Bořivoj Brdička: Bude PISA 2009 pro nás poučením?

pondělí 13. prosince 2010 ·

Studie snažící se popsat, jaká opatření mohou pomoci změnit zhoršující se výsledky našeho školství v mezinárodních srovnáních.
Z článku na spomocnik.rvp.cz vybíráme:

Zkusme vybrat z publikovaných či diskutovaných souvislostí pro nás to nejdůležitější:


· Země s nejlepšími výsledky mají definované kvalitní standardy výukových cílů a netolerují neúspěch. Neúspěšné netrestají, ale pomáhají jim. Kvalitu učitelů považují za zásadní. Ty nejlepší učitele posílají do nejobtížnějších podmínek.
· V nejlepších zemích jsou učitelé považováni za hlavní tvůrce národního úspěchu (něco jako národní hrdinové).
· Finanční zdroje jsou směrovány především tam, kde je to nejvíce třeba, a tak, aby měli všichni žáci nezávisle na jejich socioekonomickém zázemí stejnou šanci být úspěšní.
· Přímou souvislost mezi velikostí školského rozpočtu a výsledky nelze prokázat. Ukazuje se však, že většího zlepšení lze dosáhnout zvýšením mzdy učitelů než snižováním počtu žáků ve třídě. (Pozor, zde má významný vliv úspěšná individualizace výukového procesu – viz Technologiemi posílená individualizace výuky.)
· Nelze prokázat ani vliv existence plošného testování. Mezi zeměmi, které ho používají, a zeměmi, které ho nepoužívají, není ve výsledcích statisticky významný rozdíl.
· Převládá zvyšování autonomie škol umožňující realizovat vlastní výukové plány.
· Některé země (např. Německo a Japonsko) zahrnuly testy PISA do svých národních programů hodnocení výukových výsledků.
· Úspěšné země se vyznačují tím, že jejich vedoucí představitelé a osobnosti veřejného života sdílejí s rodiči, učiteli i studenty své přesvědčení o významu vzdělávání.
· Úspěšní se učí jeden od druhého.

26 komentářů:

Luděk Blaha řekl(a)...
13. prosince 2010 v 0:41  

se pokusíme zjistit, jaká opatření vedou k vyšším pozicím na žebříčku

Hele, a co kdybychom pár let opět jen tak normálně učili? Co?
Než někdo osvícený zase na něco převratného přijde.

Anonymní řekl(a)...
13. prosince 2010 v 6:41  

Daleko lepší článek jako poučení z krizového vývoje dnes vyšel úplně jinde.

ŠKOLSTVÍ: Blbější a blbější
http://neviditelnypes.lidovky.cz/
13. prosince 2010

Poradce Josefa Dobeše, dalšího z mnoha bezradných ministrů školství, Václav Klaus junior, se nechal slyšet, že školství nyní potřebuje škrtání a rušení a v duchu těchto slov navrhl hned zrušit devátou třídu....
Na rozdíl od Klause juniora si však myslím, že naše školství trápí jiný zásadní problém, než je délka docházky či otázky okolo pedagogického vzdělání případných odborníků, ochotných učit. Naše školství nemá učitele, kteří učí a naučí. Jestli se do ZŠ chodí osm nebo devět let, maturuje v 16 nebo v 18 letech, je relativně jedno. Důležitý je „výsledný produkt“ a ten není v průměru příliš kvalitní. Devalvaci vzdělání u nás nadále podporuje samo ministerstvo školství nesmysly typu dvojstupňové maturity, pseudoprojektového vyučování, školními vzdělávací programy a řadou dalších drahých, ale neúspěšných experimentů.
Prvňák dnešní ZŠ má tašku narvanou pracovními sešity, listy, různými pomůckami, spíše však berličkami, které mají podnítit a ulehčit jeho vzdělání. Posledním výkřikem je Comenia script, nové písmo. Pro děti se naučit tradičně spojované je prý těžké. Kladl si někdo otázku proč, a proč neumí počítat, proč neumí pořádně číst a psát?...

BoBr řekl(a)...
13. prosince 2010 v 8:09  

Už mám těch stesků na téma projektové výuky dost. Všichni se můžete zbláznit, když vám někdo vnucuje kompetence nebo Blooma. Jenže v Bloomovi je pes zakopán! Znalosti a dril, to je jen první stupeň. Řekněme si to tedy naplno. Ano, jen málo učitelů umí učit tak, aby se jejich žáci dostali až na vyšší stupně v Bloomově taxonomii. Všichni jmenovaní udělají lépe, budou-li se toho prvního stupně držet. Je to lepší, než nic, a dá se s tím později postoupit výš. Bez toho však ne!
Na zastavení propadu je to možná dobrý plán, ale na udržení kroku se světem to nestačí.

krtek řekl(a)...
13. prosince 2010 v 8:24  

Ano, máte pravdu. Jenže společnosti je novináři (a možná i některými "odborníky") předkládán jen ten druhý stupeň, bez prvního. A tak má škola jen bavit, musíme se přizpůsobit společnosti, která se vyvíjí...
I ty projekty musí mít smysl, jinak celou myšlenku pohřbí.
Jinak Váš článek stojí za přečtení a souhlasím.

Luděk Blaha řekl(a)...
13. prosince 2010 v 10:03  

Všichni se můžete zbláznit

Nejspíš jsme se už zbláznili.
My totiž, pane Brdičko, pod tlakem reformátorů v duchu revidované taxonomie s dětičkami začínáme jako první tvořit a pak následuje hodnotit.
K nižším myšlenkovým operacím jako je porozumět se už zpravidla ani nedostaneme. Natož pak nedejbože zapamatovat.

martin Rusek řekl(a)...
13. prosince 2010 v 10:34  

Vážený pane Bláho,

čím Vás reformátoři nutí začínat od konce? Tohle je vždycky na nás učitelích. Jestli začínáte tvořením, pak to neděláte nejlépe, ovšem vlastní vinou.

Luděk Blaha řekl(a)...
13. prosince 2010 v 11:20  

čím Vás reformátoři nutí začínat od konce?

No jo, vlastně ... čím?!
Jestli já si nakonec něco nenamlouvám ve snaze vyhnout se odpovědnosti.
Když totiž nechám, pane Martine, děcka tvořit, tak mám klid. Od nich, od rodičů, od celého světa ...

Anonymní řekl(a)...
13. prosince 2010 v 12:22  

Prohlásím asi kacířskou myšlenku za kterou budu novátory kamenován. "Nebude lepší, když opět začneme jen učit "?

Anonymní řekl(a)...
13. prosince 2010 v 12:43  

"...začneme jen učit "?


A nevíte někdo, jak se to vůbec setsakra dělá? Nemůžu nají starej notes, měl jsem tam o tom pár poznámek...

Charlie řekl(a)...
13. prosince 2010 v 13:13  

UČIT? To je slovo, které se nesmí používat, asi se někteří tvůrci RVP zhlédli ve Voldemortovi. Ještě že je ve Wordu Najít a Nahradit, co bych si při korektuře ŠVP počal.

poste.restante řekl(a)...
13. prosince 2010 v 14:52  

Martin
čím Vás reformátoři nutí začínat od konce?

Asi pracuji poslední léta v jiném školství v nějakém paralelním vesmíru.

Počínaje ŠVP, kde se nesměla vyskytnout slova jako "znát" a "umět", až po zápisy z hospitací ČŠI, kde byla kolegyně - matematička kárána, že málo využívá v hodinách audiovizuální techniku.

Nepočítám neustálou mediální masáž, ve stylu "Výuka je nudná", "Učitelé neumí zaujmout", "Časy encyklopedických znalostí už skončily" atd., neboť na ni kašlu.

Ale nekašlou na ni, bohužel, mnozí zřizovatelé, kteří chtějí hlavně mít klídek a nikoliv řešit problémy.
A tak mění šmahem maturitní známky, na kterých se usnesla komise.
Akceptují stížnosti na učitele, kteří "přetěžují žáky domácími úkoly".
Anebo jen zvednou telefon a pohrozí řediteli, ať si udělá pořádek, nebo...

A výsledek je že "zkompetentnění" absolventi druhého stupně neumí vydělit číslo už ani jednocifeným dělitelem bez pomoci kalkulačky. (Na dvoucifený dělitel jsem rezignoval už před 4 lety.)

Je třeba, aby si všichni zkompetentňovači bez rozdílu uvědomili, že učitel není nalévač informací do prázdných hlav.
Učitel má vysvětlovat, pomoci pochopit, hledat cesty, jak vysvětlit, atd.

Ale učit se musí každý sám za sebe.
Dnešní děti se neučí samy, protože nemusí.
Zeptejte se, kolik času věnuje běžný středoškolák přípravě na výuku.

Můžeme využít kompletní spektrum všech didaktických metod od vymýšlení desítek projektů až po hrozbu třídní důtkou, ale dokud sami žáci nepocítí stejný tlak, jaký jsme svého času cítili my, z vlastní vůle se učit nezačnou. (Čest výjimkám.)

Jen zkuste zavzpomínat:
Někteří z nás se učili, protože je to bavilo v podstatě samo od sebe. Učitel pro nás byl jen pomocník.
(Já svého času věděl o některých živočišných druzích víc, nežli náš biolog.)

Jiní se učili, protože by doma dostali za špatnou známku na zadnici.

A někteří na to kašlali vždycky a bylo jim to jedno.
Jenže s takovými si učitel mohl poradit, protože tehdy směl.
Zatímco dnes, aby se bál, že si gauner postěžuje a na kobereček si ředitel zavolá učitele.

A všichni do jednoho jsme věděli, že dvojka z chování znamená stop úvahám o gymnáziu či výběrové průmyslovce.
Všichni jsme věděli, že pětkař nemá šanci na lepší studium, nežli zednický učňák bez maturity. (Což píši bez jakéhokoliv despektu vůči této profesi.)

Jenže dnes pomalu prosíme rodiče rozmazlených žáčků, aby si k nám dali laskavě přihlášku, protože jim možná půjde o chleba až za x let, ale nám jde o něj právě teď.

Ano, bezbřehá byrokracie, často spojená s ŠVP a projekty z mnohých saje krev a sílu. A to je bez diskuse vina "reformátorů", protože nám tyto změny vnutili, navzdory všem proklamacím o volnosti v rozhodování škol.

Ale pravdou je také, že hlavně vědomí úplné bezvýchodnosti a strachu, dětská svévole a arogance okolí, to je to, co především zabíjí ducha českého učitele.
Ty poslední hrstky odvážných či otrlých už mají sílu leda na to, aby úpadek přibrzdily.
Zastavit jej nedokáží.

Anonymní řekl(a)...
13. prosince 2010 v 16:50  

Svatá pravda. Netřeba nic dodávat.

Anonymní řekl(a)...
13. prosince 2010 v 20:06  

13. prosince 2010 14:52
Je sice třináctého, ale mohu s tímto jedině souhlasit. Učím půl úvazku na prestižní průmyslovce ( dříve prestižní ) a zbytek na ZŠ. A to již více než 27 let. To, co se odehrává, je hrůza. Ještě si vzpomínám, jak se dříve učilo a byly vidět výsledky. To ale bylo dávno. Jen prosím MŠMT dovolte již konečně učitelům učit !

Luděk Blaha řekl(a)...
13. prosince 2010 v 20:57  

prosím MŠMT, dovolte již konečně učitelům učit!

Ministerstvo je daleko.
Prosbu je třeba, s dovolením, směřovat ke zřizovatelům škol.
A těm je vzdělanost národa šumafuk. Mají jiné priority, což se promítá i do výběru těch, kteří odpovídají za provoz škol.

Anonymní řekl(a)...
13. prosince 2010 v 21:27  

13. prosince 2010 20:57
Nad dvě volební období ( 2 x 6 let ) jsou to dinosauři s dinosauřím myšlením. Vztah ředitel - starosta je neotřesitelný a tím jsou soukromé firmy, které se ujaly za evropské peníze "vylepšovat" školství.Tedy titíž lidé, kteří si dosadili starostu.

Anonymní řekl(a)...
14. prosince 2010 v 2:07  

poste restante: To je naprosto přesné, do posledního písmenka souhlasím - a děkuji.

Anonymní řekl(a)...
14. prosince 2010 v 8:27  

to poste restante:
Velmi trefné. Kolega Poste restante je zřejmě ve stejném "pedagogickém módu" jako já. Vidíme naprostou a neudržitelnou degradaci znalostí (já učím 25 let), absenci elementární logiky, neschopnost napsat větu bez hrubky a s nějakou pravdivostní hodnotou. Naproti tomu evidujeme v švp kompetence, výsledky, průřezová témata, mezipředmětové vazby a projekty. Píšeme čtyřky žákům, kteří by měli pořád dokola opakovat sedmou třídu.
(Asi to tak má být. Jeden z deseti má umět vyrobit dvd rekordér, druhý z deseti ho má umět ovládat, a zbylých osm se má jen naučit mačkat červený knoflík.)Dřív jsem si myslel, že se až tak moc neděje -i ze slabých žáků vyrostli úspěšní dospělí. Myslel jsem, že škola má jiná měřítka, než skutečný život. Teď však se setkávám s mnoha rodiči, kteří jsou na tom stejně jako ti dnešní žáci.
Doporučuji film
Absurdistán. Pozor - to není komedie!!!

Anonymní řekl(a)...
14. prosince 2010 v 9:58  

Ono ve stejnem modu jako kolega posterestante je IMHO vetsi cast ucitelu.
Pak existuji vedatori typu p. Brdicky, kteri jsou v modu "prece nebudu ty neschopne ucitele poslouchat..."
Bohuzel "pedagogicke vedce" slysi vice lidi a da se na ne vic, nez na hlasy z praxe (a rekl bych, ze i selsky rozum chybi).
Pak to dopada tak, ze Brdicka nazve ucitele kritizujici skolni reformu/my temi neschopnymi a ma jasno.
To co pan posterestante pise, se na drivejsi Ceske skole resilo uz pred lety a resi se to porad dokola, jenze marne, to je na tom to nejhorsi.
Parafrazovano na pohadku, tak dite krici, ze cisar je nahy, ale dospeli mu reknou, at je potichu, ze tomu nerozumi. V teto situaci jsou ucitele zakladnich skol a jsou drbani teoretiky jako Brdicka ci jini mistri treba z VUP. Ucitele na pdf. fakultach moc praxe taky nepobrali. Takze cesky ucitel stoji vicemene proti vsem, jsou na nej postvani rodice i zaci a tem "ti nahore" prizvukuji.

Netusil

Anonymní řekl(a)...
14. prosince 2010 v 12:31  

Ale ještě nás pár zůstalo, ještě nejsme všichni zhnuseni, otráveni a totálně vyhořelí. Ještě máme stále schopnost vidět dál než do své peněženky. Nikdy se nesmířím s marasmem, který z mladých dělá nevychované, sebevědomé, tupé, nemyslící, nesamostatné a nakonec nešťastné života svého a hlavně těch druhých si nevážící sobce, myslící jenom na sebe a svůj užitek, kterého jsou ochotni dosáhnout jakýmikoliv prostředky. A rodiče je v tom podporují, jakoby nevěděli proč jsou sami ještě zaměstnáni, že to je právě proto, že mají odpovídající morální úroveň, něco umí a znají a ne kvůli titulům, maturitním vysvědčením a ujetým charakterovým vlastnostem. Léta se marně rozhlížím, kde je nějaká politická síla, která má systémově navržené konceptuální schéma české výchovně vzdělávací soustavy. Než sedět a usedavě plakat na těchto či jiných stránkách, založme profesní komoru!
VM

Anonymní řekl(a)...
14. prosince 2010 v 15:50  

Ale ještě nás pár zůstalo, ještě nejsme všichni zhnuseni, otráveni a totálně vyhořelí. Ještě máme stále schopnost vidět dál než do své peněženky. Nikdy se nesmířím s marasmem, který z mladých dělá nevychované, sebevědomé, tupé, nemyslící, nesamostatné a nakonec nešťastné života svého a hlavně těch druhých si nevážící sobce, myslící jenom na sebe a svůj užitek, kterého jsou ochotni dosáhnout jakýmikoliv prostředky.

Děkuji za tato slova! I já to tak cítím a doufám, že je nás mnohem více. A povzbudí to. A snad do určité míry koriguje názor pana Cvoka. Pokud nám nepůjde jen o platy, nýbrž o kvalitu práce, měli bychom se zvednout a dotlačit ty tam nahoře,aby nás brali vážně. Myslím si dokonce,že by se měl počet "reformátorů" rapidně snížit a poslat je před žáky a studenty.Mnozí z nich si k nim sotva přičichli . Co takhle zorganizovat petici proti devastaci školství a později založit i profesní komoru.Osobně se domnívám, že nový ministr je této filozofii nakloněn. Mám však strach, že ani on hlavou tuto zeď diletantského reformuzmu neprolomí.

Luděk Blaha řekl(a)...
14. prosince 2010 v 21:06  

Kdybych byl historikem, asi bych se tetelil radostí, že mohu sledovat počátky rozkladu vyspělé civilizace téměř v přímém přenosu.
Jako diletant si takhle nějak představuji třeba zánik říše římské.
Prostě jim začala hloupnout populace. Ti, co nebyli úplně pitomí, cítili, že něco není v pořádku, ale už neměli fištróna to změnit. A pak to šlo raz dva, neboť blbce ani nezajímá, že je blbec.

Ygrain řekl(a)...
15. prosince 2010 v 8:42  

Ať už nás, proboha, nechají hlavně učit - to by se mělo tesat do kamene. A ať nás nechají každého učit způsobem, který je mu blízký, a hlavně, který přináší VÝSLEDKY. Naprosto kacířsky totiž tvrdím, že i výuka bez supermoderních technologií a projektů může být dobrá a přínosná - rozhodně lepší než výuka, která je používá jen proto, aby je použila, protože kdosi nahoře přikázal, že tak to musí být na věčné časy a nikdy jinak.

Anonymní řekl(a)...
15. prosince 2010 v 13:08  

Opět vynikající glosa, pane Bláho, která opět zazdila dle mého soudu plodnou diskuzi.

Prostě jim začala hloupnout populace. Ti, co nebyli úplně pitomí, cítili, že něco není v pořádku, ale už neměli fištróna to změnit. A pak to šlo raz dva, neboť blbce ani nezajímá, že je blbec.

I kdyby se to podařilo zpomalit třeba na raz dva dvacelédva, stojí to za to se do toho pustit (zatím to trestné není) nebo víte o někom, kdo to udělá za nás? Je to lepší, než kupovat kapesníky velkých rozměrů či rovnou letecké padáky a být zatrpklý k smrti.
VM

Luděk Blaha řekl(a)...
15. prosince 2010 v 22:12  

Opět vynikající glosa ... opět zazdila ... plodnou diskuzi

Jestli mohu poprosit, radši uzavírejte slova jako vynikající do uvozovek (v html entita "), abych si nemusel dovozovat Váš sarkasmus až z kontextu příspěvku.
Takže já jsem zazdil plodnou diskusi. Já, který již desátý rok usilovně rozprouďovávám stojaté vody učitelských nářků na čš? Já, který do noci čekávám na vydání nových článků, mnohdy v marné snaze směrovat jako první přispivatel charakter debaty v dělném duchu?
Toho jsem se věru nenadál. Tak já zazdívám plodnou diskusi!
A jakou plodnost máte, prosím, na mysli? Z více než dvaceti příspěvků jsem tu našel tak pět, které za něco stojí. Tedy přesně, i s tímhle šest.
Zeptal bych se Vás slovy jedné letošní kvartánky, která se zeptala svého spolužáka, čím že jej ta jeho prezentace obohatila? Ale, když se zamyslím nad tou zatrpklostí k smrti, radši Vám ocituji z jednoho nedávného plodného diskusního příspěvku:
z mladých dělá nevychované, sebevědomé, tupé, nemyslící, nesamostatné a nakonec nešťastné života svého a hlavně těch druhých si nevážící sobce, myslící jenom na sebe a svůj užitek, kterého jsou ochotni dosáhnout jakýmikoliv prostředky.
A nakonec optimistický náznak nápravy pochmurného stavu české vzdělanosti:
Než sedět a usedavě plakat ... se marně rozhlížím, kde je nějaká politická síla.
:-))))))))))))))))))))))

Anonymní řekl(a)...
17. prosince 2010 v 11:16  

Ale, ale, pane Bláho! Ta glosa má opravdu všechny parametry vynikající glosy, alespoň dle mého soudu. Je jako závěrečný, vtipný, pravdivý, drtivý úder, nechytatelný forhend (match ball) v tenisovém utkání.

Lidé vstupují do politiky a někteří dokonce s tím, že chtějí pomoci všem. Potom zjistí, že je to těžké a tak pomáhají raději jenom sobě. Dvacet let mají všechny vlády školství jako jednu z priorit, dokonce i všechny politické strany. Výsledek - tak rychle ke dnu naše výchovně-vzdělávací soustava ještě nešla. Dvacet let diskuzí na české škole a jiných médiích na tom nic nezměnilo o odborech raději nemluvě. Fakt si tady ještě někdo myslí, že ONI něco změní a to dokonce k lepšímu? Legitimní způsob jak se pokusit dosáhnout nápravy je založení profesní komory. Tu buď založíme nebo můžeme pokračovat v brečení.

Na světě je to zařízeno tak, že člověk si holt musí vybrat. Buď je doživotním otrokem zubního kartáčku a pasty nebo zubního kazu. Třetí cesta není.
VM

Luděk Blaha řekl(a)...
18. prosince 2010 v 19:59  

Třetí cesta není.

Ale je. Umělé žuby.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.