MŠMT: Setkání ministra školství se zástupci Výboru na obranu rodičovských práv

sobota 7. srpna 2010 ·

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Josef Dobeš dnes jednal se zástupci rodičů z Výboru na obranu rodičovských práv (VORP), kteří podepsali petici proti nové příručce pro sexuální výchovu na základních školách.
 Diskuzi na téma výuky sexuální výchovy na základních školách považuje ministr Dobeš za důležitou. Při dnešním setkání ocenil zájem rodičů aktivně se podílet na vzdělání a výchově jejich dětí. „Vážím si této aktivity a její zástupce považuji za zodpovědné rodiče,“ uvedl Dobeš.

Během hodinové schůzky ministr vyslechl všechny argumenty, které mají petenti proti kritizovaným pasážím příručky. „Shodli jsme se na tom, že jednotlivé metody sexuální výuky budou předem konzultovány s rodiči, kteří tak budou přesně vědět, co a jakým způsobem se jejich dítě na toto téma ve škole učí. Zároveň se však domnívám, že poskytnutí informací přiměřených věku dítěte je povinností školy a nárokem školáka. Téma sexuální výchovy není výjimkou,“ řekl po jednání Josef Dobeš, který se před týdnem na stejné téma sešel i s pražským arcibiskupem Dominikem Dukou. Společně se shodli na tom, že by se sexuální výchova mohla zasadit do širšího a komplexnějšího pojetí.

Po dnešním setkání se zástupci VORP ministr Dobeš dále uvedl, že o zrušení Doporučení k realizaci sexuální výchovy v základních školách neuvažuje. Je však ochotný přistoupit k formálním změnám sporných částí či celé příručky. Z ministerského webu proto bude stažena autorská příručka pro učitele, která obsahovala kontroverzní pasáže. Ministr Josef Dobeš také rozešle všem ředitelům základních škol doporučení, aby při výuce sexuální výchovy plně respektovali přání rodičů.

MŠMT již dříve na svých webových stránkách informovalo, že nově nezavádí ani problematiku sexuální výchovy, ani samostatný předmět „Sexuální výchova“ a ani nerozšiřuje současný obsah vzdělávání na základních školách. Témata sexuální výchovy jsou v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) již obsažena, a to od roku 2004, kdy byl RVP ZV po obsáhlé veřejné diskusi schválen.

Čtěte více informací k sexuální výchově na webu MŠMT.

7 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
7. srpna 2010 v 12:28  

"Shodli jsme se na tom, že jednotlivé metody sexuální výuky budou předem konzultovány s rodiči, kteří tak budou přesně vědět, co a jakým způsobem se jejich dítě na toto téma ve škole učí."

A neměli bychom tedy konzultovat s rodiči to, jakým způsobem vyučujeme o globálním oteplování nebo jakým způsobem se u nás učí o alternativních zdrojích energie (problematiku boomu solárních elektráren v ČR pocítí každý z nás slušně v peněžence)nebo jak řešíme trojčlenku? Koneckonců bychom se s nimi měli radit i o tom, zda je Země kulatá či placatá. Je to sice ad absurdum, ale je to tak.

Pokud si rodič bude myslet, že je Země placatá, dítě se nebude účastnit části výuky zeměpisu v 6. ročníku a škola mu bude muset na vlastní náklady zajistit náhradní program. Navrhuji zaplatit mu obeplutí zeměkoule.

V případě, že se dítě nebude účastnit výuky hodin sexuální výchovy na přání rodičů, navrhuji jako alternativní program vymalovat WC, která jsou plná neslušných obrázků a nápisů

Anonymní řekl(a)...
7. srpna 2010 v 18:08  

Nějak jsem v příručce nenalezl nic závadného. To opravdu myslíte pane ministře, že hrstka fanatiků bude ovlivňovat RVP ? Dalo by se i říci, že tento dokument po dlouhé době odpovídal realitě !! Příště nám zakážete učit o renesanci, osvícenství,....?

Anonymní řekl(a)...
7. srpna 2010 v 19:36  

Ukázka z příručky z části Didaktické náměty (doporučuji, aby si ji nejprve zahráli učitelé ve sborovně...):

V úvodu hodiny nebo kurzu vytvoříme pozitivní atmosféru, když si s žáky zahrajeme motivační
hru.
Jedna z osvědčených her se jmenuje Kompot. Učitel před zahájením hry žáky
vyzve, aby si každý promyslel výrok, o kterém si myslí, že se ostatních týká např.
tím, že se vztahuje k dospívání. Hra spočívá v tom, že si účastníci sedící na židlích
v kruhu vymění místa, pokud je osloví výrok toho, kdo židli nemá, stojí uprostřed kruhu
a snaží se uvolněné místo získat. Mezi nejčastěji se opakující výroky patří např.:
- Vymění si místa všichni ti, kteří se už někdy zamilovali
- Vymění si místa všichni ti, kteří se už někdy líbali
- Vymění si místa všechny ty, které už měly menstruaci
- Vymění si místa ti, kteří už někdy onanovali
- Vymění si místa ti, kteří někdy kouřili cigaretu
- Vymění si místa ti, kteří už někdy viděli porno (na internetu, v časopise, na DVD…)

Anonymní řekl(a)...
7. srpna 2010 v 21:07  

ale toto už žáci a studenti vědí dávno ! Ten, kdo si myslí, že to není pravda, žije mimo realitu.

Anonymní řekl(a)...
7. srpna 2010 v 22:43  

Něco jiného je vědět a něco jiného dávat to na odiv světu - kolik % lidí chce veřejně přiznat, že onanuje, a k čemu to vlastně bude???

Luděk Blaha řekl(a)...
10. srpna 2010 v 13:02  

Sexualita lidská je oblast značně intimní. Stejně tak i třeba téma náboženství. Škola k těmto věcem musí přistupovat citlivě s ohledm na věk dítěte. A nemusí se nutně montovat úplně do všeho.
Mně třeba svého času velmi vadilo, když si moje děti působením školy už v raném věku dovodily, že není, jak jsem jim tvrdil, Ježíšek chudobný, ale že mají hamižného otce.
Rozhodně uvítám jednání s rodiči nejlépe v přípravném týdnu, kde s nimi budu konzultovat případnou kontroverznost sporných pasáží teorie informace.

Anonymní řekl(a)...
15. srpna 2010 v 11:02  

Diskuse, která se rozeběhla kolem příručky k sexuální výchově, je sice trošku mimo mísu, ale všechno zlé bývá mnohdy k něčemu dobré. Třeba to konečně nastartuje diskusi o tom, že za výchovu jsou prvotně zodpovědní rodiče a že škola jim může vypomoci jen v určitých momentech. Já to pocižuji například tak, že škola je schopná vychovat děti k tomu, jak se mají chovat ve větším kolektivu, ale jak se mají chovat doma k mladšímu bratrovi či k babičce, k tomu už je škola vychovat nemůže. Co pomůže, když jim učitel ve škole vykládá, že ke straší generaci se mají chovat s úctou, jestliže doma bohužel vidí úplně něco jiného.

Takže závěrem. Společenské snahy z poslední doby hodit výchovu dětí na školu jsou zcestné. Do tohoto patří i veškerá prevence sociálně patologických jevů a školní psychologové. Je zvláštní, že doposud platí, že pokud chce škola poslat dítě na vyšetření do pedagogicko-psychologické poradny, je k tömu potřeba souhlas rodičů. Až budeme mít podle vize nového ministra školního psychologa, který bude fungovat tak, jak se to v poslední době uvádí, bude to bez souhlasu rodičů? No to snad ne? A jak se to bude organizačně řešit? A jak to bude vypadat, když s tím rodiče nebudou souhlasit? Protože na naší škole se tyto záležitosti již začínají zvrtávat tak, že protesty rodičů se začínají objevovat! A já s nimi naprosto souhlasím!!!

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.