Oldřich Botlík: Decimace maturantů

středa 1. prosince 2010 ·

„Ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil rozhodl, že všechny tresty odnětí svobody, které nabyly právní moci po 1. lednu 2010, prodlužuje o deset procent.“ Kdyby to byla pravda, nejspíš by za ním docent Chocholoušek poslal své pochopy se svěrací kazajkou. Ministr školství Josef Dobeš právě udělal něco podobného. A nikoho to nevzrušuje.

31 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
1. prosince 2010 v 12:37  

Je docela zajímavé, jak člověk, který je údajně vzdělán v oblasti psychologie, dokáže být tím nejtupějším technokratem.
A nebo že by na tom ministerstvu byl jen za kašpárka?

Anonymní řekl(a)...
1. prosince 2010 v 14:30  

A což takhle - decimace učitelů jejich neučícími se a málo vychovanými žáky? Nechcete o tom též napsat?

krtek řekl(a)...
1. prosince 2010 v 16:57  

Tolik hlouposti v jednom článku ...
Už první věta je mimo - copak o státní maturitě rozhodl současný ministr? A navíc - podle zákona - už měla běžet nějakou dobu.
A kdo rozhoduje na škole, že 2 % studentů neudělají maturitu. Také nikdo - rozhodují prokázané vědomosti žáka a tak tomu je i ve státní maturitě.

Simona CARCY řekl(a)...
1. prosince 2010 v 20:51  

Nerada bych uškodila Krtkovi souhlasným přitakáním, protože mé názory diskutujícím na ČŠ nejdou pod vousy. Ale je to pravda pravdoucí. Botlíkův příspěvek je destilátem hlouposti. Ministr nikoho nelikviduje. Ptám se, zda Botlík je ten, kdo dosud zajišťoval 2% neúspěšných. Není.
Jestli někdo něco zvoral, tak to byly generace těch, které připustily, že střední vzdělání úspěšně zakončené maturitní zkouškou u nás patří každému jako volební právo či povinnost platit daně. Tím jsme devalvovali něco, co generace před námi vybudovaly. Zmrvit něco je snadné a když to někdo, byť shodou okolností psycholog, chce napravit, je tu tisíc chytrejch, kteří mají k tomu co mektat. Třeba Botlík. Ať je Dobeš jaký je, tak jediný měl odvahu (nebo nedostatek informací), že dokázal reformovanou maturitu spustit. Ty hříšný prachy, co stála, neutratil Dobeš, ale Buzkové, Kuchtové, Liškové a jim podobní/é svými nekompetentními zásahy. A to jsem je nejmenovala všechny.
Kdyby pan Botlík přemýšlel, došlo by mu, že nápravy úrovně vzdělanosti se nedosáhne snižováním laťky. A okecávat to nemá smysl.

Anonymní řekl(a)...
1. prosince 2010 v 20:59  

1. prosince 2010 20:51

Pan ministr přišel dnes opět s myšlenkou, že jedna pětina středních veřejných škol je zbytečná, protože chybí studenti. Nejsem si jistý, zda skutečně tyto SŠ zruší a některé sloučí ( prý úspora 4 miliardy ), či nám na zelené louce okamžitě nevyrostou 2/10 soukromých SŠ, jak se to doposud dělo.

Anonymní řekl(a)...
1. prosince 2010 v 21:17  

1. prosince 2010 16:57
1. prosince 2010 20:51

Pravdou je, že státní maturity by měly navazovat na RVP-ŠVP, což vychází ze zákona a kde se typ otázek ( někdy zmatečných )používá ( nové metody práce učitelů ). Zatím se studenti učí podle úplně jiných osnov, kde se na tento typ výuky nedbá. Vůbec se nezastávám svých kolegů, někdy je to opravdová hrůza. Frontální učení je ještě vysoce kvalitní. Ona taková hodina, kdy si pan profesor oloupe pomeranč a potom se dívá z okna a nadává studentům do hloupých d....asi nebude vyjímkou,že ? Potom se divte, že v matematice byla úspěšnost 51,6 %.
Státní maturity ? Proč ne? Chtělo by se však panu Zelenému podívat na zoubek, zda je skutečně mužem na svém místě. Ideální by byla státní maturita na gymnáziích a SPŠ technického směru z ČJ + AJ + M . Stále nechápu, proč by studenti z matematiky nemohli maturovat, vždyť je to součást všeobecného vzdělání.Takto se snad maturovalo i před rokem 1989 a nikomu to žíly neutrhlo.

Anonymní řekl(a)...
1. prosince 2010 v 21:36  

Paní CARCY, Vaše příspěvky mi jdou pod fousy, i když se mi občas nějaký chlup naježí. Jen pište prosím dál - ať je rovnováha sil na bojišti!

Luděk Blaha řekl(a)...
1. prosince 2010 v 22:21  

Otázkou zůstává, jestli:
1. náročnost zkoušky bude nastavena tak, aby ji oněch 12 až 15 % žáků neudělalo nebo
2. zkouška bude tak náročná, že ji neudělá třeba i 12 až 15 % žáků.

... úplně cítím, jak se mi na mozgu tvoří nazelenalá ložiska.

poste.restante řekl(a)...
1. prosince 2010 v 23:02  

Nerad bych uškodil madam CARCY, která si tu leta buduje svou "image".
Ale tentokrát souhlasím jak s ní (ve většině napsaného), tak i s krtkem (zcela).

Jakkoliv patřím k odpůrcům této státní maturity, nemyslím si, že je třeba hledat argumenty založené na demagogii.

Anonymní řekl(a)...
2. prosince 2010 v 7:58  

Všem krtkům, poste restante a dámám typu Simone Carcy ala femme fatale lze vzkázat jediné: Milí trpasliíci, na pana doktora Botlíka nám nesahejte!

Chcete-li prosait skutečně náročné maturitní studium na středních školách, aplikujte Gaussovu křivku nikoli na konci, ale na začátku středoškolského studia!

poste.restante řekl(a)...
2. prosince 2010 v 14:28  

Anonymní 2.12 7:58
Jak se zdá, musíme si trochu vysvětlit pojmy.
MŠMT nestanovilo žádné "povolené procento ztrát".
Nikdo neřekl, že 10 nebo 15 % neodmaturuje a basta.
Nikdo neodřezává spodní decil Gaussovy křivky.

Nikdo tedy neříká: "Rozpočítejte se a každý desátý má smůlu."

MŠMT stanovilo hranice úspěšnosti v jednotlivých předmětech.
Viz např.: http://www.ceskaskola.cz/2010/11/msmt-zprava-o-vysledcich-projektu.html
(Dle mého by mělo stanovit hranice úspěšnosti nikoliv orientační, alébrž pevné.)

Jak jinak by to mělo podle Vás provést?
Počkat, jak to dopadne a pak si říci, že množství propadnutých je "politicky nepřijatelné" a snížit laťku tak, aby zase prošli všichni?
Takové náznaky tu v minulosti byly a mnozí je považujeme za ještě zhůvěřilejší, nežli samotný koncept "dvouúrovňové maturity".

A MŠMT pouze odhaduje, že až x procent maturantů nezvládne SM v daném předmětu ani v opakovaném termínu.

Ale pokud se maturanti pořádně připraví, uspěje mnohem více studentů a MŠMT jeho odhad nevyjde.

Jediné, o čem by snad mělo smysl diskutovat je výběr úloh a zadání.
Dozajista lze vybírat tak, aby všichni uspěli, ale lze vybírat také tak, aby mnozí neuspěli.

Mám-li soudit dle zadání z MAG, pak např. matematiku nižší úrovně zvládne gymnazista po prvním ročníku.
Tak o co tu, prosím Vás, vlastně jde?

P.S.: Nikdo tady neprosazuje skutečně náročné maturitní studium na středních školách.
Problém nevyřeší ani testy v devátých třídách, jak zřejmě naznačujete.
Situace se změní pouze tehdy, až střední školy začnou pořádat opravdové přijímací zkoušky.
Jenže to se nestane, pokud budou ke svému chování nuceny ekonomickým tlakem normativního financování.
Nebo dokud je k tomu nepřinutí MŠMT či kraje jako zřizovatelé. Jenže to pak teprve nastane poprask...

Anonymní řekl(a)...
2. prosince 2010 v 20:40  

Ano,poste restante došlo na správnou adresu.
Všem krtkům a dámám typu Simone Carcy ala femme fatale lze vzkázat jediné: Milí trpasliíci, na pana doktora Botlíka nám nesahejte!

Chcete-li prosadit skutečně náročné maturitní studium na středních školách, aplikujte Gaussovu křivku nikoli na konci, ale na začátku středoškolského studia!

Poste restante má za tři za chápavost!

Anonymní řekl(a)...
2. prosince 2010 v 20:54  

Jak jinak by to mělo podle Vás provést?

Milý poste restante. Všude ve světě se cut-off-score-stanovuje až po proběhnutí "státních" maturit. Tedy, ex post, nikoli předem.
Stanovení mezní hranice u testů není pro jasnovidce jako je Herr ministr, ale odvíjí se o obtížnosti ověřovacího testu, která se dopředu nedá, sakra, odhadnout.
Jak se bude chovat ostrý test ve školní praxi, to neodhadne ani Herr Zeleny. CERMAT pilotuje jednotlivé testové položky, nikoli celý test, a to mimo jiné z bezpečnostních důvodů.
Zeptejte se jakéhokoliv psychometrika, nikoli však nějakého psychopata z CERMATu.
Mezi námi, to by pan ministr jako bývalý psychouš také měl vědět, ale je vidět že u přednášek z psychometrie buď spal nebo chodil po schůzích všelikajých těch polit-partají.

Luděk Blaha řekl(a)...
2. prosince 2010 v 22:21  

Všude ve světě se cut-off-score-stanovuje až po proběhnutí ...

To je ono! Světovost našemu systému vzdělávání chybí především. Ovšem mě se to netýká.
Na klasifikaci mám už leta tabulku v Excellu a na konci buněčku korekce. Jak zjistím, že hrozí nějaký klasifikační průšvih, doladím maximální počet získatelných bodů zápornou hodnotou korekce. A hned to vypadá lépe.
Když se mne žáci ptají, co že ta korekce znamená, říkám jim, že je indikátor míry mojí shovívavosti.
Nereptají, natož aby protestovali.
Z vysokých škol k nám sice už začíná doléhat, že ti naši absolventi za moc nestojí, ale řekněte mi, dámy a pánové, koho z nás to zajímá?

poste.restante řekl(a)...
3. prosince 2010 v 1:05  

Anonymní 20:40 a 20:54.

Za tři, to je "dobré", ne? ;-)

Teď vážně.
Proč ztrácíme čas vysvětlováním samozřejmostí, jako je metodika stanovování cut-off-score?

Tahle diskuse je o obviňování z decimace.
My ale přece nevíme, jak reálné SM dopadnou.
Všechna čísla o úspěšnosti jsou jen předpoklady a odhady. Kvalifikované více, či méně.

Jedno ale víme jistě. Stávající úroveň maturit je neuspokojivá.
Za současného systému má maturitu "každá židle".

Jak tohle odstranit, aniž by došlo ke zvýšení procenta neúspěšných, to mi budete muset vysvětlit nějak hodně zjednodušeně.
Já jsem totiž dost nechápavý.
(Horší, nežli za 4-, řekl bych :-)

Kolega Blaha a jeho "koeficient shovívavosti" vystihují situaci přesně.
Já zase s oblibou říkávám, že nejvíc energie mne stálo naučit se "správně známkovat."

Ještě jedna poznámka.
Léta v této zemi probíhá testování jazykových znalostí či testů v autoškole.
Já je ani zdaleka nemíním srovnávat se státní maturitou, ale -
Podle Vaší logiky:
...se o obtížnost ověřovacího testu, dopředu nedá, sakra, odhadnout...
V tom případě by mohla být úspěšnost podobných testů tedy také stanovena až podle toho, "jak to dopadne", ne?
Nebo že bychom měli různé druhy testů?

Pokud čtete tento web delší dobu, pak mne snad nepodezříváte z podpory tohoto modelu státních maturit.
Ale věcné argumentaci se snažím dávat přednost.

A mimochodem, milí anonymové, zkuste se nějak identifikovat, třeba zkratkou nebo číslem, ať člověk alespoň tuší, zda jde o posloupnost názorů jednotlivce, nebo o kolektivní vědomí. :-)

Anonymní řekl(a)...
3. prosince 2010 v 7:50  

"Proč ztrácíme čas vysvětlováním samozřejmostí, jako je metodika stanovování cut-off-score?"

Tak tenhle čas ztrácíme asi jenom my dva, protože CERMAT těmito problémy nesporně netrpí.
Faktem je, že metodologie testování je bazální součástí každého měření kteréhokoliv pedagogického či psychologického jevu. Když testujete vědomosti či dokonce schopnosti žáků, vždycky se naštěstí najde rodič, který se examinátora zeptá, jaká je realibilita/spolehlivost a validita/platnost použitého testu.
Otázky tohoto typu nejsou ovšem žádnou ztrátou času, protože kterýkoli examinátor více či méně rozhoduje o osudech dětí a žáků.
Při znalosti těchto věcí by pak nikdo přece nemohl vyslovit větu, že 10-12% maturantů propadne nebo že 15% středních škol bude podprůměrných. Trestuhodné výroky páně ministra v tomto směru se blíží trestnému činu šíření poplačné zprávy a pan doktor Botlík má ve všem pravdu. Jedná se o decimaci středoškoláků stejně jako i středních škol diletantem, jehož jediným motivem je prosazení svých každodenních "nápadů" politickými prostředky. Argumenty či předchozí analýzy v současnosti jsou jen házením hrachu na zeď ministerstva školství.

poste.restante řekl(a)...
3. prosince 2010 v 9:43  

Anonymní 3.12 7:50:

S takto přeformulovaným komentářem výroků pana ministra již nemám problém souhlasit.

Já si opravdu myslím, že nerozhodnul o decimaci, ale pouze o odhadech výsledků SM zmatečně a zmateně informuje.


P.S.: Povedl se Vám kouzelný překlep.
..šíření poplaČné zprávy...
občas mám také nutkání si nad naším školstvím či jeho představiteli, poplakat.

To prosím neberte jako "rejpání se v prkotinách".
Já obvykle na překlepy neupozorňuji, sám je přece dělám také.
Ale tento prostě dobře sednul.

Anonymní řekl(a)...
3. prosince 2010 v 9:58  

To Anonymní 3. prosince 2010 7:50

Musim zareagovat.zkusil jsem si maturitu a byla to vcelku pohoda, neznám nikoho z mejch spolužáků který by viděli jako buzeraci nebo decimaci, nebo co to plácáte. Je to jenom o tom, co jsem sido hlavy nasoukal, a co ne, a proč - jestli mě to někdo špatně naučil nebo jsem byl prostě línej. To byste měli páni profesoři řešit, aby byl ve výuce pořádek a středoškolákům se nevnucovyly vysokoškolský učebnice, aby kantor zazářil, Když tomu pak někeo nerozumí, tak mu sprostě nadává a holky posílá ke sporáku.
O svých osudech si taky rozhodujeme sami, ne examinátor. Už volbou školy a pak jak studujeme, tak to nezveličujte. Mám z Vás dojem, žemáte nějaké velké mindráky - asi s ostatními z vaší party. Pro studenty je nejhorší decimace, jak se pořád straší s neobjektivností, nezoraganizovaností a přitom to není pravda, většinou.

Anonymní řekl(a)...
3. prosince 2010 v 13:49  

Já teda fandím, příspěvku toho studenta - jak se do nás opřel. My si tady možná opravdu tak plácáme, všichni všemu rozumíme - a se žáky toho až tak moc nediskutujeme. Možná by bylo velmi poučné, kdybychom na naše zpola anonymní diskuze nasměrovali též naše žáky.

Anonymní řekl(a)...
3. prosince 2010 v 22:28  

3. prosince 2010 9:58
Jste spojen pupeční šňůrou s gymnaziálním vzděláváním. Nechci být nepříjemný, to máme zrušit průmyslovky ? Na gymnáziích je jaksi jiný učební plán . Průmyslovky jsou více zaměřeny na patřičné odborné předměty ( to bylo obvykle před sto lety i cílem jejich zřízení ), Je jasné, že průmyslovák přejede gymnazistu v odborných předmětech a gymnazista průmyslováka ve všeobecných. Je tedy to, co vytvořil Zelený a Cermat tím optimálním ?

Anonymní řekl(a)...
4. prosince 2010 v 9:31  

"Musim zareagovat...".
Vox populi s maskou domnělého gymnazisty se snaží vytvořit představu, že se jedná o vox Dei. Hlas Boží k nám ovšem hovoří tak lidovým tónem jako by spatřil světlo světa na Žižkově a nikoli v betlémské kolébce a je "prostě línej" hovořit k nám běžnou češtinou.
Inu, chlapče, v případě, že jsi udělal státní i písemnou zkoušku z jazyka českého, jsme všichni svědky toho, čemu se říká ZÁZRAK.

krtek řekl(a)...
4. prosince 2010 v 10:59  

Kdo chce kam, ...
Kdo vidí, ...
Takže anonymní z 9:31
Proč by student gymnázia nemohl udělat státní i písemnou zkoušku?

Pochopitelně, že student gymnázia bude lepší v českém a cizím jazyku jazyku, student průmyslovky v matematice, student obchodní akademie v cizím jazyku, atd. Proto jsou taky dvě úrovně maturity s předpokladem, že dobrý student na jinak zaměřené škole nemá uzavřenou cestu k vyšší obtížnosti.
Jenom to celé naráží na řadu nepřekonatelných obtíží, mezi kterými je klesající počet žáků a financování škol podle počtu žáků; politický tlak na vyšší počet maturantů; zájmy testovacích společností (Scio, Calibro); zřejmě i zájmy společností napojených na CERMAT (ty jsou mi ale nejméně čitelné, jsou-li), atd.

Anna S. řekl(a)...
4. prosince 2010 v 14:49  

Souhlasím s Krtkem. Ve školství je tolik antagonistických snah a pnutí, každý poměřuje svým úhlem pohledu celkové problémy. Navíc hodně nevraživosti vnášejí testovací společnosti, pokud nejsou mezi vyvolenými a momentálně se s nimi nepočítá.

Takže ve výsledku mi vychází zdecimované celé školství, nikoli letošní maturanti (tj. maturanti z některých škol...). Asi by to chtělo velkou radu pedagogů ze všech typů a stupňů škol - někde tady poste.restante správně volá po Pedagogické komoře /ANO!/, hlav moudrých a schopných konsensu. A celé to za podpory a v spoludohodě s ministerstvem. Myslím si, že to současné rozhodně dohody v zájmu všech (nebo aspoň rozumného kompromisu) schopno je.

Anonymní řekl(a)...
4. prosince 2010 v 15:28  

Krtku děkuji, snad jen dodám, že zavedení státních maturit bude jistě znamenat méně zákazníků pro firmu pana Bortlíka, která školám prodává testy na hodnocení znalostí a dovedností studentů, viz:
http://www.kalibro.eu/index.php?lang=cz&sec=about_us&reload_menu=true

Anonymní řekl(a)...
4. prosince 2010 v 18:22  

vzdyt skolstvi skoly povolilo tak proc je zase nezrusit ...prosim ale co dalkari?????to maji proste jenom smulu????nebo jsou hloupi????NE ale co tak je vyhazem ne????nebo budeme rikat meli se ucit od prvaku???vzdyt je to nesmysl co pan ministr hlasa...omlouvam se za chyby

Anonymní řekl(a)...
4. prosince 2010 v 22:24  

"Zavedení státních maturit bude jistě znamenat méně zákazníků pro firmu pana Bortlíka, která školám prodává testy na hodnocení znalostí a dovedností studentů.."

Pane kolego, asi budete zklamán, ale společnost KALIBRO státní maturity určitě "nepoloží", protože jejich klienty jsou zejména základní školy. Ani testování žáků v 5. a 9. ročnících tuhle společnost příliš nepostihne, protože jejich testy jsou koncipovány jinak než strašlivé testy firmy CERMAT.
Vnímám ale váš podvědomý odpor ke všemu, co není posvěceno ministerstvem, jako zvláštní druh typicky české závisti, což je v dnešní době hrozný acheotyp doby minulé.

Simona CARCY řekl(a)...
5. prosince 2010 v 12:19  

Obávám se, že se Scio, Kalibro a další budou muset přizpůsobit tomu, co učuje zákon a realizuje stát. Asi obtížně by se na trhu chytla autoškola, která by učila žáky jezdit vlevo (nebo se zhasnutými světly, vymyslet lze cokoliv, není podstatné), když zákon o silniční dopravě říká něco jiného. Takže poukazovat na Botlíkovo, Šteflovo a jiných jedinečnost je kontraproduktivní. Je to spíš jejich mínus a nebude dloho trvat...

Luděk Blaha řekl(a)...
5. prosince 2010 v 12:56  

se ... budou muset přizpůsobit tomu, co ... realizuje stát

Hurá!!! K čemu soukromý sektor, máme-li tu jednoznačně a už zase moudrý, všeobjímající a funkční stát!
Trochu mne mate, že se to už tolika let nějak nedaří dotáhnout k zdárné realizaci. Třetí tisíciletí, věk informačních a komunikačních technologií, podpora konkurenceschopnosti a maturita z pitomého ict základu se zase odkládá. V době, kdy každý žák může klidně odmaturovat z domova před webkamerou.
Až konečně zákonodárci přijdou na to, že technickou kontrolu motorivých vozidel lze státem garantovat pouze v centrální stanici nejlépe v hlavním městě poblíž hlavního nádraží a ukotví to v silničním zákoně, doufám, paní Carcy, že o tom vědátoři nebudou opět špekulovat desítky let.

Anna S. řekl(a)...
5. prosince 2010 v 14:35  

Jakožto (potencionální) uživatel didaktických testů pro žáky chci připomenout, že je mnoho druhů testů - jistě by mě odborníci upřesnili. Ale nejméně takové, které slouží k procvičování, opakování učiva, mají různé motivační a zábavné prvky, a pak ty zaměřené na přesnější postihování znalostí a dovedností. V ukázkách společnosti Kalibro je těch výukových opravdu hodně a myslím, že jako metoda výuky se budou používat čím dál více - vizuální vnímání a písemná reakce je přece taky potřebná, ba dokonce se teď na ni zřejmě bude klást větší důraz.
V tomto smyslu se tedy o konkurenci Cermatu snad ani nejedná, a nebo jen o tu zdravou a žádoucí.

Anonymní řekl(a)...
6. prosince 2010 v 5:54  

"Kalibro a další (se) budou muset přizpůsobit tomu, co učuje zákon a realizuje stát....", praví Genossepartei Frau Simona Carcy.

Plně souhlasím a navrhuji okamžitě navrhuji, by ve školách českých a moravských zřizovány byly akční výbory, které by se vypořádaly se stoupenci zmiňovaných "nezákonností", neboť stát a zákony si rozvracet, soudruzi, rozvracet nedáme!

Ježíšmarjá, cože je dneska za den? A pardon, ono je dneska Mikuláše! Tak tedy na ně v první etapě pošleme čerta a snad je to přovede k rozumu!
On ten čert z dálky sice tak trochu vypadá jako anděl,ale nenechte se zmást! Ve skutečnosti je to čertík z krabičky, že paní Carcy?

Anonymní řekl(a)...
6. prosince 2010 v 16:57  

Další senza nápad pana ministra č. 246/2010.
Ministr školství Josef Dobeš (VV) chce v Česku zřídit detenční ústavy pro děti a mladistvé. Reaguje tak na případ, který se stal na konci listopadu v Ostravě. Dva mladíci tam, zřejmě pod vlivem alkoholu, pobodali tři chlapce, kterým bylo 9, 13 a 14 let. "Tento případ ukázal, že nedošlo k chybě jednotlivce, ale že špatně funguje celý systém. Je třeba ho změnit. Tou změnou a i chybějícím článkem jsou právě detenční ústavy," řekl LN ministr školství Dobeš.

Tak první, koho bych zavřel do detenčního ústavu, aby nenadělal více škody než užitku, je Herr Minister Dobesch.
Nutno říci, že je to mimo jiné i určitě výbornej psycholog a vodborník na psychiku.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.