EDUin upozorňuje ministra Dobeše na rizika při zavádění současné podoby státní maturity.
Ministr školství Josef Dobeš 2. listopadu v pořadu Českého rozhlasu Dvacet minut Radiožurnálu uvedl, že neúspěšní studenti mají do jarní premiéry státní maturity možnost stáhnout si vzorové maturitní testy a trénovat jejich vyplňování. Chápeme, že pan ministr chtěl tímto výrokem uklidnit premiéra Nečase a naznačit, že množství neúspěšných bude menší než současných třicet procent, ale nechtěně tak odhalil slabinu současného pojetí státní maturity.
Tento výrok totiž dává za pravdu jejím kritikům, kteří už po léta varují, že vzdělávání na středních školách se po zavedení státních maturit může přinejmenším v posledním ročníku zredukovat na prosté trénování maturitních testů. Pan ministr Dobeš svým nešťastným výrokem školy a studenty k takovému chování přímo nabádá. Přitom je jasné, že sebelépe vystavěný test může ověřit jen malou část toho, co má škola studentovi poskytnout, a zúžení vzdělávání na „trénink testů“ by pak nutně jen dále snížil kvalitu středních škol, zvlášť těch slabších.
V tuto chvíli by bylo rozhodně více na místě uvažovat o tom, co testy státní maturity doopravdy otestovaly a nakolik to souvisí s tím, co školy studenty doopravdy učí. Reakce na maturitní generálku naznačují, že mezi těmito dvěma skutečnostmi je velký rozdíl a to i v případě gymnázií, která jinak v maturitní generálce uspěla velmi dobře.
Jana Straková, výzkumná pracovnice Institutu pro ekonomické a sociální analýzy, řekla: „To, že třetina studentů neuspěla u maturitního testu, nám neříká o úrovni vědomostí a dovedností našich studentů vůbec nic. Abychom mohli ze skutečnosti, že žáci test nesložili, vyvozovat nějaké závěry, museli bychom se důkladněji zabývat otázkou, jaká by měla být vědomostní a dovednostní výbava každého maturanta a jak dobře test tuto výbavu měří. V současné situaci je velmi dobře možné, že obtížnost testu byla špatně nastavena, případně testové úlohy byly špatně voleny. Absence „maturitního standardu“ s sebou nese reálné nebezpečí, že snaha vyhnout se neúspěchu u zkoušky, nepovede k systematickému důrazu na dosažení důležitých vzdělávacích cílů, ale k bezmyšlenkovému nacvičování jednotlivostí obsažených v testu.“
Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Rozumím tomu, že výsledky maturitní generálky ministra překvapily a rozhodl se pro rychlou reakci, aby své kroky obhájil před zbytkem vlády. Nevydal se ale dobrou cestou. Prosté trénování maturitních testů úroveň vzdělávání na neúspěšných středních školách samo o sobě nezlepší. Je třeba si neustále připomínat, že maturitní testy mohou ověřit jen část toho, co by si měli mladí lidé na středních školách osvojit.“
EDUin: Trénink maturitních testů naše školství nespasí
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
WOW! "V současné situaci je velmi dobře možné, že obtížnost testu byla špatně nastavena..." - ono je také možné, že budou padat z nebe žáby, že. Když to daná "výzkumnice" neví, nechť raději mlčí.
A jaké je stanovisko EDUin k testům SCIO, které mnoho VŠ používá k příjímacímu řízení? Tam podobné nebezpečí nehrozí? SCIO testy jsou v pořádku? NEní tady zase někdo účelový manipulátor? Po mém soudu ano, nehledě na fakt, že test je toliko 1/3 (v případě CJ a ČJL) maturitní zkoušky.
On tedy pan ministr neřekl, aby se žáci přestali učit,a místo toho nacvičovali testy.
Nicméně - za pár let, až bude k dispozici dostatečné množství testů, výzkumníci zajisté (pravděpodobně pilotním projektem) objeví, že výuka se zploštěla na nácvik vyplňování testů (viz autoškola), a přijdou s novým projektem.
Okomentovat