MŠMT přichází s návrhem komplexního postupného řešení problematiky speciálního školství a rovných příležitostí

pátek 29. října 2010 ·

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy obnovilo práce nad důležitými vyhláškami z oblasti vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Nové vyhlášky nahradí stávající z roku 2005, konkrétně vyhlášky č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních a č. 73/2005 Sb.


Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy obnovilo práce nad důležitými vyhláškami z oblasti vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Nové vyhlášky nahradí stávající z roku 2005, konkrétně vyhlášky č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních a č. 73/2005 Sb.

Zmíněné vyhlášky byly sice za minulého vedení ministerstva zpracovány a poslány do vnějšího i vnitřního připomínkového řízení, nicméně zásadní připomínky od krajů, odborů a dokonce od některých ministerstev, nebyly řádně vypořádány a obě dvě vyhlášky byly dočasně na ministerstvu odloženy.

„Plně si uvědomuji důležitost těchto vyhlášek právě z důvodu rovného přístupu žáků ke vzdělávání na našich školách a také negativní dopady, které by mohla absence těchto vyhlášek způsobit. Proto jsem po svém nástupu obnovil práce na těchto vyhláškách, zejména jsem dal za úkol řádně vypořádat všechny zásadní připomínky a také jsem započal diskuzi nad možností určitých úprav,“ vysvětlil ministr Dobeš.

Všechny kroky ministra vedou k tomu, aby vyhlášky přijala nejen školská odborná veřejnost, ale aby tyto dvě vyhlášky měly reálnou šanci projít úspěšně celým legislativním procesem a aby bylo učiněno zadost rozsudku Soudu pro lidská práva ve Štrasburku. „Do legislativní rady vlády předložím tyto vyhlášky v nejbližším možném termínu,“ zdůraznil ministr Dobeš. O podrobnostech na základě stanovených termínů bude ministr informovat vládu ČR i ostatní dotčené orgány a účastníky.

Konkrétní opatření, které vyhlášky řeší, se týkají například účasti asistenta pedagogů u handicapovaných dětí během výuky, dále zavádějí tzv. vyrovnávací opatření, specifikují podobu informovaného souhlasu a také řeší zákaz vzdělávat děti bez mentálního postižení podle RVP pro žáky s mentálním postižením. Z pohledu ministerstva je žádoucí vyhlášky řešit komplexně a specifikovat ekonomické a transformační dopady v kontextu se zavedením nových opatření.

2 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
30. října 2010 v 19:45  

Mám pocit, že MŠMT komplexně postupně řeší naše školství už delší dobu. Zdárně se mu podařilo rozdrbat žákladní školství zavedením RVP. Komplexní a "postupné" či spíše "potupné" zavádění maturit všichni známe. A na vysokých školách je kreditový bordel a nejen ten. Tam si každý dělá co chce a nemyslím tím studenty. Ti toho pak jen zákonitě využívájí.

Jan Koucun řekl(a)...
14. listopadu 2010 v 18:49  

Rád bych zareagoval na citaci "nicméně zásadní připomínky od krajů, odborů a dokonce od některých ministerstev, nebyly řádně vypořádány".
Připadá mi, že se dost věcí řeší "od stolu" jak tak čtu, kam se vyhlášky zasílají (a jistě to je též potřebné).
Nebylo by potřebné dát návrhy přímo k odborné diskuzi? Např. vlastním učitelů, kteří jsou denně v kontaktu s dětmi se speciálními potřebami, do SPC či PPP, odborných sdružení, asociací, atp? Odborné veřejnosti?
Třebas se ze získaných námětů nebudou muset upravovat vyhlášky tak často a hlavně podchytí se více potřeb. I když připouštím, že doba přináší nové pohledy a potřeby.
Abych řekl pravdu, pokoušel jsem se prokousávat články na msmt.cz, ale nenašel jsem to, co jsem hledal. Možná špatně hledám. Možná by k tomuto článku chtělo přidat odkaz. Ale nemám moc čas. Když jsem unaven z práce. Kdy mám ve třídě dítě s mentálním postižením, autistu s ADHD a především s vysokou hyperaktivitou (omlouvám se za tuto neodbornost), které pokud na moment ztratím z očního kontaktu, může být v okně z kterého může vypadnout, rozbije okno a může se pořezat, atp. Kdy člověk zjistí, že je po dvou měsících s tímto dítětem unaven tak, jako na konci školního roku. Tak by mě téma asistentů zajímala. Stejně tak by mě zajímala legislativní otázka ve využití a dostupnosti informačních technologií pro vlastní práci v přímé speciální pedagogice. Viz. tématický článek http://www.spomocnik.cz/index.php?id_document=2518

Kdy by se mohly například spojit technické a pedagogické univerzity a vyvinout komunikační software, který by se mohl volně šířit mezi lidi, kteří jej potřebují. A toto by bylo dobré ošetřit legislativně, autorsky. Sice tato část přímo nesouvisí s původním článkem a zasloužila by si vlastní článek, ale dotýká se jej též.
Děkuji za odpověď.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.