Na dnešní tiskové konferenci k MAG´10 ministr školství Josef Dobeš kromě jiného oznámil odložení státní maturity z informatiky.
MŠMT připravuje novelu zákona, která změní i termín zavedení statní maturity z informatiky z roku 2012 na rok 2014. Ministr školství tuto změnu zdůvodnil tvrzením, že je třeba připravovanou podobu státní maturity zafixovat alespoň po dva roky, tedy nejméně pro léta 2011 a 2012. Pavel Zelený, ředitel Centra pro zjišťování výsledků vzděláván (CERMAT), v rozhovoru poté upřesnil, že odklad bude navrhován o dva roky.
K rozhodnutí přispěl dlouhodobý skluz v přípravě státní maturity z informatiky, například katalog ke zkouškám společné části maturitní zkoušky z informatiky byl připraven až na poslední chvíli bez dostatečného prodiskutování s odbornou veřejností. Nevoli řady pedagogů vyvolala i navrhovaná praktická zkouška s využitím simulovaného prostředí.
Připomeňme si přetrvávající spor mezi jednou částí učitelů informatiky, kteří zaměřují výuku spíše na ovládání kancelářských balíků, a druhou, která spíše preferuje informatiku jako více teoretický obor. Další část informatiků z odborných škol dlouhodobě upozorňuje na nesoulad těchto pojetí se zaměřením jejich škol. Z vysokých škol pak přichází varovný signál, že absolventi středních škol nemají základní kompetence pro práci s informačními a komunikačními nástroji. Stejně tak na nízkou kvalitu absolventů upozorňují zaměstnavatelé.
Neudržitelnost tohoto stavu by měla vyústit v inovaci RVP základních i středních škol a i katalogu požadavků k maturitní zkoušce z informatiky. Určitě by měla proběhnout veřejná diskuze za účasti zástupců škol všech úrovní a odborníků z praxe. Oblast informačních a komunikačních technologií je v permanentním rychlém rozvoji a ovlivňuje většinu oborů. Ignorování tohoto faktu se může snadno a rychle vymstít.
Jan Wagner: Státní maturita z informatiky se odkládá o dva roky
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
15 komentářů:
Chápu správně, že odložení maturity z informatiky = povinná maturita jen z matematiky (nebo společenskovědního základu u gymnázií)?
Ministr školství tuto změnu zdůvodnil tvrzením, že je třeba připravovanou podobu státní maturity zafixovat alespoň po dva roky, tedy nejméně pro léta 2011 a 2012.
Já to pochopil tak, že tento školní rok (2011) i příští školní rok (2012) bude ČJ a k tomu jen jeden předmět (M nebo cizí jazyk).
Uvidíme, co nakonec bude v novele novely novely předchozích novel napsáno.
absolventi středních škol nemají základní kompetence pro práci s informačními a komunikačními nástroji
Cože ?!?!?!?!?
Měl jsem za to, že dnes mrňatům místo pupeční šňůry přestřihávají twisted pair a místo láhve s mlékem jim vtisknou mobil v nějaké brutálně akční ceně.
Já se snad té informačně maturitní estrády nedožiju. O čem se pořád takové roky diskutuje? Stejně z informatiky nikdo nikdy státně maturovat nebude!
Uvidíme, jak se ministr vyspí a co nového ho opět napadne...
Uvidíme, jak se ministr vyspí a co nového ho opět napadne...
Třeba ho, bůh chraň, napadne, že by se na školách mohlo začít učit. :)
To tedy znamená mj., že další 2 roky nebude CIJ povinný (volba MATxCIJ).?! Podle zákona jsme v roce 2007 (před přijímačkami) na webu vyvěsili, z čeho budou letošní třeťáci v roce 2012 maturovat - tři obory MATxINF a jeden OSZxINF a vypadá to, že MŠMT opět změní pravidla během hry. Jsem sice pro nějakou formu státních maturit, ale tohle připomíná trhací kalendář. Jestli na to MŠMT s CERMATem nemají, tak ať to raději odpískají :(
Ale mají, penízky na/za maturity se vesele přesouvají mezi MŠMT a Cermatem. Jenom školy a žáci z toho nic mít nebudou, těm se o to zkrouhne dotace a zavede školné.
Teď mě napadá, je to vůbec přípustné, takhle měnit pravidla hry? Co žáci, kteří s tím počítají a už se na tu maturitu z INF připravují? A co ředitelé, kteří jsou povinni tyto informace (z čeho se maturuje) předem zveřejnit? Co když je žáci budou žalovat?
Jakákoli zkouška z informatiky je problematická, jelikož současná úroveň její výuky na středních školách je naprosto katastrofální a znalosti studentů po jejím absolvování naprosto minimálnía v praxi nepoužitlné. Jsem v tomto oboru profesionála dceru mám na prestižním gymnáziu v Pardubicích. O tamní výuce informatiky snad ani nemá cenu distutovat, protože skutečně není o čem.
V Pardubicích? Na jakém gymplu?
Nejen v Pardubicích, sám jsem zděšen výukou na prestižní průmyslové škole v nejmenovaném městě. O ZŠ, kde mám druhou dceru ani nemluvím, naprostá hrůza. Nedokáže pracovat ani s textovým editorem, vyučujícím je absolvent veterinářské střední školy . Co s tím ? Tady to na maturitu skutečně nevypadá !!
Mám dva kamarády, oba vystudovali na katedře výpočetní techniky. Jeden nastoupil na ZŠ, druhý na integrovanou SŠ. Po půl roce oba utekli ze školství a dělají u firem. Důvod? Příšerné chování žáků, neměli na to.
To třeba na naší škole učí kvalifikovaný učitel informatiky a neumí ovládat Bakaláře a do třídní knihy píše, že učil EXCELL (totéž má i v tem. plánech). Ti nekvalifikovaní učitelé učí EXCEL a Bakaláře umí.
do třídní knihy píše, že učil EXCELL
Rád bych upozornil uštěpačnou kolegyni, že už učím CALLC.
Oblast informačních a komunikačních technologií je v permanentním rychlém rozvoji a ovlivňuje většinu oborů. Ignorování tohoto faktu se může snadno a rychle vymstít.
- státní moloch s podporou Cermatu není a nebude schopen tempo vývoje ani sledovat natož dohonit. Z tohoto důvodu nám nehrozí maturita z informatiky vůbec nebo vznikne jen zbytečný paskvil a na platy učitelů nebudou peníze, protože je spolyká nekonečná příprava státní maturity z Informatiky.
Okomentovat