Zpráva o výsledcích projektu maturitní generálky a stavu připravenosti na zahájení reformy maturitní zkoušky v roce 2011, kterou vládě ČR předkládá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Případné výhrady mohou čtenáři adresovat přímo na premiéra (petr.necas@odsvs.cz) nebo na vládu (posta@vlada.cz, tajemnik.nerv@vlada.cz). Zprávu ve formátu PDF naleznete i na naší wiki.
ZPRÁVA O VÝSLEDCÍCH PROJEKTU MATURITNÍ GENERÁLKY A STAVU PŘIPRAVENOSTI NA ZAHÁJENÍ REFORMY MATURITNÍ ZKOUŠKY V ROCE 2011
- VÝCHODISKA
Nová podoba maturitní zkoušky, podle níž mají žáci poprvé ukončovat své studium ve školním roce 2010/2011, je stanovena zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a prováděcím právním předpisem, tj. vyhláškou č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou v platném znění.
Ustanovení školského zákona, týkající se maturitní zkoušky, byla v období 2004–2010 předmětem tří novelizací. V roce 2007 bylo zahájení reformy maturitní zkoušky odloženo z původního termínu v roce 2008 na rok 2010, v roce 2008 došlo k významné změně modelu reformní maturitní zkoušky a v roce 2009 došlo z iniciativy poslanců PČR k dalšímu odkladu zahájení reformy na rok 2011.
V polovině srpna t. r. vyslovila vláda ČR souhlas se záměrem ministra školství, mládeže a tělovýchovy pokračovat v přípravě reformy maturitní zkoušky a realizovat reformu maturitní zkoušky v roce 2011. Zároveň uložila ministru školství předložit do konce listopadu 2010 zprávu o průběhu a výsledcích generální zkoušky státní maturity a do března 2011 zprávu o stavu připravenost zahájení reformy maturitní zkoušky v roce 2011.
Práce na přípravě reformy maturitní zkoušky byly v České republice zahájeny v roce 1997, jako v druhé postkomunistické zemi. Významným impulsem bylo i stanovisko expertní komise OECD, která reformu maturit zařadila ve své zprávě mezi doporučené reformní priority českého školství.
V období do roku 2000 probíhala na téma reformy maturitní zkoušky bouřlivá odborná veřejná diskuse. Její výsledky se promítly do návrhu modelu reformní maturity a do příslušných ustanovení návrhu nového školského zákona, který však Poslanecká sněmovna v roce 2000 odmítla. Uzákonit novou podobu maturitní zkoušky se tak podařilo až v roce 2004 přijetím zákona č. 564/2004 Sb. Uzákoněný model nové maturity však neodpovídal výsledkům odborné diskuse a nebyl s to podstatnou část reformních cílů prakticky naplnit.
V roce 2007 byla v souvislosti s odkladem zahájení reformy na rok 2010 znovu otevřena diskuse o podobě modelu reformní maturity. K danému tématu proběhla intenzivní čtyřměsíční odborná diskuse. Její výsledky se následně promítly do významných změn podoby reformní maturity a návrhu novely školského zákona, který byl přijat jednomyslně napříč všemi parlamentními stranami. V návaznosti na to byl v srpnu 2008 schválen MŠMT Program přípravy reformy maturitní zkoušky pro období do roku 2010 a s tím i architektura logisticko-technologického zajištění společné části maturitní zkoušky a rozpočet.
V roce 2009 však vedení resortu školství hned dvakrát zásadním způsobem změnilo koncepci logisticko-technologického zajištění. Nejprve v březnu bývalý ministr Liška revokoval jím původně schválenou koncepci, aby se následně bývalá ministryně Kopicová po neúspěchu této změny svým listopadovým rozhodnutím vrátila k původnímu řešení. Svým listopadovým verdiktem ministryně Kopicová schválila rozpočet a program přípravy reformy, jehož součástí byla rovněž realizace generálky státních maturit v říjnu 2010. Mezitím však byl v září 2009 přijat poslanecký návrh novely školského zákona, kterým odložil zahájení reformy po druhé, tentokrát na rok 2011.
Měsíc po nástupu nové vlády ve shodě s jejím programovým prohlášením předložil ministr Dobeš na jednání vlády kladné stanovisko nového vedení resortu k pokračování přípravy reformy maturit i k termínu jejího zahájení v roce 2011. Součástí byla i opatření, která v konečném důsledku snížila roční náklady státního rozpočtu na realizaci státní maturity o 13%. Vláda stanovisko resortu v druhé polovině srpna potvrdila. Následnými opatřeními bylo nad rámec již zmíněných dosaženo dalších úspor, které nyní v souhrnu představují téměř 20% původně projektovaných ročních nákladů na zajištění státní maturity.
Generálka maturitní zkoušky byla provedena simulací povinných zkoušek společné části maturitní zkoušky, konaných formou didaktického testu a formou písemné práce. Žáci měli možnost složit tři zkoušky, povinně z českého jazyka a literatury a volitelně z jednoho či dvou z pěti cizích jazyků nebo z matematiky. Na výběr měli ve všech předmětech základní i vyšší úroveň obtížnosti zkoušky.
Cílem maturitní generálky bylo:
- prověřit připravenost organizačního, logistického, bezpečnostního a technologického zajištění maturitní zkoušky a identifikovat chyby a rizika, které je nutné pro řádný průběh maturitní zkoušky v roce 2011 odstranit,
- ověřit připravenost škol a pedagogických pracovníků zajišťujících konání maturitní zkoušky ve školách a na základě zjištěných problémů učinit opatření k jejich minimalizaci,
- praktickou a bezprostřední formou informovat vedení škol, učitele a žáky o podobě zkoušek společné části maturitní zkoušky tak, aby školy mohly přijmout opatření minimalizující zjištěné rizikové faktory.
Účast škol v projektu maturitní generálky byla dobrovolná. Z celkového počtu 1.278 středních škol, na kterých bude probíhat v roce 2011 maturitní zkouška, se generálky zúčastnilo 1.228, tj. 96%. Padesátku škol, které se generálky neúčastnily, tvořily především soukromé školy. Přímou zkušenost s novou formou maturitní zkoušky tak získalo ve dnech 11. až 13. října t.r. téměř 94 tisíc žáků.
V rámci maturitní generálky tak bylo realizováno 223,2 tisíce zkoušek, tj. 403,6 tisíce dílčích zkoušek. Vedle povinné zkoušky z českého jazyka a literatury (didaktický test a písemná práce), absolvovalo 45% žáků zkoušku z matematiky (didaktický test) a 90% zkoušku z cizího jazyka (didaktický test a písemná práce). Celkově v průměru připadlo na jednoho žáka 2,34 zkoušek. Poměr volby mezi základní a vyšší úrovni obtížnosti zkoušek byl zhruba 3:1. Na zajištění průběhu zkoušek ve školách a hodnocení písemných prací se podílelo celkem 16,5 tis. učitelů středních škol. Maturitní generálka ověřila připravenost organizačního, logistického, bezpečnostního a technologického zajištění maturitní zkoušky v 8 z celkového počtu 11 tzv. procesních scénářů maturitní zkoušky, a to:
- přihlašování žáků k maturitní zkoušce a centrální registrace přihlášek,
- příprava výroby, výroba (tisk) a kompletace zkušební dokumentace,
- distribuce zkušební dokumentace do škol,
- administrace zkoušek ve školách (včetně digitalizace výsledků zkoušek),
- hodnocení výsledků písemných prací ve školách,
- hodnocení výsledků didaktických testů v Centru,
- centrální zpracování výsledků zkoušek a jejich uvolnění školám,
- uživatelská podpora škol.
U každého z těchto scénářů byla prověřována funkčnost stanovených postupů a norem, spolehlivost organizačního zajištění, funkčnost bezpečnostních opatření a spolehlivost technologických systémů. Připravenost škol, tj. vedoucích pracovníků a pedagogických pracovníků na zajištění průběhu zkoušek a vyhodnocení jejich výsledků byla ověřována ve čtyřech procesních scénářích, a to ve scénáři 1, 3, 4 a 5. Ve všech byly analyzovány zjištěné odchylky od norem a stanovených postupů, příčiny těchto odchylek a následně i vhodnost a adekvátnost stanovených postupů.
Za tímto účelem byly analyzovány vlastní poznatky Centra, výsledky monitorování průběhu zkoušek Českou školní inspekcí a v neposlední řadě stovky podnětů, dotazů a připomínek pracovníků škol.
Na formulaci závěrů a opatření k odstranění zjištěných problémů se přímo podílela expertní skupina ředitelů středních škol.
Přímou zkušenost s novou formou zkoušek učitelé a žáci získali v průběhu zkoušek a hodnocení jejich výsledků ve školách. Výsledky zkoušek byly za tímto účelem modelově vyhodnoceny podle pravidel, platných pro maturitní zkoušku v roce 2011 (viz tabulka). Výsledky byly školám a jednotlivým žákům poskytnuty v prvním listopadovém týdnu, aby jich mohli v plné míře využít před podáním přihlášek k maturitní zkoušce (do 15. listopadu) a tedy před volbou, z jakých předmětů a v jaké úrovni obtížnosti budou konat maturitní zkoušku.
Rozpočet projektu maturitní generálky byl stanoven na 139,4 mil. Kč, z čehož 101,7 mil. Kč mělo být realizováno v rámci projektu ESF OP VK, zbývající část v rámci rozvojového programu regionálního školství MŠMT. V důsledku přijatých opatření se náklady realizace projektu maturitní generálky proti původně schválenému rozpočtu snížily o 27 mil. Kč (o 19,4%) a činí 112,4 mil. Kč. Na odměny pracovníkům škol připadá cca 40% celkového rozpočtu projektu, tedy 44,9 mil. Kč.
Maturitní generálka byla připravena a řízena Centrem pro zjišťování výsledků vzdělávání, tj. organizací, která je dle zákona odpovědná za realizaci společné části maturitní zkoušky. Ověřovací procesy byly dohlíženy společností Deloitte Advisory.
3. ZÁVĚRY, ZJIŠTĚNÉ NEDOSTATKY A OPATŘENÍ K JEJICH NÁPRAVĚ
3.1 GLOBÁLNÍ ZÁVĚRY
Maturitní generálka jako projekt splnila v plné míře stanovené cíle (viz kapitola 2):
- Ověřila proveditelnost reformy maturitní zkoušky v roce 2011 tím, že:
- v oblasti organizačního, logistického, bezpečnostního a technologického zajištění nebyly identifikovány žádné systémové nedostatky;
- v oblasti konstrukce zkoušek, obsahu jejich zadání a použitých parametrů hodnocení výsledků prokázala obsahovou a metodickou korektnost didaktických testů i písemných prací a zároveň relevantnost jejich obsahu a náročnosti vůči cílům stanoveným katalogy požadavků i reálné situaci.
- Identifikovala v celkem čtyřech z osmi procesních scénářů dílčí nedostatky, rizikové faktory a praktické podněty; jejich náprava a řešení jsou v období do konce března 2011 bezpečně proveditelná a přispějí zejména k:
- odstranění technologických nedostatků a ke zvýšení funkční spolehlivosti technologického zajištění maturitní zkoušky a spolehlivosti zpracování výsledků zkoušek,
- minimalizaci rizika procesních chyb při zajištění průběhu zkoušek a vyhodnocení jejich výsledků,
- snížení administrativní zátěže škol a k optimalizaci postupů a pravidel při zajištění objektivního průběhu zkoušek.
- V rámci vyhodnocení výsledků zkoušek přinesla podněty k potřebné podpoře škol a jejich žáků s cílem zmírnit riziko neúspěchu u maturitní zkoušky, které vyplývá z nedostatečné praktické zkušenosti části škol s objektivizovanými formami zkoušek.
3.2.1 NEDOSTATKY TECHNOLOGICKÉHO ZAJIŠTĚNÍ MATURITNÍ ZKOUŠKY
Dílčí nedostatky technologického zajištění se projevily pouze v oblasti pořizování (digitalizace) výsledků zkoušek a jejich následném zpracování. Naopak zcela bez problémů proběhla příprava výroby a výroba (tisk a kompletace) zkušební dokumentace a její distribuce do škol a přihlašování žáků a škol ke zkouškám.
Technologické nedostatky se projevily u 0,04% digitalizovaných dokumentů, způsobily však chybné vyhodnocení výsledků u celkem 325 žáků. Příčiny chyb byly identifikovány následovně:
- dokumentový skener školního digitalizačního pracoviště vytvořil extrémně tmavý obraz digitalizovaného dokumentu nebo při digitalizaci došlo k posunu digitalizovaného dokumentu proti matrici, která zajišťuje zpracování dat,
- při digitalizaci došlo k chybnému vyhodnocení údajů o přítomnosti žáka u zkoušky,
- při digitalizaci nebyly zpracovány všechny digitalizované dokumenty,
- při zpracování dat došlo k chybnému vyhodnocení některých údajů v digitalizovaných dokumentech vlivem vysoké citlivosti na způsob zápisu výsledků žáky (žáci použili pro záznam výsledků psacích potřeb v rozporu s instrukcí).
Způsob a termín nápravy
Cílem je vyloučit hodnocení výsledků zkoušek zatížených neidentifikovanou chybou způsobenou selháním technologií při automatizovaném pořízení a zpracování dat a zároveň minimalizovat vznik takových selhání. Toho bude dosaženo kombinací několika opatření:
- doplnění automatizovaných SW kontrol zamezujících pokračování procesu při zjištění chybových stavů (úprava SW pobíhá),
- posílení kontrolní funkce maturitního komisaře při digitalizaci zkušební dokumentace s výsledky zkoušek (úprava metodiky provedena),
- posílení kontrolní funkce zadavatele zkoušek v otázce povolených psacích potřeb pro záznam řešení žáka (úprava metodiky provedena),
- dílčí změny vzorů zkušební dokumentace.
3.2.2 NEDOSTATKY PŘI ZPRACOVÁNÍ VÝSLEDKŮ PÍSEMNÝCH PRACÍ
Při hodnocení písemných prací a zejména při formálním záznamu výsledků hodnocení hodnotiteli došlo k chybnému postupu hodnotitelů při záznamu výsledku hodnocení do záznamového archu, a to celkem v 6 % případů. V důsledku toho bylo s výsledkem „0 bodů“ v první fázi zpracování výsledků chybně zpracováno cca 7.800 písemných prací (při opravném zpracování byly chyby odstraněny manuálně v Centru). Příčinou chyb byl formálně chybný nebo zcela chybějící zápis výsledného hodnocení písemné práce do záznamových archů , který zpracovatelský systém vyhodnotil jako „výsledek = 0 bodů“.
Způsob a termín nápravy
Cílem opatření je minimalizovat možnost vzniku těchto chyb a vyloučit možnost, aby chyby způsobené formálním pochybením „lidského faktoru“ ovlivnily zpracovávané výsledky zkoušek. Toho bude dosaženo v tomto a obdobných případech kombinací následujících opatření:
- doplnění automatizovaných SW logických kontrol,
- posílení kontrolní funkce maturitního komisaře (úprava metodik, bylo již provedeno),
- zvýšení účinnosti informační podpory a názornosti instrukcí pro pedagogické pracovníky, kteří zajišťují průběh zkoušek a hodnocení výsledků ve školách (mj. instruktážní video),
- úprava vzorů zkušební dokumentace (byla již provedena).
3.2.3 ZJEDNODUŠENÍ A OPTIMALIZACE POSTUPŮ PRŮBĚHU ZKOUŠEK VE ŠKOLÁCH, SNÍŽENÍ ADMINISTRATIVNÍ ZÁTĚŽE ŠKOL
V reakci na praktické zkušenosti se zajištěním zkoušek a na administrativní náročnost MŠMT a Centrum vyhodnotili desítky podnětů k úpravám postupů. Podněty se ve skutečnosti týkaly 22 dílčích aspektů organizačního a administrativního zajištění zkoušek, ve 14 z nich bylo nalezeno vhodnější, efektivní a zároveň proveditelné řešení. Neřešeny zůstaly pouze podněty, kde by řešení vedlo k vážnému ohrožení objektivity průběhu zkoušek.
Podněty směřovaly do následujících oblastí:
- snížení administrativní náročnosti a úspora práce zadavatele zkoušek, maturitního komisaře a ředitele školy, zjednodušení dokumentace procesů (úprava metodik je již připravena, návrh úpravy prováděcího právního předpisu je již připraven);
- zvýšení pracovního komfortu práce zadavatele zkoušek, vyloučení opakovaného ověřování identity žáka (úprava metodik je již připravena);
- zvýšení časových limitů pro zajištění některých činností maturitního komisaře a zadavatelů zkoušek (úprava metodik je již připravena);
- optimalizace časového rozvrhu zkoušek (postup je již připraven).
Způsob a termín nápravy
Cílem opatření je odbourat nadbytečnou administrativní zátěž a optimalizovat postupy s ohledem na kapacitní možnosti škol. Úpravy postupů jsou provedeny tak, aby nebyl ohrožen princip plné skladovatelnosti procesů. Většina řešení spočívá v dílčích úpravách metodik (provedeno), ve dvou případech bude nutné přistoupit k úpravám prováděcího právního předpisu (vyhlášky).
Praktické ověření pravidel, která zajišťují objektivní průběh zkoušek, přineslo desítky podnětů směřujících k jejich dílčím úpravám. Podněty se týkaly celkem 18 dílčích aspektů. Řešení a navržené změny byly akceptovány v 10 z nich. V případě 8 zbývajících (např. možnost opuštění učebny v průběhu zkoušky s možností opětovného návratu do učebny) nemohly být připomínky akceptovány, protože by tím došlo k zásadnímu ohrožení objektivity zkoušek. Podněty směřovaly do následujících oblastí:
- Stanovení jednoznačných podmínek pro nepřipuštění žáka ke zkoušce (pozdní příchod, prokázání totožnosti žáka) nebo vyloučení žáka ze zkoušky.
- Stanovení okruhu povolených pomůcek používaných žáky u zkoušek a možnosti kontroly
ze strany zadavatele a možností používat pomocnou dokumentaci. - Možností opuštění učebny v průběhu konání zkoušky.
- Způsob, jakým vyloučit použití elektronických komunikačních prostředků v průběhu zkoušek.
Způsob a termín nápravy
Cílem opatření je odbourat zejména nadbytečně rigidní uplatnění některých pravidel pro objektivní průběh zkoušek na straně jedné, na druhé straně posílit jednoznačnost některých pravidel. Bylo provedeno zjednodušení některých metodik s tím, že část opatření byla ponechána na rozhodnutí zadavatelů zkoušek tak, aby mohli zohlednit místní podmínky a konkrétní situaci. Toto se týká i mediálně frekventovaného tématu, tj. možnosti, aby žák v průběhu zkoušky opustil učebnu a mohl po svém návratu do učebny pokračovat ve zkoušce.
Navzdory tomu, že obsah a forma zadání didaktických testů a zadání písemných prací, použitých u maturitní generálky, byly jednoznačně v souladu se specifikací stanovenou katalogy požadavků ke zkouškám pro rok 2011 (schváleny a zveřejněny MŠMT v roce 2008), přijalo MŠMT řadu podnětů a připomínek k zadání zkoušek. Podněty se týkaly celkem 14 dílčích aspektů zejména ve smyslu:
- údajné nejednoznačnosti zadání některých testových položek z českého jazyka a literatury,
- časového rozvržení poslechového subtestu z cizího jazyka, krátké doby potřebné na řešení úloh
a některých technických nedostatků zvukového záznamu zadání, - věcného vymezení zadání témat písemných prací a stanoveného rozsahu řešení.
MŠMT akceptovalo připomínky týkající se 6 aspektů. Přijatá řešení se týkají zejména:
- úpravy testu ve smyslu snížení podílu testových položek těch typů, které působí dojmem nejednoznačného zadání,
- odstranění technických nedostatků zadání poslechového subtestu z cizího jazyka,
- optimalizace doby potřebné na řešení úloh poslechového subtestu z cizího jazyka.
Výsledky žáků u zkoušek maturitní generálky měly vysloveně orientační charakter a pouze velmi rámcově ukázaly na očekávané rozložení a míru neúspěšnosti žáků u maturitní zkoušky v roce 2011. Ověření úrovně dovedností a znalostí budoucích maturantů nebylo cílem projektu maturitní generálky. Vyhodnocené výsledky jsou pouze nástrojem pro ilustraci hodnocení maturitní zkoušky a informací pro učitele a žáky, jakým směrem orientovat přípravu k maturitní zkoušce.
Zásadní odlišnost podmínek konání zkoušek maturitní generálky a reálné maturitní zkoušky spočívá v následujících pěti skutečnostech (podle míry vlivu na výsledky):
- Motivace žáků dosáhnout dobrého výsledku byla nerovnoměrná a v každém případě výrazně nižší, než bude u maturitní zkoušky;
- Žáci neměli za sebou intenzivní předmaturitní přípravu;
- Žáci volili předmětovou skladbu a úroveň náročnosti svých „generálkových“ zkoušek často s cílem zjistit své šance před podáním přihlášek k ostré maturitní zkoušce;
- Žákům chyběla probraná látka posledního ročníku studia;
- Žáci neměli přímou zkušenost s touto formou ověřování výsledků vzdělávání; to se projevilo významněji v případě písemných prací a poslechového subtestu z cizího jazyka.
Modelovým uplatněním kritérií úspěšnosti maturitní zkoušky pro rok 2011 (viz tabulka výše v textu) 1 se neúspěšnost žáků v jednotlivých předmětech pohybovala v následující úrovni:
- český jazyk a literatura (didaktický test a písemnou práci konalo 100% žáků) 22,2%
- anglický jazyk (didaktický test a písemnou práci konalo 72% žáků) 34,1%
- německý jazyk (didaktický test a písemnou práci konalo 22% žáků) 39,3%
- matematika (didaktický test konalo 44% žáků) 48,4%
Médii avizovaný protestní bojkot zkoušek ze strany se prakticky nekonal. Demonstrativní přístup ke zkouškám se projevil u cca šesti set zkoušek (tj. 0,27% případů), byl rovnoměrně rozptýlen a zřetelně nebyl organizován ani na lokální úrovni.
Na základě analýzy výsledků zkoušek a vlivu uvedených faktorů byla odhadnuta předpokládaná míra neúspěšnosti žáků u řádného (tj. jarního) termínu maturitní zkoušky v roce 2011 na 15 až 21%, což je o 2 až 8 procentních bodů více, než je aktuální míra neúspěšnosti žáků nyní (12 – 13%).
Plošně objektivní charakter zkoušek společné části maturitní zkoušky však způsobí, že ve srovnání se současnou situací dojde k výrazně odlišnému rozložení míry neúspěšnosti v jednotlivých školách či oborových segmentech středního školství. Zvýšené riziko nadměrně neúspěšnosti se projeví zejména v případě maturitních oborů SOU, dále oborů nástavbového studia a neprezenčních forem středoškolského studia.
Ve vztahu k obsahu a náročnosti didaktických testů a zadání písemných prací analýza výsledků zkoušek maturitní generálky dospěla k následujícím závěrům:
- Všechny použité testy a zadání zkoušek byli v souladu se specifikací zkoušek, stanovenými katalogy požadavků ke zkouškám maturitní zkoušky pro rok 2011; žádný test nevykázal věcné ani metodické chyby a použité testové položky a zadání zkoušek byly způsobilé a relevantní.
- Koncepce testů a zadání písemných prací měli odpovídající náročnost a výsledky zkoušek
při použití modelových kritérií úspěšnosti řešení pro rok 2011 vypovídají, že náročnost zkoušek je nastavena dobře a není na ní třeba nic měnit. - Forma zadání zkoušek nebude mít v případě maturitní zkoušky vliv na dosažené výsledky. V případě poslechového subtestu z cizího jazyka a zadání písemné práce je však žádoucí, aby žáci v následujících měsících získali větší zkušenost s příslušnou formou zkoušky.
4.2 PODPŮRNÁ OPATŘENÍ RESORTU VŮČI ŠKOLÁM
V návaznosti na výše uvedené závěry resort připraví a zrealizuje následujících pět opatření:
- Připraví a zpřístupní školám ilustrativní cvičnou sadu didaktických testů ze zkušebních předmětů pro nepovinné zkoušky společné části maturity.
- Provede hloubkovou položkovou analýzu výsledků zkoušek a její závěry zprostředkuje učitelům příslušných předmětů jako informační vodítko pro zacílení předmaturitní přípravy žáků.
- Připraví a zpřístupní školám sady cvičných zadání poslechového subtestu z cizích jazyků.
- Připraví a školám zpřístupní sady cvičných zadání písemných prací z českého jazyka a literatury
a cizího jazyka.
- Připraví a zpřístupní školám cvičnou sadu didaktických testů z předmětů povinných zkoušek.
5. ZÁVĚRY
Výsledky projektu maturitní generálky potvrdily připravenost resortu školství zahájit reformu maturitní zkoušky v termínu stanoveném zákonem, tj., v roce 2011. Zjištěné nedostatky a návazná opatření nejsou systémového charakteru a potřebné změny jsou ve zbývajícím čase bezpečně proveditelné.
Maturitní generálka potvrdila rovněž připravenost škol na změnu ukončování studia maturitní zkouškou. Zjištěné nedostatky a problémy jsou dílčího charakteru. MŠMT přijme a v následujících 5 měsících zrealizuje opatření, kterými podpoří školy zejména v oblasti omezení rizika nadměrné neúspěšnosti žáků.
Nástroje měření výsledků vzdělávání použité v projektu maturitní generálky prokázaly svoji relevanci i validitu. Modelové vyhodnocení výsledků zkoušek maturitní generálky s použitím parametrů obtížnosti zkoušek prokázalo, že úroveň obtížnosti zkoušek je nastavena správně a způsobem odpovídajícím cílům reformy maturitní zkoušky i reálné situace ve středním školství.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy předloží Vládě ČR koncem března 2011 zprávu o výsledcích výše uvedených přijatých opatření a o stavu připravenosti resortu na zahájení reformy maturitní zkoušky v roce 2011.
Realizace projektu maturitní generálky rovněž nepřímo podpořila probíhající dialog resortu školství s vysokými školami ve věci postupného začleňování výsledků zkoušek společné části maturitní zkoušky mezi kritéria výběru uchazečů o vysokoškolské studium. V zájmu využití výsledků státní maturity vysokými školami připravuje MŠMT soubor podpůrných opatření, které umožní jednotlivým fakultám ověřit možnost využití výsledků státní maturity a které zajistí k tomu potřebné legislativní a technologické předpoklady. V současné době registruje MŠMT dvě fakulty vysokých škol, které deklarovaly využití výsledků státní maturity v přijímacím řízení již v roce 2011, dalších cca 35 fakult projevilo zájem ověřit v roce 2011 vhodnost výsledků státních maturit jako potenciálního kritéria pro přijetí žáků k VŠ studiu v následujících letech .
13 komentářů:
Proč neřeknete jasné NE? Vždyť se nic nezměnilo a státní maturity tady nejsou nic jiného, než Grippeny - příležitost pro lidi neschopné vlastního uvažování a rozhodování, jak přijít k moci a penězům. V současnosti se podobná politika děje u firem na všech úrovních, včetně soukromých vysokých škol(!). Například na polovině z nich jsou rektory lidé, kteří nebyli schopni odevzdat ani původní diplomovou práci(!). Musí totiž poslouchat chlebodárce.
Vy se stáváte podivně stejnými. :(
Říkám jasné NE otevřeným nebo nezalepeným dopisům. Říkám NE učitelům neschopným řádně vyplnit primitivních 6 políček, zatímco jejich studenti si poradili se stovkami rozhodnutí a navíc je dokázali správně přetvořit do křížků v testech. Říkám jasné NE kantorům, kteří v řádných hodinách nenanučí a za doučování si nechají platit. Využijte příležitosti a ukažte školství záda.
Pavel Laskavec:
Pane kolego, mohl byste upřesnit toto tvrzení - "příležitost pro lidi neschopné vlastního uvažování a rozhodování, jak přijít k moci a penězům."? Nějak mi není jasné, koho máte na mysli.
Děkuji.
GS
Čtu si v tomhle serveru teprve pár měsíců, ale jedno je mi už úplně jasné: část přispěvatelů má zájem na tom, aby se hrůzný stav našeho školství, včetně stavu a výsledků výuky, kompetentnosti nejen žáků, ale i učitelů, aktivity a jisté spokojenosti z dobré práce na obou stranách, začal konečně hýbat. Že se to dělá za pochodu, je smutné, ale nezbytné, protože školy se prostě nedají zavřít, když zbankrotují, musí se jet dál.
Druhá část diskutujících se všemožně snaží dokazovat, že vše je blbě, nic se nezlepší, tak se na to všichni vybodněme. Případně - že to zas až tak zlé není, mohlo by být hůř...!
Pan Laskavec je ve svém vyjádření čitelný. Začínám chápat, proč je tolik rozkrádaček, neoprávněných diplomů a jiných svinstev na našich luzích - máme pro to totiž velice mnoho kádrových rezerv.
Držím palce reformám a jejich průkopníkům, včetně nás učitelů, které to sice bude stát ještě nějaké nervy, ale na to už jsme stejně zvyklí.
Říkám NE učitelům neschopným řádně vyplnit primitivních 6 políček
Tak to bych si, paní Carcy, vyprosil. Sportku sázím už mnoho let a kolikrát i ve více sloupcích.
Pane Bláha, Vaše komentáře je pro mne potěšením číst, jsou účinnou terapií proti carcytidě.
Jan Pacovský
Obsah zprávy jsem sice přečetl celý, ale mohl jsem si ušetřit čas. Byl přece jasný předem, neboť jde o téma politické.
Shrnuto:
1. Projekt lze realizovat. - No, to jsme snad věděli i před 10 lety, ne?
2. Zjištěné nedostatky nejsou systémového charakteru.
- To je sice věc názoru, neboť jinak se systémové nedostatky jeví od Zeleného stolu a jinak z pracovny ředitele či kabinetu učitele. Podstatné ale je spíše to, že realizovaný model má zásadní nedostatky koncepčního charakteru
3. Nástroje měření výsledků vzdělávání použité v projektu maturitní generálky prokázaly svoji relevanci i validitu.
- Takže jsme zjistili, že máme v pořádku metr. To je fajn. Já ale celou dobu myslel, že jde o to, co a nikoliv o to, jak budeme měřit.
4. ...úroveň obtížnosti zkoušek je nastavena správně a způsobem odpovídajícím cílům reformy maturitní zkoušky i reálné situace ve středním školství.
- Ale to my na školách víme, že je politicky neprůchodné, aby neodmaturovali opravdu všichni ti, kteří reálně nesplňují požadavky náročnosti maturitní zkoušky takové, jakou kdysi bývala. Vždyť jen znalosti matematiky a ČJL jsou na vstupu středních škol tak na 70 i 50% znalostí z let minulých.
Řekněme si rovnou, jaké je politické zadání? Kolik procent má odmaturovat? Jinak by totiž hodnoty mezní hranice úspěšnosti nemohly být nazývány jako "orientační" ale jako pevné a nepodkročitelné.
BTW: Existují signály, že zadání v základní úrovni matematiky budou zvoleny z těch ještě trochu lehčích. Aby celkový propad nebyl tak velký. Ale to jsou jistě fámy.
5. V současné době registruje MŠMT dvě fakulty vysokých škol, které deklarovaly využití výsledků státní maturity v přijímacím řízení již v roce 2011, dalších cca 35 fakult projevilo zájem ověřit v roce 2011 vhodnost výsledků státních maturit jako potenciálního kritéria pro přijetí žáků k VŠ studiu v následujících letech. - Což jim bude všem pendrek platné, protože naprostá většina studentů po zkušenostech z MAG a vzhledem k "obrovskému" zájmu fakult uznávat výsledky maturit na roveň vlastním přijímačkám vcelku logicky zvolí žákladní úroveň SM, takže stejně nezískáme relevantní data. Pouze se tak budeme tvářit.
J. Mařáková
Čtu (a bohužel i občas komentuji) na tomto webu již několik let. :-)
Do jisté míry Váš postoj chápu. Ale Varuji Vás před zjednodušováním.
Spousta z těch, kteří dnes dávají najevo skepsi a znechucení tak nečiní programově, ale po opakovaném zklamání.
Vzpomínáte si, kolegové, na aktivní debatu na téma "Standard kvality profese učitele"?
Na všechny ty podnětné diskuse a příspěvky?
Na energii a snad i částečný záblesk naděje, se kterým se mnozí pustili do připomínkování onoho nesmyslu, který nám byl předložen k diskusi?
(Ale alespoň, že byl. - Jiní by jej schválili rovnou a bez debat.)
Na dušování se a prohlášení všech zastánců a organizátorů tohoto projektu?
Kde je dnes výsledek stovek hodin práce?
I když v případě onoho blábolu je to snad i dobře, protože ten prvotní materiál prostě byl špatný.
A to jsem jen namátkou uvedl jednu z akcí z poslední doby. Ale kolik takových už bylo za posledních 10 - 15 let?
Takže chci jen upozornit, že ne každá snaha o změnu je cesta správným směrem - viz ŠVP a státní maturity.
Víte, těch hlasatelů "jedině správných cest"už jsem zažil hodně. Ne každá kritika je nihilistická.
Ale je také možný přístup, který nám tu občas někteří diskutéři prezentují: Každého kdo nejásá dostatečně nahlas pro jistotu zastřelit.
Vždycky si vzpomenu na závěrečnou scénu z filmu Bílá paní - jak paní Perchta nakonec nepostaví přes řeku most, který ale partajní činovníci už slíbili a ohlásili. A tak za zvuků dechovky napochoduje celé městečko do řeky a "přechází" přes neexistující most. "Nekecej a plav." - Proč mi to jen připomíná naše školství?
P.S.:
Pane Pacovský máte pravdu. Některé články si čtu, až když vidím, že kolega Blaha pod nimi doplnil svůj komentář. Teprve pak totiž získají šťávu.
Pro J. Mařáková
Nechci být nezdvořilý, ale systém RVP-ŠVP na ZŠ se hroutí. Desetitisíce učitelů této reformě uvěřily a daly do toho vše. Nyní to jde do kytek ! Jak smutné !
Já, po zkušenostech posledních 4 let, již tak dalším reformám nakloněn nejsem a nejhorší je, že nejsem sám. Aktivní potenciál byl vyčerpán. Nyní Vám nová ŠVP za 20 000,- Kč hrubého již nikdo neudělá ! My totiž , aby jsme uživili rodinu máme ještě druhou směnu.
29. listopadu 2010 18:25
Dobrý den, děkuji za reakci.
Negativní postoje k RVP/ŠVP zcela chápu, prskala jsem nad nimi taky. Od září učím /taky na druhou směnu/ menší úvazek na 2. st. ZŠ a hned v srpnu mi dali předělat ŠVP, byl opravdu proveden jako splácanina. Učím teď podle něj a jen zjišťuju, že nesplním vše, co jsem skromně plánovala, neboť žáci jsou opravdu neukáznění a vlastně stále je spíše ještě krotím než zkompetentňuji.
Teď jsem si na rvp.cz prostudovala zahraniční kurikula, která mají být jakousi modifikací ŠVP taky u nás - tohle asi máte na mysli? -- Musím říct, že třeba kanadská verze se mi hodně líbí a po orientačním porovnávání si myslím, že do toho mého ŠVP si pouze doplním nějaké konkrétní příklady užitého učebního materiálu, takže dobrých 8O - 9O% stávajícího programu použiju. Naopak mi to pomůže, přiblíží se to starým osnovám, které pamatuju.
Opravdu jsem celkem pamětnice a vidím to celé tak, že od 70. let se na koncepci předmětu nezměnilo skoro nic, jen to pořád přiodíváme do jiných kostýmů a doplňků..
Snad bych se ještě trochu zastala našeho současného ministra, který tady dostává často po čepici. Zdědil hodně problémů a rozdělaných věcí, které nemůže jen tak z hodiny na hodinu zahodit a vyměnit. Tak já pro jeho pokusy zatím trpělivost mám, uvidíme, až vzejde něco opravdu hodnotitelného. Mějte se moc dobře!
Děkujeme odcházíme
29. listopadu 2010 15:17
Prosím, co je carcytida ? Ať si to můžu taky léčit...když se léky nabízejí, a zdarma (dík, p. Blaho :) )
co je carcytida ?
Podrobným studiem mnohých zasvěcených příspěvků na diskuzních fórech k problematice vzdělanosti národa ve věku digitálních technologií dochází se zatím neznámých důvodů k prudkému zvýšení inteligence, kteréžto se projevuje zejména zvětšením počtu závitů šedé kůry mozkové.
U zvlášť vnímavých jedinců je tato změna tak intezivní, že povrch mozku začíná připomínat pomerančovou kůru včetně jejího zabarvení. Bohužel tento proces nezřídka pokračuje vznikem ložisek nechutně zelené plísně, až mozek zazelená úplně.
Postižená osoba pak vykazuje známky chování, které je v literatuře známo jako tzv. Terazkismus. Nebožák pak nabývá intenzivního pocitu, že všemu rozumí ze všech nejlépe a svoje rozumy neváhá prosazovat i silou. Naštěstí zpravidla jen ve verbální formě.
Odborníci mnohdy doporučují se preventivně namazat na postižených místech. Většinou postačuje standardní čtyřiceti procentní lihový roztok účinné látky.
Jéžíš, já asi začala mít první příznaky! Ještě že jste mi to včas řekl :)
Okamžitě přecházím na nižší dávky nasávání četby a naopak zvýším preventivní mazání.
Díky!
Okomentovat