Téma: Učíme, nebo neučíme čtenářskou gramotnost?
Pořadatelé: Stálá konference asociací ve vzdělávání, EDUin, o. p. s.
Cílem kulatého stolu je hledat odpovědi na otázky:
– V jaké oblasti čtenářské gramotnosti žáci dopadají nejhůře a proč?
– Jak se daří v našich školách zavést výuku čtenářské gramotnosti?
– Jak lze rozvíjet čtenářskou gramotnost v jiných předmětech než jen v českém jazyce?
– Jaký je vztah čtenářské gramotnosti a výchovy ke čtenářství?
– Jak vypadá systém vzdělávání učitelů ve čtenářské gramotnosti?
– Co udělalo a může udělat MŠMT a další organizace pro zlepšení čtenářské gramotnosti?
Pozvaní panelisté:
PhDr. Ondřej Hausenblas, Kritické myšlení
Mgr. Pavlína Hublová, ZŠ Černý most
Mgr. Lenka Schwarzová, MŠMT
Mgr. Vladislav Tomášek, ÚIV
Místo a čas konání: Aula ZŠ Vodičkova 22, Praha 1, 10.00 hodin
Kontakt: info@skav.cz
Cílem kulatého stolu je hledat odpovědi na otázky:
– V jaké oblasti čtenářské gramotnosti žáci dopadají nejhůře a proč?
– Jak se daří v našich školách zavést výuku čtenářské gramotnosti?
– Jak lze rozvíjet čtenářskou gramotnost v jiných předmětech než jen v českém jazyce?
– Jaký je vztah čtenářské gramotnosti a výchovy ke čtenářství?
– Jak vypadá systém vzdělávání učitelů ve čtenářské gramotnosti?
– Co udělalo a může udělat MŠMT a další organizace pro zlepšení čtenářské gramotnosti?
Pozvaní panelisté:
PhDr. Ondřej Hausenblas, Kritické myšlení
Mgr. Pavlína Hublová, ZŠ Černý most
Mgr. Lenka Schwarzová, MŠMT
Mgr. Vladislav Tomášek, ÚIV
Místo a čas konání: Aula ZŠ Vodičkova 22, Praha 1, 10.00 hodin
Kontakt: info@skav.cz
7 komentářů:
Téma: Učíme, nebo neučíme čtenářskou gramotnost?
Prosím o překlad názvu tématu do češtiny. Jde mi o slovní spojení "..učím gramotnost.."
Naše školství se myslím stále snaží koncipovat lidé, kteří nevědí ani to, že kompetence ani gramotnosti se nevyučují, ale získávají učením. Zaplevelili tím povinným nesmyslem všechny školy. Proto jsme tam, kde jsme.
kompetence ani gramotnosti se nevyučují, ale získávají učením
Tak to dopadá, když pojmy ztrácejí svůj původní význam.
Té tupé sjezdové závěrovitosti se jen tak lehce nezbavíme. Nejhorší na tom je, že si už ani neuvědomujeme, jak jsme směšní.
Ach ta naše mateřština! Nejsem v této věci odborník, ale když nahlédnu do slovníku spisovné češtiny, tak nedokonavé sloveso učit má zde 5 významů, z nichž první znamená "vést k získání dovednosti, návyku" a druhý "výchovou pěstovat nějakou vlastnost, schopnost". Proč bychom děti něměli čtenářské gramotnosti učit?
ad: Proč bychom děti neměli čtenářské gramotnosti učit? (nedokonavé sloveso učit má 5 významů)...
Protože důležitou vlastností nejen vědeckého ale i odborného a běžného vyjadřování má být snaha o přesnost a jednoznačnost.
Tohle zřejmě mnozí inovátoři nepochopí a budou dál bezostyšně prohlašovat rozplizlost svého vyjadřování za pokrok v pedagogice a znechucovat tím všechny ostatní normálně uvažující lidi.
Teď jsem zmaten: Dříve se ve sborovně říkalo: Učit číst, učit matematiku, učit národní obrození ... Pak přišla inovace - děti mají získávat kompetence (u dětí máme rozvíjet kompetence). Je tedy lépe "učit čtenářské gramotnosti" nebo "vést žáky k získávání čtenářské gramotnosti"?
Ona čeština je poměrně hodně sdělný jazyk.
Jenomže její krása je velmi často zneužívána k maskování vlastní hlouposti a vytváření zdání odbornosti prostřednictvím rádobyodborných výrazů.
Proto máme "kompetence" a nikoli "způsobilosti".
"Autoevaluace" místo "sebehodnocení"
Sotva jsme si stačili zvyknout, už tu máme „Accountabilitu“.
Původní význam se tak ztrácí anebo maskuje. K tomu aby byl dnes člověk kompetentní k výkonu své funkce, stačí aby prošel procesem "zkompetentňování" (dříve výukou) a byl tedy "zkompetentněn", anebo ještě pořád musí být způsobilý funkci vykonávat?
Sám někdy váhám. :-)
Souhlasím s kolegou Blahou.
Je to trapné a směšné.
Slova učitelů mají být volena tak, aby smysl sdělení rozjasňovala a nikoliv zatemňovala. (Od toho tady máme politiky.)
Pro mne osobně je právě i volba slovníku jedním z příznaků nekompetentnosti tvůrců reforem, kteří nám tyto "povolené výrazy" vnutili.
Okomentovat