Obecně prospěšná společnost EDUin vidí mezi prioritami, které zveřejnil na začátku nového školního roku ministr školství za Věci veřejné Josef Dobeš, silná i slabá místa. Obecně se dá říci, že pan ministr přichází se zajímavými nápady, které ale často nejsou dostatečně promyšlené a chybí jim organizační a finanční zázemí.
Typickým příkladem je nejnovější návrh Josefa Dobeše, aby ti, kteří chtějí studovat pedagogickou fakultu, absolvovali jedno nebo dvouroční praxi ve školách. To by mohlo přivést do základních škol tolik potřebné asistenty učitelů a na pedagogické fakulty skutečně motivované studenty i impulzy a reálné problémy z učitelské praxe. Bohužel ve chvíli, kdy školy nevědí, co by si s takovými lidmi počali, ani z čeho by je zaplatili a pedagogické fakulty se bojí, že by jim to jen ubralo zájemce o studium, hrozí, že z dobrého nápadu zbude jen plácnutí do vody.
Nové vedení ministerstva by se mělo takových kroků vyvarovat, zbytečně snižují jeho odbornou prestiž. Bohužel, leckteré priority ministra pro nový školní rok vykazují podobné vady. V bodech předkládáme stručný komentář k jednotlivým návrhům.
Úspěšná příprava státní maturity (maturitní generálka MAG´10)
Vyzkoušet, jestli státní maturita opravdu přinese do vzdělávacího systému něco užitečného, je po letech příprav potřebné. Náklady na českou státní maturitu jsou ale dvacetkrát vyšší než na srovnatelný projekt na Slovensku. Na tento fakt EDUin upozorňoval. Ministerstvo by mělo jasně vysvětlit, jestli jsou tyto náklady odůvodněné.
Příprava srovnávacích testů v 5. a 9. třídách
Oceňujeme, že ministr Dobeš vnímá proměnu nižších stupňů vzdělávání jako nutný základ jakékoli reformy. Bohužel se nedomníváme, že testování v pátých a devátých třídách může tuto proměnu přinést. Spíše hrozí, že zakonzervuje současný nepříliš uspokojivý stav základních škol.
Výraznější podporu pedagogů (finanční i metodickou)
Dosavadní snahy ministerstva o příplatky pedagogům vyznívají spíše chaoticky a zatím se nedá říct, že by slibovaly větší zájem absolventů o učitelskou profesi. I v této oblasti se sráží dobrý nápad s nekoncepčností.
Pokračování projektu EU peníze školám
Z této priority není jasné, jestli budou evropské peníze opravdu účelně využity. Personální rošáda na příslušném odboru ministerstva ale spíš napovídá, že hrozí riziko, že nebudeme schopni evropské peníze v této dotační kapitole efektivně vyčerpat.
Zvýšení počtu školních psychologů a speciálních pedagogů
Tento záměr lze jen podpořit. V pilotním projektu, který z evropských peněz podporoval výchovné poradce na mimopražských školách, se ukázalo, že podobná funkce je mimořádně prospěšná a výrazně zlepšuje úroveň komunikace mezi učiteli, rodiči a dětmi, stejně jako atmosféru na školách. ´Zatím ale není jasné, jakým způsobem by chtělo ministerstvo tento program finančně zajistit.
Příprava změn ve školském zákoně řešících mj. jmenování a odvolávání ředitelů škol či možné úpravy v souvislosti se zhoršujícím se chováním žáků.
V obou zmíněných bodech jde o důležité problémy, zvlášť chování dětí vnímají učitelé jako zásadní komplikaci, která vyžaduje rychlé řešení. Z této stručné formulace se nedá usoudit, co vlastně hodlá ministr Dobeš navrhnout. Je ale pravda, že napjatou atmosféru na školách by mohla zmírnit přítomnost psychologů, s nimiž ministr počítá.
EDUin hodnotí priority ministra Dobeše pro příští školní rok: Dvouletá praxe studentů pedagogiky je dobrý nápad
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
11 komentářů:
Tento nový nápad našeho pana ministra se dá komentovat velmi stučně: Jistě, pane ministře.
Pan Dobeš mi v poslední době vždy evokuje starý židovský vtip o Kohnovi, co šel za rabínem, protože mu chcípají slepice. Rabín mu jich dal několik, ale po páté radě Kohn povídá: "Rabbi, už mi bohužel všechny slepice chvípli."
No to je strašná škoda, Kohn. Já měl pro tebe ještě deset osvědčených rad, jak jim pomoci...
Panu ministrovi to myslí politicky, panečku, je to hlava otevřená. Představme si jeho ideu dvou let ve školství před nástupem na VŠ rozšířenu na ostatní VŠ: adepti medicíny coby saniťáci v nemocnicích; adepti strojařiny zametají špony v dílně; ekonomové přerovnávají papíry v kanclu a kontrolují účetnictví; herci dělají kulisáky, právníci přepisují akta a čistí taláry... všichni za minimální mzdu, resp. zdarma, aby ukázali zájem o obor. Kolik problémů se takhle dá elegantně vyřešit!
Safra, proč jen mi to připomíná neslavnou praxi let bolševických, kdy musel mít každý zájemce o studium na PdF odkroucen alespoň rok coby instruktor PO SSM, o tzv. společensko-politické praxi v průběhu studia nemluvě???
Proč je vůbec v titulu článku uvedeno, že dvouletá praxe je dobrý nápad? Uvedené argumenty proti tomuto nápadu jsou tak závažné, že to prostě dobrý nápad není. Navíc předpokládám, že by takoví zájemci nebyli rozhodně placeni jako kvalifikovaní učitelé, a tak by se ze studia pedagogiky stalo nejen nejdelší, ale z hlediska studentů i nejdražší studium.
Máš pravdu, soudruhu! Tak to bylo a bylo to správně. A tak to také bude!
Čest Tvé práci.
Jsem rád, že pamětníci naší strany jsme tu alespoň dva.
Tedy, ono je nás víc, ale řada řada soudruhů se nám už nehlásí. Utekli do ODS, ČSSD, KDU-ČSL, US, ODA, VV, TOP09, Svobodní demokraté, apod. ¨
Všude to máme obšancované. Všude jsou naši soudruzi!
Ještě jednou ČEST!
Safra, proč jen mi to připomíná neslavnou praxi let bolševických
Všichni jsme produkti své doby.
Co se v mládí naučiš ...
Cituji Učitelského zpravodaje z 1. 9. 2010
"Místo neurčitých slibů o zvýšení učitelských platů přichází slib určitý. Pět tisích korun navíc, motivační dotace pro mladé ve výši 180 000…". Sliboval ministr Dobeš. Porovnejte si to s tím, co jste po příchodu do školy slyšeli!
Jan Pacovský
Proboha ať už nic nového nevymýšlí, většina novot je na nic, viz. ŠVP, větší počet vysokoškoláků a středoškoláků s maturitou a z toho plynoucí státní maturita.Učím 20 let a závidím těm, kteří UČILI dříve a nemuseli se zabývat"projekty"... ...
Bůh s námi a zlé pryč - povinná praxe studentů PdF ( Dobeš ). Padesátá léta - to jsme ten režim v roce 1989 vůbec nemuseli měnit. Taktéž ti, kteří PdF vystudují se musí připravit na technické služby a koště a to hned měsíc po škole ( Nečas ), pač nebudou zaměstnáni ( není kde = realita ). Se splácením školného to bude taky super - takový učitel s koštětem ? Bude mu to trvat několik desetiletí.
a kdo je bude živit ty dva roky ( "asistenty" ), kde školy vezmou peníze na psychology ? Ledaže by učitel učil 40 žáků a měl dva asistenty = puberťáky a zbylé peníze z normativu se využily na to, aby psycholog řešil problémy především těch asistentů ?
Navrhuji do třídy navelet 40 žáků, kantora, dva suplenty z PedF. K tomu bych přidal školního speciálního pedagoga a školního psychouše a je to SUPER!!!
Okomentovat