Odborníci na vzdělávání upozorňují premiéra na nekoncepčnost plánovaných kroků MŠMT a shrnují své námitky proti plošnému testování ve školách.
Ministerstvo školství pod vedením Josefa Dobeše plánuje zavést do systému vzdělávání řadu nepromyšlených a ukvapených kroků. Některé z nich, jako například zavedení plošného testování, považují odborníci za natolik nebezpečné, že se rozhodli adresovat předsedovi vlády otevřený dopis vyjadřující jejich nesouhlasný postoj s plánovanými zásahy MŠMT. V dopise sdělují také argumenty a návrhy na opatření, která je nutné v rozporu s kroky ministra školství přijmout.
Část odborníků se shoduje na tom, že ministr školství navrhuje v současné době řadu kroků, na které sice veřejnost nejspíš uslyší, ale které nabízí pouze zjednodušená řešení, jež nepovedou k slibovanému zlepšení výsledků žáků a situace na školách. V otevřeném dopise adresovaném předsedovi vlády shrnují rizika jednoho z plánovaných kroků MŠMT - plošného testování – na které klade ministerstvo zbytečný důraz, zatímco by se mělo podle odborníků věnovat především zavedení průběžného sledování pokroku žáků, individualizaci výuky, řádné analýze příčin současného propadu vzdělávacích výsledků českých žáků a sestavení takových minimálních požadavků pro žáky,které nebudou stát výhradně na znalostech, ale zahrnou pečlivě a promyšleně definované dovednosti a kompetence.
Otevřený dopis premiérovi signovali přední odborníci na vzdělávání a k podpisu se mohou připojit další zájemci na www.eduin.cz.
Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: "Odborníci se shodují na tom, že plošné testování je minimálně o hodně problematičtější, než jak si jej představuje ministr Dobeš. Ministr ovšem plánuje i další kroky, které vzbuzují zděšení (například jeho výrok, že doporučuje, aby druhým jazykem byla ruština, protože máme hodně dobrých ruštinářů). Úroveň tvorby vzdělávací politiky je nyní zoufale nekoncepční, neopřená o solidní argumenty a analýzy. Návrh na plošné testování je jen špička ledovce. A nejhorší na tom je, že už to nikomu nepřijde divné. Proto jsme přivítali, že jsme mohli zprostředkovat zformulování názoru a argumentů nezávisle a kriticky myslících lidí.“
EDUin: Nekoncepční kroky ministerstva školství našly odezvu v otevřeném dopise předsedovi české vlády
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
Líbí se mi, jak se vždycky objeví další a další organizace a odborníci na výuku ve školách. Nyní dostává velký prostor p.Feřtek /citace z Wikipedie:Tomáš Feřtek (* 26. června 1962, Praha) je publicista, novinář a spisovatel. Věnuje se zejména ekologii, vzdělávání a tematice venkova. Od roku 1990 pracoval jako reportér v týdeníku Reflex. V současnosti pracuje jako dramaturg TV NOVA, například na seriálu Kriminálka Anděl./ nyní tedy konzultant společnosti EDUin. Zajímalo by mne, kolik hodin, dnů, týdnů má odučeno,kolik času strávil přímou prací s žáky v současné škole. Myslím, že různých institucí na vzdělávání / UIV, VUP, NIDV, NÚOV,IPPP atd. atd./a odborníků v nich už je dost. Každá si vždycky dokázala vymyslet nekonečné množství"objevů". Nechte, proboha, učitele učit!
Autorovi článku:
Rád bych věděl, jak si představujete Vy a Vaši školští odborníci "zavedení průběžného sledování pokroku žáků" - že byste vymysleli něco jiného než obvyklou klasifikaci a průběžné hodnocení žáků??
A dále např., jak podle Vás bude možné zajistit "individualizaci výuky" konkrétně v 6. - 9. ročnících ZŠ při cca 30 žácích ve třídách? Já osobně mám s tímto problém, protože než po zvonění každého žáka individuálně zklidním, tak uplyne 15 minut z výuky. Než na konci hodiny donutím přemlouváním každého žáka, aby si pod sebou uklidil, uplyne dalších 10 min. Že bych si pak losoval, kterému žáčkovi se v tom malém zbytku vyučovacího času budu individuálně věnovat ... dobrý nápad! Takhle to provedu, dík za radu.
Proč je na stránkách EDUin zakázána diskuse, a přitom prý hovoříte za celou pedagogickou obec?
Vám jsou názory učitelů ukradené, jde Vám jen o svoje trapné prosazení. Nikdo z Vás neví o školách a výuce téměř nic, jak je patrno z textu článků. Nechápu, jak je takové chování v civilizované zemi možné. Jo, demokracie... Ale - jak pro koho, že?
Okomentovat