Podívejte se na záznam pořadu České televize.
Různé verze záznamu nabízí portál i-vysílání.cz.
Co vy na to?
ČT1: Ministr Josef Dobeš hostem čtvrtečního pořadu Máte slovo
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
45 komentářů:
Vystoupení toho pana učitele angličtiny bylo skutečně "reprezentativní"... Pan ředitel učiliště byl zoufalý a věcně mimo mísu, oba studenti byli skvělí. Pan ministr celkem příjemně překvapil.
Pana Zeleného mi bylo upřímně líto. Taková dávka ignorantství od přítomného středoškolského pedagoga by zabila i koně...
Petr S.
Jak je vše relativní! Mně studenti připomínali svazáky. Pana Zeleného mi líto nebylo, protože se choval velice arogantně. Pan Dobeš je mimo mísu. Pan ředitel učiliště měl naprosto věcné arumenty, kterým ale ostatní ani nechtěli porozumět. Vlastně je nechtěli ani poslouchat. Zcela chápu jeho zoufalství.
Je mimo mísu člověk, který říká, že pokud se zvýšila hodinová dotace na odborný výcvik, klesla pochopitelně hodinová dotace na všeobecně vzdělávací předměty? Upozorňuji, že někteří letošní maturanti ještě jedou podle závazných učebních osnov! Nástavbové studium pojede podle ŠVP dokonce až od roku 2012 /1. ročník/. Katalogy pro učitele znamenají jen jakési doporučení, ale do tématických plánů se zpravidla jejich obsah nevejde. Maturant na odborné škole tak většinou teoretickou výukou /včetně odborných oředmětů/ stráví asi 2,5 roku,zbytek spolkne odborný výcvik a praxe. Gymnazista se 4 roky připavuje především k maturitním předmětům. Je možné je srovnávat?
A Brož je Bůh a Bůh je Brož
didaktické testy jsou dopsány.....kontroluji zadání a nevím - vážení cestující....upozornění? žádost? doporučení? výzva? nevím, nějaký ten rok učím, ale nevím.....zeptám se své starší kolegyně, má zkušenosti, rok do důchodu, ta bude vědět - omyl, neví.....zeptáme se další kolegyně, ta učila dokonce na gymnáziu, všechno ví a všechno zná, nepřizná, že by něco nevěděla....chvíli kouká, a pak, snad poprvé v životě přiznává - neví, ona neví....nevadí, zavolám Vláďovi, byl na VŠ hvězda - ale Vláďa neví, skutečně neví a na jejich škole se nemohou dohodnout na správné odpovědi....brnknu Vladanovi, ten to dotáhl na zástupce ředitele, tak to je přeci nějaká hlava.....ty vole, říká...no jasně, že to nevim....toho, kdo tohle vymyslel bych nakopal.......a ptal jsem se dál a dalších a nikdo nevěděl...a pak se zjevil Bůh....ne vlastně ten rozhovor s Františkem Brožem, hlavním metodikem CERMATU pro český jazyk.....všechny odpovědi jsou správné, ale nejsprávnější je zdvořilá výzva...... a tedy i když ty ostatní jsou dobře jsou vlasně špatně....a proto Brož je Bůh a Bůh je Brož, protože jen on může o něčem, co je dobře říci, že je to špatně....
Po zánětu slinivky se nesmím moc rozrušovat, takže jsem pořad radši sledoval jen několik minut a ještě pod silnými sedativy.
Přišlo mi, že ten chlapec vedle ředitele Zeleného svoje vystoupení pojal jako komické číslo.
Na pedagogické radě bych patrně podal k zvážení návrh na napomenutí třídního učitele.
A paní Jílková byla nejhezčí ženou na place.
Stojí za to se podívat na pořad. Jeho formát byl přežilý ještě v jeho "kotelních předchůdcích".
Bez ohledu na osobní sympatie/antipatie jsou v něm Zelený a Dobeš v pozici "otloukánků", na které se má křičet, kterým se má skákat do řeči a kteří musí odpovídat na otázky, jak je přeformuluje Jílková.
Čisté peklo. Ten angličtinář je nejotřesnější obraz úpadku soudobého učitelstva. I kdyby říkal slova svatého evangelia, jeho arogance a hulvátství znemožní komukoli příčetnému, aby ho bral vážně.
Pan učitel z Olomouce skutečně pojmenoval , co způsobilo devastaci českého školství za posledních 10 let. A měl pravdu - jsme jedinou "demokratickou zemí" , kte policajt, voják a hasič bere více než učitel. Pak se nedivte, že vaše děti učí třetí a čtvrtá liga.Ta první a druhá liga z pedagogických škol je v soukromé sféře a v ozbrojených složkách ! Platy nám klesly pane ministře, žádné naadtarifní složky nemáme a proto již více nelžete, že učitelům neklesnou platy. Je to lež, jako věž. Manipulace, hulvátství a ignorance pana ministraa a šéfa Cermatu.
Na debatu jsem se díval, ti vousatí muži rozumí školství jako koza petrželi. To fakt byla ostuda ! Hrůza. Toto že řídí pedagogický proces ? Osobně si myslím, že pana Dobeše a Zeleného nikdo nenutil přijmout tyto funkce, na které evidentně nemají !
Angličtinář jako reprezentant kantorského stavu nám na prestiži moc nepřidal. Místy jsem měl pocit, že se trhá moderátorce z otěží. Čímž výrazně posílil účelovost pořadu a zlepšil sledovanost. Nějak mi unikl smysl pořadu.
Tak,angličtinář mně mluvil z duše,náš ministr se opět projevil jako out....,SM je paskvil ,který bude snižovat úroveň hlavně na gymnáziích .Řešení jediné je ve změně podmínek k přijetí k maturitnímu studiu.Nechápu,proč máme mít tolik maturantů,když jim to jejich IQ neumožňuje (teď už dlouho umožňuje a jestli to tak půjde dál i umožňovat bude).A jinak,myslím si ,že maturita je špíš tradice,první velká zkouška v životě STŘEDOŠKOLÁKA a její formu nechme na školena na které se koná.Škola přece ví (aspoň před 20 lety tomu tak bylo), koho k ní připustí!
Pořady tohoto typu jsou k ničemu a patří snad na komerční televize, ale nikoliv na ČT.
To jenom paní Jílková si zřejmě libuje ve formátu typu Kotel.
Jak chce, proboha, v čase cca 30 minut někdo řešit problém? To stačí tak leda na pár výkřiků bez kontextu.
Což se také i stalo.
Angličtinář musel působit arogantně, pokud chtěl vyslovit ucelenější tezi. A ředitel, zřejmě slušný člověk, nemohl zákonitě působit jinak nežli zoufale. Kdo by také nebyl na místě ředitele, který je zodpovědný ze zákona za průběh něčeho, co je zcela mimo jeho kontrolu.
Chlapci ze škol - jeden s věcnými dotazy, druhý už se nejspíš připravuje na roli politika. Jeden ze soukromého a druhý z církevního gymnázia. Opravdu relevantní reprezentace českých středních škol, které jsou snad většinou krajské.
Ministr "já nic, já to zdědil", který nedpověděl na základní otázku: "Když víte, že je to špatně, proč jste to nestopnul a neušetřil peníze, ale hlavně čas a nervy tisícům lidí?"
Ale o lidi tady vlastně nejde, že?
A Zelený, který celých 14 let strávil diskusemi s učiteli?
Se kterými? Proč nikde není seznam členů týmů, které sestavovaly zadání maturitních testů?
Katalogy požadavků jsou již 3 roky?
(datum mají 11.3.2008) Tak to je opravdu skvělé. Jenže měly být dřív, nežli první žák, který podle nich má maturovat překročí práh střední školy. Aby všichni věděli, podle jakých not se bude hrát po celou dobu koncertu.
Katalog požadavků k informatice je od letošního dubna. Čili pokud si někdo nezařadil správná témata do svého ŠVP do letošního 3. ročníku, pak má smůlu. Ale vlastně pardon. Třeťáci ještě podle ŠVP nejedou. Ale maturovat mají jako ti reformní žáci. No nevadí, tak my to intenzivním úsilím nějak doženem...
Každý, kdo řídil v životě alespoň malý tým by podobnou práci musel zorganizovat lépe, jinak by ho zaměstnavatel propustil.
P.S.:
Ať se ČT inspiruje u STV. Tam byly svého času diskusní pořady Pod lampou. 3 - 5 hodin na komplexní pohled na problém z různých stran. To je diskuse, která má smysl.
Pořad Máte slovo je dobrý leda tak na to, aby si člověk zvednul tlak.
Nedá mi to nereagovat na předcházející:
Ad katalogy a doba ke studiu:
Domníváte se, že mezi bývalými osnovami, dnešním ŠVP a maturitními katalogy je tak zásadní rozdíl, že to ohrožuje studenty a neumožňuje učitelům připravit je?
Ad maturita na gymnáziu?
Známka z předmětu ne zcela souvisí se známkou od maturity. Od studenta gymnázia očekávám, že si z většiny zvolí vyšší úroveň. Jako "budoucí zaměstnavatel" bych k tomu přihlížel. Zvolení základní úrovně minimálně svědčí o neochotě řešit problémy, riskovat (je tu i volba: základ povinně, vyšší volitelně). Od vysokých škol, které si studenty ještě vybírají, očekávám, že i trojka z vyšší úrovně má větší váhu než jednička ze základní úrovně.
Nedá mi než reagovat na Krtka, který podle mě udeřil hřebík na hlavičku! Dnešní tzv. kurikulární reforma je jen s velkým humbukem přepsaní stávajících osnov, nic víc. A argumenty typu „my jsme nemohli naše žáky připravovat na požadované, buééé“ mi připomínají výmluvy dětí ve věku pre-primary. Tehdy jsem si také myslel, že když schovám hlavu za skříň a tedy nikoho nevidím, tak také mě nikdo neuvidí…. No, vždycky mě našli, že…
Panu anonymnímu z 22. října 2010 23:14 bych rád řekl, že ten pan angličtinář v pořadu vůbec neměl kvičet na téma „ubohé platy chudáků učitelů“, ale měl se vyjadřovat ke státní maturitě, což mu nedocvaklo, comprendo? Nemluvě o tom, pane učiteli, že Váš styl, pravopis a formát psaní by před sametovým převratem nestačil ani absolvování základní školy. Takže se radujte, že Vám otroci z montoven s platem 8 tisíc brutto ze svých daní poskytují Váš „ubohý“ plat, ve středním školství v průměru 25.800 Kč. A máte-li na víc, běžte a zjistěte reálnou cenu své pracovní síly na opravdovém trhu práce, ne na tom vládou regulovaném, vážený pane! Stát totiž žádné hodnoty nevytváří, pouze jedněm násilím bere a druhým pře-roz-dě-lu-je. A Vy jen chcete hlouběji nacpat svoji ruku do kapsy těch druhých, jejichž platy se poslední dva roky dramaticky snížily, pokud nepřišli o práci. A text, který dáte internet…no fuj!!!
Panu Blahovi upřímně přeji brzké uzdravení! Jste sice občas mimo mísu, pane Luďku, ale máte někdy fajn humor.
Petr S.
"Pod Lampou" pokracuje:
http://plus.joj.sk/relacia/lampa.html
A máte-li na víc, běžte a zjistěte reálnou cenu své pracovní síly na opravdovém trhu práce, ne na tom vládou regulovaném,
Přesně tak. Některým učitelům by trochu reálného pohledu na svět neuškodilo.
pro Petr S.
Jste si jistý, že učitelé neplatí daně a pouze žijí z daní jiných?Trošku divné tvrzení.
Není náhodou Petr S. nějak příbuzný s paní Simonou C.? Velice podobná rétorika, téměř totožná zaujatost a útoky, bůů, fňuk .....Co my si teď počneme, když už jsou na nás dva? Ještě že má rád alespoň pana Luďka.
Myslím si, že řada učitelů má velice reálný pohled na svět, často proto, že tráví každé prázdniny brigádou nebo jiným přivýdělkem. Kdybych měla sečíst, kolik tisíc ročně utratím za věci do školy, na zkvalitnění své práce, asi by běžní úředníci zírali. O sebevzdělávání nemluvě, škola začíná omezovat peníze na DVPP, takže kupování materiálů samotnými učiteli je zcela běžné.
Když se pan Petr. S. rozhorluje nad tím, že jsme živi z daní ostatních, musím se ptát - Vy a Vaše případné děti jste si školní docházku museli platit? Nosit do školy polínka, aby si měl chudák kantor čím ve škole zatopit? Nikdy by mě nenapadlo napadat někoho jako zaměstnance státu jen proto, že s ním mám já osobně špatné zkušenosti. Pak bych mu to sdělovala jako konkrétnímu pracovníku, s konkrétními nedostatky, které mi vadí - pokud by už na to došlo. Proč si tedy nevyříká své námitky s konkrétními učiteli, kteří jej , nebo jeho děti, zřejmě nějak negativně poznamenali nebo má proti jejich práci výhrady?
Ivana.
Vytvořit a očekávat trochu sebereflexe od učitelů se mi zkrátka nepovedlo. Byl jsem učitel se zkušenostmi ze světa práce, kde každá firma, každý OSVČ má v daném měsíci jen tolik peněz, kolik zboží vyrobil a vyexpedoval skutečným klientům, a ač tomu zjevně nevěříte, platí z toho navíc krvavé daně. A suroviny a nájem užívaných nemovitostí, případně splátky z úvěru na jejich koupi. A energie a mzdy a odvody z mezd…
Neustálé fňukání kolegyň v kabinetě mě z té školy vyhnalo. Jak to mají náročné, jak je ta práce nedoceněná, jak si zaměstnanci ve firmách vydělají mnohem víc, ach jo…
Učitelé sice daně platí, ale celý jejich příjem se skládá z peněz, které vydělal někdo jiný, comprendo, s..pido? A (také) na jejich platy si musí stát (tj. my ostatní) půjčovat u bank a zadlužovat státní rozpočet.
Proto bych od kantora pozvaného do televize k diskusi o společné části maturitní zkoušky očekával VYSTOUPENÍ K VĚCI a ne jen ubožácké békání že mu (ostatní ze svých příjmů) nepřidali. Vězte, že platy ve veřejné sféře Vaši spoluobčané platí nedobrovolně a pod hrozbou státního násilí (neplatiči daní končí ve vězení, víme?).
Až Vám někdo dá Váš příjem z vlastní vůle, a až uvidíte kolik jste si do-op-rav-dy vydělali, jaká je Vaše SKUTEČNÁ cena na trhu práce, teprve POTOM na sebe buďte hrdí! Prozatím jsem přesvědčen a vím (!), že naprostá většina kantorů netuší, kde se peníze pro ně berou.
Petr S.
Petr S:
Reálnou cenu své práce znám. Pracoval jsem v průmyslu a když jsem hledal svého času zaměstnání, pak v Praze byla její hodnota cca na trojnásobku mého učitelského platu. Ale já nechci do Prahy a práce ve školství mě baví.
Sám jsem si to vybral.
Nefňukám a nekvílím bůů, přidejte mi. Tohle si nechte od cesty.
Souhlasím, že mnozí učitelé nemají moc reálnou představu o životě mimo školu.
Ale stejně tak je většina "hospodských odborníků na školství" úplně mimo ve svých představách, co tato práce obnáší.
Viz třeba zde: http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2010070501
Vzdělávání je službou, jejíž cenu trh neurčuje. Nebo si snad někdo myslí, že malotřídka v podhorské vesničce, která má málo "klientů" by měla "zkrachovat"?
Pokud chceme, aby například odborné školství připravovalo žáky pro praxi, pak musíme odborníky z praxe do škol přilákat a ne všemožně odrazovat.
Netvrdím, že vyšším platem.
Ale polovičním asi také těžko, že?
Zkusím to řící jinak.
Za peníze klubu z okresního přeboru si hráče první ligy nenakoupíte.
Myslím, že to byl Masaryk, kdo řekl, že války nepřestanou, dokud budou vojáci placeni lépe nežli učitelé.
Tak schválně, v kolika státech, k jejichž úrovni se chceme dostat je učitel placen hůře nežli policista?
pro Petra S.
Co by se asi mělo ve škole vyrábět?
Myslíte, že učitelé jsou úplní idioti, kteří nemají pojem o světě?
Jaká je vaše cena na trhu práce a co všechno jste vyrobil?
Ad krtek
Váš příspěvek nejspíš patřil mně a tak se sluší reagovat.
Vy jste zřejmě pana ředitele příliš neposlouchal.
On mluvil právě o tom, že u učebních oborů s maturitou je ve vyšších ročnících těžiště přesunuto na praktickou výuku.
I kdyby změna v katalogu požadavků oproti hypotetickému předpokladu "co má umět maturant", která vycházela nejspíš ze starých osnov, byla jen v rozsahu 5%, je to problém.
Vy jste si totiž rozplánoval co a kdy naučit s perspektivou na 4 roky. Když musíte ve vyšším ročníku doplnit učivo, se kterým jste původně nepočítal, bude to na úkor učiva 3 nebo 4 ročníku, kde už je ale kvůli praxi i tak dost "našlapáno".
Já netvrdím, že se kvůli tomu zřítí svět.
Ale je to nelogické a nesystémové. A stačilo strašlivě málo, abychom se podobným lapsusům vyhnuli a ušetřili kantorům i žákům nervy a práci navíc.
Když máte totiž takových "drobných změn" a "trošek práce navíc" za rok kolem dvaceti, začínáte z toho rychle šílet.
Existuje bajka o oslovi, kterému naložili na hřbet jen "o trošku víc" asi padesátkrát. A pak se strašlivě divili, když osel chcípnul.
Ad gymnazisté a vyšší úroveň maturit.
Já s Vámi souhlasím, ale zamyslete se, proč by to ten gymnazista měl dělat?
Vy sám pouze předpokládáte, že trojka z vyšší maturity má na VŠ větší hodnotu, nežli jednička z nižší.
No fajn. A víte to určitě?
Já o tom silně pochybuji. Žádné takové závazné prohlášení jsem nezaznamenal.
Takže skončíme u efektivity vynakládání energie a času.
A ta říká - jednodušší úroveň maturity a o to více času na přípravu k přijímačkám.
Být já gymplákem, bylo by "pod mou úroveň" spokojit se s nižší náročností.
Ale zlobit se na ty ostatní nemám právo. Chovají se vlastně rozumněji, nežli já, protože zbytečně neriskují.
Samozřejmě že žijeme ve svobodné době, kdy si každý může zvolit cestu, jakou chce.
Ale:
Společná část maturity má zajistit nepodkročitelnou základní úroveň, proto je to "jen" trochu obtížnější základní škola.
Zároveň by měla říci, kdo má vyšší úroveň.
Student si zvolí to, co chce, aby o jeho úrovni vypovídalo - základní nebo vyšší úroveň.
Toť celé a říkat, že učiliště s maturitou nemohou připravit je alibismus. Přece i tam se před novou maturitou maturovalo z českého jazyka, matematiky nebo cizích jazyků. Pana ředitele jsem poslouchal pozorně, ostatně jako celý pořad. Zvláště závěrečný argument o neschopnosti 24 % studentů zvládnout učivo základní školy v jedné otázce je - bohužel - velmi silným arugmentem pro zavedení maturity v této podobě.
Ad poste restante:
Dvě úrovně maturity jsou zjevný nesmysl, který brzy ze školského zákona zmizí. Buď totiž maturitu mám nebo nemám, že? Současný "dvoustupňový" nesmysl podle mě dali do školského zákona jeho tvůrci z MŠMT z politických důvodů, protože by zákonodárce čtyřletá SOU a hlavně soukromé školy prodávající maturitu zámožným (víme, kdo je tatíčkem ředitele PORGu...) zkrátka sežraly. A populisti v PSP s Waltrem Bartošem v čele se přece chtějí líbit a být opět zvoleni, či ni?
Prozatím tedy dávám za pravdu Krtkovi: pokud jste, poste restante, dělal nějaké jazykové zkoušky tak víte, že trojka z velké státnice nebo CAE je jasně víc, než jednička z malé státnice, příp. z FCE. Zkrátka - jiná liga...
Zdravím,
Petr S.
Milý poste restante, jsem bytostně přesvědčena, že malotřídka v Horní Dolní, o níž se zmiňujete nebude mít opodstatnění, pokud do ní nebudou chodit děti. Děti tam nebudou chodit tehdy, když úroveň poskytovaného vzdělání bude zřetelně taková, že to rodiče trkne a dítě z ní vyjmou a pokud budou schopni ekonomicky dítě udržet na lepší škole. Pokud jim to míra jejich současného sociálního vyloučení dovolí (rozpoznat, rozhodnout, udržet).
To nemluvím o barvě pokožky, to platí obecně. Jaký význam podle vás má takovou školu udržovat při živoření? Aby generovala nasrané kantory?
Petr S.
V bodě dvoúrovňové maturity s Vámi souhlasím naprosto.
Nemám nejmenší problém s představou, že např. některé odborné školy budou poskytovat "pouze" absolventy se závěrečnou zkouškou, která opět může být částečně organizována jako státem garantovaná. (Když už jsme nakoupili ta DDT, že. ;-)
Ale nebude to maturita.
Proč by měla být?
Opravdu nechápu, proč by řezník měl potřebovat maturitu.
Systém by ale měl být natolik průchozí, že by měl schopným zájemcům z řad absolventů nematuritních oborů umožnit složit maturitní zkoušku na škole disponující příslušným oprávněním. Pochopitelně se státem garantovanou společnou částí.
O podmínkách a způsobu se můžeme bavit.
Maturita, coby podmínka nutná k pokračování ve studiu VŠ by pak měla opravdu garantovat, že i absolvent - čtyřkař, skutečně zvládl určitý objem znalostí.
S krtkem nejsem ve sporu stran "reálné hodnoty" různých známek na obtížně srovnávatelných úrovních zkoušek. To je přece jasné a Váš příměr s jazykovými zkouškami je přesný.
Jen zpochybňuji "morální povinnost" gymnazisty volit si vyšší úroveň maturity.
Proč, když jediné, co tím získává je vyšší riziko neúspěchu.
Opakuji.
Já bych to udělal, ale já jsem magor, který maturoval dobrovolně z 5 předmětů v době, kdy stačily jen 4.
Vyšší úroveň maturity z ČJ - ÚZ - se nedá zodpovědně připravit pro studenty během jednoho roku. Není v mých silách připravit 105 pracovních listů a ještě se to sama naučit při normálním pracovním procesu. Takže tlak byl z mé strany na studenty, aby volili základní úroveň, pokud o nic zatím nejde. Věřím, že za pár let, až si vytvořím svou databanku textů a pracovních listů (ostatně v primě až kvartě - už funguje seznam četby 105 titulů), budu s chutí doporučovat i vyšší úroveň maturity.
Zjevně tu diskutují samí takoví, co nemají ponětí, jakou přípravu obnáší nová maturita pro kantory češtiny a cizích jazyků. Tady se probírají nějaké přiblblé didaktické testy, na něž stejně nelze nikoho zodpovědně připravit, neboť ty budou ověřovat přirozené IQ, logické myšlení, čtení, orientaci a hledání v textu, grafech a tabulkách. Ale pro češtináře je mnohem důležitější sestavit se studenty seznam četby a pak k němu připravit pracovní listy. Studenti sice mají jen sadu svých 20 (ZÚ) nebo 30 (VÚ), ale učitel musí nachystat pro třídu seznam 40 nebo 105 děl k výběru. A promiňte, není v mých silách během jednoho roku připravit přes 100 textů, tak abych zodpovědně se studenty na dané téma vydržela 15 minut smysluplně debatovat. Přiznávám, že tak výborná nejsem a po 27 letech praxe se mi to už ani nechce dělat. Většina studentů si ty knihy stejně nepřečte, bude si k nim hledat jen informace v lepším případě z internetu.
A k těm katalogům požadavků: jezdím se k nové maturitě z německého jazyka školit už asi od roku 2005, jsem i lektorkou a katalogy požadavků existovaly od samého prvopočátku těchto školení, jen postupně doznávaly dílčích změn a úprav, a tak se k nim připojovalo vždy nové datum.
Simona CARCY
Pokud malotřídka nebude mít žáky, má se zavřít. Jak jinak?
Ale zapomínáte, že zřizovatelem základních škol jsou většinou obce. A motivace jejich zastupitelstev k udržení ekonomicky pochopitelně ztrátové školy může být různá.
Třeba nechtějí vozit malé děti v zimě do spádového městečka. Nebo prostě chtějí zabránit vylidňování vesnice, kterou krátce po zavření školy začnou opouštět mladé rodiny. Tak tomu prostě je.
K tomu, aby úroveň vzdělání na těchto školách nebyla obecně podprůměrná má snad MŠMT své nástroje a kontrolní orgány, ne?
Mám v úctě učitele malotřídek, protože často zvládají za nepoměrně složitějších podmínek učit stejně dobře, nebo i lépe, nežli na "velkých školách".
Z hlediska "tržního" tedy poskytují často větší výkon, ale říct si o větší peníze asi nemají šanci, že?
Holt normativ je normativ.
Kdyby byl v Ť nějaký slušný scénárista, umístil by naprosto stylově pořad "Máte slovo" do některého z chátrajících pavlačových domů na Žižkově. Každá z diskutujících stran by obsadila jednu pavlač a uprostřed všeho toho by stála moderátorka paní Jílková na dvoře zmíněného činžáku s kýblem v jedné a koštětem v druhé ruce.
Na koho by ukázala, měl by slovo a právo vykřičet svou frustraci prostřednictvím veřejnoprávní televize do té nejvzdálenější vísky království českého, markrabství moravského, či vévodství slezského.
Formát tohoto typu, ostatně jako řada dalších, posiluje nutkavou tendenci mnoha lidí k jistému druhu voayérství. To je ostatně to jediné, co z proklamované demokracie většině lidí po 20 letech zůstalo.
Vytvořit a očekávat trochu sebereflexe od učitelů se mi zkrátka nepovedlo.
Ale ano, pane Petře. Už dvě hodiny sedím před zrcadlem a mantricky mumlám: "Ty parazite."
Před pár lety jsem jako zarputilý odborář šel k právníkovi na konzultaci skrzevá problematiku mobingu a bossingu. Abych vůbec tušil, co mi právnický profík říká, něco jsem si o tom přečetl. Po slabé hodince, jsem nabyl přesvědčení, že samostudium by bývalo stačilo. Řekl si o tisic ten dobrý muž. Došlo mi, že jsem se při výběru povolání docela sekl. Při té vzpomínce budu další hodinu mumlat: "Ty debile".
Ale abych neodbočil od tématu. Kdyby ti rodiče za tu slevu na dani za vyživované potomky ty svoje děti před posláním do školy aspoň umyli.
Simona Carcy = Parabellum = Petr S. ?
Stále si myslím, že je Vám školství velmi vzdálené . Zjišťuji, že jste sice do školství nakoukl, ale rychle Vás to semlelo. Nyní nevím, zda to byli žáci nebo kolegyně. Dokud bude policajt brát více než učitel, tak se z toho srabu tady nikdo nedostaneme.
Ad krtek:
"Přece i tam se před novou maturitou maturovalo z českého jazyka, matematiky nebo cizích jazyků." Na SOU se skutečně maturovalo z těchto předmětů a úroveň byla většinou skutečně nižší. Taky to byla "odborná" maturita, součástí byly odborné předměty a absolventi nešli na medicínu ani na práva.
Zapomíná se navíc, že do maturitních oborů byly tyto "nestudijní" typy nahnané koncepcí MŠMT.
A co takhle trochu jinak:
Každá střední škola ukončí své studium školní závěrečnou zkouškou (v podstatě podle starého modelu maturit).
Nová maturitní zkouška by byla povinná pouze na gymnáziích a pro všechny studenty ostatních SŠ, kteří chtějí pokračovat ve svém studiu na vysoké škole.
Úroveň takové maturitní zkoušky by byla jedna a náročnost by odpovídala nárokům na budoucího studenta vysoké školy. Tedy byla by rozhodně vyšší než stávající úroveň státní maturity.
Student se sám rozhoduje zda tuto zkoušku složí a zda ji potřebuje.
Střední odborná škola není povinna na takovou zkoušku studenta připravit a má tedy dost času soustředit se na svůj hlavní úkol - vychovat střední odborný kádr.
Maturita by se stala motivací pro studenta se zájmem o VŠ. Náročnost maturity je potřeba konzultovat s VŠ, aby byly ochotné tuto zkoušku akceptovat v přijímacím řízení.
A co takhle trochu jinak:
Pokud by Vámi navrhovaný model vedl k prokazatelné úspoře peněz, je to politicky neprůchodné.
Víte Vy vůbec, kolika lidem byste upřel zdroj obživy?
Neustálé blekotání a urážky typu policajt versus učitel nic dobrého nikdy nepřineslo. Poptejte se například lékařů, co říkají na učitelské platy. Většina lékařů totiž nedoceněné učitele nesnáší, ten zbytek je nenávidí. A ptají-li se lékaři v médiích učitel versus lékař? Nevšiml jsem si.
Nenapadejte, pane učitel, vojáky a policisty a laskavě položte svoji nemoudrou otázku jinak:
„Opravdu si chceme vynucovat zvýšení svých platů na dluh a pak to všechno zaplatit i s úroky, případně zkrachovat úplně?“
Nevěřím, že si všichni učitelé půjčují u Providentu a Home Creditu. Tak proč to tedy, proboha, žádají po státu (= po nás ostatních) ?!
A proč v článku o společné maturitě nemluví k věci?
Petr S.
Petr S. říká:
A proč v článku o společné maturitě nemluví k věci?
Článek je o pořadu, odvysílaném v ČT. Některým diskutujícm se nelíbil postoj a argumenty "zástupce" učitelstva. Budiž, jejich plné právo.
Ale na argumentech podporujících jeho postoj neshledávám nic, co by bylo mimo téma diskuse.
Pokud to tak vnímáte, pak já zase nechápu, jaký věcný argument se skrývá ve Vašem vyjádření lítosti nad utrpením páně Zeleného. Ale nemám, na rozdíl od Vás, vůči tomuto Vašemu příspěvku nejmenších výhrad.
Neustálé blekotání a urážky typu policajt versus učitel nic dobrého nikdy nepřineslo.
Na srovnání platových poměrů učitelů, lékařů, policistů a třeba uklízeček neshledávám nic urážejícího.
Výší platu vyjádřená hodnota práce ne vždy souvisí s významem činnosti pro fungování systému. Občas srovnávám, že nepřítomnosti ředitele si ve fungující firmě nemusí nikdo všimnout ani za měsíc, zatímco nepřítomnost uklízečky obvykle zaznamenáte již druhý den.
Fakt, že bych v roli zřizovatele přiřknul řediteli větší plat neznamená tedy, že bych si práce uklizečky vážil méně.
„Opravdu si chceme vynucovat zvýšení svých platů na dluh a pak to všechno zaplatit i s úroky, případně zkrachovat úplně?“
Pokud tento stát zkrachuje, nebude to kvůli drzým a neoprávněným finančním nárokům učitelů. Na to jsou tu jiní kádři.
Spíše mu to hrozí kvůli parazitickým podnikatelským skupinám, které vysávají společný rozpočet v míře někdy až neuvěřitelné.
Doufám, že je Vám známo, že jedna předražená armádní zakázka by dokázala uspokojit veškeré nároky učitelů i dalších pracovníků veřejného sektoru mnohdy i na několik let?
Kromě toho. Už jednou jsem se Vám pokoušel vysvětlit, že vzdělání je investice.
Měla by být vyvážená a smysluplná, to bezesporu.
Bylo by skvělé, kdyby šla financovat z úspor, ale pokud nejsou k mání, pak je nutno takovou investici učinit třeba i na dluh. Neznám mnoho firem, které by se při svém rozvoji vyhnuly okamžiku, kdy jej financovaly i z cizích zdrojů.
Neslyšel jsem o zemích, které by investovaly do vzdělání svých obyvatel a kvůli tomu zkrachovaly. Ale slyšel jsem o zemích, které tak učinily a byly úspěšné. My zatím jdeme cestou opačnou.
Třeba si myslíte, že budoucí rozvoj naší společnosti zajistí "kapitáni průmyslu" a "ekonomičtí poradci".
Je to možné, ale do svých firem budou potřebovat kvalifikované pracovníky. Možná by bylo fajn připravit je ve školách.
Podle Vás jsou učitelé zřejmě bytosti druhé jakosti, které mají držet hubu a krok a být rádi, že vůbec mohou obojí držet.
Pokud ovšem čekáte, že Vám "druhotřídní učitelé" vyškolí prvotřídní absolventy, nevím jestli se dočkáte.
Zkusím to víc polopatě:
Pokud je Váš klub na dně tabulky, je na čase vyměnit trenéra. Nejspíš by se našel i nějaký lepší, ale za peníze, které nabízíte k Vám žádný nepůjde.
Tak se holt musíte rozhodnout.
Chcete si se svým klubem ještě zahrát fotbal?
Milý pane Petře S.,
po vás nikdo nic nechce.Vám asi nějaká úča nebo učitel něco udělali,viďte?Nebo jste snad při svém působení ve školství nezvládal děti?Že by nějaká frustrace?
Petr S.
Vyjmenujte mi aspoň jednu demokratickou zemi od nás na západ, kde má policajt více než učitel. Již vůbec nechápu, kde jste přišel k teorii, že lékaři nenávidí a nesnáší učitele. To je jen ubohý blábol ! Měl by jste se léčit člověče, protože lžete ! Ignorant.
Petr S.
Jste zvláštní, zatrpklý člověk. Vy by jste ve školství skutečně nemohl pracovat !
Nespílejme, prosím, panu Petrovi S. a radši pozorně čtěme, co píše.
Nebýt sám učitel, uvažuji stejně.
Pořad Máte slovo byl opravdu pavlačovou šou, hlavně si užili ti, co tomu dosti málo rozumí, což je blbé.
Chtěla bych jen to, aby se u nás děti ve školách méně flákaly a začaly se chovat nějak odpovědněji - což je ovšem science fiction neboli běh na dlouhou trať.
Docela se těším na výsledky a důsledky srovnávacích testů na základkách, to bude teprve veselo. Ale sranda musí bejt, jinak se v tom zatuchlém stavu školském nic nepohne. Tak vydržte, stejně jsme my kantoři hrdinové. Fakt.
Pokud "tento uzlový bod " ( srovnávací testy v devátých třídách ) nebude spojen s přijímacími zkouškami na SŠ ( a úplně všechny - i na ty soukromé ), pak na Vás milá kolegyňko pubertální žáci ukáží prostředníček a udělají si ze srovnávaček velkou pr... ! Hlavním předpokladem však musí být velká redukce středních škol.
S propojeností výsledků zkoušek s následným studiem na SŠ máte naprostou pravdu. Ale nezlobte se - zatím mě spíš jímá humor i z té první fáze aktu: když vidím ta zvednutá mračna prachu po prvním provedeném pokusu o jednotnou maturitu, tak si ani nechci představovat, co se bude dít na milých základkách. Na jedné učím, sice jen výchovný předmět, ale o to víc mě bolí zlobení a šaškárny puberťáků, kteří nejsou ochotni ani trochu ubrat na svém řádění. Lituju kolegy klíčových předmětů, prý to u nich není o nic lepší. A o tom byla tahle diskuse. Krásný večer. M.
Od 31. října 2010 20:08 k 31. října 2010 20:55 - Manka
Můžu srovnávat ZŠ i SŠ, srovnávačky skutečně mohou být pěkná prča. ŠVP jsou absolutně bezbřehé. Znám kolegu na II. stupni, který v hodině matematiky brnká na kytaru a lomené výrazy pro jistotu vyřadil z učiva, kolegyně češtinářka zase medituje v hodinách ČJ a velká část jejího výkladu je o křesťanské výchově. Jen tak přemýšlím - výborní, chvalitební a někteří dobří žáci odešli na osmileté gymnázium a jim zbyli jen ti dostateční a nedostateční, někdy spící, někdy otravní žáčci. O tyto se potom poperou střední odborné školy a SPŠ. Profesoři jsou z nich potom hotovi. Jsem přesvědčen, že velkou zhoubou základního a středního školství je velké množství osmiletých gymnázií. Apriorně nejsem proti nim, ale stačily tak dvě na 100 000 obyvatel ( ostatně to tak bylo i dříve ) a jen pro nadané děti.
Ano, odliv studijnějších typů na osmiletá G je odsouzením základek na úroveň téměř učňovských škol, ovšem bez pracovní praxe, kterou by možná potřebovali...nejlepší kázeň na ZŠ je prý při hodinách vaření, to holt jsou ale holky... To říkám dávno, že by těchhle G mělo být podstatně méně. -- Vidím i důsledky pro nastupující kantory: ti, co vůbec chtějí nastoupit do školství, tak jedině na gymnázia, na 2. st. ZŠ téměř vůbec nikdo nejde, dobře vědí, jak to tam vypadá.
Okomentovat