Otevřený dopis ministra školství Josefa Dobeše poslankyni Vlastě Bohdalové

pátek 20. srpna 2010 ·

Ministr školství Josef Dobeš reaguje na tiskovou zprávu, kterou vydala stínová ministryně školství ČSSD Vlasta Bohdalová.


Vážená paní poslankyně,

reaguji tímto dopisem na tiskovou zprávu, v níž kritizujete mé kroky týkající se zeštíhlování úřadu a snahu o zefektivnění personální politiky MŠMT, konkrétně v sekci operačních programů. Vzhledem k tomu, že ve zprávě uvádíte některé údaje, které se nezakládají na pravdě, rád bych Vám touto cestou poskytl korektní informace.

Není pravda, že provádím snižování stavů zaměstnanců předtím, než jsem se seznámil s fungováním úřadu. Hned po svém nástupu do funkce jsem nechal provést detailní analýzu dosavadního průběhu čerpání evropských prostředků. Ukázalo se, že v rámci ministerstva (konkrétně v sekci operačních programů) se vytvářela zbytečná míra byrokracie a administrativních překážek. Stejné indicie jsme získali jak ze strany příjemců dotací, tak dokonce ze strany Bruselu. Ano, i podle názoru Bruselu postupuje ministerstvo zatím mnohem byrokratičtěji, než je nutné (a než je ze strany evropských orgánů vyžadováno). Průběžný stav čerpání přitom zdaleka neodpovídá nadměrnému počtu pracovníků sekce OP.

Evropské peníze představují pro náš vzdělávací systém jedinečnou šanci, která se už sotva bude opakovat. Ministerstvo školství je tu od toho, aby tato šance byla stoprocentně využita. Chceme školám, školským zařízením a dalším potencionálním příjemcům čerpání peněz ulehčit, nikoliv komplikovat. Proto chci provést revizi administrativních postupů tak, aby si koncoví příjemci nemuseli odůvodněně stěžovat na překážky ze strany MŠMT. A omezení byrokracie logicky znamená snížení počtu úředníků.

Ano, chci snižovat stavy v sekci řízení operačních programů EU. Důvodem je, aby čerpání evropských peněz probíhalo jednodušším a přehlednějším způsobem než dosud a aby se k těmto prostředkům dostalo mnohem více žadatelů. Myslím si, že cestu nám ukázal projekt EU peníze školám: jednoduché šablony, které jsou přístupné i těm nejmenším školám. Obdobné modely se chystám nabídnout i pro vyšší stupně vzdělávání (SŠ, VŠ).

Mohu vás ubezpečit, že v žádném případě tyto moje kroky neohrožují čerpání evropských prostředků. Ze strany Bruselu nebyl zaznamenán jediný signál, který by něco podobného naznačoval.

Závěrem bych ještě rád poznamenal, že stejně jako k sekci operačních programů přistupuji k celému úřadu. Mým cílem je prostřednictvím personálních a finančních úspor vytvořit efektivnější, přátelštější a méně byrokratickou instituci. Instituci, která bude především školám (ale i dalším subjektům v oblasti vzdělávání) prospěšnější, než jak tomu bylo dosud.

S úctou

Josef Dobeš
ministr školství, mládeže a tělovýchovy

7 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
21. srpna 2010 v 9:37  

Faktem je, že byrokracie v projektech EU je hrozná. Kdo realizuje nějaký projekt, dá mi za pravdu.

Ale cesta tzv. šablon podle mne také není správná. Přece jenom by si mnohé školy zasloužily více volnosti při tvorbě projektu (šablony jsou příliš svázané) a bohužel musím konstatovat (vzhledem k tomu, že vím jak to na ZŠ vypadá), že některé by si zasloužily důslednější kontrolu než v šablonách je. Mám trošičku obavy, že kvůli k dostupnosti výukových materiálů na internetu, se bude hromadně podvádět.

Jednoduchost napsání šablon pak svádí k představě, že i realizace bude jednoduchá. Mám obavy, že mnohé ze škol bez zkušeností s projekty, které si napsaly projekt velmi rychle a nepromyšleně (je jich k 12. 8. zhruba jedna čtvrtina - asi 900), si při jeho realizaci nabijí ústa.

Anonymní řekl(a)...
21. srpna 2010 v 10:49  

Vážený pane ministře,
vláda, jejímž jste členem, slibovala, že školství bude její prioritou a že škrty v platech učitelů nenastanou. Nyní je vše jinak a bude se škrtat i v tarifech, v horším případě bude i zrušen systém platových stupňů. Dále omezujete provozní výdaje na chod škol, ty výdaje, které jsou (a budou) tak malé, že mnohde mohou přispět k likvidaci menších školských zařízení. Táži se Vás proto - proč lžete? Proč děláte z nás učitelů idioty? Vy i celá tato "vláda"? Není Vám stydno, takto plivat do tváře nejvzdělanější části národa?

Anonymní řekl(a)...
22. srpna 2010 v 21:38  

Zas bych tak se šablonami nestrašil. Kdo má pět pohromadě a ví co chce na tom jedině získá. Pokud by se rozpustila polovina MŠMT tak by se taky nic nestalo. Fakticky je jako učitele ( po vyčerpání EU peněz ) na nic nepotřebujeme.

Anonymní řekl(a)...
23. srpna 2010 v 9:35  

No já bych netvrdil, že na ZŠ mají všichni všech pět pohromadě. Především vzhledem k tomu, že o peníze z ESF si mohly školy žádat už od roku 2005 a žádost o projekt si jich podalo jen minimum.

Vít Pátek řekl(a)...
23. srpna 2010 v 15:48  

A) druhý odstavec
"Hned po svém nástupu do funkce jsem nechal provést detailní analýzu dosavadního průběhu čerpání evropských prostředků. Ukázalo se, že v rámci ministerstva (konkrétně v sekci operačních programů) se vytvářela zbytečná míra byrokracie a administrativních překážek."

B) třetí odstavec
"Proto chci provést revizi administrativních postupů tak, aby si koncoví příjemci nemuseli odůvodněně stěžovat na překážky ze strany MŠMT. A omezení byrokracie logicky znamená snížení počtu úředníků."

Takže pan ministr A) už ví nebo B) ještě neví, kde je v administrativě evropských peněz problém.
Ale zato už jistě ví, že ho hravě vyřeší prostým snížením počtu úředníků.

A ta rychlost té "detailní analýzy"... Jen jestli, jak říkala moje babička z vesnice, není "práce kvapná málo platná".

Anonymní řekl(a)...
24. srpna 2010 v 7:49  

Naptosto souhlasím s panem Pátkem. Mám obavy, že se nadělá více škody než užitku. Bohužel principy administrativy kolem už probíhajících projektů ESF jsou docela šílené. Jak to budou zvládat s nižším počtem lidí si nedovedu představit. Už teď mají problém stíhat. A administrativa v šablonách je sice jednodušší při schvalování projektů, ale při jejich průběhu ani moc ne. Sice nebudou kontrolovat faktury průběžně, ale osobní náklady (výkazy práce, smlouvy aj.) do mrtě. A ověření výukových materiálů taktéž (viz nutnost zasílat kopie třídních knih či evidenční lejstra). Navíc mám pocit, že i když se faktury nebudou kontrolovat průběžně, tak se závěrečnou zprávou s konečným vyúčtováním se přece jenom soupiska účetních dokladů bude posílat. A že by to nikdo nekontroloval, tak tomu po svých zkušenostech s projekty nevěřím ani náhodou.

Připadá mi, že ministr potřebuje zeštíhlit úřad, ale vyhazuje na nepravém místě. Spíše by bylo potřeba vyhodit spoustu ministerkých pindáků a tvořiče vizí finanční gramotnosti, sexuálních příruček, příruček správného genderově vyváženého vyjadřování apod.

Anonymní řekl(a)...
27. srpna 2010 v 21:58  

a perlička se objevila ve vyjádření MŠMT dne 27.8. 2010. Všechny peníze dáti učitelům v projektu EU - peníze školám a nekupovat u soukromých firem !! To je tedy novinka, spíše zděšení. Proboha, co se děje na MŠMT ?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.