Je to právě 10 let, co jsem se pokusil s kolegy připravit koncept Junior ECDL.
Myšlenka byla postupně "přetavena" do projektu KING, který byl provozován Českou školou a Jednotou školských informatiků. S ukončením SIPVZ
se nepodařilo zajistit potřebné zdroje a bohužel projekt skončil. V současné
době využívají školy pro ověřování ICT gramotnosti žáků "klasické" ECDL, Bobříka
informatiky či TIGR (a na něj navazující GEPARD).
Základky však povětšinou
postrádají vhodné podpůrné "evaluační" projekty, které by systémově monitorovaly
průběh rozvoje počítačové gramotnosti svých žáků. Přes JSI jsem se měl možnost
seznámit s konceptem INGOT =
International Grades - Open Technologies. Myslím si, že právě on může být
tím vhodným monitoringem růstu počítačové gramotnosti dětí a proto je hodný
zřetele a ověření právě v základních školách.
Můj pohled na INGOT
Koncept INGOT vznikl ve Velké Británii a od roku
2007 je tamtéž akreditován místním ministerstvem školství a úřadem pro národní
kvalifikace. Hranice Spojeného království překročil v roce 2008. Díky projektům
Comenius a Leonardo da Vinci se dostal do Španělska, Německa, Portugalska a
Turecka. V současné době je v rámci projektu Leonardo da Vinci implementován v
Bulharsku, Rumunsku a České republice. INGOTs Asia je projekt, který umožnil
spolupráci s Indií, k partnerství přistoupila největší asociace učitelů v
Malajsii a stovky certifikátů INGOT byly vydány i v Jižní Africe.
Vize INGOtu
je mi velmi blízká, protože umožňuje dětem "postup" k různým úrovním počítačovým
kompetencím (v první vizi KINGU jsme uvažovali o rytířských hodnostech). Přitom
zisk "hodnosti" není primárně ověřován zkoušením či testováním, ale především
vytvářením žákovských prací. Tyto praktické výstupy jsou pak posuzovány
kompetentním hodnotitelem, který může převzít i roli mentora či kouče. Znamená
to, že žák není stresován rizikem "neúspěchu v testu", ale motivován k přechodu
"do vyššího levelu" (oblíbené to slovo dnešní generace ;-)).
Za velmi
důležité navíc považuji to, že v UK je celý koncept "kompatibilní" s jejich Národním klasifikačním
rámcem. To v praxi znamená, že ty "nejvyšší levely" jsou respektovány jako
doklad na trhu práce.
Poznámka: Nerad bych projekt srovnával s ECDL a
podotýkám, že nejsem odpůrcem ECDL, ba právě naopak (sám jsem byl testerem).
Přesto si dovolím jedno přirovnání. ECDL se ve svých počátcích prezentoval jako
"řidičák na počítač" a tento příměr mi připadá vystížný. ECDL je tedy
"závěrečnou jízdou s policistou za zády", INGOT pak nabízí prostor "od hraní si
na dopravním hřišti až po řádění na autodromu".
INGOT, JSI a Škola21
Koncept INGOT byl do České republiky imporotován
společností Euro-face Consulting. Díky
kolegům z výboru JSI proběhly první prezentace v ČR dne 26.10.2010 na SŠ informatiky a spojů v Brně a
27.10.2010 na SPŠE V Úžlabině. Skupina
aktivních členů JSI usoudila, že je tento projekt je hodný zřetele, nicméně do
konce roku bylo pro nás prioritou zvládnutí projektu "poradci JSI". Mezitím do projektu vstoupila
obecně prospěšná společnost Liberix a
zhostila se správy českého webu INGOTu.
S
novým rokem jsme oživili kontakty a v těchto dnech výbor JSI rozhodl o vstupu
jako partner projektu s cílem pilotně ověřit životaschopnost tohoto konceptu na
základních i středních školách (viz
tisková zpráva a nabídka školám se zapojit). Jelikož navíc INGOT silně
podporuje kreativu žáků a možnost indviduálního přístupu s využitím onlnie
nástrojů, pak tvrdím, že může být jedním z vhodných nástorjů pro naplňování cílů
vize Školy21.
INGOT a EU peníze školám
Projekt EU PES je bezesporu výrazným impulsem
pro oživení potenciálu ICT na základních školách. Přesto se dle mého názoru bude
potýkat s nalezením smysluplného řešení směřujícího k tvorbě vzdělávacích
materiálů jako jednoho z požadovaných výstupů. Má-li být v budoucnu EU PES
hodnocen pozitivně, pak bychom se měli soustředit nejen na pořizování
digitálních technologií, ale i na kvalitu a přenositelnost výstupů vypracovaných
jednotlivými školami.
A právě zde může být INGOT impulsem pro školy, které
jej hodlají začlenit do svého vzdělávacího procesu. Jsem totiž přesvědčen, že
učebnice, procvičovací listy či metodické materiály by usnadnily penetraci do
školského prostředí a to nejen v průběhu projektu EU PES, ale i po jeho
ukončení. Najde-li se zároveň komunita učitelů a škol ochotných na těchto
materiálech spolupracovat, pak je zde vhodný prostor pro ipmlementaci vhodných
online nástrojů kategorie Web 2.0. A to mimo jiné povede ke zvyšování kompetencí
zapojených pedagogů, nezřídka formou sebevzdělávání nebo e-learningu. Co více si
přát ...
Převzato s laskavým souhlasem autora z jeho blogu.
David Hawiger: ECDL pro děti? Mám něco lepšího!
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
CLIL
(18)
cloud
(22)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
prezentace
(66)
Přijímačky
(216)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
Škola21
(3)
školství
(2922)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 comments:
Post a Comment