Včera publikované vybrané ukazatele z publikace OECD Education at Glance 2010 pocházejí z dat za školní rok 2007/08 a za kalendářní rok 2008, údaje o finančních výdajích jsou za rok 2007. Jde tedy více méně o výsledek působení vlád ČSSD.
Přestože výdaje na školství rostly, jsou v mezinárodním srovnání stále nízké, často se uvádí jako ukazatel výdaje na vzdělávání jako podíl HDP:
V absolutních údajích například výdaje na žáka v primárním až sekundárním školství činí v zemích EU 7618 USD, kdežto v ČR jen 4712 USD (jde o částku vztaženou k paritě kupní síly).
Podle Michaely Kleňhová z Ústavu pro informace ve vzdělávání (ÚIV): "Země OECD vydají v průměru 13,3 procenta svých veřejných výdajů na vzdělávání, země Evropské unie 12,1 procenta a Česká republika 9,9 procenta. Výdaje na vzdělávání rostou v jiných zemích rychleji."
Zajímave je srovnání času, který stráví učitelé ve třídě, na prvním stupni je v ČR výrazně vyšší, než jinde, na druhem stupni a středních školách je tomu ale naopak:
Při včerejší tiskové konferenci pracovníci ÚIV v prezentaci vyzdvihli podíl přechodu ze sekundárního na terciální vzdělání:
Bohužel, pokud se podíváme do podrobných statistik, tak ČR výrazně zaostává například za Slovenskem, kde se v letech 2000-2008 zvýšila míra vstupu do terciálního vzdělání typu 5A z 37 % na 72 %, kdežto v ČR byl ve stejném období nárůst z 25 % na 57 %. V Polsku přitom byl nárůst z z 65 na 82 %!
Další podrobnosti z publikace OECD budeme průběžně uveřejňovat s komentáři.
Jan Wagner: České školství v mezinárodním srovnání - je zle a bude hůř?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
7 komentářů:
K otázce : Kolik času stráví učitelé ve třídě?
Jde o to, jestli je to formální nebo neformální čas. O tom studie nehovoří.
Možná, že byste za tím hledali vyšší plat na 1.stupni. Ale není tomu tak.:-)
Je to ukazatel interakce s žáky. Děti mají dnes velkou potřebu živého kontaktu a zpětné vazby, protože to doma nemají. Pozornost rodičů je v oblasti konkurenceschopnosti, děti posadí k televizi nebo počítači. Výchovná úloha rodiny byla neápadně předána škole a učitel se tak proti své vůli dostal do role pomáhající profese.
Na druhém stupni už žák tolik lásky nepotřebuje? Ne. Je to odraz klimatu mezi adolescenty, kterým rodiče nedali lásku ani hranice, což se v pubertě vždy jasně projeví a v dalším životě to přinese své důsledky v návazných rodinných vztazích. Učitelé si utíkají od těchto dětí odpočinout, neboť ani přidané množství času na prvním stupni jim rodičovskou lásku nenahradí.
A takhle vypadá každá vědecká studie. Když výzkumníci zjistí anomálii, tak se nepátrá po příčinách, protože to nebylo v plánu. Pak příjde jiná polická zakázka, která zkoumá jiné spektrum jevů. .. a úřady zajímají jen ekonomické ukazatele, neboť v jiných číst ve skutečnosti ani neumí.
(obyčejný člověk)
Je to komické, žasnout na výzkumem z doby před třemi lety .. to byla u kormidla ještě ČSSD a na MŠMT zelení?
Existují nějaké mechanismy rychlé zpětné vazby? Nebo tyto údaje byly až nyní odtajněny pro veřejnost?
Komicke? Mozna, ale mate dojem, ze je neco vyrazne lepe nez pred tremi lety?
To uz mi komicke neprijde.
pro: (obyčejný člověk): mnohokrát děkuji za komentář, takový výklad v širších souvislostech s odhalením možné příčiny ve vztazích mi obecně velmi chybí. Doufám, že to nevypadá jako ironie, myslím to vážně.
nic nebylo odtajneno az nyni - OECD proste zpravu zverejnuje az ted, protoze je zdlouhave sesbirat vsechna data a dat je dobromady
no být čtvrtí od konce ve financování - opravdu žádná slava, opravdu - bude hůř, již pátý rok nám tady de facto vládne pravice . Určitě za to může přiblblý Paroubek.
Není divu, když mají na ministerstvu např. větší váhu názory mladých grafiků než zkušených učitelů :(
Okomentovat