Za rok pomohla konzultační centra dvěma tisícům učitelů odborných škol

středa 27. října 2010 ·

Regionální konzultační centra (RKC) vznikla v říjnu 2009 v rámci projektu Kurikulum S, aby pomáhala středním odborným školám s kurikulární reformou – s tvorbou, zaváděním a inovací školních vzdělávacích programů (ŠVP). Dosud zástupci center poskytli pedagogům 330 konzultací a uspořádali přes 100 vzdělávacích akcí. Na seminářích a workshopech proškolili lektoři dohromady více než 2 000 osob.

Musíme vypracovat ŠVP pro všechny formy studia? Kdy musíme začít učit podle ŠVP? Jaký je rozdíl mezi učební a odbornou praxí? Máme do ŠVP zařadit jeden, nebo dva cizí jazyky? To jsou příklady otázek, se kterými se obracejí zástupci škol na centra. Konzultační centra poskytují učitelům odborných škol s pomocí týmu lektorů přímo v regionech osobní a e-mailové konzultace, organizují a pořádají pro ně vzdělávací akce (semináře, workshopy), provádějí kontrolu formální správnosti školních vzdělávacích programů. Centra také umožňují školám výměnu zkušeností mezi sebou navzájem a sbírají příklady dobré praxe, ve kterých učitelé představují netradiční formy práce, školní projekty nebo možnosti mimovýukových aktivit.

Semináře a workshopy na přání

Ve své nabídce vycházejí centra z průzkumu potřeb a požadavků škol, který provedla na začátku své činnosti ve svém kraji a který inovují. „Situaci v oblasti kurikulární reformy škol v kraji zjišťujeme pomocí dotazů při osobních setkáních, na seminářích, poradách ředitelů a při pohovorech s konzultanty týmu RKC, kteří hodnotí školní vzdělávací programy,“ říká ředitelka RKC Královéhradeckého kraje Mgr. Marcela Nováková. Ke spolupráci se školami přistupují zástupci regionálních center odlišně podle svých zkušeností, vazeb a postupů osvědčených v regionech.

Regionální rozdíly jsou vidět v požadavcích škol na formu pomoci při reformě. Vedoucí RKC Olomouckého kraje PaedDr. Jiří Polášek popisuje situaci v regionu takto: „Konzultace přímo na školách s řediteli, koordinátory ŠVP a učiteli (tvůrci programů) se nám jeví jako nejúčinnější způsob vzájemné koordinace a přesného zaměření pro činnost centra.“ V Plzeňském kraji mají školy zájem o workshopy připravené školám na míru, v Královéhradeckém kraji o individuální konzultace, v Karlovarském kraji o workshopy a odborné semináře.

Tematicky je největší zájem napříč regiony o vzdělávací programy týkající  se souladu ŠVP s rámcovými vzdělávacími programy. Učitele také často zajímá, jak do programů zpracovat průřezová témata a klíčové kompetence. Školy v celé republice chtějí dále znát požadavky České školní inspekce, proto mají vzdělávací akce s účastí jejich zástupců vysokou návštěvnost.

Zájem o služby center se zvyšuje


Zástupci center se přenesli přes počáteční potíže spojené s nezájmem škol o pořádané akce a shodují se na tom, že zájem o jejich služby mezi školami roste. Ředitelka RKC Pardubického kraje Mgr. Monika Jirásková shrnuje zájem škol takto: „Na počátku fungování centra jsme se potýkali s nezájmem škol o nabízené služby, a dokonce jsme některé plánované vzdělávací programy rušili. Dnes už nás začínají zástupci škol sami oslovovat a žádat naše služby“. O některé semináře je mezi učiteli tak velký zájem, že je centra musí opakovat, aby se jich mohli zúčastnit všichni zájemci.

Spokojenost pedagogů s pomocí center zjišťují jejich zástupci většinou formou dotazníků rozdávaných na seminářích nebo workshopech. „Zpětné vazby zjištěné pomocí dotazníků jsou pro nás ve většině případů velmi příznivé a využíváme je pro plánování naší další činnosti,“ říká vedoucí jihomoravského centra PaedDr. Věra Hlavsová.

Vytvořené  ŠVP je třeba mnohdy inovovat


V současné době už většina škol učí podle školních vzdělávacích programů. Pomoc center školám se proto posunuje – školy už tolik nepotřebují rady při tvorbě a zavádění programů, ale při jejich inovacích.
Problémem některých středních škol je představa, že pokud jejich učitelé ŠVP vytvořili, tak mají na několik let hotovo a nemusí nic měnit. „Situace je bohužel výrazně odlišná,“ říká vedoucí RKC Jihočeského kraje Ing. František Kamlach. „Naše Centrum odborné přípravy Sezimovo Ústí např. již inovovalo některé ŠVP celkem pětkrát. Důvody jsou různé - nastávají změny v RVP, vyvíjí se trh práce, existuje trvalý technický a technologický rozvoj, mění se metodické podmínky pro tvorbu ŠVP, vznikají nové požadavky ze strany zřizovatele škol i zaměstnavatelů.“ Všechny školy budou muset na tyto změny reagovat a konzultační centra jsou připravena jim v tom výrazně pomoci.

Bližší  informace najdete na webových stránkách konzultačních center a na adrese http://www.nuov.cz/kurikulum, kde jsou také informace o projektu a nabídka seminářů na celé první pololetí školního roku 2010/11. V příloze TZ najdete program seminářů regionálních konzultačních center na listopad 2010.

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.