David Hawiger: Šablony pro ICT jsou nejvýhodnější. Skutečně?

pondělí 25. října 2010 ·

Nedávno jsem byl požádán o konzultaci nad konkrétním projektem školy v rámci EU peníze školám. Předesílám, že se jednalo o případ, kdy škola ještě nepodala žádost. Ihned v počátku jsme narazili na problém, že realizátoři nedokázali odhadnout, jaké šablony pro jejich záměr využít.



Šablony ICT mají přiděleny nejvíce peněz. Jsou tedy nejvýhodnější?

Vedení školy vcelku logicky vybídlo své učitele, aby se s projektem EU PES seznámili a aby navrhli využití jednotlivých šablon. Zpětná vazba pak odpovídala současnému pojetí EU PES - "chceme určité zdroje (převážně spojené s moderními technologiemi) a když už je nutné vytvořit výukové materiály, tak se o to pokusíme (nebo ještě lépe, využijeme ty zdřívějška)".

Ve snaze konkretizovat záměr byla položena otázka, jaké šablony k tomu využít. Odpověď zazněla ve stylu - "jasně že ICT, protože tady byl zástupce nějaké společnosti a ten poradil, že tyto šablony jsou nejlepší". Stačilo pak položit otázku - "Pro koho jsou nejlepší?"

Nejlepší = nalezení řešení v modelu "vítěz-vítěz"



Přemýšlel jsem nad touto svou zkušeností a zvažoval jsem, co je příčinou takového uvažování. Samozřejmě se nabízí odpověď, že především obchodní zájmy komerčních firem a jejich snaha prostřednictvím "nezávislých poradců" nabídnout to nejlepší. Jedná se však o nalezení řešení, které uspokojí obě strany (tedy model "vítěz-vítěz")? Bezesporu může (viz můj článek Radím, koučuji, (spolu)řídím v projektu EU peníze školám). Nicméně bychom neměli zavírat oči i před rizikem, že vítězem bude prodejce a poraženým bude škola (přesněji řečeno učitel). Nebo-li, že poskytnuté finační zdroje se nemalou měrou využijí opět na zdroje, tentokrát materiální. Jaksi se však zapomíná na cíle.

Proč budoucí realizátoři neuvažují v režimu "vítěz-vítěz"? 


Odpověď na tento jev je schován právě ve výše popsané reakci učitelů - "chceme ICT a potřebujeme někoho kdo by udělal výukové materiály". Přitom správně by reakce měla znít "Chceme vytvořit výukové materiály a tudíž potřebujeme nějaké ICT". Jednoznačná záměna cíle a zdroje vede k tomu, že šablona ICT se jeví pro tento případ nejvhodnější.

Abyste se vyhnuli tumotu riziku, dovolte mi radu: Nezaměňujme "co chceme" a "co potřebujeme".

Kdy je šablona ICT nejlepší?



Pro zjednušení zůstaneme v pilíři "inovace" - tedy tvorby vzdělávacím materiálů. Zároveň si dovolím daný problém přiblížit dvou na příkladech.
  1. Výukové materiály pro matematiku.Škola by chtěla vytvořit ucelenou sadu pracovních listů a metodických materiálů pro matematiku na 1.stupni. To rozhodně nezvládne jeden člověk, to bude minimálně na spolupráci (ne-li přímo týmovou práci).
    Případ, kdy je šablona ICT výhodnou (136 tisíc Kč) Pro splnění takového cíle pravděpodobně budete potřebovat výpočetní techniku, kterou daní učitelé nemají na škole k dispozici (notebook pro tvorbu či interaktivní tabuli pro ověření). Je logické, že tyto zdroje jsou nezbytné a použití dané šablony má své opodstatnění. V takovém případě je autor dostatečně motivován a může pracovat vcelku individuálně.
    Případ, kdy je vhodnější použít šablonu pro "matematiku" (52 tisíc Kč) Předpokládejme, že vaším úkolem není pouze "tvorba" výukových materiálů, ale při tak rozsáhlém cíli potřebujete motivovat skupinu autorů, aby začala pracovat týmově. Zároveň škola již disponuje výpočetní technikou a autoři navíc mohou využívat ICT i doma. Zde je tedy potřeba zajištění zdrojů v oblasti ICT nulová. Díky tomu si však můžete dovolit podpořit větší počet učitelů, mimo jiné i proto, že danou šablonu můžete využít dvakrát (a ještě něco zbude). Navíc vzniká prostor pro odměňování vedoucího této části projektu za řízení.
  2. Výukové materiály pro práci s Internetem Dovolím si uvést i případ, kdy zdánlivě jednoznačné nasměrování k využití ICT šablony nemusí být tím "nejlepším" přístupem. Vaše škola si vytýčila za cíl, že připraví sadu materiálů a úkolů, které budou řešit způsob vyhledávání na Internetu a to včetně problematiky bezpečného chování na Internetu.
    Případ, kdy je možné využít jinou šablonu Dovednost pracovat s informacemi na Internetu může být vyhodnocena jako čtenářská a informační gramotnost (54 tisíc Kč). Jedná-li se navíc o práci s informacemi s porozuměním (bezpečný internet), pak by to dokonce měla být nejvhodnější šablona. Díky tomu "ušetříte" více jak 80 tisíc korun, které mohou posloužit pro motivaci více učitelů k zapojení do této aktivity.
    Případ využití ICT šablony Pokud potřebujete renovovat počítačovou učebnu, pak je třeba vhodně motivovat učitele k tomu, aby nejenže vytvářeli výukové materiály, ale ověřovali je právě v počítačové učebně. Pak stačí nalézt ještě další oblasti, které považuje škola v ICT za perspektivní (e-learning, sociální sítě a pod.) a aplikovat na každou z nich šablonu ICT. Díky tomu se finanční zdroje nakumulují a je možné uvažovat o renovaci celé učebny.
Závěr? Šablony ICT mají výrazně vyšší "finanční normativ". Zda je to dobře nebo špatně, to zaleží na konkrétních podmínkách. V každém případě i zde platí "něco za něco".


Převzato s laskavým souhlasem autora z jeho blogu.

9 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
25. října 2010 v 11:27  

Upřímně řečeno, pročetl jsem to dvakrát a není mi zcel ajsné, co tím autor chtěl říci.

Zen řekl(a)...
25. října 2010 v 17:17  

Odpoved pro Anonymní: Ze se ma pouzivat rozum a kalkulacka a nespolehat na to, co Vam nejaky obchodni zastupce nakuka.

Anonymní řekl(a)...
25. října 2010 v 17:37  

Asi to, že a-b nerovná se b-a.

Anonymní řekl(a)...
25. října 2010 v 19:45  

III/2 - ve všech předmětech ? Proč ne ? Oživit výuku lze snad všude ! DUM byl vcelku dobrý nápad.

Anonymní řekl(a)...
28. října 2010 v 10:32  

Ad Anonymní 25.10. 11:27:
Děkuji přispěvateli Zen a Anonymnímu 20.10. 17:37. Jen zkusím přidat komentář k "něco za něco" - máte-li vyměřené finanční zdroje (pevná částka, kterou škola nemůže ovlivnit), pak jejich čerpání pro zajištění určité skupiny zdrojů jde na úkor jiné skupiny.
Osobně by mě zajímala statistika využívání jednotlivých šablon u škol, které již podaly projekty. Ta data by bezesporu měla vypovídající hodnotu.

Anonymní řekl(a)...
28. října 2010 v 10:39  

ad Anonymní 25.10. 19:45
Souhlasím s vámi, že tuto šablonu lze použít i v jiných předmětech. Domnívám se, že svou úvahou jsem nesdělil, že tak školy činit nesmí.
Nicméně některé mé zkušenosti mě vedou k závěru, že se tak děje více, než je "rozumné". Takže spíše je na místě otázka "Proč ano?"

Janek Wagner řekl(a)...
28. října 2010 v 10:50  

Davide, statistika použití šablon je v tabulce na http://www.ceskaskola.cz/2010/10/eu-penize-skolam-predlozene-schvalene_22.html na straně 2. Z 1233 projektů byla použita šablona III/2 3904krát a III/3 4472krát! Následuje I/3 1817krát, ale vzhledem k tomu, že šablony /3 jsou v řádu tisícikorun, nejsou z hlediska finančního objemu důležité, jsou to jen vycpávky do finančního limitu školy. Na šablony III/2 jde 41 % finančního objemu, ale ani to není vypovídající, kam skutečně peníze půjdou, záleží na řediteli a na ICT půjde evidentně většina peněz z projektů.

Anonymní řekl(a)...
28. října 2010 v 14:53  

Díky Janku.
Pokud tedy tomu dobře rozumím, pak více jak třetina šablon směřuje právě do ICT. Pokud se na to navíc podíváme z pohledu uvolněných finančních zdrojů, pak se to blíží k polovině veškerých prostředků.

Přitom ICT šablony tvoří cca 14% a z pohledu "finančního normativu" pak přibližně 19%. Tudíž "výtěžnost" těchto šablon je přibližně 2,5 násobná.

Předpokládám,že se alespoň shodneme na tom, že to o něčem svědčí.

Anonymní řekl(a)...
29. října 2010 v 8:47  

Fakticky jsme již odpilotovali ze šablony III/2 asi 75 DUM. Některé jsou vysoce kvalitní a budou nabídnuty ke sdílení ostatním. Je samozřejmé, že se budou muset vyučujícím v rámci možností dobře zaplatit. Hlavním naším cílem ale je obměna informačních a komunikačních technologií na škole. Nějak tušíme v kostech, že v dobách zvýšeného šetření, to bude na dlouhou dobu asi poslední větší investice do základního školství.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.