Ministerstvo školství vyhlásilo diskusi, ale není nad čím diskutovat.
Návrhy evaluačních standardů, které včera na portálu www.rvp.cz zveřejnilo ministerstvo školství, potvrdily obavy z uspěchané a nepříliš kvalitní přípravy tohoto nástroje, jenž by měl umožnit vyšší kvalitu vzdělávání na základních školách.
Ministr školství Josef Dobeš si zaslouží pochvalu za to, že zahájil práci na standardech základního vzdělávání. Stejně tak lze považovat za pozitivní, že navrhované standardy vycházejí z platných Rámcových vzdělávacích programů a navazují na probíhající reformu vzdělávání. Ale ambice pana ministra připravit standardy a na nich postavené plošné testy v řádu měsíců, prakticky znemožňuje, aby tato práce byla odvedena kvalitně. V zemích, na které se i autoři standardů odkazují (Finsko, Skotsko, Anglie), trvala obvykle příprava a hlavně diskuse, co do standardu má a nemá patřit, několik let.
Nelze se tedy divit, že včera zveřejněné ukázky standardů a úloh, které by je měly ověřovat, jsou velmi kusé, zlomkovité a neúplné. Účelovost a nedotaženost připravovaných standardů je patrná především ze srovnání s dokumenty jiných zemí. Strukturně se standardy svým zahraničním vzorům přibližují, obsahem a vnitřním pojetím jsou ale zpracovány zatím velmi neodborně. Ukázky zahraničních evaluačních standardů si je možné prohlédnout na stránkách www.rvp.cz.
Ve skutečnosti je pokus MŠMT pouze alibi pro rychlou přípravu plošných testů, které se mají začít ověřovat už v druhém pololetí roku 2011. K tomu se připojují další zásadní problémy, které lze shrnout takto:
V ukázkách se objevují jen testovatelné položky, standardy zatím zcela ignorují ty dovednosti a postoje, které se podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání mají žáci také učit.
MŠMT sice slibuje, že standard bude časem obsahovat i ty položky, které nelze testovat, a že pro ně budou vytvořeny speciální nástroje, ale veřejně se ví, že žádné takové nástroje k dispozici nejsou a jejich vývoj a pilotování potrvá léta, pokud se to vůbec stane (za ministrova angažmá nejspíše ne) – do té doby se budou pouze testovat primitivní znalosti žáků, což zvýšení kvality vzdělávání napomůže jen stěží.
Většina ilustračních úloh, které mají standard ověřovat, nepracuje s reálnými situacemi, ale zůstává „uvnitř“ předmětů. Tím jdou proti trendům v testování znalostí a dovedností, které razí např. PISA.
Dá se tedy konstatovat, že zatím zveřejněné ukázky standardů potvrzují obavy více než dvanácti set učitelů a odborníků na vzdělávání, kteří se obrátili začátkem prosince na premiéra Nečase, aby zastavil plánovaný projekt plošného testování žákovské populace.
Oldřich Botlik, matematik a autor testů Kalibro, řekl: „Celá dosavadní práce na standardech je – podle očekávání – uspěchaná a zmatečná. Postrádá potřebný odstup, předvídání dalšího vývoje a především hlubokou reflexi toho, proč dosavadní výuka matematiky nefunguje tak, jak fungovat má. Provedení této reflexe má klíčový význam, pokud se má něco opravdu změnit více než kosmeticky nebo jen dočasně. Jinak budou ministerské komise pořád dokola opisovat a rozmělňovat staré nefungující osnovy, byť s přidáním nějakých těch „zahraničních zkušeností“, ovšem bez porozumění tomu, oč v nich vlastně jde.“
Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: "Autoři standardů sice vyzývají pedagogickou veřejnost k diskusi nad podobou standardů, ale je to spíš parodie na odbornou debatu. Ptají se učitelů vlastně jen na to, jestli jsou jim ukázky srozumitelné a jestli si myslí, že žáci testy zvládnou vyplnit na počítači. Pouze u textů z Českého jazyka a literatury je možné diskutovat o tom, jestli je či není navržený text úlohy příliš složitý. Ukázky standardů a testových úloh jsou ale zatím tak kusé a nedopracované, že se o nich vlastně diskutovat ani nedá. Navíc na tuto diskusi je vymezen pouhý měsíc. Jestli má debata odborníků být od počátku takto invalidní, nemůže to dopadnout dobře.“
EDUin: Návrhy standardů základního vzdělávání zatím pokulhávají za světem
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
Nevím proč se autor článku tak rozčiluje. Vyhlášená diskuze ke standardům je přece právě o jejich způsobu zpracování. Nechť se tedy zapojí do této diskuze, nanese ministrovi svůj názor na místě, který k tomu bylo určeno, a je to.
Děvčata a chlapci z VÚP mě ale opravdu překvapili. Mají to dobře zpracované, přehledný tvar, i obsah má hlavu a patu. Že by na ně nové vedení ministerstva mělo nějakou účinnou motivaci? :D
A neobjevujeme už objevené ? Přátelé, dvoustupňové kurikulum, Standard ZV (vládní materiál), osnovy Obecné i Základní školy....vždyť to tu bylo i před 15ti lety. Pane Bože, na co si to tady všichni hrajou ? Magister.
Vaši pozornosti doporučuji dnešní článek Jana Čulíka na Britských listech s názvem „Učení musí být mučení?“ (http://www.blisty.cz/art/56799.html), který je učebnicovým příkladem idiotských generalizací, pedocentrického poučování „taky učitele“ a staronových pravd, které jsou pod pláštíkem novátorství vydávány za objevná moudra Brouka Pytlíka.
Už jenom názvy jednotlivých kapitol tohoto článku navozují představu, že české školství, tedy to sekundární, je poslední oázou herbartovské pedagogiky v EU a jedním velkým táborem nucených prací, nad jehož vchodem se skví nápis Arbeit macht frei, a kde idiotští čeští kantoři chodí v černých uniformách.
1. "Protože je zaměstnání dospělých náročné, musí být i učení ve školách terorerm".
2. "Axiomy a slovíčka v cizích jazycích se lze naučit jen biflováním."
3. "Máte-li se naučit cizí jazyk, musíte se biflovat slovíčka."
4. "Student si prostě musí v hodinách dělat poznámky."
5. "Když se student nebifluje a nepíše v hodině poznámky, až se mu od propisovačky práší, jeho vzdělání je druhořadé."
6. "Ústní zkoušení je nezbytné."
7. "Studenty je nutno zahltit množstvím encyklopedických informací a musejí mít vyučovací úvazek desítek hodin týdně."
Okomentovat