Vybíráme kapitolu V. Školství, mládež a tělovýchova, věda a výzkum, kultura.
Školství
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy uskuteční hloubkový audit, jehož cílem bude nalézt úspory v hospodaření rezortu, a jehož součástí bude audit personální a audit příspěvkových organizací. Na základě auditů ministerstvo sníží významnou měrou počet zaměstnanců ministerstva a jím zřízených příspěvkových organizací.
Regionální školství
Vláda změnou příslušných právních předpisů omezí zátěž škol nadměrnou byrokracií.
Bude připraven nový zákon o vzdělávání a v rámci tohoto zákona vláda upraví činnosti pedagogických pracovníků. Vláda při respektování rozpočtových možností, demografického vývoje i věkové a genderové struktury pedagogických pracovníků vytvoří podmínky a nástroje (např. tzv. náborový příspěvek) pro dlouhodobou garanci vstupu mladých kvalifikovaných pedagogů do všech druhů škol. Za tímto účelem vláda v roce 2011 a v následujících letech posílí objem platových prostředků pro pedagogické pracovníky resortu o 2,1 mld. Kč. V roce 2012 vláda posílí objem platových prostředků pro pedagogické pracovníky v resortu o další 4 mld. Kč a poté toto navýšení zachová a zmrazí až do roku 2015 v návaznosti na celkovou veřejnou správu, kdy platy zmrazí na 3 roky. Budou zpřesněny finanční toky mezi rezortem a jednotlivými zřizovateli škol. Změnou financování vzdělávání bude zajištěna rovnost podpory při poskytování veřejné vzdělávací služby.
Vláda i v rámci normativního financování podpoří možnost existence škol v malých obcích.
Změnou závazných učebních dokumentů vláda zajistí výuku anglického jazyka nejpozději od 3. ročníku základního vzdělávání.
Vláda neprodleně, a to do začátku školního roku 2010/2011, rozhodne, zda se v tomto školním roce uskuteční společná část maturitní zkoušky. Vláda na základě provedení generální zkoušky vyhodnotí následující postup. Provede audit přípravy projektu maturit, včetně kontroly vynaložených prostředků.
Vláda zavede pravidelné zjišťování výsledků vzdělávání v 5. a 9. ročníku základního vzdělávání. Bude dále stimulovat transparentní zveřejňování výsledků škol potřebné pro jejich srovnání, s akcentací rozdílů na úrovni vstupů (odlišné vzdělání přijímaných žáků) pro optimální porovnatelnost poskytovaného vzdělávání.
Vláda ve spolupráci se zaměstnavateli podpoří rozvoj odborného středního („učňovského“) vzdělávání a formu jeho zakončování jednotnou závěrečnou zkouškou. Zvýší důraz na praktickou uplatnitelnost absolventů a na posílení prestiže středního odborného školství. Vláda přijme program podpory technického školství pro zajištění a rozvoj kvalitní obslužné a řídící struktury technických odvětví.
Vláda bude věnovat zvýšenou pozornost výchovným a diagnostickým ústavům a jejich financování se zřetelem na zvýšenou podporu preventivních programů. Podpoří nárůst počtu školních psychologů a speciálních pedagogů na základních a středních školách. Bude též podpořen rozvoj péče o děti se specifickými dispozicemi a bude posílena výuka klíčových kompetencí (např. finanční a počítačové gramotnosti) a jazykového vzdělávání.
Vláda připraví změnu v trvání funkčního období ředitelů základních škol a středních škol, které se zkrátí na 6 let. Bude též posílena role školských rad při správě škol, včetně vlivu na jmenování a odvolání ředitelů.
Vláda iniciuje debatu o posílení odpovědnosti rodičů za vzdělávání dítěte, zejména vůči škole, přičemž zváží i možnost kodifikace Smlouvy mezi rodinou a školou o chování dětí s cílem zajistit lepší vymahatelnost plnění rodičovských povinností při vzdělávání dětí.
Terciární vzdělávání
Vláda uskuteční reformu systému terciárního vzdělávání. Je nutné zvětšit diverzifikaci systému terciárního vzdělávání tak, aby docházelo ke zvyšování kvality vysokoškolského vzdělání a profily absolventů jednotlivých typů škol více odpovídaly různorodým požadavkům zaměstnavatelů a zajišťovaly jejich větší flexibilitu na trhu práce. Tento záměr vláda uskuteční například přísnější kontrolou dodržování akreditačních podmínek, podporou výzkumu a profilace vysokých škol.
Vláda provede taková opatření, která povedou ke zvýšení prestiže bakalářského vzdělávání a jeho praktické uplatnitelnosti na trhu práce.
V systému řízení veřejných vysokých škol bude posilovat jejich vlastní odpovědnost za dosahované výsledky v oblasti výzkumu, vzdělávání i hospodaření. Vláda vypracuje mechanismy financování, které posilují finanční stabilitu veřejných vysokých škol a přitom posilují závislost jejich rozpočtů na kvalitě poskytovaného vzdělání, uplatnitelnosti absolventů, výsledcích výzkumu a vývoje. Dále vytvoří podmínky pro integraci a racionalizaci skladby vysokých škol.
Vláda zavede finanční spoluúčast absolventů vysokých škol na hrazení nákladů jejich studia formou tzv. odloženého školného s termínem zavedení od akademického roku 2013/2014, při stropních nákladech 10 000 Kč na jeden semestr a při uplatnění zvýhodňujícího koeficientu pro podporu klíčových studijních oborů s vazbou na strategické segmenty průmyslové výroby a služeb. Školné bude školám zaplaceno ihned, za tímto účelem student uzavře půjčku garantovanou státem. Bude-li mít student zájem zaplatit ihned, bude mu to umožněno. Půjčka bude hrazena úspěšnými absolventy v okamžiku, kdy jejich příjem překročí výši průměrné mzdy, což nevylučuje možnost dobrovolné dřívější úhrady přímým způsobem.
Vláda zavede účinný systém finanční pomoci studentů opírající se o základní studijní granty pro všechny studenty, dostatečná sociální stipendia pro studenty z rodin s nízkými příjmy a handicapované studenty a dále o podniková stipendia, spoření na vzdělání, studentské půjčky a o specifický režim příležitostného zaměstnávání studentů. S tím podpoří zavedení zvýhodněných studijních půjček určených na krytí nepřímých nákladů spojených se studiem (strava, ubytování), aby tento krok předcházel o jeden rok zavedení odloženého školného.
Vláda akceleruje čerpání prostředků určených na vzdělání a výzkum z operačních programů fondů EU. Ve vztahu k nastavení pravidel rozdělování prostředků ze strukturálních fondů bude usilovat o to, aby realizace projektů mohla napříště probíhat bez geografických omezení. Vláda též provede analýzu efektivity čerpání prostředků z operačních fondů EU v rámci rezortu.
Věda a výzkum
Vláda podpoří management vysokých škol a veřejných vědeckých výzkumných institucí (VVI) při zavádění profesionálních metod řízení finančních toků, lidských zdrojů, marketingu a technologického transferu, a to i s využitím stimulačních nástrojů v podobě fondů EU.
Vláda podpoří vznik center excelence v rámci výzkumných univerzit i VVI a vytvoří podmínky umožňující budování špičkových škol doktorských studií. Vytvoří mechanismy podporující skutečnou mobilitu a kooperaci výzkumných pracovníků i doktorských studentů mezi našimi a zahraničními univerzitami.
Vláda usnadní spolupráci veřejných vzdělávacích a výzkumných institucí se subjekty z komerční sféry, bude motivovat posilování mezinárodní excelence ve výzkumu a bude stimulovat zapojení do mezinárodních projektů.
Vláda zavede systém hodnocení pracovišť výzkumu a vývoje (VaV), který nahradí stávající institucionální financování za výsledky v Rejstříku informací o výsledcích (RIVu) kombinací kvantitativního a kvalitativního hodnocení s výrazným zapojením zahraničních expertů. Zavede též bonifikaci pracovišť, která prokazatelně spolupracují s aplikační sférou v podobě dodatečných institucionálních prostředků. V návaznosti na zákon o podpoře výzkumu a vývoje přijme jednotnou metodiku poskytování institucionální podpory výzkumných organizací ze strany jednotlivých poskytovatelů. Budou též znovu posouzeny role a postavení Technologické agentury ČR v systému státní podpory VaV.
Vláda daňově zvýhodní spolupráci ve VaV mezi univerzitami, VVI a podnikatelským sektorem. Podporu výzkumu z veřejných zdrojů zaměří na vyprofilované priority, průřezová témata. Podporu firemního výzkumu a vývoje podmíní spoluprací mezi veřejným a soukromým sektorem na stanovených prioritních tématech.
Sport
Vláda zváží přijetí nového zákona o sportu a podpoří efektivnější čerpání z fondů EU na sport, a to i se specifickým důrazem na projekt Evropský rok dobrovolnictví (2011).
Vláda se bude zasazovat o vytvoření systému podpory a oceňování dobrovolníků v oblasti sportovní činnosti a bude podporovat aktivity, organizace a zařízení, které zvýší dostupnost sportu a tělovýchovy nejširší veřejnosti.
Vláda podpoří sportování mládeže v masovém měřítku i systém péče o talentovanou mládež, včetně systému návazné péče o ni v podobě sportovních tréninkových středisek pro mládež a středisek vrcholového sportu a podpoří systém lékařské péče o talentovanou mládež.
Vláda chce transformací současného systému státní podpory zřídit grantovou agenturu pro podporu sportu a intenzivněji podpoří systém vícezdrojového financování ve sportu.
S novým zákonem o loteriích vláda posílí rozpočty obcí a měst o část vybraných prostředků z loterií za účelem posílení sportovních a kulturních činností mládeže.
Kultura
Vláda si uvědomuje význam kultury, chápané v nejširším smyslu slova, jako určujícího hybatele vývoje civilizace, a tím i naší společnosti, v 21. století.
Vláda chápe kulturní potenciál České republiky jako významný rozvojový faktor celé společnosti. Vnímá nejen pozitivní vliv kultury na společenský rozvoj a kvalitu života občanů či uchování a dotváření národní identity, ale chápe kulturu, a od ní odvozené kulturní statky a služby, jako kulturní kapitál, jehož hospodářský potenciál nebyl dosud plně pochopen a využit.
Vláda bude důsledně dbát na to, aby peníze vynakládané na kulturu ze státního rozpočtu, zejména ty, určené na financování státních kulturních institucí, přinášely optimální efekty. Vláda bude v rámci daných možností vytvářet prostředí pro uspokojování kulturních potřeb všech občanů. Bude umožněno široké zapojení občanů a firem do podpory kulturního dědictví i živého umění, a to i formou mecenášství.
Vláda považuje kulturní potenciál země za důležitý zdroj vzdělanosti občanů. Pro budoucí civilizační konkurenceschopnost a prosperitu naší společnosti bude usilovat o dosažení hlubšího využití kulturních statků a potenciálu kulturních institucí pro edukaci obyvatelstva.
Vláda bude podporovat využití moderních technologií, zejména digitalizace, pro tvorbu, správu, uchování, zabezpečení a zprostředkování kulturních statků a služeb.
Vláda bude usilovat o zajištění co nejširšího přístupu občanů k informacím o kultuře, se speciálním důrazem na oblast nakládání s památkovým fondem.
Vláda bude důsledně bránit nelegálnímu vývozu a dovozu movitého kulturního dědictví a k tomu bude využívat mezinárodních struktur a smluv.
Vláda bude usilovat o využití Úmluvy UNESCO o ochraně a podpoře rozmanitosti kulturních projevů k prosazování suverenity české kulturní politiky a obohacování kulturních příležitostí pro občany naší země. Účast ČR na mezinárodních smlouvách a dohodách a členství v mezivládních organizacích bude využívat také k prezentaci kulturního dědictví a péče o něj v zahraničí. Bude podporovat mezinárodní expertní spolupráci.
Vláda si je vědoma své odpovědnosti za kulturní dědictví ČR, zahrnující i kulturní dimenzi péče o krajinu, a je připravena vytvářet příznivé podmínky pro jeho identifikaci, ochranu, uchování a zprostředkování veřejnosti.
Vláda se bude zabývat oborovými koncepčními materiály pro oblast rozvoje muzeí a galerií, pro oblast účinnější péče o tradiční lidovou kulturu a pro oblast nakládání s památkovým fondem. Mimořádnou pozornost bude vláda věnovat otázkám zajištění materiálních, technických a prostorových podmínek činnosti národních paměťových institucí resortu kultury.
Vláda předloží taková legislativní opatření, která zajistí účinný, transparentní, předvídatelný a odborně garantovaný způsob nakládání s památkovým fondem ČR, která ale též posílí právní jistotu občanů a zároveň odstraní zbytečné administrativní zátěže a zároveň bude navrhovat opatření, která zmírní dopady vznikající z titulu omezení vlastnických práv.
Vláda podpoří uplatnění moderních nástrojů v poskytování dotací a příspěvků ze státního rozpočtu v oblasti kultury, aby zájemci byli více motivováni ke spolufinancování kulturních aktivit. Předloží přesná pravidla pro poskytování dotací na jasně definované projekty k plnění veřejné služby v kultuře.
Vláda bude usilovat o zlepšení pozice českého filmu ve světě a o zatraktivnění ČR pro domácí a zahraniční producenty. Vláda předloží návrh zákona o kinematografii.
Vláda považuje svobodu slova za jednu z klíčových svobod, které zajišťují demokratické uspořádání naší společnosti. Proto bude trvat na garanci maximální míry svobody slova, při vědomí odpovědnosti autora za obsah mediálního sdělení, včetně oblasti internetu.
Vláda zahájí diskusi o transformaci mediálních rad veřejnoprávních médií a prosadí změny v systému voleb zástupců veřejnosti do mediálních rad s významným podílem nominací z odborné veřejnosti.
Vláda bude pokračovat v přípravě novely autorského zákona, k zajištění plné harmonizace autorského zákona s evropským a mezinárodním autorským právem, kdy je základním principem zajištění rovnováhy práv a zájmů nositelů práv na jedné straně a uživatelů práv na straně druhé.
Vláda uznává historické a nezastupitelné postavení církví a náboženských společností jako tradičních institucí, které jsou součástí společnosti. Cílem vlády je co nejdříve uzavřít otázku vyrovnání mezi státem a církvemi a náboženskými společnostmi tak, aby mohly být zmírněny některé křivdy, a církve a náboženské společnosti mohly tak plnit své funkce nezávisle na státu.
Z programového prohlášení vlády
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
Kde na ty psychology školy vezmou peníze, toť otázka do pranice. Pro žáky psychology, pro učitele psychiatry.
A kde ty školy, kdyby náhodou byly peníze, vezmou najednou tolik schopných psychologů, kteří skutečně budou umět pracovat s dětmi tak, aby jim spíše tím špáráním se v jejich dušičkách neublížili?
Řečí jak veverka blech, jak říkala moje babička. Ovšem činy už dnes vypadají úplně jinak.
Do konce letošního roku 0 (slovy nula) korun na ONIV tj. na veškeré potřeby pro výuku + další vzdělávání učitelů (+ asi i ta část nemocenské pro učitele, kterou vyplácí zaměstnavatel? - vykazuje se taky jako součást ONIV) - tj. celý letošek místo 850mil. jen 600 mil., zhruba 30% snížení.
Buď už je to na stole, nebo je to dokonce ministrem podepsané. (A ředitelé škol spokojeně mlčí.)
Tolik si nedovolili ani Liška, ani Kopicová. Ti to rvali po 20-25 % a navíc to alespoň hlásili předem.
Jen si dovolím zrekapitulovat: ještě v roce 2007 ONIV = cca 1,5 mld. 2010 - 0,6 mld. V době, kdy naše vlády a ministři školství řvou a bijí se v prsa, že dělají reformu školství.
Okomentovat