Ministr Josef Dobeš se ve středu sešel s hejtmany krajů, aby představil model ideální školy. Ten by měl v budoucnu vést k optimalizaci sítě středních škol. Žáků je totiž již nyní méně než volných míst. Do budoucna se počítá dokonce ještě s větším propadem.
Podle ministra školství Dobeše i zástupců krajů bude nyní prioritou podpořit technické školy a učiliště. "Do problematiky optimalizace škol musíme dostat hlavně regionální pohled, musíme rozhodovat i na základě potřeb trhu práce,“ zdůraznil hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek.
Hejtman Pardubického kraje Radko Martínek připustil, že optimalizace není nic příjemného, je to ale krok nutný vzhledem k populačnímu vývoji v České republice: „Slučování či rušení některých škol je jen následkem příčiny, a tou je úbytek populace. Rušení škol není našim primárním cílem - tím je kvalitní výuka pro všechny,“ vysvětlil na tiskové konferenci. Nyní jsou třídy středních škol a učilišť naplněny jen ze 60 procent. Do prvních ročníků nastoupilo letos v září o 16 tisíc žáků méně než loni.
Ministr Dobeš také prezentoval svůj záměr nepodpořit v této situaci vznik dalších soukromých škol. „Bez souhlasu hejtmana příslušného kraje, který situaci ve svém regionu dobře zná, už nepodepíšu souhlas se zřízením žádné nové soukromé školy,“ dodal ministr.
Na změny v síti škol a na podporu kvalitního vzdělávání hodlá MŠMT využít i peníze z evropských fondů.
MŠMT: Ministr školství Josef Dobeš řešil s hejtmany optimalizaci škol
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
17 komentářů:
Myslím že je jedině dobře, že chce ministerstvo regulovat - optimalizovat - strukturu škol, případně i sjednocovat částečně obsah vzdělávání. Ponechat vše na "neviditelné ruce trhu" nahrává do ruky všem výdělečným subjektům, kterým jde ovšem o kvalitu vzdělávání až v poslední řadě.
V našem školství po roce 1989 žádný trh nevznikl, tu šanci MŠMT zazdilo hned jako první. Pokud ovšem nemáte na mysli ty případy, kdy si rodič zaplatil získání maturitního vysvědčení na soukromé škole pro svého milovaného jinak nevzdělatelného lempla, aby tak uklidnil své svědomí ze zpackané výchovy nebo přikryl jeho absolutní nezpůsobilost pro SŠ vzdělání. Žel, to je dnes legální a mnozí si myslí, že i správné. Soukromých škol na dobré úrovni je jen několik.
Pokud však jde o skutečně získané znalosti a dovednosti, tak tady se MŠMT svým nesystémovým přístupem postaralo o dokonalou nepřehlednost a nezměřitelnost. Že by se mu pod vedením psychologa fakt nakonec zachtělo napravit svoji vinu? Všechny líbivé řečičky jak si rodič pro své dítko vybere tu nejlepší školu naráží na kardinální problém; nikdo neví, která to je a tak tatínkové a maminky volí logicky tu nejbližší bydlišti, aby tak minimalizovali své náklady. Díky pomatenému nastavení systému a také díky popletenému společenskému konsensu, téměř všichni žáci a studenti své glejty nakonec získají, protože i státní školy jsou nuceni se chovat jako výše zmíněné soukromé. Poptávku se naprosto scestně podařilo nastavit po glejtech. Vědomosti a znalosti ve školství nikoho nezajímají, dokonce již ani rodiče ne, natož rozmazlené špatně vychované žactvo a studenstvo či zaměstnance MŠMT. Jedno je jisté. Sklizeň!
Redukce je bohužel nutná, s tím se nedá nic dělat, ony maturitní obory na učňovských školách skončily. Současně by to mělo vést k vyvětrání sborů ostatních středních škol, aby se "revolučně" nemusely vymítat stoleté pavučiny !
Souhlasím se vším, co uvádíte, z reality ve školství mám podobně tristní dojem (jen zdůrazňuju, že ona není důsledkem této doby, ale několika desetiletí a hlavně těch dvou posledních).
Dovolávání se fungování tržní ekonomiky bylo přece velkým trendem ve všech sférách, tedy i pro školství se s ní tak nějak počítalo - máme málo zedníků, inu určitě se pohrne vzápětí spousta mladíků na toto zlaté řemeslo a učiliště už otvírají příslušné obory.. Podobně se zubaři, techniky, atd. Jak je vidět, nedaří se to. Stále jsou nejvyhledávanější víceletá gymnázia, i když absolventi nemají žádné růžové vyhlídky, zvláště půjdou-li do humanitních VŠ, rodiče gymply preferují jako zajištění "výběrovosti" školy pro své potomky, lepší kvality než základka. Důsledky jsou všeobecně známy.
Pak ještě tržnost ve školství, o které asi hlavně mluvíte Vy. Ta opravdu funguje spíše v těch zvrhlých formách (glejt ano, vzdělávat se - ne), úplatky, atd. Teď díky rektorům padla i první legální forma tržního chování VŠ - nedivím se, mají obavy, že by ubylo studentů a zadlužené fakulty by musely zavírat obory a propouštět. Takže - u nás i nadále vzdělávání nebude zbožím, ale darem zdarma. Takového dárku si ale mnozí nemusí vážit, nebo si ho zajistí podfukem - a jsme zase na začátku. Nějak se do toho zamotávám a vyráží mi lišejník na hlavě... čas končit :)
Regulovat přebujelé střední školství je dozajista nutné. Leckde to ale probíhá zcela chaoticky, bez jakékoli koncepce a konkrétní vize:
http://jicinsky.denik.cz/zpravy_region/proti-ruseni-gymnazia-v-horicich-demonstrovaly-v-h.html
Rušit školy je naprosto nezbytné!!!
(Teda až na tu naši)
Dovolím si opravit 2. větu svého příspěvku 2.12.2010 19:24, která má správně znít: "Pokud ovšem nemáte na mysli ty případy, kdy si rodič zaplatil získání maturitního vysvědčení nebo VŠ diplomu na soukromé škole pro svého milovaného jinak nevzdělatelného lempla, aby tak uklidnil své svědomí ze zpackané výchovy nebo přikryl jeho absolutní nezpůsobilost pro SŠ či VŠ vzdělání". Omlouvám se.
1. Napsat "soukromé školy nemají úroveň" je úplně stejná blbost jako napsat "státní školy nemají úroveň". Úroveň by snad měla nebo neměla mít konkrétní škola - paušalizování je pouhá neověřená demagogie. Soukromých škol mnoho vzniklo - a také jich mnoho zaniklo. Proběhl u nich tedy proces selekce - doufám že si nikdo nemyslí, že kvalitní soukromé školy zanikly a ty nekvalitní zůstaly. U veřejných škol k žádné takové selekci nedošlo - pokud nějaká byla optimalizována, rozhodně se tak nestalo na základě její nekvality.
2. Soukromé školy pracují za naprosto stejných pedagogických principů jako školy veřejné - včetně kontrol vnějších orgánů.
3. Množina těžko vzdělavatelných až nevzdělavatelných je myslím velmi dobře identifikovatelná i na veřejných školách. Nebo snad nikdo nevidí, že všichni berou všechny? Protože jiní nejsou?
4. Hledejte prosím skutečného viníka kvality současného školství - soukromé školy jím určitě nejsou. Myslíte si, že kdyby soukromé školy po 90. roce nevznikly, bylo by školství plné inteligentů?
5. Žák na soukromé škole je pro stát levnější (asi o 30%). Pokud jde tedy o finance, bylo by naopak rozumnější veřejné školy rušit a soukromé nechat zřizovat.
6. Je zcela nesmyslné považovat školné za "zaplacení si maturity pro svého synka".
7. Část rodičů platí školné, protože "mají své dítě moc rádi na to, aby ho dali na státní školu", část proto, že škola má dobrý věhlas, část proto, že jde o nejbližší nabídku daného oboru. Určitě existuje část žáků, kteří se dostali na soukromou školu poté, kdy se na státní školu nedostali. A zcela určitě to funguje i naopak.
České soukromé školy mají jeden problém a tím je věhlas. Soukromé školy na západ od ČR si svou popularitu vytvářely desetiletí. Ty naše ( 90 % ) si myslí, že jsou nejlepší a jsou zcela rozhozené ( některé ) ze státní maturity. Poslouchal jsem ,nechtě, děvčátka ( studentky )jedné průmyslové školy, které se vzrušovaly nad tím, že jejich tatínek přece "nalil" do fondu ..... 50 000,- a za to jim byla slíbená ( ústně ) maturita. Jedna z těchto dívek dokonce plakala nad tímto bezprávím. Mluvil jsem o procentech, že by to bylo praavidlem ?
Soukromé školy nijak nevybočují z marazmu v němž se díky skutečně systémové snaze MŠMT ocitla celá česká výchovně-vzdělávací "soustava". Nikdo tu nepsal, že jsou viníkem soukromé školy. Ty se v rámci nastaveného systému chovají racionálně zrovna tak jako školy státní. Pravidla hry určuje MŠMT na základě politického zadání, které se zase odvíjí od celospolečenského konsensu na danou problematiku, nebo se mýlím? Kdyby byla dobrá (ta pravidla), tak jsme v mezinárodním srovnání na špici jako tomu bylo dřív a ne na chvostu. Já bych byl raději na špici.
Souhlasím s Anonymním ze 4.12 11:35, s jednou výhradou.
Je jen nepatrná šance na zlepšení, dokud učitelstvo české nepochopí, že nikoliv celospolečenský konsensus, nikoliv MŠMT a už vůbec ne politici, ale samotní učitelé musí převzít zodpovědnost za vzdělávání, výchovně vzdělávací soustavu i její úroveň.
Potřebujeme Pedagogickou komoru.
samotní učitelé musí převzít zodpovědnost za ... výchovně vzdělávací soustavu
Na které záchytce Vám, pane poste.restante, umožnili přístup k internetu?
Luděk Blaha:
Tak dobře, už jsem vytřízlivěl.
Za některé oblasti jen spoluzodpovědnost.
Škyt. ;-)
Za některé oblasti jen spoluzodpovědnost.
Jako čistič zeleniny a vykosťovač masa za formulaci hygienických norem a jejich dodržování v provozovnách veřejného stravování?
Při kocovině pomáhá acylpirin a sklenice mléka.
Ludek Blaha
Jako čistič zeleniny a vykosťovač masa za formulaci hygienických norem a jejich dodržování ...
No právě.
Eistují de facto tři skupiny zaměstnanců:
1. Ti, kteří pouze drží hubu a krok.
2. Ti, kteří mají tu drzost (odvahu) založit odborovou organizaci a ozvat se ... ve věcech organizace práce, k dodržování hygienikých norem, atd.
3. Ti, kteří cítí vnitřní profesní hrdost a mají dost odvahy převzít spoluzodpovědnost za proces, jehož jsou účastníky a jsou ochotni si za tímto účelem zřídit (a financovat) i orgány profesní samosprávy.
Takoví pak zakládají organizace typu profesní komory.
Patří sem soudci, lékaři, advokáti, oboroví specialisté, atd.
Kde jsou čeští učitelé, je snad vcelku jasno.
Přitom si myslím, že oblastí ke smysluplné činnosti komory bychom našli dost a dost. - Například:
Pedagogická komora by schválila kupříkladu etický kodex učitelské profese.
Otázka, zda má, či nemá pracovat ve školství ona známá učitelka ze Znojma, by tím byla vcelku jasně vyřešena.
Pokud by komora byla ze zákona účastníkem připomínkového řízení legislativního procesu, některé praštěné nápady z dílny MŠMT by alespoň získaly kvalitní oponenturu, nebo byly rovnou spláchnuty.
atd., atd.
A že to má své zápory a úskalí?
Že se vše může zvrhnout v prosazování skupinových zájmů?
No samozřejmě.
Mám dost zkušeností z reálné politiky, abych o tom věděl své.
Nakonec se otázka vždy zjednoduší na pouhé:
Chceme hledat způsoby a možnosti, jak by to mohlo fungovat, nebo příčiny, proč to nejde?
Já, alespoň prozatím, odpověď znám.
Ad poste.restante, 6.12.2010 13:59
"Pedagogická komora by schválila kupříkladu etický kodex učitelské profese."
Díky, že to aspoň někdo vysloví. Osobně si ale taky myslím, že těch mohykánů, co cítí a ctí "vnitřní profesní hrdost", je tu moc málo. Měli by komoru pro pár nadšených. A co ti ostatní..
Co s tím? Čekat, jestli náhodou nepřijdou mladí zapálení..? Toho se já určitě nedožiju.
Mně tedy pedagogická komora dost chybí.
Pěkně bečka s kysaným etickým kodexem a na háku dobře vyuzená profesní hrdost.
Okomentovat