„Můžete mi, prosím, tohle nějak vysvětlit?!“ zeptala se mě přísně paní učitelka a podala mi list, vytržený ze školního sešitu, na kterém byla kostrbatým písmem prvňáka zaznamenána v různých obměnách asi třicetkrát věta: Nesmím bjehat pochodbje.
Novinářka, spisovatelka, manželka a máma tří synů Dana Emingerová popisuje zkušenosti s učitelkou syna Kryštofa.
Tázavě jsem na pedagožku pohlédla. Výkonu čerstvého školáka jsem se nedivila, protože do pololetí děti zvládly psaní většiny písmen abecedy, nikoliv však další zákeřná zákoutí mateřštiny jako jsou třeba slabiky bě, pě, vě, předložky či dokonce vyjmenovaná slova. Paní učitelka však neměla na mysli pokulhávající pravopis. Významně vztyčila prst a okousaný papír obrátila. Na čisté stránce se vyjímala téměř krasopisná a gramaticky zcela správně napsaná věta:
Nesmím prdět na záchodě.
„Kryštofe, co to má znamenat?“ ptala jsem se synka doma.
„Prostě jsem se naštval,“ rozplakal se malý provokatér. „Paní učitelka je zlá, škola je blbá, nechci tam chodit.“
„Podívej, paní učitelka je jen přísná, protože rošťačíte…“
Zlobila jsem se. Samozřejmě, že jako matka o genialitě svých dětí nepochybuji. Ale právě proto, že o ní nepochybuje žádná matka (a dlužno říci, že mnohé děti ostatních matek mi vždycky geniální nepřipadají), snažím se držet své mateřské pudy pod kontrolou aspoň tím, že svým synům odmalička vštěpuji, že paní učitelky ve škole se musejí poslouchat a je třeba si jich vážit.
„Dej mě jinam,“ bulil Kryštof. Pak se na mě zahleděl hlubokýma modrýma očima a vážně řekl, jako by byl o dvacet let starší: „Ty moc dobře víš, mami, jaký problémy měl v týdle škole i Matěj. To chceš, abych je měl taky?!“
Na text upozornila Pavlína Hublová na blogu PEPOUŠův nápadník pod titulkem Nesmím prdět na záchodě a okomentovalo ho .
Přečtěte si: Prvňákova vzpoura proti opisování školního řádu
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
9 komentářů:
Opakuji to znova a znova a znova a znova: čím nižší stupeň školy, tím kvalitnější a lépe placený/á pedagog/žka.
Povinné psychologické testy a plat od pětadvaceti tisíc výš. Prvňáček si s hysterkou poradí hůř, než maturant s blbem.
Máte pravdu, pane Blaho. Jenže už nepýšete gde tych 25 tisíc vzít.
Dochtorům bych také přál těch jejich žádaných 70 tisíc, i kdyby můj příjem zůstal bez nárůstu.
Jenže zdroje jsou omezeny.
Vždycky byly.
Příjemný nový rok přeje
Petr S.
gde tych 25 tisíc vzít
Kdežpak dvacet pět, pane S. Takových devatenáct už dostávají, ne?
Kolikpak učitelstva na prvním stupni může být? Čtyřicet tisic plus mínus? Přidáme-li jim plus mínus tisíc šest, máme to dvěstě padesát milionů. A to je asi tak čtvrtina ročního rozpočtu ministerského ouřadu.
Ze všeho nejdůležitější teď ovšem je, najít dost pádných důvodů, proč to nejde. A na to má ministr právě ten tým poradců, odborníků na slovo vzatých.
Vážený pane Blaho,
mzdový ftip je v tom, že nám vláda a PSP ČR na příští rok připravily strašlivý schodek rozpočtu, to vše pod praporem tzv. "rozpočtové odpovědnosti".
A Vámi spočítaných 250 mil. měsíčně činí rovné 3 mld. ročně. A kromě toho, ani ty zbytečné úřady nikdo zrušit neumí...
Nejde o to, zda si to někdo zaslouží či ne, jde o to, že tu sekeru jednou budeme MUSET splatit. A zvyšování rozpočtových výdajů není zrovna ideální cestou k zaplacení dluhů, ani u státu ani u Vás doma, co myslíte?
Až to tady jednou praskne a stát zbankrotuje, státní kasa nebude mít na nic. Všiml jste si mezd a penzí ve státním sektoru v Rusku před 15-18 lety? Měsíční gáže nestačila ani na jídlo... A často nedostali za práci zaplaceno i přes rok.
Petr S.
P.S.:
Na www.infoabsolvent.cz jsou informace o všech školách v ČR, včetně jejich webových stránek. Většina z nich má na svém webu také výroční zprávy. Dobré čtení - průměrné mzdy učitelů SŠ se podle VZ pohybují mezi 26-28 tis. Kč, a to téměř bez přesčasů. Nezávidím jim, ale také je nelituji.
Nu dobrá, ustupuji částečně Vašim argumentům, pane S.. Ale jen částečně.
Snižuji učitelkám na prvním stupni přídavek na zatím tři tisíce a apeluji důrazně na ministra školství, aby zrušil polovinu té zbytečnosti, které šéfuje. Tím máme třetinu problému vyřešenu.
Dále bych odhadl, že na každé z asi patnácti set středních škol bude nejméně jeden úvazek učitele rozpuštěn jako přesčasové hodiny s dvojnásobnou sazbou. Když se zruší ta neuvěřitelná pitomost dvousetprocentních přesčasů, tak při vámi doloženém průměru dvacet pět tisic jsou tu další dva měsíce, to jest v pohodě vyřešena polovina problému.
Nu vida. Pak bych zoptimalizoval počet gymnázií a učitelstvu bych tam zvýšil úvazek na minimálně dvacet tři hodin, neboť učeníčko na gymplu je pořád ještě potěšeníčko.
A kdyby to pořád nestačilo, další měsíc je ukryt ve státních maturitách a zbytek pak na generálním štábu české lidové armády.
Závěrem bych rád připomněl, že jeden z omylů současného ministra školství spočívá v tom, že si mne ještě nenajal jako poradce.
P.S.
Stav ruského samoděržaví nesleduji o doby, kdy jsem se odtud odstěhoval a to je už třiatřicet let.
gde tych X tisíc vzít?
Dovolím si posloužit jedním citátem Pavla Kohouta, takto člena tak často citovaného NERVu:
Existuje ekonomická teorie aukcí, která je velmi propracovaná a matematicky exaktně podložená. Aplikace vhodného mechanismu by mohla srazit náklady na veřejné zakázky o dvě až sedmnáct procent (podle různých odhadů.)Jedno procento přitom znamená šest miliard. To je již makroekonomicky zajímavá částka. Proč zákon o veřejných zakázkách aukce nevyžaduje, zůstává záhadou…
Podotýkám, že nevím, jak velké procento zbytečných nákladů připadá na korupci a jaké na pouhou neefektivitu. V každém případě pevně věřím, že je možné, aby doporučení NERVu ušetřila státu řádově desítky miliard korun rok co rok.
Blíže viz zde:
http://www.finmag.cz/cs/finmag/ekonomika/vecere-s-nervem-pet-orisku-pro-experta/
citátem Pavla Kohouta
je řečeno vše.
Jo. Jenže pan Kohout nám z NERVu odchází a pan Nečas to s korupcí nepochybně myslí upřímně, ach jo...
Petr S.
1. ledna 2011 19:52
"pan Nečas to s korupcí nepochybně myslí upřímně" - s tím mám bývalý kolego velký problém. Tak dlouho se premier ministra životního prostředí zastával ( včetně prezidenta ), až nám tento pán málem vytáhl z fondu životního prostředí ( jeho slova "tady prachy ještě jsou") do pokladny vlastní strany 200 melounů. Jen jsem tím chtěl říci, že zaměstnanci se oškubají a ti nahoře to rozkradou. Taky si myslím, že je to jen špička ledovce.
Okomentovat