V diskuzi na Metodickém portálu probíráme/propíráme další nápad MŠMT - srovnávací zkoušky na konci 5. a 9. ročníku. Včera tam Jana Blažková vložila do přílohy dopis, který (prý) dostali ředitelé všech škol. Mohou se jeho prostřednictvím vyjádřit k palčivým otázkám tohoto tématu.
Bylo by škoda nevyužít této šance. Stáhněte si dokument, okomentujte a pošlete na mailovou adresu, kterou Jana také dala k dispozici (Marie.Rauchova@msmt.cz).
Termín je do středy 29. 9. do 12:00! Možná trochu šibeniční termín, možná nebudeme mít tolik času a možností vše prodiskutovat, ale možná, že někdo bude naše reakce brát v potaz! Možná...
S odkazem na: Diskuzní fórum • Zobrazit téma - Srovnávací zkoušky - ano, nebo ne? (zobrazit ve WikiKomentářích Google).
Okruhy k diskusi o pojetí standardů vzdělávání žáků základní školy a jejich využití při testování
1) Plošné testování výsledků vzdělávání žáků
- Které vzdělávací oblasti (VO) testovat?
- Které VO testovat každoročně, které výběrově?
varianty :
- ČJ + M
- ČJ + M + CJ
- ČJ + M + přírodovědné předměty (PP)
- ČJ + M + společenskovědní předměty (SV)
- ČJ + M + střídající se po roce CJ, PP, SV
- ČJ + M + „všeobecný rozhled“
- ČJ + M + výběr škol pro různé VO
- Zařazovat doplňující výběrová šetření různých VO?
- Jakou podporu zvolit pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami?
- Zjišťovat absolutní hodnotu výsledků žáků a přidanou hodnotu ve výsledcích žáků?
3) Standard vzdělávání žáků základní školy
- Co vše by měl standard obsahovat, jaká by měla být osnova?
- Jaká by měla být východiska pro testování?
- Jaké doporučujete oblasti standardu?
- Jaký by měl být vztah standardu k RVP ZV?
- K čemu a jak využívat standard?
- Jaká by měla být podoba standardu?
5) Hodnocení školy podle výsledků žáků při plošném testování, možnosti opatření pro školy se špatnými výsledky, otázka jejich dalšího rozvoje.
6) Forma testování (elektronická, písemná, …)
7) Výhody, nevýhody testování, možná rizika, přínosy …
Převzato s laskavým souhlasem autorky z jejího blogu.
3 komentářů:
Mají-li mít srovnávací testy v 9.ročníku přidanou hodnotu i pro střední školy, pak by měl mít žák povinnost vybrat si ještě jeden volitelný test.
Výběr "předmětu" a úspěšnost v něm by dle mého soudu mohl střední škole ukázat, zda má budoucí student o příslušný obor zájem (a snad i předpoklady).
Mohu-li pak ještě poznámku "zarytého školského informatika", pak absence ověřování "ICT gramotnosti" je ukázkou, jak tuto oblast podceňujeme. Nicméně model "volitelných předmětů" by toto dle mého názoru řešil.
srovnáváme nesrovnatelné, pak to nemá žádnou výstupní hodnotu
Je to nereálné. Dopadne to jako v Anglii, kde učitelé nadiktovali žákům správné řešení, aby jejich škola byla ta nejlepší.Ale u nás se to objevilo jako novota, tak to určitě projde, jako každá pitomost.
Okomentovat