Evropská cena Label udělena nejlepším projektům výuky cizích jazyků a učitelům cizích jazyků

úterý 12. října 2010 ·

Sedm nejlepších soutěžních příspěvků zaměřených na inovaci výuky a studia cizích jazyků získalo Evropskou jazykovou cenu Label 2010. Současně pět učitelů převzalo ocenění Evropský učitel jazyků roku 2010. Slavnostní předání cen se uskutečnilo u příležitosti Evropského dne jazyků, ve Velkém zrcadlovém sále Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

Porota, ve které jsou zastoupeni odborníci na jazykové vzdělávání z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, vysokých škol a kulturních institutů, letos hodnotila 31 přihlášených projektů a vybírala z 9 nominovaných osobností. Pozornost hodnotitelů byla upřena na projekty, které vychází vstříc jazykovým potřebám nejrůznějších jazykových skupin, na projekty připravující na budoucí zaměstnání či na projekty založené na využívání informačních a komunikačních technologií. Hodnocení učitelů bylo zaměřeno zejména na inovativní výuku žáků předškolního a mladšího školního věku, na výuku nejazykových předmětů prostřednictvím cizího jazyka a na oblasti výuky menšinových cizích jazyků.

Hlavním cílem Evropské jazykové ceny Label je podpořit nové a výjimečné aktivity v oblasti jazykového vzdělávání, propagovat je mezi odbornou veřejností a inspirovat ostatní k zavádění takových aktivit do jazykové výuky. V České republice spravuje program Label Národní agentura pro evropské vzdělávací programy (NAEP), která je součástí Domu zahraničních služeb.

Evropská jazyková cena Label vznikla jako iniciativa vycházející z dokumentu vydaného Evropskou komisí v roce 1995 - „White Paper: Teaching and Learning towards the learning society", ve kterém si EU vytyčila za cíl napomoci občanům členských zemí ovládnout kromě mateřštiny minimálně další dva cizí jazyky.

V České republice se jazyková cena Label uděluje od roku 2002. Získat ji může jakákoli instituce nebo organizace, která se zabývá výukou jazyků. Účastníci přitom mohou přihlásit jak běžící, tak již ukončené projekty. Počátky programu Label sahají do roku 1995, kdy se Evropská komise rozhodla vytvořit podmínky pro to, aby každý občan ze zemí EU ovládl kromě mateřštiny další dva jazyky. Od roku 2004 cenu Label doplnilo i ocenění Evropský učitel jazyků roku, které se uděluje jednou za dva roky. Evropská jazyková cena Label je již čtvrtým rokem součástí jednoho z komunitárních programů EU, konkrétně Programu celoživotního učení.

Osobnosti získávající  ocenění Evropský učitel jazyků  roku 2010


Jméno a příjmení nominované  osoby: MgA. et MgA., PhDr. Zdeněk Vašíček, Ph. D. et Ph. D.
Název nominující organizace: Základní umělecká škola Tišnov

Důvody nominace: novátorské a experimentální využití metody CLIL v anglickém a v německém jazyce při výuce hry na hudební nástroj, inovativní a kreativní přístup, mimořádné osobní nasazení

Jméno a příjmení nominované  osoby: Mgr. Alexandra Vidláková
Název nominující organizace: Základní škola Monty School

Důvody nominace: vypracování projektové jazykové metody výuky založené na metodě CLIL v anglickém jazyce pro děti mateřské školy a prvního stupně základní školy, inovativní a výjimečné projekty pro žáky předškolního a mladšího školního věku, inovativní a kreativní přístup, mimořádné osobní nasazení

Jméno a příjmení nominované  osoby: Mgr. Hana Tröglová
Název nominující organizace: Střední zdravotnická škola Chomutov, Palackého 3, příspěvková organizace

Důvody nominace: dlouhodobé vzdělávání učitelů mateřských a základních škol v oblasti jazykové a metodické přípravy, publikování a spolupráce na učebnicích pro mateřské a základní školy, inovativní a kreativní přístup, mimořádné osobní nasazení

Jméno a příjmení nominované  osoby: Mgr. Hana Nápravníková
Název nominující organizace: Základní škola německo-českého porozumění a Gymnázium Thomase Manna, o.p.s.

Důvody nominace: výuka německého jazyka pro žáky předškolního a mladšího školního věku, inovativní a výjimečné projekty pro žáky předškolního a mladšího školního věku inovativní a kreativní přístup, mimořádné osobní nasazení

Jméno a příjmení nominované  osoby: Mgr. Iva Hennová
Název nominující organizace: Irislingua s.r.o.

Důvody nominace: propagace jazykové výuky v předškolním věku zábavnou formou a důležitosti seznamování dětí s cizím jazykem již od raného věku, působení v oblasti dalšího vzdělávání učitelů, inovativní a výjimečné projekty pro žáky předškolního a mladšího školního věku, inovativní a kreativní přístup, mimořádné osobní nasazení


Projekty získávající ocenění Evropská jazyková cena Label 2010

Název projektu: Amazing Europe
Název instituce: Základní škola a Slaměníkova mateřská škola Radslavice
Vedoucí projektu: Mgr. Václava Hanáková
Webové stránky: www.comenius.ieslasegarra.com

Projekt splňuje prioritu Výuka cizích jazyků dětí předškolního a mladšího školního věku
Cílem tohoto projektu financovaného z grantu Partnerství škol Comenius bylo posílení povědomí evropského občanství na základě mezinárodní spolupráce dětí i učitelů a poznání historického, kulturního a přírodního dědictví z 12 partnerských zemí. Každá ze zapojených škol vstoupila do projektu spolupráce se svým vlastním školním projektem, který představila na webových stránkách Amazing Europe. Projekt české školy Mamuti, Komenský a Přerov je velmi bohatý na aktivity uchopené netradičním a pro žáky zajímavým a přitažlivým způsobem (tvorba kalendáře a školního maskota, psaní dopisů a e-mailů, pravidelný videochat a další). Součástí projektu byla také setkání partnerských škol. Hlavním komunikačním jazykem byla angličtina.

Název projektu: Top 10 Favourites for the EU teenagers
Název instituce: Gymnázium Česká  Lípa, Žitavská 2969, příspěvková organizace
Vedoucí projektu: Mgr. Naděžda Kadlecová
Webové stránky : http://www.gym-cl.cz, http://top10favourites.blogspot.com
Projekt splňuje prioritu Využití ICT při výuce cizích jazyků

Cílem projektu eTwinning české, švédské, polské, bulharské, řecké, slovinské a španělské školy bylo dát možnost mladým lidem ve věku 14-16 let lépe poznat své vrstevníky v partnerských zemích. Hlavním nástrojem komunikace se stal internetový portál „ning“, který žáci využívali se stejnou chutí jako Facebook.

Postupně během 10 měsíců školního roku pracovali na 10 tématech a internetovou knihovnu tak obohatili o velké množství prezentací, při jejichž vzniku museli prokázat velmi dobrou znalost ICT programů pro zpracování, textu, obrazu, hudby atd. Ke komunikaci v angličtině využívali dále blog a emailovou poštu. Kromě přínosu v oblasti jazykové a práce na počítači se žáci učili bezpečně pohybovat v prostředí Internetu, respektovat jiné národy, jejich kulturní tradice a učili se přijmout zodpovědnost za svou práci, neboť vystupovali jako zástupci České republiky.
Projekt získal pět certifikátů kvality eTwinning.

Název projektu: FAME (Fun with American Music for Everyone)
      Název instituce: Katedra anglického jazyka a literatury, Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity v Brně
Webové stránky : http://www.ped.muni.cz/weng/cs
Vedoucí projektu: Dr.Rita Chalmers Collins, Ed.D

Projekt splňuje prioritu Výuka cizích jazyků dětí předškolního a mladšího školního věku
Hudební skupina FAME je volnočasovou aktivitou studentů učitelství Masarykovy univerzity, které baví angličtina, rádi zpívají a hrají na hudební nástroje, a kteří chtějí dětem přiblížit anglický jazyk netradičním způsobem. Skupina FAME je otevřená všem studentům fakulty a jejím guruem je  paní R. Collins z Katedry anglického jazyka a literatury.

FAME vystupuje na základních školách, na konferencích, v klubech, kostelích. Svůj repertoár se snaží přizpůsobovat věku a reakcím posluchačů. Pro představení jsou typické vtipná choreografie, komunikace s diváky a hravost. Během vystoupení mají diváci možnost některé z písniček se naučit. Zapojením do FAME si studenti rozšiřují svoji slovní zásobu, jazyk používají pro běžnou komunikaci, učí se zjednodušovat cílový jazyk tak, aby mu žáci ZŠ rozuměli, a připravují se tak na své budoucí povolání učitelů.

Název projektu: Legends Alive
Název instituce: Gymnázium Olgy Havlové, příspěvková organizace
Vedoucí projektu: Mgr. Jolana Strýčková
Webové stránky: http://www.gyohavl.cz/, http://sites.google.com/site/legendsalive08/
Projekt splňuje prioritu Jazykové znalosti jako příprava na budoucí zaměstnání/povolání

Projekt Legends Alive je projektem Partnerství  škol Comenius české a španělské školy. Projekt byl zaměřený na mezikulturní vztahy, regionální historii a tradice (Moravskoslezský kraj a Katalánsko), rozvoj produktivních jazykových kompetencí, využití IT nástrojů a významnou měrou také na hudební a výtvarnou výchovu.

Projekt byl díky nadšení žáků  i učitelů mimořádně dynamický. Nástrojem vzájemného poznávání a představení jedinečnosti kultur se stal internetový bilingvní časopis v angličtině a ve francouzštině přeložený dále do národních jazyků – češtiny a katalánštiny. Tradiční aktivity byly zpracovány velmi neotřelým způsobem. Studenti např. nastudovali a zahráli originální pohádková představení v angličtině a ve francouzštině s vlastnoručně vyrobenými loutkami. Písničky Jaromíra Nohavici přiblížili španělským vrstevníkům tak, že je přeložili a nazpívali v angličtině a ve francouzštině. Věnovali se také tanci, gastronomii, uspořádali videokonference a mnoho dalšího. Žáci obou škol se také navštívili a připravili si bohatý kulturní program.

Název projektu: Class Acts: Komunitní program nabízející dětem a jejich rodinám různé aktivity v anglickém jazyce.
Název instituce: Class Acts, o. s.
Vedoucí projektu: MgA. Bohdana Malik
Webové stránky : www.classacts.cz
Projekt splňuje prioritu Výuka cizích jazyků dětí předškolního a mladšího školního věku

Cílem tohoto projektu je vytvořit v Praze prostřednictvím aktivit a akcí probíhajících v anglickém jazyce multikulturní komunitu pro rodiny s dvojjazyčnými dětmi i pro děti učící se angličtinu. Prostřednictvím hudby, her, dramatických scének, kreativního psaní a vzájemné komunikace si děti prohlubují a posilují znalost anglického jazyka.

Projekt je jedinečný tím, že 1) nabízí celou řadu aktivit v anglickém jazyce, jež  jsou určeny dětem různého věku, 2) využívá angličtinu jako médium pro tvůrčí a hudební činnosti, 3) při plánování aktivit se uplatňuje struktura tvořená od samého počátku rodiči, 4) jako základní prvek výuky a zdokonalování angličtiny využívá rodinu.

O rostoucím zájmu o program svědčí skutečnost, že u zrodu sdružení stáli tři rodiče dvojjazyčných dětí, k dnešnímu dni se vytvořila síť čítající více než 250 rodin. Projekt je financován z poplatků za kroužky a akce a z darů.

Název projektu: Spreadthesign
Název instituce: Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové,  Štefánikova 549
Vedoucí projektu: Mgr. Tereza Neničková
Webové stránky: neslhk.com, www.spreadthesign.com
Projekt splňuje prioritu Jazykové znalosti jako příprava na budoucí zaměstnání/povolání

Jazykový projekt SPREADTHESIGN je mezinárodním projektem realizovaným z prostředků programu Leonardo da Vinci. Kromě české školy byly do projektu zapojeny portugalská, francouzská, španělská, německá, turecká, litevská, britská a švédská škola, která byla i hlavním koordinátorem projektu. Autoři si stanovili náročný cíl - vytvořit internetový slovník znakového jazyka včetně odborné terminologie s překladem do všech národních znakových jazyků.

Slovníky slouží k přípravě neslyšících žáků pro výměnné praxe v zahraničí a ke zlepšení možností jejich uplatnění na trhu práce. Neslyšící žáci z české školy se na základě jazykové přípravy mohli zúčastnit výměnné praxe ve Švédsku. Slovník mohou využívat i rodiče neslyšících dětí, studenti speciální pedagogiky a všichni zájemci o znakový jazyk. Projekt je ojedinělý i tím, že na tvorbě slovníků se podíleli významnou měrou sami neslyšící. Projekt byl v březnu 2009 oceněn Švédskou královnou Silvií.

Název projektu: Don´t Give Up! Jak efektivně motivovat dospělé studenty úspěšně dokončit jazykový kurz
Název instituce: Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky PELIKÁN, s.r.o.
Vedoucí projektu: Bc. Dagmar Pelikánová
Webové stránky: www.jazykova-skola-pelikan.cz
Projekt splňuje prioritu Využití ICT při výuce cizích jazyků

Cílem projektu Don´t Give Up ! je snížení vysokého procenta dospělých studentů cizích jazyků, kteří odcházejí z jazykových kurzů, aniž by je dokončili. Mezinárodnímu týmu složenému z odborníků z Velké Británie, Belgie, Španělska, Polska a Estonska koordinovanému českou institucí se podařilo vyvinout ojedinělou metodickou příručku nejlepších učebních postupů tzv. Best Practices. Hlavní myšlenkou příručky je popularizace využívání interaktivních webových portálů, nástrojů a sociálních sítí pro zkvalitnění výuky a zvýšení motivace dospělých studentů k úspěšnému průběhu výuky cizího jazyka.
Projekt byl financován z prostředků programu Lingua.

Více informací naleznete na: www.naep.cz.

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.