Chtěl bych napsat jen malý komentář k výsledkům testů funkční gramotnosti PISA, v nichž čeští žáci dopadli katastrofálně s výrazným zhoršením oproti minulým rokům. Objevuje se mnoho komentářů a s radostí zjišťuji, že (např. v dnešních Lidových novinách na to poukazuje Petr Kamberský) lidé si všímají, že problém asi není v žácích, nýbrž v učitelích.
Boris Cvek je v komentáři v Britských listech, kde uvádí vlastní zkušenosti z pedagogické praxe, velmi kritický:
Můj pocit ze školství vůbec je tento: žáci a studenti představují tu rozumnější část, učitelé jsou často nějak poškozeni, frustrováni, život je semlel, nemají na to nebo se prostě jen uvelebili v průměrnosti svého stavu. Vždy jsem měl mezi těmi, které jsem učil, respekt a mnozí se ke mně hlásí ještě po letech a jsou zklamaní, když je nepoznávám. Zejména mám pocit, že studenti z kojetínského gymnázia mne měli vesměs rádi, ale tam jsem se nepohodl s jednou učitelkou chemie a s ředitelkou (prokletím školství je i nadměrná přítomnost žen, a navíc takových, které jaksi instinktivně nenávidí jakoukoli nonkonformitu), což mne vedlo k podání výpovědi.
Boris Cvek: Negramotnost v ČR: Problém je v učitelích
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
26 komentářů:
Zejména mám pocit, že studenti z kojetínského gymnázia mne měli vesměs rádi,...
Při vší úctě, to je teda dílo. Na základě takového blábolu postavíme závěr: "Za vše mouhou učitelé". Čest naší památce!
Pardon, ale můj pocit z vyznání pana Cveka mne vede spíše k závěru, že jako frustrant je spíše klientem pana doktora Koukolíka.
Podobné pocity zmaru a frustrace se většinou řeší zakoupením osobního deníčku, do něhož lze všechny své životní dojmy každodenně zapisovat a dosáhnout tak alespoň částečné abreakce.
Zpravidla se jedná o tak osobní vyznání, že není příliš vhodné, aby je četli ostatní nezúčastnění diváci.
Proto nechápu, proč Česká škola začíná plnit podobné terapeutické funkce, které za běžných podmínek plní některá specializovaná zdravotnická zařízení.
No konečně na to někdo přišel! Pocit, že za stav současného školství jako učitel můžu, mne naplňuje neobvyklou důvěrou v mé možnosti.
Pan Cvek prostě paušalizuje, což je kardinální chyba a nedostatk jeho článku.
Vedle vynikajících učitelů jsou i učitelé průměrní a učitelé špatní. To je prostě fakt. Někdo je zase v jedné věci vynikájící a v druhé průměrný atd.
Humorné je, že sám je učitelem. Takže frustrovaný učitel nadává druhým do frustrovaných učitelů? Z článku pana Cveka mám spíše dojem, že si jen léčí nějaké staré rány a křivdy, protože k ničemu jinému jeho text není.
nemyslím si, že by složení učiteů bylo o tolik jiné než před deseti lety. Zato složení a schopnosti žáků se neuvěřitelně mění. Stačí se podívat na statistiku, jaké jsou průměrné indexy porodnosti u vysokoškolaček ve srovnání například s romskou populací, a bude nám hned vše jasnější. Doufám, že mne zde někdo nenařkne z rasismu, protože tak se prostě věci mají a nelze před nimi do budoucna zavírat oči. A pokud se týká výsledků mezinárodních srovnání, bude díky tomu ještě hůř. To si pište!
Vtipe vyskoč!!!
Předpokládám, že p. Cvek vtipkuje, potom tedy: ha, ha, ha, ha, ha.
1. Výuka je dána třemi body - žák, učitel a metoda. Odhaduji, že význam role žáka je tak 70%, učitele a jeho metody 30%. Opravdu dobrý žák by (s trochou nadsázky) snad ani učitele nepotřeboval - stačilo by mu domů emailovat nadpisy kapitol.
2. Učitelé se nám minimálně nezhoršují - a přesto výsledky žáků klesají.
3. Jakkoli připouštím, že znám hrůzné případy ze školních tříd, určitě mě tyto extrémy nepřesvědčí o většinové snaze učitelů učit a naučit.
4. Dneska jsme suploval němčinu - 3. ročník učebního oboru. Tito žáci za sebou mají 8 (!) let němčiny. Jediný z nich nedokázal přeložit větu "Koupil jsem už všechny dárky". Žáků je 7 a každý přišel z jiné ZŠ. Jenom jeden si poradil se situací, že má ostatním ČESKY navrhnout, jaký by mohli koupit rodičům dárek pod stromeček. Řekl: "Čokoládu".
Zjednodušené, tímto článkem nemá cenu se vůbec zabývat. České školství je totiž tak zaneřáděné od ZŠ přes gymnázia až po VŠ, že to nikdo nevyřeší ani za deset let. Těžko odhadnout, kolik negativa na tom nesou vyučující, studenti, společnost. Jen na učitelích bych to ale nenechával. Viděl jsem za těch 27 let hodně hlupáků učitelů, ale i lékařů, inženýrů, právniků,... je to v každém oboru.
"třeba na základce se mi podařilo dokázat to, že osmáci neřvali a neběhali po místnosti a jakž takž se učili chemii"
To je opravdu vrchol pedagogického mistrovství. Doteď jsem si myslel, že je to normální, aby děti seděly a učily se. Mně taky žáci neřvou a občas se i něco naučí. Ale že bych si myslel, že jsem něco "dokázal"...
Prosi Vas, ty zavery jsou zcela liche. Preci, v roce 1995 jsme dosahovali tradicnimi metodami s tradicnimi uciteli v mezinardonich strovnanich nadstandardnich vysledku. Problem tedy bude asi trochu ve vsem, co se od te doby udelalo. To je jediny zaver:
-bezmyslenkovite zvadeni "modernich metod" - metoda se stala cilem vzdelavani
-snizujicim se zajmem rodicu o vzdelanost potomku (na to jsou publikovany sociologicke studie)
-snizujicim se zajmem spolecnosti o stav vzdelavaciho systemu a vzdelavani
-rozvojnenim cilu a obsahu vzdelavani
Já nevím čemu se všichni divěj, je přece jasný, že za poklesem kvality výuky a všeobecně vzdělání jsou především učitelé a pedagogové. Problém vznikl a dlouhodobě se táhne již z relativně daleké historie. řekněme si upřímně kdo to jsou učitelé, kdo vlastně studoval a studuje vysoké pedagogické školy. Upřímnou odpovědí nechť je, že jde většinou o podprůměrný (výsledky) odpad ze středních škol, trojkaře, čtyřkaře. Ty kteří se nejsou schopni dostat na jakoukoliv jinou rozumnou VŠ (popř. je z nějaké hnedka v prváku vylejou) atd..
Z těchto lidiček se pak rekrutují ty naši pedagogové. A kruh se uzavírá
Já teď použiji oblíbených zkratku svých žáků a řeknu LOL. Podtrženo sečteno, pan Cvek je hvězda učitelská bez jakéhokoliv vzdělání, všichni ostatní učitelé jsou neschopní idioti, kteří ale kupodivu ten pajdák dokázali dokončit. V hluboké úctě se skláním před tímto skvostem českého učitelského stavu. :)
Učitelstvo, vesměs projevující příznaky pokročilého Terazkismu, se naježí vždy, když o něm kdokoli zapochybuje, neboť nízkým sebevědomím trpí.
Je-li doopravdy problém v nás, a nakonec proč ne, mne to neuráží, existují nejspíš pouze dvě možnosti řešení:
1. vyměnit,
2. předělat.
Výměna naráží na odvěký problém, kde vzít kvalitní náhradu za levnou pracovní sílu.
A co se týče předělání, doposud mi nikdo neodpověděl na otázku, co přiměje učitelstvo, aby se lepším stalo?
Tak hádejte hadačové!
Anonymní 14. prosince 2010 17:48.
Když už se tak navážíte do těch učitelů, nechcete si trochu procvičit pravopis a čárky v souvětí? Nebo to opět svedete na učitele?
14. prosince 2010 17:48
To jsou mi teda věci. Všichni učitelé jsou podle Vás trojkaři, čtverkaři a ti vylití z prváku jiných škol. Ve společnosti je ve svém oboru úplně stejné procento nechopných učitelů, právníků, doktorů, soustružníků,... to si milý pane nevyberete. Narazíte na tupce doktora, který Vám místo levé ledviny vyřeže tu pravou. Nevytvářejte tady dezinformace, sám víte, že nemáte pravdu !
Mám neodbytný pocit, že se nám některá média spikla s novodobými reformátory na likvidaci učitelského stavu. Jak jinak si vysvětlit všechny ty články z poslední doby, kritizující školství a hlavně učitele a jejich neschopnost vyučovat - a nejlepší na tom je, že řadových učitelů nebo ředitelů ze škol se nikdo na nic nezeptá, ani co říkají těmhle pitomým a nepodloženým názorům. Prostě o nás bez nás. To je přece vyřazení ze hry, odsouzení bez možnosti hájit svůj postoj.
Ale asi vím, odkud vítr fouká. Až všichni otráveně odejdeme, ve školách převezmou naši práci roboti - budou dětičkám vařit, uklízet po nich, opravovat, co rozbijí, šatit je a přezouvat, žáčkové pak budou trávit školní čas u monitorů a hrát si, co je bude bavit (pardon, zajímat). Výsledný efekt bych viděla optimisticky. Víte, kolik se ušetří za naše platy? A na druhou stranu, jaké zisky budou mít výrobci a prodejci všech těch počítačů a softwarů?!
Tak prosím - nebraňme pokroku!
Anna S.
Jenom technická poznámka.
Vyřazen je pouze ten, kdo se vyřadit nechá. Prostě si necháme "dělat" na hlavu a maximálně si popláčeme na nějaké debatě.
Cíl je jiný, dostat kantory starší 40 let ze školství. Tito jsou dle některých brzdou. Proto ty nepodložené útoky,
Tak znovu:
co přiměje učitelstvo, aby se lepším stalo?
"co přiměje učitelstvo..."
Otázka je namístě, odpověď je nelehká. Tak jako nelze očekávat, že se naše žactvo samo od sebe lepším stane, nelze to očekávat ani od učitelstva.
Lze snad doufat, že ode dna propasti už vede cesta jedině vzhůru - pokud nepřipustíme tragický konec.
Tak snad řešení: dobrá pravidla provozu, dobrá kontrola dodržování pravidel. A šmytec...
co přiměje učitelstvo, aby se lepším stalo?
Buďto by byla odpověď na diserteční práci, nebo zkusíme najít nějaké stručné, hezky znějící heslo.
I s vědomím, že heslo vždy znamená zkratkovitost a hrubé zjednodušení.
Tak třeba:
Učitelstvo české se stane lepším, když bude vidět, že snažit se o zlepšení má smysl.
A probůh, nemyslím tím zdaleka "jen" peníze, jak asi mnozí předpokládají.
Děkuji za snahu, ale je vás málo.
Tak ještě počkám přes víkend.
Škoda, že na ČŠ nazabrousí taky někdo z ČŠI, MŠMT, VÚP ATD.
17. prosince 2010 14:21
Nebojte se Luďku, čtou to, mám ty jejich reakce ze studia v rámci NIDV. Ignorant
čtou to
Pak tedy:
1. neznají odpověď,
2. je jim to jedno,
3. neumějí psát.
4. bojí se o koryta, protože by najednou museli začít učit a to je pro ně nepřijatelná dřina
Podle mého názoru příliš generalizuje a hodnotí nejen učitele, ale i úroveň pedagogického vzdělání, na základě svých subjektivních pocitů a zážitků.
Sám jsme vystudoval obor Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů aprobace matematika-informatika na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy v Praze. První ročník jsme měli shodný s odbornými informatiky a zkoušející se u zkoušky dozvěděl, že studujeme učitelství, až když nám zapisoval známku do indexu. V dalších letech jsme sice už měli jiný průběh studia, protože jsme přeci jen studovali pedagogický obor a také jsme měli větší zaměření na matematiku než odborní informatici, nicméně drtivou většinu volitelných předmětů jsem si zapisoval zároveň s odbornými informatiky. Mohl bych ještě popisovat další příměry, například se studenty bakalářského stupně odborné informatiky. Avšak o tom, že i pedagogický obor může být obtížný snad dostatečně vypovídá fakt, že z 28 nastoupivších jsme dokončili čtyři (rok ukončení 1999).
Co se týče úrovně pedagogického vzdělání, ještě bych dodal, že jak Didaktika matematiky tak především Didaktika informatiky byly velmi prakticky zaměřené předměty přednášené zkušenými pedagogy a jako takové velmi přínosné. Takže až si pan Cvek bude chtít udělat pedagogické minimum, ať to zkusí na MFF UK.
Ačkoliv jsem nikdy nepracoval jako učitel na plný úvazek, přesto jsem za svoji pedagogickou kariéru vystřídal několik škol. Ve vzpomínkách se vrátím pouze k těm, kterých se týkají zkoušky PISA. První byla ZŠ Na Slovance, kde jsem již od prvního ročníku studia na VŠ učil základy práce na PC děti na druhém stupni ZŠ. Sám jsem se zde učil jak učit a jak komunikovat se žáky. Na této škole jsem, co se týče pedagogického sboru, komunikoval pouze s vedením (ředitelka a její zástupkyně). Můžu říci, že mě ani jedna z nich nebuzerovala kvůli formalitám a moje působení na škole se mi obě snažily v maximální možné míře usnadnit. Druhou školou bylo Gymnázium Arabská, kde jsem poznal vzdělané, vstřícné a nezakomplexované kolegy. Ostatně v třídách zaměřených na informatiku na této škole externě učí vysokoškolští pedagogové a naopak, kmenoví pedagogové gymnázia vedou cvičení na VŠ. U těchto kolegů byl rozhovor o jejich profesi vítaným tématem k hovoru. Když někdo píše o českých učitelích dost často přemýšlím, jestli píše o stejných učitelích, které ze své praxe znám já.
Nakolik jsem dobrým nebo špatným učitelem nechám laskavě na názoru svých žáků/studentů. Minimálně dva náznaky studentů z FHS UK (jedna studentka se mě půl roku po absolvování předmětu Tvorba WWW stránek ptala na věci související s HTML a student kombinovaného studia se mě několik let po absolvování přednášky týkající se práce s nejčastějšími uživatelskými programy ptal po materiálech z této přednášky) napovídají, že by to nemuselo být zase tak špatné. Ptáte se, proč tedy neučím na plný úvazek? Protože bych za náročnou práci, ke které je potřeba vysokoškolského vzdělání, nedostal odpovídající plat. Stejně tak k tomu přistoupili i kolega a obě kolegyně, kteří se mnou v roce 1999 pedagogický obor dokončili.
Okomentovat