Jedním z dlouhodobých problémů českého školství je nízká motivovanost žáků, která se pak negativně projevuje jak v atmosféře ve třídě, tak přeneseně i ve výsledcích žáků. Lze vést dlouhé polemiky o tom, zda je tento stav převážně vinou učitelů, kteří nedokáží žákům látku atraktivně podat, nebo je to vina žáků, kteří jsou příliš rozmazlení, anebo vina okolního sociokulturního prostředí, jež nahrává roztěkanosti a nesoustředěnosti.
Konstruktivnější přístup spočívá v tom, že se ve školách začnou využívat přístupy a postupy, které budou aktivně motivaci žáků podporovat. Jednou z možností je používání vhodně koncipovaných deskových her. Obrovské úspěchy her jako Dostihy a sázky, Carcassone, Osadníci z Katanu či Agricola ukazují, že se děti nemusí nutně bavit pouze u počítače. Moderní deskové hry jsou svižné, interaktivní, a zpravidla obsahují vyváženou kombinaci logického myšlení a náhody (ta udržuje ve hře napětí).
Pravidla moderních deskových her nejsou úplně triviální, a je až s podivem, jak dobře se je zvládají naučit i děti, které jinak mají s učením problémy. Při hraní jsou děti schopné naplánovat komplikované tahy daleko dopředu, a rozvíjejí si tak schopnosti k řešení abstraktních problémů. Také děti, které mají problémy s memorováním, jsou schopné zapamatovat si velké množství údajů vztahujících se ke hře. I velmi mladí hráči např. taktické karetní hry Magic the Gathering si pamatují spoustu anglických názvů karet a jejich schopností, a dokáží je vhodně vzájemně kombinovat. Deskové hry se zpravidla hrají ve skupinách tří až šesti dětí, které se tak alespoň na chvíli odtrhnou od počítače a vyzkouší si své reálné komunikační schopnosti.
Už z těchto důvodů by bylo dobré, aby žáci ve školách deskové hry hrály. Ještě lepší však je, využít mechanismů, které v deskových hrách fungují, a propojit je s širšími výukovými cíli. Každá hra představuje určitý mikrokosmos, který můžeme srovnávat s naším okolím. Například ve hře Agricola hráč rozvíjí svoji farmu, musí sázet obílí, množit prasata, péci chleba, ale je to velká zábava. Hráči se o hrách rádi baví, a to je příležitost pro učitele, jak zážitky ze hry propojit s reálným světem a žáky tímto způsobem něco naučit. Tuto fázi je nutné metodicky dobře zvládnout, aby výsledkem byl motivovaný žák, který si zároveň z dané aktivity odnese znalost klíčových pojmů a konceptů.
Společnost Scio proto připravuje dvě deskové hry přímo šité na míru vzdělávacím potřebám škol. První z nich s názvem Ekopolis se věnuje environmentální výchově, a žáci jsou v ní postaveni do role starostů, kteří rozvíjejí své městečko. Musí přitom dávat pozor na znečištění okolní krajiny i na ohrožené druhy ve svém sousedství. Náhodné události, které se ve hře mohou stát, také míří k tématům z environmentální výchovy (smog, povodeň, zdražení pohonných hmot, atd.). Hra je koncipována tak, že je možné ji vysvětlit a zahrát na jedné vyučující hodině, další hodinu je pak vhodné vyhradit pro diskusi a reflexi. Školám, které se do projektu včas registrují, bude distribuována v únoru 2011 zdarma, včetně obsáhlé metodické příručky. Další informace o projektu naleznete na www.ekopolis.cz.
Zároveň začaly práce na vývoji deskové hry Multipolis, která by žákům měla přiblížit klíčové problémy multikulturního soužití. Ve vývojovém týmu jsou jak odborníci na multikulturní vzdělávání, tak experti na tvorbu moderních atraktivních deskových her. Tato kombinace zajistí, že výsledná hra bude pro děti atraktivní a motivační, a zároveň otevře učitelům prostor pro diskusi nad závažnými tématy. Více informací o koncepci projektu naleznete zde.
Testování prototypu hry Ekopolis na vybraných školách v červnu tohoto roku ukázalo, že práce s hrou žáky rozhodně baví a motivuje. Bude ale záležet na učitelích, zda dokáží využít tohoto pozitivního náboje a s pomocí dodaných metodik naplní i výukové cíle.
Ekopolis a Multipolis: Inteligentní deskové hry míří do škol
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
Nezlobte se na mě, ale jak vidím Eko- a Multikulturní cokoliv, tak vidím rudě. Ekologie se zvrhla v ideologii, z níž žije miliardový byznys. Multikulturalita byla ideologií už od začátku, a velmi nebezpečnou k tomu. Mnohem vhodnější by bylo vštípit dětem lásku k vlasti a našim vlastním kulturním tradicím...
Jaké "problémy multikulturního soužití" má ta hra žákům objasňovat?
Jde o to, že souseda Izáka a souseda Muhammada není vhodné zvát na vepřový řízek, přičemž si s vámi Izák velmi rád dá štamprli, zatímco s Muhammadem lze posedět nad jehněčím v jogurtu, zatímco naopak je to trapas na pochodu? To asi nebude problém, ale taky to nebude dlouho trvat.
Nebo půjde nikoli o vysvětlení skutečných multikulturních prvků, ale propagaci postoje, podle kterého jakékoli svinstvo je správně, pokud je multikulturní, a že multikulturní znamená "jakékoli, jen ne evropské-atlantické-křesťanské-sekulární-zákonné"?
V obou případech nejde o žádné ideologické vidění světa.
V Ekopolis si děti staví město a musí při tom myslet na to, že lidé musí někde pracovat, někde bydlet, a město musí být zároveň příjemné pro život. Cílem hry je, aby žáci začali aktivně uvažovat o svém okolí.
V případě Multipolis se plánujeme zaměřit spíše na to, že lidé nejsou definováni jenom svou etnicitou či náboženstvím, ale i souborem dalších důležitých vlastností. Hra by měla spíše otevřít některé problémy než dogmaticky nabízet jednoznačná řešení.
http://animace.ihned.cz/c1-46656950-uz-od-stredoveku-resi-evropa-romsky-problem-vetsinou-to-zkousela-po-zlem
Okomentovat