Autor na blogu EDUin píše: Fakt, že patnáctiletí žáci z České republiky dopadli v mezinárodním testování funkční gramotnosti (PISA) tak neslavně, jak si to můžete dnes přečíst ve všech novinách, to není žádné překvapení. Jejich výsledky se zhoršují už přinejmenším deset let. Zajímavější je otázka, proč to tak je. V české veřejnosti existují dva vyhraněné názory. Ten většinový soudí, že za to může reforma školství, která je příliš liberální. Ten menšinový naopak tvrdí, že hlavní důvod je, že reforma dodnes do škol nedorazila a ve školách se učí jak za krále klacka. Co si myslíte vy?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
11 komentářů:
Na většíně středních škol se učí jako za R-U v 19. století a stejně jako před 30,40,... lety.Na ZŠ chybí zase 80% kvalitních kantorů ( nevytrhne to 20 000,- pro začínající )Vše je o penězích a nadtarify to nezmění ( bude se nahrávat známým a kamarádíčkům ). Ti co by si to zasloužili, ti dostanou holý tarif a nejvíce práce. Tedy zhoršení situace. On si ten nadtarif pro neschopnou učitelku - milenku ředitel vždy zdůvodní. Jsem zhnusen a nevidím světlo na konci tunelu.
Pan Feřtek smutně konstatuje: "...takže školní vzdělávací programy, na nichž některé školy pět let pracovaly, si mohou strčit za klobouk". Tak předně ten smutek si měl vylít před lety, když školy za hlasitého vzdychání, jak je to obtěžuje, mlely o tom, že jim nikdo nezaplatí tu mizernou práci. Odfláknuté ŠVP metodou Ctrl+C, Ctrl+V tak úspěšně prohloubilo propast českého školství a autoři jsou dodnes a jmenovitě známí. Na každé škole. Ano, ty zmetky skutečně mohou "některé školy" vyhodit. Až zase budete zkoumat, zda je reformováno málo či moc, vzpomeňte si na svá slova "některé školy". Protože nejde být panna přitom tak trochu těhotná. A pokud se reforma chtěla spolehnout na širkou "tvůrčí podporu prostých učitelů", tak dnes víme, že díky nim si parádně natloukla ústa. EDUinové a jim podobní si teď honí triko, čí koncepce je lepší a čí je horší. Průšvihem je, že (naprosto mimochodem) tohle tápání odskáčou generace našich dětí.
8. prosince 2010 20:08
a kde se prosím nachází tvůrci, mozkovny RVP? Milý kolego ( exkolego, kolegyně ) na MŠMT a radí dál. Vaše naivita je bezmezná.
Opravdu zajímavý názor!
Pokud by se ovšem na školách učilo jak za krále Klacka (rozuměj starými metodami), tak bychom na tom snad nebyli tak špatně, protože svět se možná změnil, ale 1 + 1 se stále rovná 2, a pro trvalé zapamatování platí pouze a jenom dril. Lítání k interaktivní tabuli, kde se bude pouze přiřazovat způsobí snad jenom to, že žáci už ani tu jedničku nenapíší.
A pokud se autor ohání Německem, tak tam je to tak, že žáci musí, zdůrazňuji musí dodržovat naprosto důsledně to, co jim učitel nařídí (např. zákaz nošení mobilu do školy je nepřekročitelný), známkování je tak přísné, že pokud má někdo vyznamenání, tak je uveden v novinách jako výborný žák. Jenom připomínám, že tam je nejhorší známka 6. Domácí příprava je tak náročná, že musí být zapojena téměř celá rodina. A co je snad nejhlavnější - žáci jsou již do 5. třídy rozděleni do 3 různých typů škol dle jejich studijních výsledků. A pozor - to, zda půjdou na gymnázium, na reálku, nebo na "hlavní" školu rozhodují učitelé (nikoliv rodiče)!!!
Takže suma sumárum - dokud slovo učitele nebude mít žádný význam (rodič je bůh, učitel ...píp...), nebude podporován MŠMT (aby učil, a nesepisoval nesmysly typu RVP - to snad má být pevně dané, co mají žáci umět), nebude ohodnocen (ba co víc, je nucen školu sponzorovat nákupem vlastních pomůcek - škola na to přece nemá) a také - byť si říkám o ukamenování - dokud se na běžné ZŠ budou integrovat žáci s všemožnými handicapy, kteří ostatní zdržují (oni za to nemůžou, já vím, ale je to tak), tak se nic nepohne. Ale vlastně jo, pohne, ale směrem dolů.
Odfláknuté ŠVP ... prohloubilo propast českého školství
Nerad, paní Carcy, co se školství týče, sahám k tak krajním prostředkům, jako je třeba vážné zamyšlení se nad problémem. Ale Vaše myšlenkové toky začínají mít charakter poplašné zprávy.
Vy si doopravdy myslíte, že úroveň vzdělání našich dětí a mládeže závisí na mnohaset stránkových slintech, které nikdo (vyjma čši) nečte, natož aby se jimi ve zkompetentňovacím procesu řídil?
"dokud se na běžné ZŠ budou integrovat žáci s všemožnými handicapy, kteří ostatní zdržují (oni za to nemůžou, já vím, ale je to tak), tak se nic nepohne. Ale vlastně jo, pohne, ale směrem dolů".
No. Oni někteří mají IQ nad 120 - ti na ZŠ, či osmileté gymnázium patří. Mě zajímá spíše jiná věc, současné školství je trojkolejné. Vyčlenili jsme skupinu gymnazistů od primy a skupinu postižených z běžné ZŠ. Současné názory jsou extrémní - "včlenění 90% žáků speciálních škol - IQ nad 70 do bežných ZŠ" a já se ptám zda včleníme i 90 % studentů osmiletých gymnázií do ZŠ ? Pokud přistoupíme pouze na variantu včlenění speciálních škol do běžných ZŠ, pak v nějakých testech PISA počítejte s výsledky na tom posledním 41 místě. Učit mohou samí Komenští a přesto nic nezmůžou!
Já vidím jako mnohem větší problém, že sami žáci nemají absolutně žádný zájem o vzdělání. vidím v tom vliv rodiny (na co vzdělání, když můžem podnikat na žvivnostenský list). Učitel se může rozkrájet, zpestřovat výuku, vymýšlet lepší postupy, ale má před sebou pospávající bandu puberťáků bez jakékoli snahy. )
P.S. nejoblíbenější věta deváťáků nad slovní úlohou "To nechápu!" Podotýkám, že po po 10 sekundách a po přečtení prvních tří slov.
Ad anonymní, 9.20
Ano, naprosto souhlasím i za své kolegy. A bohužel už to dělají nejen městské děti, ale už to došlo i na vesnice.
Připadám si se všemi zkušenostmi a kantorskými dovednostmi (prošla jsem snad 30ti kurzy metodiky, inovací výuky..., učit mě dříve strašně bavilo) jako neschopný žebrák, prosící o chviličku naslouchání a soustředění. Marně.
To nechápu!
Je možné, že by vaši deváťáci pokračovali vesměs ve studiu na našem gymnáziu?
To anonymní, 9. prosince 2010 21:34
"...současné školství je trojkolejné"
Tolik už o tom bylo napsáno, prodiskutováno, tolik shodných názorů, že osmiletá gymnázia jsou příliš rozmnožená.. zbytečně ... a pořád se s tím nic nedělá. Zdá se, že jejich redukce je nejhrdinštější čin, jaký si školství dneška žádá. Nikdo k němu nemá odvahu. A nebo nejsou ani na mšmt dostatečně silné zbraně proti dělometům těch, kdo si svoje panství hlídají.
Hele, pane Blaha. Učím na SŠ i ZŠ. Posílám Vám tam na čtyřleté gymnázium 4 velmi schopné - "kompetentní jedince". Sám však nejsem přesvěčen, že dítě jedenáctileté chce studovat na osmiletém gymnáziu dobrovolně. Tyto děti to nemají v hlavě ještě uspořádané, je to spíše přání jejich rodičů a prestiže bohatší vrstvy společnosti. Tato dvojkolejnost vzdělávacího procesu je pro české školství smrtelná.
Okomentovat