MŠMT intenzivně pracuje na řešení problematiky speciálního školství a rovných příležitostí

čtvrtek 11. listopadu 2010 ·

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Josef Dobeš obnovil práci nad důležitými vyhláškami z oblasti vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. V souvislosti s nimi dnes také předložil vládě pravidelnou zprávu v návaznosti na štrasburský rozsudek, který zavazuje Českou republiku k nápravním opatřením v oblasti diskriminace Romů.

„Je naší povinností připomínky Evropského soudu pro lidská práva řešit a připravované vyhlášky jsou další z cest, jak dojít k nápravě v odstranění diskriminace, a to nejen Romů v oblasti speciálního vzdělávání. Musíme ale dodržet veškeré náležitosti, “ vyjádřil svůj záměr bezodkladně řešit uvedenou problematiku ministr školství Dobeš. Ohradil se tak vůči kritice, že dané oblasti nevěnuje pozornost.

MŠMT obnovilo práce nad vyhláškami z oblasti vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami hned po nástupu ministra Dobeše do úřadu. „Uvědomuji si důležitost těchto vyhlášek právě z důvodu rovného přístupu žáků ke vzdělávání na našich školách a plně se s nimi ztotožňuji. Trvám ale na co nejrychlejším a pečlivým vypořádáním všech zásadních připomínek, a to i ze strany krajů a odborné veřejnosti,“ zdůraznil ministr Dobeš. Do konce listopadu by tak mělo dojít k vypořádání připomínek včetně revize nákladů. „Výsledkem musí být rozumná a kompromisní varianta vyhlášek. Do konce ledna 2011 budou novely předloženy do legislativní rady vlády,“ doplnil ministr Dobeš.

Nové vyhlášky nahradí stávající z roku 2005, konkrétně č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních a č. 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných.

O tom, že ministr Dobeš intenzivně pracuje na vyřešení problematiky speciálního školství a rovných příležitostí svědčí i dosazení Renaty Ježkové s 25letou praxí v oboru, do vedení Odboru speciálního vzdělávání a rovných příležitostí ve školství. „Novely uvedených vyhlášek jsou nyní pro nás prioritou stejně jako Národní akční plán inkluzívního vzdělávání, který, samozřejmě, pokračuje dál. Do konce listopadu se sejde pracovní skupina a jednotlivé sekce zahájí práce na přípravě strategií,“ vysvětlila další postup ředitelka odboru Ježková.

Konkrétní opatření, které vyhlášky řeší, se týkají například účasti asistenta pedagogů u handicapovaných dětí během výuky, dále zavádějí tzv. vyrovnávací opatření, specifikují podobu informovaného souhlasu a také řeší zákaz vzdělávat děti bez mentálního postižení podle RVP pro žáky s mentálním postižením.

Příloha:

CV Renata Ježková.pdf

4 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
11. listopadu 2010 v 10:16  

O tom, že pan ministr Dobeš intenzivně pracuje na vyřešení problematiky speciálního školství a rovných příležitostí svědčí nejen dosazení Renaty Ježkové s 25letou praxí v oboru, ale "drobná čistka" na odboru speciálního školství, kdy byly v těchto dnech propuštěny dvě odborné pracovnice (Dr. Teplá a Dr. Kaprová) s více než 25 letou praxí, které se dané problematice věnovaly desítky let.

Anonymní řekl(a)...
11. listopadu 2010 v 19:04  

Nevím, jestli bude smutno nebo veselo, ale jaksi se karta obrátila, výše uvedené dámy zůstávají a odešla tvůrkyně "nové" inkluzivní a na finance si nárok nečinící koncepce Felcmanová.

Anonymní řekl(a)...
13. listopadu 2010 v 21:43  

je to jednoduché - žáci ze speciálních škol skončí díky šetření a EU na základkách a tam se z toho pos....

Jan Koucun řekl(a)...
29. listopadu 2010 v 13:38  

Změna vyhlášek 72/2005 a 73/2005 je jistě nutná a potřebná. Například problematika asistentů. Ale s tímto úzce též souvisejí finance. Kdy nyní všechny resorty škrtají. Myslím, že potřeba integrativního/inkluzivního vzdělávání lidí se zdravotním postižením či sociálními potřebami je již naléhavou nutností. Podle toho jak vnímám tuto situaci v zahraničí. Jestli to bude formou integrace či inkluze je asi jedno. Ale jsou na to připraveni i učitelé? A bude na zaplacení asistentů?
Mám jednu zajímavou reakci studentky, budoucí učitelky na článek "Alternativní komunikace jako prostředek vzdělávání" z 21.10.2010 viz
http://www.ceskaskola.cz/search/label/ICT?updated-max=2010-11-01T00%3A03%3A00%2B01%3A00&max-results=20

Není potřeba i řešit připravenost pedagogů na práci s takovými dětmi?

Předchozí ministr připravoval nové vyhlášky též, ale výsledky se založily do šuplíku (nemůžu nyní článek o tomto najít). Tak doufejme, že nastíněné termíny budou realitou.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.