Bořivoj Brdička: Strategie skutečné reformy školství

úterý 7. prosince 2010 ·

S nápadem vyhlásit Den blogování za skutečnou vzdělávací reformu přišel bývalý policejní úředník, spisovatel, správce sítě, lektor, specialista na technické pomůcky pro hendikepované a asistent Michigan State University Ira David Socol. Ve svém mimořádně zajímavém blogu SpeedEdChange orientovaném na podporu transformace amerického školství zveřejnil 15. října výzvu (Blogging for Real Education Reform) žádající kolegy o podporu formou blogových příspěvků odrážejících jejich názory na to, jak by změny měly vypadat. Den „D“ byl stanoven na 22. listopadu.

12 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
7. prosince 2010 v 19:44  

Před takovými 15 lety jsme měli ještě výborné školství, ale i dobrou výchovu dětí v rodinách. Pojďme se k nim vrátit..!

BoBr řekl(a)...
7. prosince 2010 v 23:00  

Nevím, zda narážíte na Hérakleita či nostalicky vzpomínáte na staré dobré časy. První možnost je na místě, druhá pro příští generace likvidující. Veřejnost v čele s panem ministrem, jak se zdá, volí druhou! Scénář dalšího vývoje bude nutně katastrofický.

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2010 v 19:11  

Ad BoBr:

Dovolím si poznamenat, že všechny reformní strategie, které v článku uvádíte, jsou běžně už delší dobu v českém školství teoreticky zpracovávané a analyzované, a ovšem i prakticky realizované (mezipředmětové vztahy, dnes se jim říká průřezová témata, se uplatňují od 70. let, taktéž projektová výuka, kterou jsme se studenty vytvářeli od 90. let, taktéž trochu novější koncepty sociální a emocionálně orientované výuky, a mnoho dalších novinek ze Západu). O zkušenostech bych Vám mohla vyprávět několik stran pozitiv i negativ, mám i reflexe od našich absolventů, kteří takto učí/případně už přestali takto učit (!).
Další vzdělávání pedagogů je téměř naše lahůdka, věřte, že mu velmi fandím a sama je provozuji více než 20 let. Bylo by to na další článek nebo spíše román.

Chtěla jsem Vám jen něžně připomenout, že občas novátoři a reformátoři opravdu objevují Ameriku, ale trochu pozdě.
Tyhle věci jsou docela fajn, ale k nápravě samy o sobě nevedou. Počítají totiž s aktivním a iniciativním žákem, pro kterého je nadšení tvořivého učitele a jeho zápal pro věc dostatečným motivem k zapojení se do výuky.

BoBr řekl(a)...
8. prosince 2010 v 21:02  

Děkuji za něžné připomenutí. Kdybyste věděla, jak často mám já pocit, že lidi kolem mě objevují Ameriku!
Dovolte mi vám jemně naznačit, že těch 6 bodů nebylo vydáváno za něco nového. Je to přehled toho, o co přijdeme, budeme-li učit "na testy".
Plně souhlasím s tím, že učit žáky nakažené totálním nezájmem o školu je neřešitelný problém. Úplně chápu i ty učitele, kteří to v dobré víře zkouší a neuspějí. Je to věc celé společnosti. V první řadě se musí sjednotit celá škola. Jedinec nezmůže nic. Dnes se u nás jedná o to, jaké si stanovíme cíle. Nemohu se smířit s tím, že to bude jen úspěch v testech!

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2010 v 22:12  

Ještě to BoBr:

Zkusme se na to testování podívat pozitivně:
Především bych tolik nepodceňovala zkušenosti našich učitelů - taky jsem je kritizovávala, ale teď, když s nimi trávím hodně pracovních povinností, to vidím jinak a všech u nás ve sborovně si fakt vážím - jsou to moudří lidumilové, jde jim o žáka na prvním místě /nedělám si legraci!/; proto věřím, že se k přikládání přehnaného významu testům klonit nebudou, ale využijí je k prospěchu dětí - tedy připravit je i na to, co se vyskytuje v testech. I tak se v probírání "obvyklé standardní látky" na ZŠ nestíhá...

Děti mají testování svým způsobem v oblibě - když se k tomu přistupuje rozumně, může to být i zpestření výuky a jistá pobídka vyrovnat se jiným školám, atd. Mám s tím dost osobních zkušeností.

Oproti Americe jsme u nás zatím v testování naprostí začátečníci; jen pro můj obor jsem našla desítky nejrůznějších testových baterií na internetu, pro amatéry i profesionály, tam je to snad národní sport :) ! Tak ono nám nezaškodí si to mírně ozkoušet.

Jsem toho názoru, že bychom měli nechat jedno kolo proběhnout a teprve pak analyzovat, případně zvedat ukazovák. Bude to přece v zájmu nás všech. Zdravím.

BoBr řekl(a)...
8. prosince 2010 v 23:23  

To, co říkáte, zní hezky. Diskuze tady se kolem toho točí velmi často. O nic se nazajímající deprivanti kolem nás nás dráždí natolik, že se budeme snažit je donutit, aby se připravili k testům. Já nejsem za určitých okolností proti. Vy ale tvrdíte, že většina učitelů je natolik schopných, že bude sama od sebe sledovat další a vyšší výukové cíle i v situaci, kdy bude na výsledcích testů záviset osud žáků i školy. NEVĚŘÍM!
Současný vývoj je reakcí lidí, kteří nepochopili smysl reformy, na svou neschopnost ji realizovat. Někdo se tu odvolával na asijské tygry. Ti už dávno vývoj světa pochopili a kromě drilu učí děti i myslet. To je to, co PISA měří!!!

Anonymní řekl(a)...
9. prosince 2010 v 6:52  

Pane Brdicko, Vy jste pouze zaslepeny salonni teoretik, ktery by na nevyberove zakladni skole prezil nekolik hodin. Jste obeti sama sebe. Misto neustalych prekladu jak to jinde delaji moderne a my jsme pitomci si vemte 14 dni dovolene a bezte na praxi do skoly, at mate aspon poneti, o cem pisete.

To Vam pisu jako clovek dle Vas neschopny realizovat reformu.

Netusil

Luděk Blaha řekl(a)...
9. prosince 2010 v 8:00  

kromě drilu učí děti i myslet

Kromě drilu jsme, pane Brdičko, děti učili myslet od jaktěživa a především. Až do doby, kdy nám reformátoří začali spílat do rakouskouherských zatuchlin, nutíce nás dětičky především zabávať.
Nakonec jsem si ovšem uvědomil, že mi to vyhovuje. Žáčci si ve skupinách ověřuji relevanci informací na wiki, pak si se zaevaluují a je je přitom reformně pedagogicky provázím. Pobrukováním nejnovějších hitů. Po-ho-da.

Anonymní řekl(a)...
9. prosince 2010 v 20:06  

Proč se mi, hernajs, při čtení článků pana Brdičky pořád vybavuje MUDr. Cvach?

BoBr řekl(a)...
12. prosince 2010 v 17:24  

Nezapomeňte nám dát vědět, až potkáte primáře Sovu!
Pokud to někdo bude ještě číst, vězte, že se, přestože jsem učil 6 let na ZŠ i SŠ a učím 15 let na peďáku, učitelem být necítím. Mnohem raději radím jiným. Znáte to - kdo není schopen se uživit jinak, učí. Kdo ale není schopen se uživit ani učením, učí učitele.

Anonymní řekl(a)...
12. prosince 2010 v 20:44  

Nic si z toho, pane Brdičko, nedělejte, že si tu z Vás někdo utahuje. Sice jste trochu pomýlenej, to asi z těch odborníků kolem p. Šteffla, ale mně se zdá, že jste hodnej člověk. A aspoň umíte dobře anglicky.

Luděk Blaha řekl(a)...
12. prosince 2010 v 20:54  

Učit učitele je ze všeho nejhorší. Když už se uráčejí přijít na výuku, jsou nepozorní, ruší, ke všemu mají tisíc řečí, jsou líní, nedělají domácí úkoly a při testech opisují.
A z rodičů jsou nejhorší matky učitelky. Žáčky spucují raz dva, ale běda, když jim někdo sáhne na ta jejich zlatíčka. To by se zjevily.
A už ani ty seriály nejsou to, co bývávaly. Ach jo, to je život ...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.