Diskuse k pojetí, cílům a obsahu standardů pro základní vzdělávání 3.

úterý 26. října 2010 ·

Přinášíme další prezentace z odborné konference MŠMT Standardy pro základní vzdělávání, hodnocení výsledků vzdělávání, která se konala v pátek 15. října 2010.

Pavel Michalík ze Sigmundovy střední škola strojírenské v Lutíně by stanovení standardů uvítal, ale je proti centrálně organizovaným testům:



Jaroslav Vávra z liberecké Technické univerzity doporučil některé zdroje pro stanovení standardů v geografii:



Eduard Fuchs, předseda Společnosti učitelů matematiky (SUMA) z brněnské Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity, informoval o přípravě standardů v matematice, která probíhá již od roku 1992:



Olga Bauerová a Marek Lauermann ze ZŠ a MŠ Brno, Jihomoravské nám. 2 poukázali na vztah mezi kurikulem a standardy:



Prezentace Asociace pedagogů základních škol ČR:



A stanovisko jejího předsednictva:

Stanovisko Republikové rady APZŠ ČR k otázce testování žáků v 5. a 9. ročnících


Evaluace žáků v uzlových bodech procesu vzdělávání je jednou z významných podmínek rozvoje vzdělávací soustavy.


Z celé šíře této problematiky chceme zdůraznit především tyto dva aspekty:


• Odbornost
Testovat lze pouze standardizované hodnoty, tzn. pracím na testování musí předcházet standardizace výstupů.


• Srovnávání škol
Z hlediska srovnání s ostatními zeměmi Evropy je česká vzdělávací soustava velmi diverzifikovaná, to znamená, že školy pracují v rozmanitých podmínkách s žáky rozdílné úrovně. Upozorňujeme, že vzhledem k různým podmínkám škol a vstupní úrovni žáků nemohou být testové výsledky žáků školy ukazatelem kvality výchovně vzdělávacího procesu konkrétní školy.


Testování by mělo posílit roli škol a napomáhat zvyšování kvality vzdělávání, ne školám uškodit. Zásadně odmítáme vytváření žebříčku dle výsledku testů škol.


Vytvoření evaluačního standardů a z něj vycházejících evaluačních nástrojů je náročným vysoce odborným úkolem. Požadujeme po MŠMT ČR, aby pro něj vytvořilo materiální a personální podmínky a přiměřený čas. Školy standardy a evaluační nástroje pro svou kvalitní práci potřebují.


Na tomto procesu je APZŠ ČR ochotna se svými odbornými kapacitami podílet.


V Praze dne 25. 9. 2010

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.