Z programového prohlášení vlády ČR:
„Vláda ve spolupráci se zaměstnavateli podpoří rozvoj odborného středního („učňovského“) vzdělávání a formu jeho zakončování jednotnou závěrečnou zkouškou. Zvýší důraz na praktickou uplatnitelnost absolventů a na posílení prestiže středního odborného školství.“
Národní ústav odborného vzdělávání uspořádal celostátní konferenci v rámci projektu Nová závěrečná zkouška, na nějž přispívá ESF. Jednotná závěrečná zkouška se připravuje od roku 2004 a spolupracují na ní učitelé a ředitelé odborných škol spolu se zaměstnavateli v daném oboru. Od minulého školního roku mohou všechny školy s učebními obory využít jednotná zadání při svých závěrečných zkouškách.
Této možnosti v minulém školním roce využilo 80 % škol s učebními obory a jednotnou závěrečnou zkoušku skládalo 21 tisíc žáků (68 %). „Školy se dobrovolně vzdaly části své autonomie a získaly za to možnost porovnání s ostatními školami vyučujícími stejný obor,“ říká ředitel odboru MŠMT Jaromír Krejčí.
V současné době se skoro všechny školy připojují k jednotné závěrečné zkoušce dobrovolně. Je tedy zřejmé, že i ony samy mají zájem na tom, aby bylo možné porovnat, zda je určitý obor na dané škole vyučován stejně kvalitně jako na ostatních. V budoucnu se předpokládá legislativní úprava zaměřená na plošné zavedení nové závěrečné zkoušky do všech škol.
Na jednotných zadáních spolupracují učitelé i zaměstnavatelé
Podstatou nové závěrečné zkoušky je jednotné zadání vytvářené pro učební obory, jako je např. zedník, nástrojař, pekař, kadeřník atd. Pro školní rok 2010/11 se připravují jednotná zadání jak pro pro tříleté učební obory, tak pro méně náročné obory určené žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Jednotná zadání připravují autorské týmy složené z ředitelů a učitelů odborných škol, z pracovníků NÚOV a ze zástupců zaměstnavatelské sféry, které nominovala Hospodářská komora ČR.
„Máme zájem zapojit se do definice toho, co mají absolventi umět, a tím zajistit, že zaměstnavatelé budou mít důvěru v jejich schopnosti,“ říká viceprezident Hospodářské komory ČR Zdeněk Somr a dodává: „Myslíme si, že je naprosto nezbytné, aby školy vzdělávaly žáky pro reálnou praxi a aby absolventi byli schopni obstát nejen na našem, ale i na evropském trhu práce.“
Jak zajistit utajení témat
V březnu 2011 budou jednotná zadání zpřístupněna všem školám prostřednictvím webového portálu informačního systému NZZ. Každá škola získá přístup k zadáním pouze pro ty obory, které má zapsány v rejstříku škol a o jejich využití u závěrečné zkoušky pak rozhodne ředitel školy. Ten je také zodpovědný za to, aby se témata jednotného zadání předčasně nevyzradila. Samotná příprava zkoušek je ovšem při využití jednotného zadání pro školy jednodušší a naprostá většina škol, které už s tím mají zkušenost, chce v této praxi pokračovat.
"Jsem přesvědčená, že podobné utajování jako u maturitních testů není potřebné,“ říká hlavní manažerka projektu Nová závěrečná zkouška Dana Kočková z NÚOV. „Například u praktické zkoušky musí žák přímo na místě vyrobit nějaký produkt typický pro daný obor. Takže je jasné, že to nemůže opsat a také si nemůže připravit tahák. Při zkoušce musí dokázat, že to opravdu umí. A podobné to je i při zkoušce písemné a ústní.“
Jednotná zadání se budou samozřejmě každý rok obměňovat. Proto vzniká databáze témat připravených pro závěrečné zkoušky, která se bude stále rozšiřovat a umožňovat tak každoroční varianty.
Další informace na www.nuov.cz/nzz
3 komentářů:
Všiml si zde již někdo paradoxu, že jednotná závěrečná (učňovská) zkouška se tady již 5 let připravuje aniž by to někoho trápilo? A že na rozdíl od společné části MZ má podporu zaměstnavatelské a pedagogické veřejnosti?
A přitom jde o zřetelnou paralelu MZ, totiž o to, že např. instalatér z Plzně bude po vyučení schopen provádět tytéž činnosti (hloupěji řečeno: získá tytéž odborné kom-pe-ten-ce....), jako instalatér z Bohumína.
Proč jednotná ZZ nevadí a MZ vadí? Zeptejte se Klausů ml. i st...
Podle mého názoru je to tím, že učňovské školství je téměř výlučně určeno chudým, bez aspirací na VŠ vzdělání, a jako takové tedy není lukrativním byznysem a nemohou na něm příliš parazitovat soukromé školy, které raději kšeftují na mnohem výživnějším trhu s maturitní zkouškou.
A pan senátor Chládek by se zde moc nezviditelnil, tak raději zapáchá u jednotné MZ.
Nerada slyším ty zevšeobecńující řeči o parazitujících soukromých školách - na naší soukromé škole jsem dávno před zavedením JZZZ dělali závěrečné zkoušky ve stejném stylu, takže od jejich prvních krůčků jsme se do nich zapojili a naprosto bez problémů v nich zkoušky jedeme již 5 let a plně nám vyhovují.Naopak kolem vidíme řadu veřejných škol, které žijí z podstaty a z podpory oranžového kraje a JZZZ se vyhýbají, pokud to nebudou mít povinné. Takže je třeba být konkrétní a neházet všechny do jednoho pytle!
Ad anonymní, 10. prosince 21:44
Máte pravdu, často jsou slyšet hlasy vševědoucích, že soukromé školy jsou špatné. Nikdo soudný ale takhle neuvažuje. Dobré a špatné školy jsou v soukromém i státním sektoru, mimochodem - kdo si troufne jen tak od boku zhodnotit kvalitu...? Leda blb.
Ty špatné ohlasy na soukromé školství ale mají pochopitelné jádro pudla - kdysi se od nich hodně očekávalo, tak trochu se jim závidělo - chodili tam učit nejtvořivější nadšenci, děti "se tam měly" - hodně se jim věnovali, indivindi přístup, moderní metody, atd., to se aspoň říkalo. -- Pak se začaly množit zprávy o průšvizích soukromých gymplů, na náslechu jsme viděli sami otřesné věci včetně drog a nikdo se nepozastavoval, vedení nechtělo nic vědět...říkali jsme si: tak sem bychom svoje dítě nikdy nedali,... To bylo moje osobní setkávání se soukromými G. -- Ale viděla jsem i další, výborná. TAkže - nezobecňovat, nesoudit podle jednoho všechny. Stará pravda. -- Přeji hodně úspěchů Vaší škole.
Okomentovat