MŠMT: Čtenářská gramotnost českých dětí je alarmující

středa 8. prosince 2010 ·

Čtenářské dovednosti českých žáků jsou podprůměrné. Vyplynulo to z výsledků mezinárodního výzkumu PISA, jehož výsledky byly zveřejněny na dnešní tiskové konferenci.

Mezinárodní výzkum PISA /Programme for Internetional Student Assessment/ proběhl v loňském roce v 65 zemích světa pod hlavičkou OECD. Výzkum se soustředil na zjištění znalostí a dovedností čtenářské, matematické a přírodovědecké gramotnosti u patnáctiletých žáků, kteří ukončují povinnou školní docházku nebo začínají studovat na střední škole.

„Zarážející je, že se české děti v oblasti čtenářské gramotnosti oproti roku 2000 zhoršily. Naopak ke zlepšení došlo například u polských nebo maďarských dětí,“ zdůraznila národní koordinátorka výzkumu PISA 2009 Jana Palečková.
Na tento stav upozornil také ministr školství Josef Dobeš: “Česká republika klesá nejrychleji ze všech zemí OECD,“ sdělil na tiskové konferenci a pokračoval: “Jako otec si také všímám, že děti málo čtou. Jeden můj syn preferuje počítač, druhý má našlápnuto na „vědeckou dráhu“. Z mého pohledu má dnes knížka větší konkurenci, než kdykoli jindy,“ přednesl svůj postřeh.
Cílem výzkumu PISA bylo zjistit nejen to, jakými vědomostmi a znalostmi mladí lidé disponují, ale také to, jak jsou schopni je aplikovat v praktickém životě. Česká republika se do výzkumu zapojila hned v jeho počátcích a probíhá v tříletých cyklech. V roce 2000 proběhlo zkoumání čtenářské gramotnosti, o tři roky později v matematické a v roce 2006 v přírodovědní gramotnosti.
„Výsledkem loňského průzkumu čtenářské gramotnosti je sice skutečnost, že čeští žáci dosáhli pouze podprůměrných výsledků, nesmíme ale opomíjet programy, které ke zlepšování situace přispívají. Pozitivní ohlasy máme například na program „Knížka pro prvňáčka“. Z výsledků výzkumu PISA pro nás jinak vyplývá, že školy potřebují koncepční metodickou podporu,“ shrnula ředitelka Ústavu pro informace ve vzdělávání, který výzkum PISA v ČR realizoval, Pavla Zieleniecová.
Na závěr tiskové konference předložil ministr školství hlavní priority systematické nápravy stávající situace, ke kterým patří měření kvality v uzlových bodech vzdělávání, zeštíhlení sítě škol, změna financování v oblasti školství, odstranění nadměrné byrokracie, reforma pedagogických fakult a v neposlední řadě větší prestiž a ocenění učitelů.
V návaznosti na výsledky výzkumu PISA ministr Dobeš zdůraznil také nevyhnutelnou potřebu hlubší analýzy způsobu výuky čtení textů u českých dětí.

7 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2010 v 7:29  

No a k tomu je potřeba, pane ministře, dovednost evalauce, tedy schopnost vyhodnotit jednotlivosti i celek, a to v souvislostech mnoha jevů a zaujmout nějaké řešení a vyzkoušet ho.
Výzkumy PISA jsou krásná věc, ale jak vidíte málo platná, nejen proto, že chodí se zpožděním. Přes předchozí alarmující výzkumy se nic nevyřešilo, neboť tato trestající společnost žije v tradičním omylu, když na někoho hukneme, tak se zlepší.
Co myslíte lidi, co by to chtělo ?

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2010 v 10:13  

Anonymnímu,8. prosince 2010 7:29

" ..společnost žije v tradičním omylu, když na někoho hukneme, tak se zlepší."

Nevím, jak Vy osobně, ale já dokud na své žáky nehuknu a nezačnu zkoušet a prověrkovat, a to i dosti přísně, tak se učit nezačnou. Dokonce jsou schopni mi i tvrdit, že všechno umí a já je jen zbytečně týrám (rozuměj: budím ze spaní při vyučování).

Vít Pátek řekl(a)...
8. prosince 2010 v 10:51  

Po napočítání do deseti a krátkém dechovém cvičení zůstanu nad "postřehem" pana ministra u diplomatického slovníku.

Pan ministr Dobeš je patrně špatně informován.

Je naprosto irelevantní ve vztahu ke schopnosti číst, stejně jako ve vztahu ke schopnosti číst s porozuměním, jestli na text koukám do papírové knížky, na monitor počítače nebo na zobrazovač čtečky.

Vzhledem k tomu, že zdaleka nejde o první případ svého druhu, lze i přesto, že některá z jím vyslovených hesel zní hezky, s úspěchem pochybovat o tom, že se za působení pana ministra podaří na našem školství něco úspěšně napravit.

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2010 v 17:43  

To Vít Pátek:

Takže prvňáčkům namontujeme na lavice monitory a pro doma jim do aktovek za granty nakoupíme čtečky, v naději, že si za nějaký ten rok toužebně začnou číst v Babičce nebo Kytici, ovšem na čtečce...?

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2010 v 17:47  

Čtenářská gramotnost se zhoršila? Jak je to možné po RVP?

Luděk Blaha řekl(a)...
8. prosince 2010 v 23:17  

Tak nevím, ale nebýt těch zpropadených výzkumů, tak jsme v klidu.
Já bych tam ta děcka nepouštěl.

Vít Pátek řekl(a)...
9. prosince 2010 v 9:05  

To Anonym z 8. prosince 2010 17:43:

Úspěšně jste přidal další doklad o tom, jak je to u nás špatné se schopností číst s porozuměním.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.