V našich úvahách na téma konektivismu
a s ním spojeného osobního vzdělávacího prostředí (PLE) jsme dospěli až k tomu,
že jsme si začali představovat, jak by toto prostředí mohlo vypadat u moderního
technologiemi obklopeného a jejich využití zvládajícího učitele. Analogicky
k Prenského novému digitálnímu člověku (Homo sapiens digital [1]) bychom mu
mohli říkat třeba Homo scholasticus digital. Podle této analogie je
nevyhnutelné, aby schopnost pracovat s technologiemi patřila k jeho klíčovým
kompetencím (model
TPCK). Stejně jako platí pro každého, že bez informační gramotnosti (jejíž
podstatnou součástí je ICT gramotnost) není plnohodnotný život v dnešním světě
možný, nemůže být učitel bez těchto kompetencí plnohodnotným „digitálním“
učitelem.
S velkými obtížemi se v současné době snažíme konkretizovat, co přesně má být
obsahem základního vzdělání. Konečně začínáme připravovat standardy pro to, co
by měl žák v tom kterém stadiu školní docházky umět (viz diskuse Standardy základního
vzdělávání nebo Spomocníkův článek Standardy
technologických dovedností pro žáky od ISTE). Velmi podobně je třeba
definovat i potřebné schopnosti učitelů. Ve vyspělém světě s něčím takovým běžně
pracují (viz Nové
technologické standardy ISTE pro učitele). V takových standardech se
pochopitelně přesně nedovíte, jaký výukový postup je předepsaný pro to které
téma nebo které pomůcky se mají použít. Je definován obecně a funkčně.
Pokusme se přesto trochu blíže popsat, jak konkrétně ona schopnost učitele
pracovat s technologiemi může vypadat. Přestože digitální učitel určitě musí být
kreativní, nemá smysl, aby každý vymýšlel úplně nové postupy. Ideální metodou je
seznámit se nejprve s tím, co by se dalo při výuce určitého předmětu či tématu
dělat, a to pak modifikovat pro své konkrétní podmínky. Platí to jak o metodách,
tak o výukových materiálech, pro něž bylo zde na portálu zřízeno úložiště DUM. Lze v něm najít digitální učební materiály
vytvořené u nás i v zahraničí. I když všechny nejsou vrcholně pokrokové
a inovativní, učitel může kterýkoli z těchto materiálů vzít, upravit a ve své
výuce použít.
Teoreticky o něco propracovanější způsob, jak pomoci učitelům používat
technologie, je návrh Judy Harris [2], který předkládá ve svých Katalozích
výukových aktivit podle modelu TPCK. Jedná se o přehled vzorových výukových
postupů, který je budován jako předmětový katalog, v němž je každá aktivita
zařazena na přesně definované místo na základě předem definovaného typu
(činnosti znalosti budující – vyjadřující, konvergentní – divergentní, …).
Učitel pak může v katalogu podle toho, jakou aktivitu chce realizovat, najít
návrh obsahující nejen její popis, ale též doporučené technologické nástroje,
jež je možno použít. Konkrétní zařazení do výuky je i zde na učiteli
samotném.
Pokračování naleznete na spomocnik.rvp.cz.
Bořivoj Brdička: Jak budovat vzdělávací prostředí digitálních učitelů
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat