EDUin: Poučme se z opatření úspěšných zemí k nápravě špatných výsledků žáků

čtvrtek 9. prosince 2010 ·

Země s dobrými vzdělávacími výsledky dělají promyšlené kroky zaměřené na podporu učitelů a autonomie škol, rozvoj dovedností a diagnostiku žáků.



Překvapením výsledků PISA 2009 je fakt, že v některých zemích, jako například v Maďarsku, Německu nebo Polsku, se výsledky hlavní sledované čtenářské gramotnosti od posledního testování podařilo statisticky významně zlepšit. Společným jmenovatelem jejich úspěchu bylo vzdělávání a podpora učitelů, diagnostika žákovských výsledků a sledování pokroku žáků.

Z výsledků testování čtenářské gramotnosti vyplynulo, že ve srovnání s některými zeměmi, jejichž vzdělávací systémy nám jsou relativně blízko, jsme na tom stejně jako Slovensko a Rakousko, ale překvapivě Německo, Polsko nebo Maďarsko se dokázalo ve výsledcích statisticky významně zlepšit, ačkoliv jejich výsledky byly v minulosti stejně špatné jako ty naše.
RNDr. Jana Straková, PhD.,  zástupkyně ČR v řídícím výboru výzkumu PISA v Ústavu pro informace ve vzdělávání, řekla: "Vzdělávací systémy jednotlivých zemí se v řadě aspektů liší, a není proto možné plošně aplikovat postupy, které vedly v jiných zemích ke zlepšení vzdělávacích výsledků a doufat, že stejně dobře zafungují i u nás. Ovšem i když není možno aplikovat konkrétní kroky, je užitečné se inspirovat z toho, jakými směry se navrhovaná opatření ubírala. V Maďarsku, které dosáhlo významného zlepšení výsledků v testu čtenářské gramotnosti, se zaměřili na diagnostiku a cílené sledování pokroku každého dítěte. Učitelům prvního stupně základní školy byl poskytnut nástroj, který jim umožňuje zjišťovat nedostatky žáků v základních čtenářských dovednostech a ověřovat pokrok při jejich odstraňování. Německo soustředilo pozornost na definování vzdělávacího základu, do kterého němečtí vzdělavatelé pečlivě a plánovitě zapracovali klíčové kompetence. Velká pozornost byla v Německu věnována péči o děti, které ve výuce zaostávají. Polsko zaznamenalo zlepšení výsledků poté, co prodloužilo společné vzdělávání o jeden ročník. "

Poučit bychom se ale mohli i ze zemí vzdálenějších. Shanghai a Hongkong, které dosáhly ve výzkumu PISA 2009 výborných výsledků, uvedly, že se od důrazu na vzdělávání elit posunuly k inkluzivnímu vzdělávání, zaměřily se na vzdělávání a podporu učitelů a posunuly důraz od faktických poznatků na rozvoj kompetencí k řešení problémů.
V rámci zpracování dat z výzkumu PISA 2009 byly identifikovány tzv. úspěšné systémy a bylo zjišťováno, co je těmto systémům společné. Za úspěšné byly považovány ty systémy, kde nejsou školy rozdělovány na výběrové a nevýběrové v povinném vzdělávání a kde tudíž existují relativně nízké rozdíly mezi výsledky jednotlivých žáků. Těmto systémům byla dále společná vysoká autonomie škol ve vztahu k tvorbě vlastních vzdělávacích programů a neohrožující způsob hodnocení práce škol (tj. takový způsob, který nevede k žebříčkování škol).
Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: "Ministerstvo nabídlo šest opatření, kterými chce situaci řešit, ale opomíjí zcela solidní analýzu toho, proč u nás k takovým výsledkům dochází. Situaci nelze svádět na probíhající reformu, na příkladu úspěšných zemí vidíme, že cesta autonomie škol a větší důraz na rozvoj dovedností a kompetencí se osvědčuje. Co u nás ale chybí je promyšlená a systémová podpora učitelů – nemáme vybudovaný systém atestací a dalšího vzdělávání, učitelům chybí nástroje na diagnostiku dětí. A to nemám na mysli slibované testování a katalogy znalostních požadavků, které chce MŠMT vnutit školám. Takové testování povede jen k výuce zaměřené na znalosti a v dovednostech, které testuje PISA, budeme za 3 roky opět na chvostu. Ministerstvo by mělo oslovit renomované odborníky a spolu s nimi udělat důkladnou analýzu příčin a teprve pak navrhovat účinná opatření, inspirovaná úspěšnými systémy v zahraničí. Opatření ministerstva jdou v současné chvíli značně proti trendu v úspěšných zemích."

7 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
9. prosince 2010 v 7:45  

Největší chybou při jakémkoli reformním krokování je když uprostřed plánovaných změn někdo vymyslí další změnu. Tomu se říká pořádné propadliště .. ale holt někdo to musí vyzkoušt, aby pochopil, jak se dají prošustrovat dosud investované peníze ..
A na konci z toho nebude ani rozhledna ani kostel ... ale jen skanzen omylů chytrých pánů ...

Eny Gma řekl(a)...
9. prosince 2010 v 8:43  

A není to vše také trochu o tom, že za málo peněz nebude nikdy hodně muziky?
Chceme-li lepší školy, musíme do toho i trochu investovat. Přes 20 let propagace politiky školství v programech všech politickýchstran se v průběhu funkčního období jaksi podpora "vybalíčkovala" . Ono se to neprojevilo okamžitě. Ale myslím, že důsledky došly do svého cíle. Podfinancovaná generace začíná vstupovat na vysoké školy...

Anonymní řekl(a)...
9. prosince 2010 v 22:54  

S tím mohu jedině souhlasit. Zastánci "úsporných opatření" Vás však hned napadnou s tím , že učení je poslání. Malý stát s malými náklady a učebnicemi starými 20 let, špinavá okna, protože všechny uklizečky za těch 7 000,- hrubého utečou,blajsy ve školních jídelnách, protože za ty mizerné platy tam nebudou ani kuchařky, učitelé se středoškolským vzděláním,... to pak budou výsledky PISA !

Anonymní řekl(a)...
10. prosince 2010 v 9:16  

Bez zvýšeného přísunu peněz do vybavení škol to prostě nepůjde ! Buď budeme školou 19. století nebo 21. století !

Anonymní řekl(a)...
10. prosince 2010 v 10:32  

A navíc: mám-li dělat kreativními a aktivizujícími, případně interaktivními metodami, pak to lze jen zcela výjimečně ve třídách se 30 žáky. Zkusím-li si stejnou náplň hodiny v přeplněné 7. třídě, nebo v sekundě na G, kde je 16 studentů, tak je pokaždé výsledek (vyjádřeno jen z hlediska relativní efektivnosti metody) nesrovnatelně lepší na tom G. Je to ovšem i o schopnostech, to by ten výsledek potom musel být vyjádřen úplně o 100% jinak, o tom raději ani nemluvím.

Eny Gma řekl(a)...
11. prosince 2010 v 12:10  

Váda je omyvatelná. Stávky jí nevadí ,alespoň ušetří rozpočet a práce v rozpočtové sféře se stejně v termínech splnit musí. Tak jaké pak hospodářské škody? Možná by jim vadila ostuda "venku". A tak buďme rádi té ostudě! Proč tutlat pravdu?! Je to realita. Naše školství bude brzy podobné (a potažmo celý stát) království z pohádky "Tři veteráni".

Anonymní řekl(a)...
11. prosince 2010 v 19:11  

Proč "obecně prospěšná společnost EDUin" na svých webových stránkách nedovoluje komentáře - nýbrž umožňuje pouze souhlasné podpisy ke svým podivným vyjádřením?

Máte snad pedagogickou obec za neschopnou diskuse k Vašim tématům? Pak byste ale neměli mluvit jménem pedagogické obce!!!

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.