V nedělních Otázkách Václava Moravce představil ministr školství výsledky generálky státních maturit. Podívejme se na reakci českých médií.
Ze zpravodajských článků vybíráme:
V generálce státní maturity propadl každý třetí student - iDNES:
"Taková procenta jsem nečekal," připustil ministr Dobeš. Navzdory špatným výsledkům ale nehodlá snižovat laťku. Podle něj ostrou verzí maturity neprojde "pouze" pětina středoškoláků.
Dobeš: České školství je nemocné, státní maturity jsou nutností - ČT24:
Výsledek generální zkoušky je ale zřejmý: jednodušší část neudělalo celkem 33 procent studentů, zkoušku z českého jazyka 22 procent, z anglického jazyka 34 procent, lehčí matematiku 48 procent a německý jazyk 40 procent. "Laťka nastavená před generální zkouškou zůstane i pro ostrou verzi," prohlásil Dobeš. Podle Michaely Šojdrové ale není jisté, zda byla laťka nastavena adekvátně. "Výsledek stojí za analýzu. Nejde jen o laťku, ale i o určité zjednodušení maturit," podotkla šéfka KDU-ČSL.
Třetina studentů propadla při generálce na maturity - Aktuálně.cz
Na rapidně klesající úroveň všeobecných znalostí českých středoškoláků si v poslední době stěžoval nejeden vysokoškolský profesor.
Teď ji potvrdila i "generálka" na státní maturity, která nedávno proběhla na českých středních školách. Její výsledky jsou více než tristní. Přibližně třetina studentů propadla a se vší pravděpodobností by stejného výsledku dosáhla i příští rok na jaře.
Státní maturity v generálce neudělala třetina studentů - České noviny:
Zhruba třetina studentů neuspěla u zkušební státní maturity. Požadavky ale zůstanou stejné i pro "ostré" maturity v příštím roce, v České televizi to dnes řekl ministr školství Josef Dobeš (VV). Výsledek generálky ho prý překvapil, věří ale, že u skutečné maturity budou studenti úspěšnější, protože se lépe připraví. Neúspěšných studentů by podle něj nemělo být více než 20 procent.
PROPADÁK! Generálku maturit nezvládla třetina studentů - tn.cz
Pro pokračování státních maturit a jejich ostrý začátek v příštím roce je také místopředseda asociace ředitelů gymnázií Alfréd Dytrt. Vysokých čísel neúspěšnosti by se neměl nikdo zaleknout. Tvrdí, že mnoho studentů si při maturitě nezvolí vyšší obtížnost a u "ostré maturity budou mít studenti vyšší motivaci". Rozhodně by se státní maturity neměly dál odkládat. "Protesty studentů by neměly politiky vylekat, aby začátek odkládali. Studentlům se to podařilo už dvakrát, a přitom neměli žádné podstatné argumenty," řekl Dytrt.
Při generálce státních maturit neuspěla třetina studentů - blesk.cz
Statistiku mírně zkreslilo i šest set mladých odvážlivců, kteří na protest proti nové podobě zkoušky z dospělosti odevzdali test nevyplněný.
U generálky maturit neuspěla třetina studentů - novinky.cz
V českém jazyce neuspělo 22 procent studentů, angličtinu neudělalo 34 procent, matematiku 48 procent a němčinu 40 procent. Podrobné výsledky představí Dobeš v pondělí.
Generálku státních maturit neudělala třetina studentů
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
25 komentářů:
Nebude to tak horké, jak média křičí. Vím o desítkách učňů (někde se domlouvaly celé ročníky), kteří psali schválně blbosti, aby výsledky vyšly co nejhůř a snížila se pak náročnost. Ale tohle je cesta do pekel, to nikoho práce nezbaví a školství to přiblíží Rumunsku. -- Po 33 letech učení na středních i základních školách vím, že většina žáků a studentů chce hlavně NIC NEMUSET DĚLAT, UČIT SE CO NEJMÉNĚ. Někdy je to i v důsledku nemotivující, biflovací výuky, ale při současné nekázni třetiny žáků - darebáků ve třídách se nelze divit, že v metodách převažuje restrikce. Chce to rozetnout uzel a začít dělat pořádek ve všem. Student má studovat, žák se má učit a ne flákat.
48 % z matematiky neudělalo - to je jednoduchá odezva na učební plány SŠ. Takový model 4 - 3 - 2 -3 hodiny matematiky v průběhu 4 let. To je sabotáž ! Potom se divme .
Naprosto souhlasím. To, co se teď děje na školách (ať už ZŠ či SŠ), je tragédie. Žáci na základních školách jsou si jisti přijetím na střední školu, a ta je v rámci zachování existence (normativ na žáka)tlačí před sebou až k maturitě. Snižuje se tím úroveň výuky na obou typech škol. Jsem pro zachování maturit - ale pouze na jedné úrovni (kompromis mezi nižší a vyšší verzí).
a chyba je kde ? Takto to bylo nastaveno - každý bude mít středoškolské vzdělání - propagovalo se to zde 20 let. Nyní nastala změna a je to vidět ! Nedivme se proto !
potom srovnejme učební plány, aby podmínky byly pro maturanty stejné jak na gymnáziu, tak SPŠ,..v rámci výuky M + Aj + Čj, školní maturity jsou již o jiném
Pokud je pravdou to, že generální pokusní králíci nesměli při výkonu pokusu pít, pak musím konstatovat, že ti, co to vymysleli, jsou blbci, ti, co tomu nezabránili, jsou pitomci a učitelé, kteří na to přistoupili, jsou tupci.
Všichni dohromady by zasloužili nakopat do zadele, neboť takovému přístupu k lidem, jimiž řáci středních škol s maturitou bezesporu jsou, se říká buzerace.
A co tomu zákazu pít (snad čistou vodu, ne podpůrné prostředky... :) říkají medicinmani? Je to vůbec přípustné z hlediska hygieny?
Kdyby každý profesor dělal státní maturitu z ČJ + Aj + M, tak to odhaduji ne na 33 %, ale rovnou tak na 80-90 % neudělavších.
A nebylo by trochu férovější, kdyby se zavedly přijímačky na SŠ na nějaké slušné úrovni a nestudoval by pak na středních školách s maturitou každý? Když jdou na školu s maturitou žáci, co mají čtyřky už na ZŠ, není to chyba těch žáků, ale těch, co je na tu školu přijali. Říct jim pak po čtyřech letech studia, že na to jít na SŠ vlastně vůbec nikdy neměli, je docela podpásovka. Ale proč ne, že, když za ně škola dostane zaplaceno...V českém školství by se vůbec mělo začít někde uplně jinde, než u maturit. To je přece to poslední...
Jistě, hodinu nevypít ani kapičku, nekousnout si do jablka, nemoci si odskočit na záchod - to je skutečně na hranici přežití.
Představte si vysokou školu, státní zkoušku. A představte si zkoušeného, jak najednou vytáhne z tašky láhev, aby se napil. Pak se dovolí na malou.
Máte to?
A teď si představte dálkový autobus z Prahy do České Lípy. Dopředu víte, že nestaví nikde déle než jen na výstup/nástup. Máte?
A teď znovu na začátek: Je to skutečně buzerace a tragédie, že student během hodinové, maximálně hodinu a půl dlouhé zkoušky nemůže pít a nesmí odejít?
Je pár střípků:
- Když si představím, kdo z našich bývalých žáků letos bude maturovat, moc se nedivím těm výsledků. Za mých mladých let nevzali na gympl spolužáka s jednou trojkou (z češtiny). Letos jdou studovat jedinci se čtyřkou. A vezmou je! Tak čemu se divíme?
to krtek: Je-li někdo třináct let ujišťován, že jeho životní funkce mají přednost před výukou (rozuměj pij kdy chceš, na WC odejdi kdy chceš a bude-li ti v tom někdo bránit je to útok na tvá lidská práva) není se čemu divit. V tom buse o tom nikdo ani neuvažuje. Proč taky?
ad krtek:
"Je to skutečně buzerace a tragédie, že student během hodinové, maximálně hodinu a půl dlouhé zkoušky nemůže pít a nesmí odejít?"
Není. Ale proč NESMÍ pít? To je jeho problém, jestli "to" pak vydrží nebo ne.
Nicméně např. zkouška z matematiky pro PUP trvá až 4 hodiny. A tady už problém s opuštěním učebny je, zvláště pro "PUP"...
Na naší čtyřleté SŠ je model matematiky 2-2-1-0 a podle nových RVP bude 2-2-0-0, Když jsem se dotázal na NUOV, jak si představují státní maturitu. odpověděli mi, že nijak - rozhodující jsou RVP a podle nich se musí udělat ŠVP.
Je fajn, že ministr školství v tom má jasno: budeme testovat tak dlouho, až se úroveň na všech školách - od základní po vysoké - zvýší. Od zítřka tedy neučím, budu jen zkoušet a konečně budou výsledky!Škoda jen, že se v debatě neřešilo, co způsobilo takový pokles úrovně.
1. listopadu 2010 8:30
Jste na nejlepší cestě k tomu, aby tuto vaši střední školu nenavštěvovali studenti, protože neudělají maturitu z matematiky. Škola je tedy na zavření.
Já jsem zastánce rovných příležitostí pro všechny maturanty. Učební plán by měl být v ČJ + Aj + M stejný na gymnáziu i na dejme tomu SPŠ.
Nedodržíme-li to, pak tady budeme mít jen gymnázia a učební obory.
1. listopadu 2010 8:30
Je to jednoduché: přehodnoťte disponibilní hodiny, jestli je dáváte tam, kde je to opravdu třeba. Případně si disponibilní hodiny celkově navyšte a dejte to matematice; sice budete mít menší osobní hodnocení, ale pořád to bude lepší, než zavření školy...
Petr S.
Rád bych znal správné odpovědi. Nikde se zatím neobjevily.
To Petr S.
Problém je právě v tom, že na odborných školách jdou disponibilní hodiny použité na odborné předměty. Jinak by všechny školy byly gympl. NÚOV sice radilo vyučovat všeobecně vzdělávací předměty na odborných školách /nestačí-li disp.hodiny/odpoledne formou kroužků, ale to mi připadalo spíše jako nejapný vtip.
A teď znovu na začátek:
Takže je to s tím zkušebním režimem pravda.
Až ve svém mentálním vývoji dosáhnete, pane krtku, osvícení ve stadiu inkontinentního prostatika a slinivkáře, pak Vás snad to machrování přejde.
Tady přece nejde o to, jestli takovou zátěž mladý organismus vydrží či nikoli. Tady jde o to, že státní maturity jsou testem míry zkompetentnění žactva a ne výslechem na služebně STB. Možná ale byl pan Zelený na stáži v KLDR.
Dobrý den.
33% neúspěšných studentů je již několik let zcela reálné procento naší školy (neúspěšní na konci 4. ročníku nebo u řádného termínu maturitní zkoušky). Na toto zjištění však stačí řádně zpracovat statistiku škol na konci září. Původní odhad pana ministra (20%) mě obdařil optimismem (bohužel jen na krátkou dobu). Vzhledem k možnosti oprav maturitních zkoušek se nakonec dostaneme na stejná čísla jako v současnosti, jen nás to bude stát více peněz. Zdůvodnění konaní MZ panem ministrem v ČT, " ...maturitní model je špatný, ale konání MZ je nejmenší zlo, již jsou podepsané smlouvy na 4 roky, atd., ...", hovoří za vše. Je-li tento výrok pravdivý je debata o MZ zcela zbytečná. Je mi líto nejen školství, ale celé naší republiky. Bůh nás ochraňuj, protože zvolení zástupci lidu tak nečiní.
V.Š.
Pro pana Blahu:
Musím se Krtka zastat ve všech bodech.
Zkusme analyzovat příčinu, proč jsou žáci tak neuvěřitelně brutálně týráni po dobu zpravidla 1-1,5 hodiny zákazem odcházet ze třídy např. „na WC“: dovedete zajistit, aby se onen žák „na WC“ nekoukl na správné odpovědi do svého chytrého mobilu? Ale žádné pseudohumanistické argumenty! JAK to zařídíte? Přiznám se, že já řešení neznám.
Nemožnost se napít je ovšem blbost. Trvání na povinnosti umožnit se napít (ach!), je blbost rovněž.
Petr S.
Pane Petře, jak by se mohl kouknout na svůj mobil, když ho má, podle pokynů, spolu se školní aktovkou odložit vpředu před tabulí?
A jen tak mimochodem, písemná zkouška z vyšší urovně matematiky trvá spolu se zadáváním 135 minut, to jsou 2 hodiny 15 minut. Písemná zkouška z českého jazyka vyšší úrovně trvá 15 (zadávání) + 25 (vybírání tématu) + 90 (psaní práce) = 130 minut.
Že Vy jste při školení nedával pozor :-).
A víte, že žáci mající vyšší úroveň Čj i Aj psali během jednoho dne 3 písemné zkoušky v celkové délce 340 minut, tj. 5 hodin 40 minut? Psali to od 8:45 do 15:30 a měli dvě půlhodinové přestávky. U nás si ani nestihli skočit na oběd, protože se to za 30 minut nedá stihnout.
Zdá se Vám to pedagogické? Připadá Vám to jako důstojné završení studia? Je to opravdu nutné?
Pavel
"Nebude to tak horké, jak média křičí. Vím o desítkách učňů (někde se domlouvaly celé ročníky), kteří psali schválně blbosti, aby výsledky vyšly co nejhůř"
Učňové se nemusejí domlouvat, tam to jde vcelku samo....
Mediální bublina opět splnila svou úlohu.
Všichni řeší jako zásadní problém to, zda si student smí během zkoušky odskočit, či nikoliv.
Ministr mluví o "zlidštění" průběhu SM.
Ne snad, že by kritici neměli v lecčems pravdu. Např. pan Pavel 1.11 18:30.
Ale ať se na mne nikdo nezlobí, podle mne jde o prkotinu, velmi snadno řešitelnou.
Koncepční nedostatky tohoto modelu SM jsou nyní zcela stranou zájmu...
A k těm procentům.
Jen málokdo občas vzpomene fakt, že maturitní testy při generálce měly být stavěny jako testy závěrečné. Tedy testovány měly být znalosti, ze kterých cca 1/5 de facto ještě nemusí být vůbec probrána.
Každopádně propad v matematice je i této skutečnosti neúměrný.
Ale nikoliv překvapivý.
Inu uvidíme. Pokud by jediným efektem mělo být, že se část maturantů začne konečně učit, pak hodnotím MAG jako pozitivní krok.
Pane poste.restante, děkuji za pochvalu :-). O tom, že takto postavená státní maturita je zcela nesmyslná není z mé strany pochyb. Ale napsat sem kompetentní příspěvek na toto téma a pak si ho obhajovat je tak časově náročné, že to nehodlám podstoupit. Už jsem ztratil dost času, nervů a možná i zdraví při ovlivňování kompetentních (nebo snad "kompetentních"?) míst.
Jen jsem chtěl krátce, slušně a věcně zareagovat na pana Petra S.
To mi moc práce nedalo :-).
Uznávám, že státní maturita má mnohem obtížněji odstranitelné nedostatky :-) nebo raději :-(.
Pavel
Okomentovat