Klára Samkové píše na blogu na Aktuálně.cz: Se zprávami o tom, jak vypadají výsledky českého školství, se v posledním roce roztrhl pytel. Zásadní článek je třeba v č. 40 časopisu Respekt, kde psali o finském školství. Následovaly ne zcela žádané neboť velmi neoslavné články o tom, jak dopadá Česká republika nejen v různých srovnávacích PISA testech, ale i v nezávislých hodnoceních profesionálních agentur. Výsledek? Obecné porozumění učivu klesá. Děti nerozumí tomu, co čtou a z textu neumí získat informace – vlastně jsou negramotné. A ve své podstatě NENÁVIDÍ školu. Učí se v ní naprosto nesmyslné a nepotřebné věci, na věci potřebné ke každodennímu životu nezbývá čas. Naprosto propastný je rozdíl mezi Prahou a venkovskými či maloměstskými školami. Indikujícím faktorem pro dosažení určitého stupně vzdělání není talent/píle/nadání dítěte, ale vzdělání jeho vlastních rodičů. Česky řečeno: kam své dítě vlastními silami dokopete, tam jej budete mít...
Vybíráme z článku zajímavou pasáž:
Situace, do které jsme se po dvou letech výuky na „normální“ škole s naší dcerou dostali, byla naprosto neřešitelná: sedmileté dítě nám kvalifikovaně vyhrožovalo sebevraždou, její nemocnost se zvýšila asi tak o 300%, odmítala přijmout jakékoliv informace a vůči učebním pomůckám se chovala agresivně. Marně jsem si stále dokola četla její psychologický posudek, dle kterého se její IQ pohybovalo někde okolo 135. Podle oficiální pedagogicko-psychologické poradny to ovšem bylo něco okolo 112: no jasně, když dáte sedmiletému dítěti, nenávidícímu školu, testy dvě hodiny v kuse, tak jediné, co změříte naprosto spolehlivě, je míra jeho únavy a nenávisti. K interpretaci vám zbude pouze odhad vzájemného poměru naštvání a únavy: zda to bylo více to či ono....
Přečtěte si: Od prvňačky k primánce
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
9 komentářů:
Učí se v ní naprosto nesmyslné a nepotřebné věci, na věci potřebné ke každodennímu životu nezbývá čas.
Bylo by možné, aby se už konečně jasně a zřetelně řeklo, které věci jsou potřebné ke každodennímu životu? Snad paní Samková by, až bude mít chvilku, případně mohla.
Domníval jsem se původně, že kompetence formulované v rvp a promítnuté do švp jsou tou cestou nápravy českého školství a pozvednutí úrovně vzdělanosti národa.
Pravdou ovšem je, že je mi velice blízká moje ale naprosto laická představa modelu školy z dob Marie Terezie, kdy se děcko vše, co bylo třeba ke každodennímu životu naučilo zcela přirozeně doma. A to tak, že když to robátku moc nešlo, tak jej pantáta přežehnal potěhem.
Škola pak dávala svým žákům jistou v běžném životě ne vždy použitelnou nadhodnotu, to jest vzdělání, které jim případně otevíralo cestu k jinému a mnohdy i lepšímu životu.
Tato moje představa může být v dnešní době opravněně považována za přežitou až naivní, protože se objevuje nezbytnost vzniku nových vzdělávacích předmětů, jako je například etická nebo sexuální výchova. Neboť kde jinde než ve škole se dítě může efektivně dozvědět, kterak se nechovat jako hovado či jak se úspěšně množiti.
Pane kolego Blaho,
máte pravdu, Vaše představa je jistě přežitá a naivní, protože je vyfutrována zdravým rozumem. Ten však potom bohužel chybí jinde ve společnosti.
V onom článku se dá najít i něco pravdy, ale není mi jasná jedna věc - jak jsme my mohli přežít ten šílený zupácký školní systém, kdy jsme dostávali rákoskou, případně facku přes celou hubu, kdy jsme museli memorovat kde co zpaměti a náš názor zajímal leda tak spolužáka v lavici. Tomu opravdu nerozumím.
Asi mi také chybí sebevědomí, protože prohlásit něco podobného výroku: "„Ten Medek je ale debil... podívej, jak tady toho Pottera přeložil“ – a strčí mi pod nos anglický originál s „debilním“ Medkovým překladem."" jsem si rozhodně ve 12 letech netroufl a netroufám si ani teď. Jak jen to někteří rodiče dělají, že mají tak inteligentní děti!
Jo, to kdyby někdo věděl jak skutečně reformovat české školství. RVP je inplantovaný finsko-francouzský model na tradiční tereziánské školství a nyní si s tím neví nikdo moc rady. Většina učitelů ho nepřijala a tak to nyní skřípe a to pěkně zhusta.
".....nesmyslné a nepotřebné věci, na věci potřebné ke každodennímu životu nezbývá čas" - bohužel vývoj je tak rychlý, že i ty blbé integrály musí znát každý druhý, pač to v současné době patří k současnému životu.
inplantovaný finsko-francouzský model na tradiční tereziánské školství
standardním Gottwaldovsko-Brežněvovským způsobem.
Uměle naroubované masově spartakiádní prvomájové rozjásání Slušovické pilotní výkladní skříně reformovaného českého školství a v kravínech družstevní krávy bučí hlady po kolena v hnoji výsledků mezinárodního výzkumu gramotností všelijakých.
Bylo by možné, aby se už konečně jasně a zřetelně řeklo, které věci jsou potřebné ke každodennímu životu?
Myslím, že se jedná o tohle: naučit studenty kvalitně chlastat. Je velmi smutné, když maturitní večírek končí v osm večer pro všeobecnou opilost.
A v práci, zvláště v právnické profesi(jak doufám paní Samková potvrdí), je vždycky výhoda soupeře-soka-odpůrce uchlastat - prostě vydržet více než on.
"Česky řečeno: kam své dítě vlastními silami dokopete, tam jej budete mít..."
Máte plnou pravdu. Rodiče často podkopávají naši snahu naučit se děti učit. Vše pro život potřebné se pak děti mohou naučit samy, ať svět cválá seberychleji. Příliš ambiciózní rodiče však často své děti chtějí dokopat spíše k jedničkám a maturitním či jiným vysvědčením než ke znalostem a dovednostem. Děti handicapované prostředím, ve kterém vyrůstají, pak často táhne ke dnu stereotyp, kterému se odmalička učí ve svých rodinách. Řešením je podle mne jen nekonečná snaha tyto danosti měnit ku prospěchu dětí a nás všech.
"Děti handicapované prostředím, ve kterém vyrůstají, pak často táhne ke dnu stereotyp, kterému se odmalička učí ve svých rodinách".
Má o ně vůbec společnost, která bourá sociální stát vůbec zájem ?
"Má o ně vůbec společnost, která bourá sociální stát vůbec zájem?"
Já bych je raději učil chytat ryby, než jenom rozdával zázračný chléb, který dříve nebo později snědí. Čekání na zázraky je návykové. Někdy na sobě pozoruji, že i práce je návyková, když nese ovoce.
Okomentovat