Čtenářské dovednosti českých žáků jsou podprůměrné. Vyplynulo to z výsledků mezinárodního výzkumu PISA, jehož výsledky byly zveřejněny na dnešní tiskové konferenci.
Mezinárodní výzkum PISA /Programme for Internetional Student Assessment/ proběhl v loňském roce v 65 zemích světa pod hlavičkou OECD. Výzkum se soustředil na zjištění znalostí a dovedností čtenářské, matematické a přírodovědecké gramotnosti u patnáctiletých žáků, kteří ukončují povinnou školní docházku nebo začínají studovat na střední škole.
MŠMT: Čtenářská gramotnost českých dětí je alarmující
„Zarážející je, že se české děti v oblasti čtenářské gramotnosti oproti roku 2000 zhoršily. Naopak ke zlepšení došlo například u polských nebo maďarských dětí,“ zdůraznila národní koordinátorka výzkumu PISA 2009 Jana Palečková.
Na tento stav upozornil také ministr školství Josef Dobeš: “Česká republika klesá nejrychleji ze všech zemí OECD,“ sdělil na tiskové konferenci a pokračoval: “Jako otec si také všímám, že děti málo čtou. Jeden můj syn preferuje počítač, druhý má našlápnuto na „vědeckou dráhu“. Z mého pohledu má dnes knížka větší konkurenci, než kdykoli jindy,“ přednesl svůj postřeh.
Cílem výzkumu PISA bylo zjistit nejen to, jakými vědomostmi a znalostmi mladí lidé disponují, ale také to, jak jsou schopni je aplikovat v praktickém životě. Česká republika se do výzkumu zapojila hned v jeho počátcích a probíhá v tříletých cyklech. V roce 2000 proběhlo zkoumání čtenářské gramotnosti, o tři roky později v matematické a v roce 2006 v přírodovědní gramotnosti.
„Výsledkem loňského průzkumu čtenářské gramotnosti je sice skutečnost, že čeští žáci dosáhli pouze podprůměrných výsledků, nesmíme ale opomíjet programy, které ke zlepšování situace přispívají. Pozitivní ohlasy máme například na program „Knížka pro prvňáčka“. Z výsledků výzkumu PISA pro nás jinak vyplývá, že školy potřebují koncepční metodickou podporu,“ shrnula ředitelka Ústavu pro informace ve vzdělávání, který výzkum PISA v ČR realizoval, Pavla Zieleniecová.
Na závěr tiskové konference předložil ministr školství hlavní priority systematické nápravy stávající situace, ke kterým patří měření kvality v uzlových bodech vzdělávání, zeštíhlení sítě škol, změna financování v oblasti školství, odstranění nadměrné byrokracie, reforma pedagogických fakult a v neposlední řadě větší prestiž a ocenění učitelů.
V návaznosti na výsledky výzkumu PISA ministr Dobeš zdůraznil také nevyhnutelnou potřebu hlubší analýzy způsobu výuky čtení textů u českých dětí.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
7 komentářů:
No a k tomu je potřeba, pane ministře, dovednost evalauce, tedy schopnost vyhodnotit jednotlivosti i celek, a to v souvislostech mnoha jevů a zaujmout nějaké řešení a vyzkoušet ho.
Výzkumy PISA jsou krásná věc, ale jak vidíte málo platná, nejen proto, že chodí se zpožděním. Přes předchozí alarmující výzkumy se nic nevyřešilo, neboť tato trestající společnost žije v tradičním omylu, když na někoho hukneme, tak se zlepší.
Co myslíte lidi, co by to chtělo ?
Anonymnímu,8. prosince 2010 7:29
" ..společnost žije v tradičním omylu, když na někoho hukneme, tak se zlepší."
Nevím, jak Vy osobně, ale já dokud na své žáky nehuknu a nezačnu zkoušet a prověrkovat, a to i dosti přísně, tak se učit nezačnou. Dokonce jsou schopni mi i tvrdit, že všechno umí a já je jen zbytečně týrám (rozuměj: budím ze spaní při vyučování).
Po napočítání do deseti a krátkém dechovém cvičení zůstanu nad "postřehem" pana ministra u diplomatického slovníku.
Pan ministr Dobeš je patrně špatně informován.
Je naprosto irelevantní ve vztahu ke schopnosti číst, stejně jako ve vztahu ke schopnosti číst s porozuměním, jestli na text koukám do papírové knížky, na monitor počítače nebo na zobrazovač čtečky.
Vzhledem k tomu, že zdaleka nejde o první případ svého druhu, lze i přesto, že některá z jím vyslovených hesel zní hezky, s úspěchem pochybovat o tom, že se za působení pana ministra podaří na našem školství něco úspěšně napravit.
To Vít Pátek:
Takže prvňáčkům namontujeme na lavice monitory a pro doma jim do aktovek za granty nakoupíme čtečky, v naději, že si za nějaký ten rok toužebně začnou číst v Babičce nebo Kytici, ovšem na čtečce...?
Čtenářská gramotnost se zhoršila? Jak je to možné po RVP?
Tak nevím, ale nebýt těch zpropadených výzkumů, tak jsme v klidu.
Já bych tam ta děcka nepouštěl.
To Anonym z 8. prosince 2010 17:43:
Úspěšně jste přidal další doklad o tom, jak je to u nás špatné se schopností číst s porozuměním.
Okomentovat