuje někde zaměstnat manželku. Musíš mne pochopit."
"Vy nehrajete tenis? To je škoda. My tady všichni hrajeme tenis..."
Tak jen bojujme za výpověď bez udání důvodu.
Podobné nápady jsou typické vylívání vaničky i s kojencem.
Ale jsou jednoduché a tudíž líbivé.
Kdyby to bylo tak snadné, pak by soukromé školy, kde je možnost vyhazovu mnohem snadnější, musely být výkladní skříní našeho školství.
Odpovězte si na otázku, kolikrát za poslední 3 roky jste měli ředitele či zástupce na hospitaci v hodině?
A kolikrát předsedu předmětové komise?
A kolikrát jste se byli podívat na hodinu u kolegy a kolikrát byl někdo na Vaší hodině?
Možná že kolega, kterého považujete za blbce, je žáky i rodiči milován a za hlupáka mají právě Vás.
Tak co teď s tím?
Dáte si padáka bez udání důvodu?
A když ho dají Vám a ne kolegovi, který chodí do hodin 15 minut po začátku a ve 12.25 ho už jaktěživ nikdo ve škole nenajde? Sklapnete krovky a nebudete se bránit, protože šéf má vždycky pravdu?
Uznávám, že jsou ve školství lidé, kteří tam nemají co dělat.
A že stávající systém neumožňuje se jich zbavit právě snadno.
Ale netvrďte mi, že to nejde vůbec.
A netvrďte mi, že v tom spočívá největší problém a příčina úpadku našeho školství.
Takže já bych raději zaměřil energii na těch 20 % příčin, které odstraní 80 % problémů.
Kvalita učitelů mezi těmi 20 % příčin rozhodně není.
Protože jestli ano, pak to znamená že 4 z 5 učitelů učí naprosto špatně.
Tedy najspíš i já a také Vy.
Chceme školství a (pracovní vztahy vůbec) ve stylu?
"Nedáš (nadřízenému) - dostaneš (padáka)"
"Františku, učíš dobře, ale pan poslanec potřebuje někde zaměstnat manželku. Musíš mne pochopit."
"Vy nehrajete tenis? To je škoda. My tady všichni hrajeme tenis..."
No, z takové školy bych odešel dobrovolně a všude bych důvody sděloval. Už jsem to tak udělal.
Pokud je nadřízený hňup nebo hajzl nebo obojí, nevím, co vás v takovém zaměstnání drží. Jedině snad peníze.
otevřeme pouze obrovský prostor pro šikanu zaměstnanců
Jako zarputilý až revoluční odborář, hájím práva a blahobyt zaměstnanců především. Dobře se lidem daří, když firma vzkvétá. Tedy v civilizované zemi. Nevidím jediný důvod, proč by odborník nemohl být přijat do zaměstnání jenom proto, že se zaměstnavatel nemůže rozloučit s nějakým budižkničemou.
Co se školy týče, pokud ředitel vyháže všechny, kteří mu nejdou na ruku, vytvoří prakticky ideální pracovní kolektiv. Pokud kritériem kvality učitele bude patolízalství, bude muset pro ošetření svých pat vytvořit pořadník. A k šikanování pak vůbec nemůže dojít, protože všechny kverulanty hned vyháže. To přece není vůbec žádný problém.
Místo toho máme ředitele uštvané právníky, zřizovatelem, ministerstvem, inspekcí atd.
Tak to je hodně vtipné vyjádření, docela s chutí jsem jej vytrhl z celé věty...:-)
Luděk Blaha:
Aby, prosím, nebylo mýlky, možnost výpovědi bez udání důvodu není primárně nasměrovaná na vyházení blíže neurčeného počtu učitelů z práce, ale na motivaci našich žáků, budoucích to zaměstnanců.
Kolego Blaho, tentokrát si nejsem jist, co z Vámi napsaného považovat za Váš obvyklý skvělý sarkasmus.
Nemyslel jste to tak, že by výpověď bez udání důvodů měla platit pro všechny, kromě učitelů, že ne?
:-)
A že by naši svěřenci byli dnes motivováni k učení budoucí perspektivou ztráty zaměstnání?
Nebo že by se zalekli jejich rodiče?
Nevím, nevím.
Zkuste mi nějak víc po lopatě vysvětlit, jak by to mělo fungovat.
Nevidím jediný důvod, proč by odborník nemohl být přijat do zaměstnání jenom proto, že se zaměstnavatel nemůže rozloučit s nějakým budižkničemou.
Tak v tom se jednoznačně shodneme.
Jen si nejsem jist, zda by to nešlo zařídit nějakým kulturnějším (a hlavně méně nebezpečným) způsobem, nežli je výpověď bez udání důvodu.
co z Vámi napsaného považovat za Váš obvyklý skvělý sarkasmus
sarkasmus
jízlivý smích, založený na pocitu převahy nad druhou osobou
Tedy pardon, pane poste.restante, ale co může být skvělého na pocitu převahy nad druhou osobou. Ačkoli ...
Ale to tedy spíš ironie
úmyslné a průhledné vyjádření protikladem, výsměch
nebo ještě lépe nadsázka.
Řeknu to slovy premiéra: co jsem řekl, to jsem řekl a necítím nutnost to posunouť ani o píď. Nebo tak nějak.
Jsem přesvědčen, že i přes všechna příkoří jediné, co může naši společnost na tomto stupni devastace někam posunout, je výpověď bez udání důvodu.
Kdysi jsem se motával kolem skladového hospodářství v prodejnách. Takové dva přístupy šéfů jsem zaznamenal.
Jeden byl na pracovníky pes, jen co je pravda. Ale slušně je platil a když to nešlo, tak aspoň slovem ocenil. Jezdil jsem tam léta a stále stejný perzonál.
Druhý platil nic moc a fluktuace značná. Pořád jsem tam někoho školil a pořád tam měli problémy. Přitom možnosti obratu provozovny byly nejméně o čtvrtinu vyšší. Ušetřil na mzdách, tratil na zisku. Pak to prodali.
A mám za to, že jenom trouba šéf si nepěstuje kritika v týmu. Já takové žáčky přímo hýčkám jako trvalý zdroj inspirace (tohle byl asi sarkasmus).
Okomentovat