Dětem a teenagerům se dnešním dnem otevírá nová příležitost. Díky projektu Dreamcatcher si mohou splnit svůj sen. Nic ale není zadarmo: svůj sen musí nejprve pojmenovat a zpracovat, získat pro něj veřejnou podporu a nakonec si jeho splnění částečně odpracovat. Originalita projektu spočívá v tom, že bourá mýty o dětech a jejich individualismu, vysokých očekáváních bez motivace, vlastní iniciativy či nevšímavosti k okolí. Během pilotní fáze splnilo podmínky týmové účasti a připravenosti odpracovat si sen na veřejně prospěšné účely celkem 75 uchazečů o splnění snu. Patrony projektu, jež iniciovala Česká spořitelna a organizuje obecně prospěšná společnost TERRA-KLUB jsou členové Dream Teamu v čele se zlatou olympijskou medailistkou Barborou Špotákovou, snowboardistem Michalem Novotným, či zpěvačkou Lucií Vondráčkovou.
Pilotní část projektu Dreamcatcher, která probíhala od dubna letošního roku, ukázala, že děti a mladí ve věku od 11 do 21 let umějí své sny pojmenovat a jsou dostatečně kreativní a aktivní, když se jim naskytne příležitost si je splnit.
„O dnešních dětech se traduje, že nemají o nic zájem, tráví čas u televize, počítače. Dosavadní zkušenost s projektem Dreamcatcher ale ukázala, že když se s nimi komunikuje formou, která je pro ně atraktivní, dokážou být velmi aktivní. Jde o to navést je na správnou cestu a komunikovat s nimi tak, jak jim je blízké,“ říká Jan Kovařík z obecně prospěšné společnosti TERRA-KLUB, která projekt organizuje.
Základem úspěchu je využití komunikačních nástrojů, které dnešní děti ovládají, tedy přehledná webová prezentace či využití sociálních sítí jako například Facebook. Druhou, dobře zvolenou motivací se staly idoly, jež děti citlivě vnímají. Tuto roli plní sedmičlenný Dream Team složený z osobností, jež svůj sen už žijí: oštěpařka Barbora Špotáková, zpěvačka Lucie Vondráčková, herečka Kristýna Leichtová, skikrosař Tomáš Kraus, snowboardista Michal Novotný, televizní moderátor Vladimír Kořen a cestovatel a rybář Jakub Vágner.
Princip projektu Dreamcatcher je jednoduchý. Skupina alespoň tří dětí a mladých lidí ve věku od 11 do 21 let si může na internetových stránkách www.dreamcatcher.cz zadat svůj sen, popsat ho a uvést, kolik na jeho splnění potřebuje peněz. Sny se člení do tří kategorií: malý (do 20 000 Kč), střední (do 250 000) a velký (do jednoho milionu korun). Pokud je zadaný sen splnitelný a není egoistický nebo společensky nevhodný, je zařazen do hlasování. Sny, které od registrovaných uživatelů stránek www.dreamcatcher.cz získají nejvíc hlasů, se realizují.
Není to ale tak, že by ke splnění snu stačilo získat nejvíc hlasů. Část hodnoty snu si děti musejí odpracovat při veřejně prospěšných pracích. Nabídka konkrétních aktivit je uvedena na internetových stránkách projektu. Samozřejmě přitom platí, že děti od 11 do 15 let zastupuje například učitel, vedoucí kroužku nebo rodič, který pro ně organizuje i práce, jež vedou k zaplacení snu.
Spoluautorem ambiciózního projektu Dreamcatcher je Česká spořitelna. „Budoucnost našich dětí vnímáme jako investici, práce s mladými lidmi patří mezi klíčové součástí naší strategie společenské odpovědnosti. Financování projektu, který je přirozenou cestou vede k aktivitě a zároveň jim ukazuje, že úspěch nepřijde sám, ale je pro něj třeba něco udělat - doslova si ho odpracovat, do ní krásně zapadá. Věřím, že je to správná cesta,“ říká Gernot Mittendorfer, předseda představenstva České spořitelny.
Během pilotní části projektu Dreamcatcher si už děti splnily několik snů. Začínající hudební skupina získala bicí soupravu, dětský pěvecký sbor díky příspěvku na víza odcestoval na mezinárodní soutěž do Kanady, trojice mladých dokumentaristů získala fotoaparáty na zaznamenávání školních akcí, sportovní oddíl dostal tréninkového robota na stolní tenis. Jaké další sny si děti díky projektu Dreamcatcher splní, ukážou následující týdny a měsíce.
Projekt Dreamcatcher propojuje výchovu dětí s plněním jejich snů
Dnešní děti a teenageři se změnili. Řada učitelů, ale také rodičů denně stojí před otázkou, proč u nich nefungují výchovné a motivační metody, které platily v minulosti a ne vždy jsou při hledání odpovědí úspěšní. Je to však špatná zpráva pro společnost? Nikoliv. Jde o přirozenou reakci na změny ve společnosti, nové technologie či civilizační změny, na něž si mladí vytvářejí svůj názor a někdy na ně - pro dospělou populaci možná nepochopitelně – reagují jinak. Ale dnešní mýty o tom, že mladí vyznávají nesprávné hodnoty, mají jen očekávání bez motivace investovat do nich i vlastní energii, nejsou pravdivé.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
1 komentářů:
Podle mého názoru takové podobné akce motivují žáky k samostatné činnosti a aktivitám.
Rodiče mohou přihlásit své ratolesti na zájmové kroužky, kde si mohou různé aktivity vyzkoušet a věnovat se jim, případně zjistit, pro které mají talent(například hrát hokej, tančit latinskoamerické tance).
Školy se snaží nahradit některé aktivity rodičů a poskytnout žákům například výjezd do zahraničí pod záštitou vzdělání (naučení se jazyku a porozumění kultury na výměnném pobytu), což motivuje rodiče umístit své dítě do školy, která takových aktivit nabízí nejvíce či nejkvalitnější.
Takže škola dnes neplní jen funkci vzdělání, ale i zábavy a zábavných aktivit pro žáky - jako výše zmíněné zájmové kroužky nebo výměnné pobyty, kurzy apod.
Dnes se ale objevuje i tento nový fenomén, kdy děti neberou ktivitu jako "povinnost", kterou jim nakázali rodiče nebo možnost kterou nabízí škola. Nový fenomén má charakter soutěže, kdy není aktivita žákovi naservírována, ale musí pro "výhru" něco udělat. Tedy aby mohli například získat dresy pro basketbalové družstvo nebo lezeckou stěnu pro Skautské středisko, musí pro to něco udělat.
Žáky pak více motivuje věnovat se dané aktivitě (basketbalu, lezectví, ...) protože si část vybojovali a vyhráli "sen". Nestačí tedy jen přijít na zájmový kroužek či do klubu, sportovního týmu apod. ale je také potřeba pro onen tým něco udělat.
Podle mě takový nápad také posiluje tým, učí žáky, že ke své činnosti by měli mít nějaký vztah a něco udělat pro to, aby mohli dělat co je baví. Protože velmi často se stává, že například dítě zapálené do basketbalu dostane dres od maminky, boty od tatínka, míč od babičky, rodiče mu zaplatí trénink a po třetím tréninku zjistí, že ho to vlastně nebaví a že by raději hrál hokej. Pokud si však dresy vybojuje v podobné "soutěži", jako je zmíněnaá v článku nahoře, tak si bude více vážit toho, že patří do basketbalového týmu.
Podobných stránek, jako uvedená http://www.dreamcatcher.cz/ je více. Já osobně jsem se setkala se stránkou http://nasesny.cz/ která funguje na stejném principu.
Dotyčný napíše, jaký má sen (který však již není pro celou školu nebo třídu, mužstvo či krouže, ale i pro jednotlivce či skupinky kamarádů) a lidé pak hlasují. Vítězný sen pak získá finanční dar - stejně jako u předchozí stránky.
Obávám se, že takto "jednoduchá" cesta k uskutečnění snu je ale spíš ke škodě.
Osobně jsem dostala e-mailem žádost od známěho, že jedna studentka chce natočit dokumentární film o Lidicích a uvedla to jako svůj sen na tuto stránku. Čeká pak, že lidé budou hlasovat a ona získá potřebnou částku pro natočení celovečerního filmu.
Já jsem sice hlasovala na této stránce, ale zároveň jsem dívce nabídla, že mám vlastní profi-kameru a zkušenosti v oboru a pokud by chtěla, mohla bych jí zapůjčit techniku a pomoci jí s filmem.
Stránka tedy plní i "inzerční" funkci, kdy po mě známý chtěl jen abych klikla pro její nápad, ale já jsem nabídla více.
Bohužel mladí lidé hledají "únikovou cestu" v takových stránkách a čekají, jak jejich sen dopadne, místo toho, aby se pustili do jeho realizování. Snílků, co chtějí peníze na vlastní záležitost je neskutečné množství a jen málokdo získá skutečně onu slibovanou finanční podporu pro realizaci.
Některé žáky by proto podobné projekty mohly i demotivovat, protože "výhra" není tak snadná a "čekat, jeslti se to podaří" je přeci jenom jednodušší, než pro to něco udělat.
Závěrem bych tedy chtěla k akcím "plnění snů" napsat, že není špatný nápad donutit žáky zamyslet se nad tím, zda mohou něco udělat pro aktivitu, kterou chtějí vykonávat, ale především by se měli zamyslet nad tím, zda nemohou udělat pro sůj sen i něco více, než se přihlásit na webové stránky a čekat, jak to dopadne.
Okomentovat