Při čtení denních zpráv jsem se zarazil, když jsem narazil na titulek, který říkal něco o tom, že ředitelé škol mají problém s otevřením výsledků "Maturitní generálky". Samozřejmě, že mne to profesně zajímalo. A musel jsem se smát. Jak amatérismu redaktora, který článek psal, tak i amatérismu těch, kteří měli dokument otevřít.
Před čtením zápisku si prosím prostudujte tento článek. V kostce se dozvíte o tom, že k mnoha stížnostem na průběh a následné vyhodnocení státních maturit na zkoušku se přidali i ředitelé některých škol, kteří údajně nemohli otevřít výsledky. Přesně cituji ze zmiňovaného článku :
Na Dašickém gymnáziu však měli štěstí alespoň v tom, že dokázali výsledky zkoušek přečíst. Ředitelům několika škol v kraji se to nepodařilo. "Výsledky nám poslali v jakémsi formátu CSV, je to dost nepřehledné. Počkáme si na další výsledky," řekl ředitel střední odborné školy obchodu a služeb v Chrudimi Jaroslav Kořínek.
Z daného textu si odnáším informaci o tom, že CSV je jakýmsi "obskurním" formátem. A to tak obskurním, že :
CSV je jednoduchý soubor, jehož otevření ale může být v běžném programu excel komplikované.
Takže odtud vítr vane. Nejde to otevřít "v běžném programu excel", páč to je komplikované. A aby mne autor dorazil úplně, přidal i další perlu (tedy citoval mluvčího firmy, lterá má zpracování na starosti):
"Naši operátoři jsou na linkách a pokud mají ředitelé tyto technické problémy, pomohou jim,"
Hm, takže otevření CSV "v běžném programu excel" je technický problém. Ale řešení se vlastně přímo nabízí a pan redaktor jej nabízí (opět ústy jiného pana ředitele školy):
Na jiných školách však výsledky dostali v běžném formátu. "Já jsem to stáhl jako běžný formát pdf, s otevřením nebyly problémy," řekl například ředitel gymnázia ve Vysokém Mýtě Martin Valášek.
Na jazyk se mi vkrádá cosi z reklam na "běžné" prací prášky. Takže si to na závěr shrňme :
- páni ředitelé škol neumí pracovat "s běžným programem excel", v němž je otevření CSV komplikované (jasně, pokud na soubor dvojkliknete, otevře vám jej "běžný program excel" jako texťák. Pokud však místo toho nejdříve spustíte "běžný program excel", zvolíte položku Soubor - Otevřít, objeví se průvodce importem z CSV a nic komplikované není.
- bylo by dobré napsat na Microsoft, protože otevírání CSV je technický problém.
- oproti tomu "s běžným formátem pdf" neuděláte chybu, ale co když chci data upravit? nebo třeba nemám PDF prohlížeč?
Převzato s laskavým svolením autora z jeho blogu na Root.cz.
36 komentářů:
Autor si rýpá do "pánů ředitelů", ale nemyslím si, že prvotním úkolem ředitelů je rozumět importu CSV. Naopak jedním z úkolů ministerstva potažmo Cermatu je dodat ty výsledky co nejjednodušším způsobem.
Ono to načtení CSV do Excelu je sice drobnost a prkotina, ale z takových "drobností" se skládá celý den a člověk pak má odpoledne pocit, že vlastně nic pořádného nestihl...
Autor to sice možná s ironií přehání, ale *.csv je opravdu běžným formátem výměny dat. Dokonce jeho použití považuji za správné, protože některé školy přece mohou používat např. Open Office, takže proč upřednostňovat pouze Excel. Když navíc celá "složitost" spočívá jen v cca 5 kliknutích myši navíc.
Pravdou ale také je, že není povinností ředitelů rozumět importu do Excelu.
Povinností ředitele je snad spíše mít k dispozici člověka, který mu podobný problém pomůže vyřešit.
Povinností CERMATU je však připravit soubory tak, aby běžný uživatel neměl s jejich zpracováním problém.
Jinak řečeno, nechápu, proč nemůže CERMAT připravit soubory ve formátu *.xls a *.csv současně. Nebo snad neznají, pro změnu, funkci Uložit jako?
Já osobně jsem velmi rád, že nám na školu přišly výsledky ve formě surových dat ve formátu csv, protože díky tomu si z toho mohu vytahnout přesně ty informace, které jako učitel potřebuji. Tedy například to, které úlohy dělaly studentům největší problém. Ale bylo by jistě vhodné, kdybychom dostali i nějaký předzpracovaný výstup vhodný pro laické uživatele.
Také nechápu proč někdo očekává, že by všichni ředitelé měli zvládat práci s csv formátem, byť je to v IT poměrně často používaný formát, který existuje už víc jak 50 let?
Ředitelé dostavájí spousty .pdf .doc .xls (škoda že ne .odt a .ods místo nich), jestli jim jednou za 10 let někdo pošle .csv tak mi spíš příjde trapné, že se jejich potížím někdo diví a dokonce o tom píše posměvné články.
Míním, že je jedno jakým způsobem byl export udělán. CSV je dobrý formát, ale pokud někdo někde dostal zaplaceno za to, že to vyexportoval vytvořil propojení s daty a kontingenčními tabulkami, tak měl udělat řešení, které je pro libovolného laického uživatele intuitivní, lépe základní přehledy vytvořit. Ředitel školy by neměl ztrácet čas s tím, co mělo být vygenerováno pro laickou veřejnost. Proč by pak u toho měl sedět učitel informatiky a vytahovat data pro rodiče před třídními schůzkami, protože to je podstatná informace, která je zajímá. Možná je to víc odborná činnost, něž jakou dosud vykonával libovolný maturitní komisař, který za to dostal "zaplaceno" a to jen nastrkal pár papírů ke skenovaní, tisíckrát se podepsal, přečetl úžasné štítky polozalepených obálek a prošel "sofistikovaným" školením...
Navíc chybí podstatné, srovnání škol v okresech, krajích, republice, srovnání gymnázií a stejných typů a úrovní škol, to ve výsledku zajímá každého jak si stojí jeho škola, jeho vzdělavatelé vůči zbytku repuliky.
Mintaka: Tak urcite mate pravdu, ze reditel s CSV nemusi umet.
Na druhe strane, dobry reditel umi zatelefonovat svemu informatikovi a sdelit, ze ma neco s csv priponou, nacez tento informatik reditele uklidni, ze to neni problem.
A nasledne by se reditel nemusel ve sdelovacich prostredcich ztrapnovat "exoticnosti" csv.
Taky to cosi vypovida o stavu reditelstva na ceskych tocich...
Netusil
Souhlasím s tím, že formát CSV rozhodně není nic "nestandardního", i s tím, že ne každý ředitel se v něm musí sám vyznat.
Jak ale chcete srovnávat data škol, když šlo o zkoušku, studenti si volili těžší zadání, aby si to vyzkoušeli, někteří to odbyli, jiní poctivě odpovídali, ale na maturitu ještě nezačali opakovat. Zkrátka: přehledy z takových nepřesných čísel, respektive přesných, ale nic neříkajících čísel, nemá smysl dělat.
Má smysl jen "vycucat" odpověď na otázku, co dělalo největší problém. A to se liší na každé škole tak, že to CERMAT dělat nemůže.
Také bych se přidal k názoru, že soubor typu CSV je naprosto standardní typ pro výměnu dat. Navíc je na Certisu návod, jak import provést (4 krátké body včetně náhledů dialogových oken). Spíše je nepříjemné, že soubor pro analýzu dat je jen ve formátu Excelu 2007, a navíc nefunguje dobře. Na to, že je prezentován jako pomůcka pro uživatele, kteří sami nemají zkušenost s kontingečními tabulkami, je výsledek tristní. Jsou tam i chybné vzorce a filtry. Naštěstí by si učitel ICT s tím měl dokázat poradit a KT si vytvořit sám.
Co zde nezaznělo, je informace, že součástí dat byl i návod ve formátu pdf, velmi instruktivní, jak postupovat při konverzi.
Ovšem záplava e-mailů a úkolů, jimiž se musí ředitelé brodit, je obrovská, takže by za ně tyto věci měli řešit ajťáci.
Myslím, kolegové, že se vzácně shodujeme v několika bodech:
1. Je dobře, že "surová" data jsou distribuována i ve formátu *.csv. Umožnuje to lidem, kteří to umí, se v informacích "prohrabat".
Například by mne, kdybych byl matikářem, docela zajímalo, které úlohy činily žákům potíže.
Do této úrovně detailu zpracované informace nikdo nemůže po CERMATu chtít.
2. Co ale naopak je tristní, pokud není CERMAT schopen dodat výstupní sestavy z MAG ve formě souborů "fungujících na dvojklik."
Myslím, že ředitelé mají opravdu jiné starosti, nežli studovat příručky.
3. V současnosti ještě stále probíhá další fáze maturitní GENERÁLKY.
Alespoň já to chápu tak, že i distribuce výsledků, protokolů atd. je součástí testu funkčnosti celého systému - nejen rozvoz a vyplňování formulářů.
A v této oblasti se tedy odhalují ještě nemalé nedostatky.
Je to, jako kdyby při generálce představení Hamleta byl hlavní protagonista ve spodkách, bez bot a v ruce místo lebky držel sáček čipsů a všichni se tvářili, že to jsou jen drobné a nevýznamné nedostatky.
4. Souhlasím s krtkem, že činit mnohdy velmi přehnané závěry na základě zkoušky systému a nikoliv zkoušky znalostí žáků je nezodpovědné.
Jasně, že propad v základní úrovni matematiky se nedá příliš "okecat". (A pro kantory není nijak překvapující.)
Ale přesto bych si s hodnocením úrovně vzdělanosti maturantů raději počkal na výsledky skutečné maturity.
No a máme tu průřez kvalifikovaností, pardon - kompetencemi - vedoucích pracovníků středních škol par excellence. Pan Sumbal se už na ČŠ dlouho neobjevil, a jen se mu to povedlo, tak hned perla. Návody v Certisu nebo na papíře, školení neškolení, všechno je to nazmar. Ne studenti, ale kantoři svým vlažným ( a to je ještě nadneseno) přístupem bojkotují novou maturitu. A není jich 500 ale desítky tisíc. Pak je každá snaha marná, když hloupost je stavěna na odiv a elementární IT kompetence považovány za tajemnou magii.
Mně snad ještě více vadí, že hned poté, co jsme vytiskli protokoly, podepsali, orazítkovali a rozdali, dotali jsme zprávu, že běhen dneška dostaneme protokoly nové!
Vtipná je i poznámka, zda považujeme za "smysluplné investovat velké množství času na ruční vyhledání písemných prací v datovém úložišti a ruční přepsání bodů do IS CERTIS" /práce Cermatu/ nebo si to na školách opravíme sami /z hlediska Cermatu zřejmě smysluplnější./
Ředitelé dostali data a popis jak s nimi zacházet. Chápu že se někdo s Excelem nepřátelí. Skousnu i to že neumí ani "jít" podle návodu.
Ale když si na to nedokáže ani zajistit znalého pracovníka tak je přinejmenším na pováženou jaké jsou manažerské schopnosti dotyčného.
Ředitelé dostali data a popis jak s nimi zacházet. Chápu že se někdo s Excelem nepřátelí. Skousnu i to že neumí ani "jít" podle návodu.
Ale když si na to nedokáže ani zajistit znalého pracovníka tak je přinejmenším na pováženou jaké jsou manažerské schopnosti dotyčného.
Fakt dobré, tak místo CERMATU to budou řešit naši ajťáci a naši učitelé!? My sakra máme snad dostat hotový produkt ne?
To je takový problém, aby si aplikace ta data sama načetla po zadání cesty k souboru csv v dialogovém okně Otevřít? To by naprogramoval i průměrný maturant, který to má jako volitelný předmět.
O špatných vzorcích a filtrech ani nemluvím. Snad to CERMAT po upozornění opraví sám, ne?
Nebo podepsaná smlouva nedovoluje reklamovat zmetky?
Pavel
A ještě Poste.restante na sumbalovskou notu: "Myslím, že ředitelé mají opravdu jiné starosti, nežli studovat příručky."
Tak o tom to je. Žáci si myslí, že jsou na světě kvůli Facebooku, ředitelé kvůli čemusi imaginárnímu, jen proboha nestudovat příručku. Vždyť jsou to statutární představitelé organizace a ze zákona nesou odpovědnost za to, jak maturitu připravili. Ale oni jsou ještě pyšní na to, že příručky jsou
pod jejich úroveň. Pak se nedivte, kam to školství míří. A rectum je příliš slušné slovo. Bravo poste!
kam to školství míří
Tak snad, abychom si udělali jasněji, kdo za co nese odpovědnost, kdybychom se případně něčemu divili.
Za to,kam školství míří, odpovídají, paní Carcy, politici na všech úrovních státní správy a samosprávy. Směřuje-li dobře, je to zásluha těch našich, směřuje-li špatně, pak je to vina těch druhých.
Za to, jaké školství je, mohou pedagogičtí pracovníci. Jsou nesoudržní a nechají si toho ale doopravdy hodně líbit.
Za míru svého vzdělání si pak mohou žáci sami. Nezletilí prostřednictvím svých rodičů. Ještě se mi nestalo, že by si někdo stěžoval, že jej zkompetentňuji málo.
Madam Carcy
Můžete mi sdělit, co je tak náročného na tom, aby jeden programátor napsal za odpoledne makro, které sežvýká soubor *.csv a vyplivne soubor *.xls?
Tímto činem, který je zřejmě nad rámec schopností či manažerských kompetencí CERMATu, bychom ušetřili spoustu času a nervů mnoha ředitelům i učitelům, o kterých si, na rozdíl od Vás, myslím, že mají a měli by mít za náplň práce podstatnější činosti, nežli studium importu do Excelu.
Jestliže v nákladech SM v řádu stamilionů nezbyla pětistovka, anebo na to spíše někdo nepomyslel, o něčem to dost vypovídá. Nikoliv však o schopnostech ředitelů škol.
Nejde o to, zda toho jsou, či mají být schopni. Ale jde o to, že podobnými příručkami, návody a postupy jsou všichni zásobeni v míře více nežli vrchovaté.
Když se přidržím svého divadelního příměru, pak podle Vás pokud při generálce měli herci nedošité kostýmy, pak je to chyba ředitele divadla, který jim je měl pozašívat a nikoliv firmy, u které bylo ušití kostýmů objednáno.
Nezlobte se na mne, ale kdybych v době svého působení v průmyslu chtěl po výrobním řediteli, aby si importoval data z podnikového informačního systému do Excelu ručně, moc dlouho bych na svém místě nezůstal.
To Carcy
Nepřipadá vám divné, že ředitelé tentokrát nesou odpovědnost za cosi, co nepřipravili? Dokonce musí orazítkovat a podepsat protokoly, které, byť podepsané panem Zeleným, jsou chybné? Budou skutečně v pořádky ty nové, které opět rozdáme našim žákům v pondělí, nebo si máme počkat na další opravu oprav? A pokud si myslíte, že školství míří tím výše, čím více příruček prostudují, tak jste trochu vedle. Četla jste některé z posledních? Máte představu, kolik je v nich chyb, instrukcí, které přestaly platit, než vůbec dorazily do škol? Naštěstí se ještě ve školách neučí podle příruček Cermatu. Až nastane ta doba, bude na to i Vaše rektální výrazivo slabé.
"Ovšem záplava e-mailů a úkolů, jimiž se musí ředitelé brodit, je obrovská, takže by za ně tyto věci měli řešit ajťáci".
No jasně, pan ředitel bude pobírat nóbl plat a ajťák za něho bude vše řešit. Jen ať se pan ředitel potrápí a něco se také sám naučí, zvláště pokud k tomu obdržel polopatistický návod.
A to si o středoškolských ředitelích myslím, že jsou v mnoha věcech o dvě patra výš oproti většině kolegů na základkách. Co se bude proboha dít, až přijdou v podobném formátu na základky data s výsledky slibovaných srovnávacích testů?
Zatím všem diskutujícím, včetně autora článku, unikla jedna věc. Pro novnáře zcela nepodstatná, však důležité je čtenáře šokovat neschopností ředitelů.
Výsledky, které si někdo stáhl v pdf, jsou indivuduální výsledky studentů (v podstatě "vysvědčení", které se předává studentům). Výsledky, které přišly ve formátu csv, jsou hromadné výsledky za školu (lze z nich např. získat statistiky, jak řešili jednotliví žáci jednotlivé příklady). Jsou to tedy zcela jiné dokumenty nejen formátem, ale i obsahem - což autorovi článku nijak nevadí.
Výsledky byly doručeny ve středu večer nebo ve čtvrtek. Návod na zpracování csv souboru má 5 stran A4. Těžko vyčítat ředitelům nebo i informatikům na školách, že mnozí zatím neměli čas "přehlednou" tabulku vytvořit. Informatici například učili a drželi dozory na chodbách a v jídelně, ředitelé např. vyplňovali statistické výkazy pro zřizovatele a ve volných chvilkách učili svůj stálý úvazek. Takže zesměšňovat někoho, že tu práci udělá až o víkendu, je dost hloupé.
PPaní (slečno?) Carcy"
ŘEDITELÉ...Vždyť jsou to statutární představitelé organizace a ze zákona nesou odpovědnost za to, jak maturitu připravili.
Ředitelé připravovali maturitu? To jste četla v Blesku pro ženy?
Návody v Certisu nebo na papíře, školení neškolení, všechno je to nazmar.
Tak to máte téměř pravdu. Ne všechno, ale většina, co Cermat dodal, bylo nazmar. Většinou to za měsíc či za dva dny či další den anebo dokonce jen po přepojení k jinému pracovníkovi Cermatu přestalo platit. (A ne proto, že ředitelé neuměli pracovat s csv...)
Tak pro pořádek. Za organizaci maturity na škole (konkrétní škole) je odpovědný ředitel (konkrétní ředitel). Doporučuji se seznamovat průběžně s vyhláškou i zákonem. Jeho odpovědnost je procesní, ale i hmotná a může být i trestní, když na to přijde. Sankce, které ředitelům hrozí, je nechávají klidnými, neboť si myslí, že se v této zemi donekonečna zákon dodržovat nebude. Že lze třeba rozdat testy žákům o tři dny dříve, jen aby škola v hodnocení uspěla. Sazby sankcí jsou jasné, je na čase brát odpovědnost vážně.
S vyhláškama i zákony se opravdu seznamuji průběžně, nic jiného mi nezbývá a nepovažuji to za nic divného. Neznalost zákona neomluvá.
Horší je, když se zákon nedá splnit nebo si protiřečí s jiným zákonem. Ale vy se seznamujete se zákony, tak vám to vysvětlovat nemusím.
Proto mi vadí, když Cermat zákonné (či aspoň závazné) termíny nedodržuje.
PS. Nejsem ředitelem školy.
Že lze třeba rozdat testy žákům o tři dny dříve, jen aby škola v hodnocení uspěla. Sazby sankcí jsou jasné, je na čase brát odpovědnost vážně.
Tak tohle musíte řešit jinde než tady. Zřizovatel, česká školní inspekce atd.
Opakujte si prosím v duchu 10x: „Tohle byla přece jen generálka!“
Po ní bude (snad) následovat sebereflexe VŠECH zúčastněných a ostrá maturita bude mít problémů jistě o řád méně. A když se vyskytne chyba, pak se oznámí a bude napravena - maturanti mají již 6 let možnost ze zákona (§ 82 ŠZ) písemně požádat KÚ nebo ministerstvo o přezkoumání výsledku maturitní zkoušky, takže bude-li něco chybně, bude to do 15 dnů napraveno.
Proto se tedy nemusí pan poste restante romanticky zastávat bystrých ředitelů škol kvůli formátu .csv a mně sympaticky náročná paní Carcy (oprávněně) odhalovat slabé stránky a nepružnost školských manažerů (ředitelé škol toho opravdu mají hodně, ale přihlásili se do konkurzu na svoji funkci dobrovolně a, koneckonců, mohou jít dělat něco na co stačí když na to co dělají nestačí; a když neumí nějaký soubor otevřít, tak mají telefon a IT experty na každé škole, nebo ne?).
A pan Pavel? Ten by se už jednou mohl smířit s tím, že již dále nebude možno připravovat každoročně 400 tisíc studentů ve všech ročnících maturitního vzdělávání tak, aby nakonec ze školy po "maturitě" odešli s certifikátem o nulové vypovídací hodnotě – tak bohatý národ nejsme! A pochopit také, že to na začátku bude probíhat s jistou promilí chyb, ale pořád to bude o několik řádů lepší, než stav, kdy maturant ze soukromé Rodinné školy (už nejsou, ale mat. vysvědčení z nich platí, že?) má podle vysvědčení výrazně lepší vědomosti, než absolvent špičkového gymnázia, no fuj!!!
Petr S.
Petr S.
Když už se tady nálepkujeme:
Já jsem možná romantik.
Ale romantik, který prošel širokou praxí, než zakotvil u práce, která ho vcelku uspokojuje a baví. (Alespoň ta část, která by měla být podstatou této práce.)
Tato praxe mne naučila, že za systém, který zavádím, jsem zodpovědný já a nepomůže mi žádný alibismus, pomocí kterého přehodím zodpovědnost na jiné.
Právě to se ale se státními maturitami děje.
Z Vašich příspěvků se nemohu zbavit dojmu, že jste antiučitelský fanatik.
Vaše příspěvky občas obsahují racionální jádro.
Přesto se nedokážete povznést nad svou běžnou úroveň a prostě si musíte svůj denní škopíček žluči vůči učitelům vyšplíchat.
O důvodech bych si i vcelku troufl spekulovat, ale nepovažuji to za vhodné.
A "sympaticky náročná" Madam Carcy?
Dlouhodobí čtenáři těchto stránek už vědí své. Náročná je vždy a jedině na učitele.
Kdybych hledal stručné a výstižné vyjádření, asi by to bylo: "Většinou naprosto mimo školskou realitu."
Jedno máte společné.
Nikdy jsem nezaznamenal příspěvek, kterým by jste se učitelů v něčem zastali.
Alespoň občas objektivně uznali, že chyba a šlendrián může být i v prostoru mimo školu.
Anebo, nedejbože, učitele za něco pochválili bez dalšího urážlivého komentáře či podtextu.
Mně to vzhledem k mému "romantismu" pro utvoření názoru stačí.
Ostatní čtenáři, nechť si tvoří názor sami.
P.S.:
Až mi vyvrátíte, či argumenty zdůvodníte, v čem je můj názor o pětistovce pro programátora, která ušetří spoustu časů a nervů (viz. 5.11 14:16) nesmyslný až romantický, pak se můžeme vrátit k věcné rovině diskuse.
OK, milý poste restante, popisujete mě přesně, netřeba nic vyvracet, ani tu moji občasnou žluč.
Ale nemohu si pomoct, stávkování a různé jiné vydírání ze strany učitelů mě vytáčí. Neuměl jsem jako učitel žákům vysvětlit proč jdu stávkovat (o peníze, tehdy), tak jsem nestávkoval. A jako hu.a nevymáchaná jsem nakazil ostatní kolegy a když ostatní školy ve městě stávkovaly, my jsme učili. Ti ostatní, stávkující, pedagogové nám pak nadávali, když se přišli v den stávky zaslouženě naobědvat do naší školní jídelny, neb jsme vařili i pro ně…
Ale úplně mě dorazil ten neuvěřitelný tragéd v pořadu p. Jílkové, když měl diskutovat o SM a jen dokázal napadat ministra, taktéž rytíře smutné postavy, za platy učitelů (je to možné?! Uffff!).
Totiž: jelikož nežiji v Praze, tak moc dobře vím, za jaké peníze a za jakých podmínek pracují ti lidé, co na ty řvoucí učitele platí daně. Stydím se za fňukající kantory, ano. Je to tvrdá práce, člověk přijde domů vymačkaný jak citron a ještě ho v tašce čekají k opravení sady testů – jenže – v podmínkách a hlavně možnostech Česka je ta práce pořád placená nadstandardně. A pořádný chlap ještě celé prázdniny maká na něčem jiném, aby dodal rodině peníze, to je život lidský, málo platné!
Kromě výše uvedeného - znám mnoho ředitelů středních škol a většiny z nich si nesmírně vážím. Jejich práce je extrémně zatěžující, hlavně v učilištích, a já bych ji asi nedělal za žádné peníze. A když jde někdo z nich do penze a je ještě zdravý, je to rarita, a ostatní kolegové mu (nebo jí) závidí.
Ve snaze být k Vám spravedlivý musím říct, že Vy píšete vždy k věci, srozumitelně, věcně a jasně a Vaše příspěvky jsou pro mě velmi důležité a často se jimi řídím, protože se s nimi ztotožňuji. Za ten dnešní romantismus se omlouvám, není dnes na místě, patřil spíš k příspěvku té nešťastné dívky, která se zhroutila po poznání, že kantořina není jen o vzdělávání, ale také o zajištění motivace a kázně žáků…A Vy jste ji rozněžnil tím romantickým popisem učitelské práce.
Petr S.
Pánové poste.restante a Petře S., mnohokrát děkujeme (myslím, že píšu i za další čtenáře) za Vaše příspěvky, které se skvěle čtou, nadzvednou spolehlivě mandle každému, a navíc mají pravdu! Lidi ve školství potřebují fakt podepřít (ohleduplnost, uznání, pochvala..), ale občas i vyvětrat kalhoty - lenosti a pohodlného setrvávání na zažitých postupech je taky dost a dost. Stačí se trošičku podívat za hranice, jak tam ředitelé musejí ovládat IT, a mn.j.
Až se budete chtít vrátit k otázkám bolavého školství, doporučuji nejen Vám dvěma k přečtení článek na www.rvp.cz Klesající výsledky českého základního a středního školství: fakta, řešení. A všichni mlčí...
Opravdu ze srdce Vám oběma romanticky přeju hodně zdraví, vitality a chuti do psaní rozverných disputací, jimiž jste vzorem našim nekultivovaným a nefundovaným parlamentářům.
Vaše Vera
Simona Carcy a Petr S., dříve i Parabellum museli mít ze školství těžké trauma. Musím znovu opakovat, že nerozumí školství a proto jim občas vypadne z úst nějaký nesmysl. Je od nich však pěkné, že jako zástupci nepedagogické veřejnosti vedou nesmiřitelný revoluční boj za ozdravění českého školství a doufám,že i celé společnosti. Ještě bych doporučil, že by měli začít kritizovat i činy těch nahoře, pač "ryba smrdí od hlavy".
Víte, můj muž je živnostník, tak dobře vím, co je to za dřinu živit se jeho způsobem. Občas by pro nás kantory nevadilo vidět svět očima "těch okolo". Aniž chci srovnávat nebo vyvyšovat náročnost a zásluhy jedněch nebo druhých, prostě každá práce něco obnáší a nic není zadarmo. To říkám svým žákům, ale někteří kolegové to málokdy chtějí slyšet. Jsem pro náročnost, v lidských mezích a na základě porozumění realitě.
Tímto jsem se zastala výše označených kolegů. Srdečně zdravím. V.
6. listopadu 2010 18:41
Naposledy jsem čítával srovnávání práce dělníka a učitele, jací že to jsou ti učitelé vyžírky. Psal se rok 1984, kdy mě některé "elementy" vylučovaly ze školství za pobuřující řeči. Nyní mi tady naskakuje srovnání živnostník versus učitel. Všechny povolání mají svoje a z určité pozice jsou náročné. České školství je opravdu hodně nemocné, každý ministr se chce nějak proslavit. Buzková se "proslavila" RVP, Dobeš chce za dva měsíce reformovat to, co tady fakticky zavedla Marie Terezie roku 1774. Bez široké diskuze, dosti násilnou cestou, bez zpětné vazby, personálními čistkami a toto nemůže dobře dopadnout. On totiž školství při vši snaze nerozumí. Podle mě si ani nepřečetl po Buzkové ty známé RVP, snaží se šetřit, kde se nedá a opravdu se na něj jako na reformátora nebude vzpomínat v dobrém. Politická strana VV nemá šanci vydržet do příštích voleb ( stejně jako ODA,KDS,Unie,...). Preference budou klesat, až o nich v roce 2014 neuslyšíme.
Milá paní Vero,
vedle učitelování ( abych uživil rodinu ), tak makám jako živnostník. Tam i tam vydělám zhruba stejně - 25 000,-. Ve školství se ale nadělám více, to mi věřte.
Tak to Vám věřím, a nejen já - ten můj by se mnou taky neměnil. Chtěla jsem jen říci Anonymnímu, 6. listopadu 2010 17:44, že občas neuškodí podívat se na problémy škol z odstupu. A že mi nevadí, když za učitele kopou i nepedagogové, dokonce bych si troufla špekulovat, že kdyby se za nás postavilo víc nepedagogů, tak že by to volání třeba konečně někdo zaslechl, možná i poslechl. Nemáte ten pocit?
7. listopadu 2010 23:46
Českou kotlinou se prochází závist, občas mám radikální názor, že dělnictvo nemůže zapomenout na šťastné časy před rokem 1989.
Hlavním problémem je, že většina učitelů je stále počítačově negramotných. Nějaká školení Z a P na to měla pramalý vliv. Bohužel z peďáků stále vycházejí absolventi bez správných návyků, takže změna je v nedohlednu.
Schopný manager ve firmě nad csv nezaváhá. Ředitel školy by měl být také především schopným managerem.
Okomentovat