Od 1. září 2010 mohou všechny základní umělecké školy tvořit své školní vzdělávací programy. Vodítkem jim přitom bude Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání, který v úterý představil na tiskové konferenci Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Základní umělecké vzdělávání zahrnuje 482 základních uměleckých škol, 42 soukromých a 3 církevní základní umělecké školy a také 1092 detašovaných pracovišť. Dohromady vzdělává 230 352 žáků v celé České republice. „Náš systém uměleckého vzdělávání je v Evropě ojedinělý a je na velmi vysoké úrovni,“ říká Jindřich Kitzberger, ředitel odboru 22 MŠMT. Podle jeho názoru umožňuje umělecké vzdělávání vyhledávat talenty a zároveň slouží jako prevence před sociálně-patologickými jevy. „Z toho důvodu je naše pozornost významná.“
Realizační tým pracovníků Výzkumného ústavu pedagogického v Praze připravoval reformu uměleckého vzdělávání od roku 2006. Podle Jiřího Stárka, který měl přípravu Rámcového vzdělávacího programu pro základní umělecké vzdělávání ve VÚP na starosti, dojde k maximální liberalizaci vzdělávacího procesu, přičemž se posílí role učitele jako nositele změn ve škole. „Zásadní změny, které dokument přináší, se týkají především možnosti přizpůsobit podobu učebních plánů podle potřeb a skutečného zájmu žáků, rozmanitosti v nastavování vzdělávacích obsahů, otevřenosti v zavádění nových uměleckých disciplín, jako například počítačové grafiky ve výtvarném oboru, a v celkovém posílení autonomie jednotlivých škol,“ říká Jiří Stárek. Zdůrazňuje, že změny na základních uměleckých školách umožní zavedení nových vyučovacích metod, organizačních forem a výukových činností, například modulových výukových programů. „Hlavním posláním základního uměleckého vzdělávání bude rozvoj a směřování žáků ke klíčovým kompetencím,“ dodává.
Výzkumný ústav pedagogický v Praze již nyní připravuje Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů. Publikaci obdrží základní umělecké školy již letos do konce roku. Všechny zmíněné aktivity jsou realizovány v rámci projektu Pilot ZUŠ, který realizuje Výzkumný ústav pedagogický v Praze jako partner MŠMT. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Základní umělecké školy stojí na prahu změn
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
Tak se nám již prokázalo, že úroveň dětí na ZŠ šla dolů /jistě i díky RVP a ŠVP/, že klesá úroveň na SŠ vědí učitelé a již tuší i ministr, tak se pustíme do ZUŠ, tam máme díky vysoké úrovni dost prostoru.
Zásadní změny, které dokument přináší, se týkají především možnosti přizpůsobit podobu učebních plánů podle potřeb a skutečného zájmu žáků
Co je tam šmankote doposud ti umělcí učili?
Konečně přišla moje chvíle
http://bit.ly/bBljSv
Hlavním posláním základního uměleckého vzdělávání bude rozvoj a směřování žáků ke klíčovým kompetencím
K jakým asi klíčovým kompetencím budou směřovat třeba takoví bubeníci? Třeba aby zvládli v duchu příslušné kategorie Bloomovy revidované taxonomie skladbu řádně vokecat.
A hlavně nezapomeňme na enviromentální výchovu, aby se nám použité hudební nástroje nepovalovaly po lesích a v okolí vodních toků. Kupříkladu pozoun má poměrně dlouhý poločas rozpadu.
Okomentovat