Vláda 18. srpna 2010 posvětila návrh ministra školství Josefa Dobeše, který doporučoval spoštění nových maturit od roku 2011.
Přečtěte si článek Pavla Dvořáka z portálu Remix.cz a podívejte se na video s ministrem Dobešem:
Remix.cz: Státní maturity budou!
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
Ministr školství Josef Dobeš prý chystá dramatickou změnu pro studenty. Počítá s tím, že u nové státní maturity v budoucnosti neuspěje pětina středoškoláků, na některých školách prý až 35 – 40% maturantů. Má to prý vést ke zvýšení kvality vzdělávání. Zvýšená neúspěšnost bude prý spravedlivá daň za objektivizaci maturitní zkoušky, říká Pavel Zelený, který šéfuje Centru pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT). Největší neúspěšnost se čeká zejména na některých odborných či soukromých školách.
Debilnější argumentaci nového proudu sociálního inženýrství jsem už dlouho neslyšel. Je zcela jasné, ze kterého sektoru školství se „neúspěšní maturanti“ budou asi tak rekrutovat. Především ze SOU, SOŠ a SPŠ, které v řadě případů budou na odpisovém seznamu krajských úřadů.
Otázka není, zda tyto školy budou špatně připravovat studenti k maturitě. Otázkou je, zda státní maturitní zkoušky odpovídají požadavkům, které jsou na absolventy odborného vzdělávání kladeny v oblasti všeobecného vzdělávání. Pokud dojdete k maturitě na gymnáziu, máte skoro jistotu, že vám ji nakonec "dají". Toto nepsané pravidlo pochopitelně způsobují další deformace školského systému, který další vláda začne po čtyřech letech opět s humbukem reformovat.
Dosud v jarním termínu nesloží maturitu údajně v průměru 12,5 procenta studentů, ale po opravném zářijovém termínu je celkově neúspěšných jen 2,5 procenta studentů. To mi připadá komické, řekl ministr Dobeš. Podle něj to dokládá, že kritéria jsou příliš mírná. Příliš komické ovšem nebude situace, kdy se učitelé – ve vlastním zájmu - postaví na stranu maturantů a budou jim při státních maturitách pomáhat. To se pan ministr asi hodně nasměje, až zjistí, že reforma prováděná zhora začne nutit všechny účastníky vzdělávacího systému – žáky, učitele, ale i rodiče – podvádět. V takovém případě ovšem Výzkumný ústav pedagogický bezpochyby zpracuje návrh na výuku nového předmětu – etické výchovy.
Jestliže ministr školství počítá s tím, že u nové státní maturity v budoucnosti neuspěje pětina středoškoláků, přičemž na některých školách prý až 35 – 40% maturantů, měl by si uvědomit, že:
a)Nejen společná část, ale celá nově koncipovaná státní maturita, není schopna reflektovat stávající úroveň sekundárního vzdělávání na většině středních škol. Ministr, který není schopen tuto skutečnost vnímat by měl být v co nejkratším termínu odvolán, dokud nenadělá škody, které bude nutno napravovat řadu dalších let.
b)Finanční prostředky, které vynaloží kraje na fungování středních škol stejně jako i rodiče středoškoláků na studium jejich dětí, se po několika letech najednou stanou špatně vynaloženou investicí, a to nikoli v důsledku nekvalitní výuky na středních školách, ale v důsledku testů společné části maturitní zkoušky, které nikdy nebudou schopny zachytit kvalitu odborných a zejména technických předmětů na SOU, SOŠ a SPŠ. Důsledkem této „inovace“ nesporně dojde k postupnému snižování rozpočtu školství a nebývalé frustraci žáků stejně jako jejich rodičů, kteří po čtyřech letech zjistí, že promarnili nejen nemalé finanční prostředky, ale zejména čas svých dětí. Předchozí demonstrace středoškoláků a politické tlaky směřující ke změnám maturitní zkoušky se stanou ve srovnání s budoucími událostmi jen procházkou růžovým sadem. Daleko jednodušší a nesporně i levnější, než změny ve vzdělávání na středních školách, bude vyvíjet tlak na odchod ministra školství ze svého úřadu.
c)Většina uživatelů vzdělávacích služeb, které poskytují střední školy, se ani náhodou nespokojí s poznatkem, že po čtyřech letech studia se maturant u maturitní zkoušky dozví, že promarnil čtyři roky svého života, přestože na nekvalitní úroveň vzdělávání jej mohla před řadou let upozornit Česká školní inspekce, která je státem financovaným kontrolním orgánem v rezortu školství. Je tedy nepochybné, že další katapultovanou osobou se stane ústřední školní inspektorka and his mellody boys and girls.
Ministr školství Josef Dobeš tedy zjevně nechystá dramatickou změnu ani tak pro studenty, jako spíše pro sebe samotného.
Jestliže ministr školství počítá s tím, že u nové státní maturity v budoucnosti neuspěje pětina středoškoláků, přičemž na některých školách prý až 35 – 40% maturantů, měl by si uvědomit, že:
a)Nejen společná část, ale celá nově koncipovaná státní maturita, není schopna reflektovat stávající úroveň sekundárního vzdělávání na většině středních škol. Ministr, který není schopen tuto skutečnost vnímat by měl být v co nejkratším termínu odvolán, dokud nenadělá škody, které bude nutno napravovat řadu dalších let.
b)Finanční prostředky, které vynaloží kraje na fungování středních škol stejně jako i rodiče středoškoláků na studium jejich dětí, se po několika letech najednou stanou špatně vynaloženou investicí, a to nikoli v důsledku nekvalitní výuky na středních školách, ale v důsledku testů společné části maturitní zkoušky, které nikdy nebudou schopny zachytit kvalitu odborných a zejména technických předmětů na SOU, SOŠ a SPŠ. Důsledkem této „inovace“ nesporně dojde k postupnému snižování rozpočtu školství a nebývalé frustraci žáků stejně jako jejich rodičů, kteří po čtyřech letech zjistí, že promarnili nejen nemalé finanční prostředky, ale zejména čas svých dětí. Předchozí demonstrace středoškoláků a politické tlaky směřující ke změnám maturitní zkoušky se stanou ve srovnání s budoucími událostmi jen procházkou růžovým sadem. Daleko jednodušší a nesporně i levnější, než změny ve vzdělávání na středních školách, bude vyvíjet tlak na odchod ministra školství ze svého úřadu.
c)Většina uživatelů vzdělávacích služeb, které poskytují střední školy, se ani náhodou nespokojí s poznatkem, že po čtyřech letech studia se maturant u maturitní zkoušky dozví, že promarnil čtyři roky svého života, přestože na nekvalitní úroveň vzdělávání jej mohla před řadou let upozornit Česká školní inspekce, která je státem financovaným kontrolním orgánem v rezortu školství. Je tedy nepochybné, že další katapultovanou osobou se stane ústřední školní inspektorka and his mellody boys and girls.
Ministr školství Josef Dobeš tedy zjevně nechystá dramatickou změnu ani tak pro studenty, jako spíše pro sebe samotného.
Reaguji na názor prvního v diskuzi, že "Pokud dojdete k maturitě na gymnáziu, máte skoro jistotu, že vám ji nakonec "dají"." Nesouhlasím s tím, že je to deformace.
Na našem gymnáziu začne studovat v prvním ročníku cca 30 žáků, v posledním ročníku jich máme průměrně 22 ve třídě. Z nich cca 1 nedokončí čtvrťák, průměrně 1 neudělá maturitu v květnovém termínu.
Možná vám přijde, že dáme maturitu všem, ale čtvrtina žáků odchází, aniž by na maturitu u nás dosáhla - prostě na to z nějakého důvodu nemají.
Ostatní jsou připraveni, a proto jim ji "dáme".
Okomentovat