V roce 2009 v rámci sítě European Schoolnet vznikly případové studie devíti zemí o využívání interaktivních tabulí, mezi nimiž byla i Česká republika. Cílem těchto studií je zvýraznit příklady dobré praxe ve využívání IWB.
Ke stažení:
- anglická verze,
- česká upravená a zkrácená verze,
- případové studie dalších osmi zemí,
- souhrn hlavních zjištění, které studie přinesly.
V roce 2010 v rámci evropské pracovní skupiny Interactive Whiteboards vznikl metodický materiál Guidelines for Effective School/Classroom use of IWBs - cílem tohoto materiálu je vysvětlit, jak může být IWB efektivně využívána při výuce.
9 komentářů:
Skvělý článek a ideje.
Je pro Českou školu typické, že ani za dva dny se k němu nikdo nevyjádřil. Přitom postup Základní školy Lupáčova je skutečným příkladem skvělé praxe!
No, co nevidět začne platit novela ŠZ. A moc doufám, že využívání ICT ve školách budou zřizovatelé škol vnímat jako důležitý faktor při posuzování dalšího setrvání ředitelů svých škol ve funkci.
Petr S.
Je pro Českou školu typické, že
tohle je, pane S., jeden z nejvtipnějších příspěvků, co jsem tu kdy četl. Kam se ná Vás hrabu.
Česká škola by měla jít do sebe a zřizovatelé škol zřizovat sekce ICT vnímačů.
Studium této případové studie mi nepřineslo opravdu nic, co bych nevěděla. A opět vůbec nic využitelného v mém oboru.
Ale přece: upoutal mě trefný citát Komenského a pak douška, že učitel by neměl zapomenout počítač také občas vypnout.
Je pro Petra S. typické, že zareagoval tak, jak je zřejmé z jeho příspěvku. :-)
Přiznám se, že jsem si našel příslušné texty už ve čtvrtek a pak už jsem jen čekal, jak a kdo tohle okomentuje. ;-)
Ti z Vás kolegové, kteří jsou podobného věku jako já, dozajista pochopí a ti mladší, nechť si vygooglují.
Já jsem si po přečtení příspěvku okamžitě vybavil exkurzi v JZD Agrokombinát Slušovice.
Cítím tedy přibližně stejnou potřebu komentovat tento skutečný příklad skvělé praxe, jako předseda běžného podhorského JZD výsledky Slušovické praxe.
Dále si již vystačím s citacemi z českého textu studie:
V přepočtu má (ZŠ Lupáčova) 8 žáků na 1 počítač, což lze považovat za odpovídající poměr zajišťující smysluplné využití těchto technologií pro výuku. Základní škola Lupáčova je jednou z vedoucích škol v této oblasti, kde je většina tříd vybavena interaktivními technologiemi od různých výrobců včetně odpovědních
systémů Promethean a SMART.
...
Využívá 18 interaktivních tabulí (tabletů i dataprojektorů)
...
ze zkušenosti této školy lze však
odvodit jeden zásadní fakt: instalace jedné interaktivní tabule na školu s podporou hrstky
nadšených uživatelů nemůže přinést zásadní systematickou změnu do výukového procesu.
Teprve po instalaci čtvrté tabule v roce 2004 bylo možno zavést určité principy a didaktické
postupy pro propojení technologií a běžného výukového procesu.
Více dodávat netřeba.
Jen si říkám: Škoda, že nepřivezli Billa Gatese do nějaké malotřídky v podhůři. Třeba by se mu zželelo a vypsal by šek..."
Málo platné, učitelé se sice přímo vyžívají v poučování druhých, ale jakmile se někdo pokusí poučovat je, je oheň na střeše.
Ke spokojenosti mnoha z nich jsou jejich ředitelé ještě natvrdlejší než oni, takže symbióza rigidních zkamenělin utěšeně pokračuje.
Existují dokonce pořád ještě střední školy s krásně vybavenými učebnami psaní na stroji a odpovídajícími pedagožkami, které se počítače přímo štítí a nikdy na něj nesáhly! A za velké peníze daňových poplatníků jsou učňové prodavači aj. vzděláváni v mlácení do psacího stroje a v hrkání mezerníkem…
Paní Anno, používání ICT je podmínkou nutnou, nikoliv ovšem postačující, za tím si stojím i já. A jednou z nejmocnějších forem názornosti je názornost verbální!
Jenže - není načase trochu vykročit směrem ven z pedagogiky 19. století?
Petr S.
Petr S.
8. ledna 2011 19:41
Podával jsem trestní oznámení na jednoho spratka, který opakovaně fyzicky a slovně napadal všechny kolem sebe ( žáky, učitele, správní zaměstnance ) a jeho rodiče nechtěli dát souhlas vůbec k ničemu. Jen nadávali na neschopné učitele. Pan na policejní služebně bušil urputně téměř dvě hodiny do psacího stroje. Tedy pane Petr S. - můžu jen ironicky poznamenat, že toho psacího stroje dotyční žáci využijí ! Ignorant
Pane Petře S., pokud mě považujete (asi na základě příliš stručného komentáře výše) za odpůrce ICT, hluboce se mýlíte! Ze svého nadšení interaktivní technikou jsem se zpovídala v komentáři k článku B. Kozákové, který zde vyšel 25.12. - račte se prosím přesvědčit!
Pokud mě za to nebudete podezírat z chvástavosti, dokonce se Vám pochlubím, že jsem pro letošek získala od FRVŠ grant, v němž se se studenty učíme interaktivní metody a hlavně konečně jsme získali dotykovou tabuli a mnohé příslušenství! Zatím umím jen základy a děsím se příštího týdne, kdy se začneme školit v práci se všemi softwary.
Za pravdu Vám ve Vašem rozhořčení na učitele ale taky dám: nikdo z chlapů na katedře do toho nešel, jen dvě baby! No, někdo to na sebe vzít musel... Ale fakt už mě nikdy neoznačujte za odpůrce těch úžasných nových věcí, které tak obdivuju a z kterýma teď musím zápasit, chca nechca...
Abyste se v tom vyznal, tak ještě učím na ZŠ, a tam je situace s ICT taková, jak jsem ji popsala. Budu usilovat o dataprojektor a počítač, uvidíme. Mějte krásnou neděli a buďte klidný, ti kterým byste měl zvedat svými invektivami mandle, stejně tenhle portál (nejspíš) nečtou :)
Vy jste, paní S., a panem S. v příbuzenském vztahu, nebo to je jen shoda nicků?
Luděk Blaha:
Pokud se pod tím názvem protějšku neskrývá moje dcera Petra S., tak je to asi spíš shoda nicků. I když - příbuzenství lze podle zákona náhody obtížně vyloučit a jisté podobné povahové rysy by tu možná byly :) Co říkáte, pane Petře?
Okomentovat