Segregace romských dětí v českých školách dostoupila vrcholu, varuje předseda Společenství Romů na Moravě.
Ostrou kritiku ze strany mezinárodních institucí si vysloužila Česká republika za způsob, jakým přistupuje k odstraňování diskriminační praxe, na kterou doplácejí romské děti. Podle oficiálních údajů, pocházejících mimo jiné i ze statistik MŠMT, vyplývá, že tyto děti jsou 30krát častěji zařazovány do škol, které vzdělávají žáky s mentálním postižením. Vzniká tím segregace, která na některých školách ve větších městech dosahuje až 100%.
Výbor ministrů Rady Evropy požaduje okamžité zastavení segregace romských dětí a ČR by měla do šesti měsíců přijmout nezbytná rozpočtová a legislativní opatření na zajištění rovných příležitostí.
Jenže, zastavovat už není co! Za uplynulých 15 let se segregace romských dětí na základních školách zvyšovala postupně, až se zastavila, protože dosáhla úplného vrcholu.
Ve větších městech, jako jsou Praha, Brno, Ostrava, kde je k dispozici více základních škol, se postupně vytvářely situace, kde rodiče "romských" dětí posílali své dětí do vytipovaných škol a jak tam jejich počet narůstal , rodiče dětí "českých" své děti přemisťovali jinam. Nikdo nepostřehl, co se děje, nikdo tomu nedokázal čelit. Ještě že v menších městech, kde není větší počet škol, není ani možné, aby se segregace nepřípustně zvětšovala, i když i tyto trendy zde platí a jsou využívány při každé možné příležitosti a sehrávají dále svoji negativní roli.
Troufám si tvrdit, že tato situace, která nastala jaksi nenápadně, je největší překážkou úspěšné integrace Romů do společnosti. V dospělosti pak sehrává svůj další negativní dopad v obrovské intoleranci majority vůči Romům. Dílo je dokonáno a "zdárně" pokračuje! Co s tím? Nikdo neví!
Společně do školy!
Nechci být úplný pesimista, přece jen existují možnosti, jak tento nepříznivý vývoj zastavit a nastolit účinná opatření ke zlepšení. To bychom ovšem museli mít jinou vládu. Ze všech náznaků, kterých si pečlivý pozorovatel událostí může všimnout, je zřejmá neochota vlády se těmito problémy zabývat. Jen několik postřehů: systematická likvidace agendy lidských práv na Úřadu vlády, neochota jmenovat nového vládního zmocněnce pro lidská práva a premiérova hra na mrtvého brouka, to jsou více než zřetelná znamení nevůle vlády angažovat se.
Není snad třeba zdůrazňovat, že agenda lidských práv a prosazování vzdělávání handicapovaných dětí v hlav-ním proudu vzdělávání spolu úzce souvisí. Personální důsledky jsou dalším neklamným znamením tohoto stavu: Anna Šabatová rezignuje na členství v Radě vlády pro lidská práva, výpovědi Kláry Laurenčíkové a Viktora Bartoše z ministerstva školství jsou další neklamný důkaz neblahé praxe. Je dobré vědět, že tito lidé za bývalého ministra Lišky měli v agendě právě problematiku inkluzívního vzdělávání.
Ministerská vyhláška, jež by měla vést k lepšímu začlenění romských žáků do běžných škol, prý bude připravena do ledna. Jsem věru zvědav, co nám pan ministr Dobeš připraví. Mám podezření, že jen reagoval na kritiku neziskových organizací, zejména koalice Společně do školy, že jeho úřad romskou otázku ignoruje.
Nezbývá než povzdech. To všechno, co se děje, jsou jen okamžité a živelné reakce na nedobrou situaci. Systémový program integrace Romů do společnosti stále neexistuje. Jeho součástí je i školská politika. Mám na mysli takový program, který by byl daný nikoliv jednou provždy, ale na určitou dobu, a profesionálními úředníky naplňován bez ohledu na politické změny a výkyvy vládních garnitur. Vinou nedostatečné politické vůle a neschopnosti našich vlád na takový stále ještě musíme čekat.
Převzato z Konzervativních listů, vydávaných Konzervativním klubem, o.s., sdružením na podporu svobodné společnosti,
Karel Holomek: Už není co zastavovat
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
14 komentářů:
rodiče "romských" dětí posílali své dětí do vytipovaných škol a jak tam jejich počet narůstal , rodiče dětí "českých" své děti přemisťovali jinam
Konečně jsem pochopil princip segregace.
Většina vydělí menšinu tím, že odejde pryč. No fuj!
A co děti slovenské, vietnamské, čínské, mongolské, ukrajinské, ruské, polské, německé a vůbec přistěhované. Jejich rodiče určitě někoho podplatili a systémový program integrace do společnosti už dávno mají. To je tedy ostuda!
Rozumím tomu správně, že pan Holomek očekává ministerskou vyhlášku, která rodičům zakáže svobodně si zvolit, do které školy dítě přihlásí? Nejsem si jista, že lásku lze nařídit vyhláškou. I když 40 let to tady bylo a láska k mohutnému dubisku se nějak odpařila...
Pokud by pan Holomek takovou vyhlášku prosadil, přiblížili bychom se situaci podobné v USA. Málokterý rodič bude riskovat fyzickou šikanu svého dítěte v takové škole (vím o čem mluvím, stačí několik takových méně přizpůsobivých několikrát propadnutých žáků ve třídě a budete se každý den bát o zdraví svého dítěte). Pokud nebude moci rodič poslat své dítě jinam nebo učitel poslat nepřizpůsobivé dítě na zvláštní školu, lidem nezbude nic jiného než se odstěhovat z okruhu takové školy jinam, čímž začnou vznikat ta pravá gheta.
V takovém případě bych se chtěl stěhovat co nejdále od pana Holomka.
Milý pane Holomku,
na našem gymnáziu máme skoro v každé třídě vietnamské dítě, romské ani jedno. Čím to asi je?
Dobrý den,
Dovolil bych si vyjádřit názor, že výše uvedený článek je nesmyslný. Autor operuje s pojmem romské děti, což zavání rasizmem. Při vyplňování výkazů a matrik jsem u žádného žáka nenalezl identifikátor, který mi mohl dát možnost nazvat jej romským dítětem. Pokud je mi známo, máme zde zastoupeny žáky s identifikátorem ČR, UKR, VIET, RUS, ROM a žádný z nich není posuzován podle své příslušnosti k danému národu. Jejich chování a studijní výsledky nemají souvislost s jejich označením v oficiálních tabulkách, natož aby jim někdo vnucoval přechod na jinou školu.
Dovolím si tvrdit, že žádný z našich 40 učitelů by se nevyjádřil špatně o žákovi na základě průzkumu odstínu barvy jeho pleti. Každý z nich však pozná žáka, který ubližuje mladším nebo slabším spolužákům, používá hrubé výrazy, dlouhodobě nenosí pomůcky, neplní uložené úkoly a jehož rodina nespolupracuje se školou. Tito žáci jsou sledováni a je jim věnována zvýšená péče formou doučování, ambulantní nápravy, spolupráce s PPP.
Je-li u žáka podezření na některou z poruch učení či chování, nebo snížený intelekt, potom je žák řešen s PPP a rodiči, je mu sestaven IVP. Domnívám se tedy, že je naprosto neslýchanou drzostí obviňovat naše školství z odsouvání romských dětí z klasických základních škol. Není to totiž bez podloženého vyjádření PPP a souhlasu rodičů možné. Jiná otázka k diskuzi jsou velice slabé pravomoci škol (ZŠ) při řešení žáků s dlouhodobým problematickým chováním, což může v důsledku vést k rozčarování některých rodičů a stažení jejich dětí na jinou školu.
Učitel z praxe (psáno v průběhu svačinové přestávky)
co se rozčilujete, je to přece holomek!
Toto je odborný web, pane Holomku, takže bychom si aspoň tady neměli lhát.
Základní příčinu zaostávání romských dětí zmiňovat nebudu.
Druhou nejvýznamnější příčinou v pořadí je skutečnost, že rodiče romských dětí své děti zkrátka a dobře neposílají do školy. A to především ve dnech, kdy prší nebo sněží, když je ráno tma nebo zataženo a ve dnech, kdy celá rodina dospává noční život a dítě nemá kdo do školy vzbudit a vypravit.
Petr S.
Podle mšmt je Romem osoba, která se Romem cítí být nebo je okolím za Roma považována. Nebo tak nějak. Myslím, že této klasifikaci vyhovuji.
Mohu místopřísežně doložit, že pokud se na mne spoluobčané dívají z patra a pohrdají se mnou, pak proto, že mne buď považují za blbce nebo že se chovám jako pěkná svině. (Tím pěkná nemyslím pohledná.)
Trvám na tom, že čistě rasistický podtext má především neustálé otevírání romské otázky.
To: Blaha, 14:04
tak v tomhle se konečně shodneme:
"Trvám na tom, že čistě rasistický podtext má především neustálé otevírání romské otázky".
"Podle mšmt je Romem osoba, která se Romem cítí být nebo je okolím za Roma považována"
Vůbec mi nevadí pracovití, rozumní,... studenti cikánského původu, ostatně takto beru i Vietnamce, Mongoly,...Čechy,..
Vadí mi ti kteří nechodí do školy, podvádí, kradou, lžou,...ať už Cikáni nebo jacíkoliv jiní.
Je to jen a jen o přístupu ke studiu, práci.
Vadí mi ti kteří nechodí do školy
Pardon, ale žáci, kteří nechodí do školy mi doopravdy nevadí. Nemají jak mi vadit.
" Pardon, ale žáci, kteří nechodí do školy mi doopravdy nevadí. Nemají jak mi vadit."
Mají jak vadit, pač na sociálku každý týden píšete docházku a nedocházku, řešíte výchovné komise,...to na zŠ. SŠ jsou hotovy za 1 minutu - nejdříve nabídneme 20% docházku a potom dotyčného kopneme do pr..... Omlouvám se nevyřčenou vulgaritu. Ignorant.
Nechci být za cynika, ale nepíši na sociálku, neřeším komise, nekopu do ..dele. Jsem jen prostý učitel všeobecně vzdělávacích předmětů na 2.st zš a sš.
A i kdybych to dělal, tak mi to nevadí.
Okomentovat