Senát nepodpořil tříletý odklad spuštění státních maturit, jak to navrhl uzákonit dlouhodobý kritik tohoto projektu - senátor ČSSD a náměstek středočeského hejtmana Marcel Chládek. Senátoři se přitom ztotožňovali s výtkami vůči projektu, který chce vláda spustit na jaře příštího roku. Podle většiny z nich by ale odklad zákonem způsobil jen další chaos. Chládek má proto svůj návrh přepracovat. I mnozí vládní senátoři navrhovali raději projekt zarazit.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
15 komentářů:
Někdo křičí, že staátní maturity jsou dobře, někdo, že jsou špatně. A politické reprezentace stran všech barev si vytírají projektem rektum, střídavě popřávají sluchu zěně hot a jednou změně čehý. Pro ty, co neví, co to bylo hot a čehý, ať zkusí nějakou wiki. A pokračuje to stále dál. Vláda rozhodne, že maturity budou, tak senát spěchá házet klacky pod nohy. Nehodnotím, jestli jsou dobré nebo špatné. Vadí mi to čtrnáctileté přehazování výhybek.
A jestli si méně jak stovka škol myslí, že bojkotovat maturity je totéž, co podporovat senát, tak ať napíšou Jirkovi Paroubkovi, ten ví, jak z toho ven.... :-)
Tak jsem tedy začal naostro připravovat organizaci nových maturit, detailně přečetl vyhlášku i zákon, celý web novamaturita.cz. Je to fakt síla!!!!
Pro paní Simonu Carcy:
Madame, připravuje-li státní instituce 14 let nějaký projekt a po těch 14 letech je tento projekt ve stavu, který u mnoha středních a vysokých škol, učitelů a žáků, ale i poslanců a senátorů vyvolává obavy, rozpaky či zjevný odpor, je to zjevně důkazem něčeho. Hádejte čeho! Připravenosti? Koncepčnosti projektu? Politické vůle?
Nikoli, spíše opaku.
Mám možnost porovnat školství v Dánsku a u nás. Tam se k věci odhodlají a zrealizují ji. U nás se odhodláme, pak to zrevidujeme, zevaluujeme, zmodifikujeme a každý, kdo měl někdy co do činění se školou jako žák, pak do toho kafrá. A výsledek - všichni všemu rozumí, v Moskvě byli dvakrát, jen neví, o čem mluví. Podporuji realizaci SČMZ a až bude, můžeme se bavit o tom, co se má dělat jinak a lépe. Teď je to jen mlácení slámy a zaštiťování se různými odborníky, jako jsou ti z Matičního gymnázia...
Mám možnost porovnat školství v Dánsku a u nás. Tam se k věci odhodlají a zrealizují ji. U nás se odhodláme, pak to zrevidujeme, zevaluujeme, zmodifikujeme a každý, kdo měl někdy co do činění se školou jako žák, pak do toho kafrá. A výsledek - všichni všemu rozumí, v Moskvě byli dvakrát, jen neví, o čem mluví. Podporuji realizaci SČMZ a až bude, můžeme se bavit o tom, co se má dělat jinak a lépe. Teď je to jen mlácení slámy a zaštiťování se různými odborníky, jako jsou ti z Matičního gymnázia...
Doufám, že Váš názor z 12:37 neopdovídá tomu oficiálnímu. Pokud se totiž budeme bavit o tom, se se má udělat jinak a lépe až po /!/ maturitách, pak z letošních maturantů i učitelů dělá skutečně někdo jen pokusné králíky. To by snad mělo být u tak důležité zkoušky a navíc za ty peníze trestné.
Jasně - je potřeba státní maturity na přihlouplou českou mládež. To, že jich nebude schopno odmaturovat až 60 % je čistě jejich problém. Díky VV + TOP09 a ODS, že to rozjely !
"Díky VV + TOP09 a ODS, že to rozjely!"
Tedy, pardon, pane kolego, lze to formulovat i jinak. Jen aby na státní maturity VV + TOP09 a ODS nedojely!
Viděl bych nejméně na gymnáziích a SPŠ povinnou část státní maturity z Čj, cizího jazyka a matematiky.
Redakci ČŠ unikl na www.idnes.cz docela hezký článek
1. část
Ministrovi vadí rozvoz maturitních testů, papíry nahradí jedničky a nuly
27. srpna 2010
Na jaře poprvé vyjedou stěhovací dodávky s neobvyklým nákladem. Povezou maturitní testy pro téměř 1 300 středních škol. Ministrovi školství ale takové manévry připadají zbytečné a drahé. Testy chce do škol posílat elektronicky. Maturanti by je mohli vyplňovat rovnou na počítači.
Výběrové řízení na rozvoz maturitních testů v následujících čtyřech letech vyhrála stěhovací firma Stahl. Ministerstvo školství jí za to zaplatí zhruba 50 milionů korun.
Ministr Josef Dobeš usmlouval s firmou slevu, původně měla dostat 58,6 milionu. "Zároveň jsem jim velmi otevřeně řekl, že s nimi smlouva končí po čtyřech letech, protože já si nedovedu představit, že by státní maturita byla i poté přenášena do škol jinou formou než elektronicky," sdělil Dobeš minulý týden na tiskové konferenci vlády.
Existují pouze dva způsoby, jak se převozu vyhnout. Jedna varianta je, že se testy rozešlou elektronicky a vytisknou se na školách. Druhou možností je takzvaná e-maturita, tedy že by studenti psali testy přímo na počítačích.
Ministerstvo školství nyní zjišťuje, jaká varianta je reálná, nestála by přehnaně moc peněz a zároveň by byla bezpečná.
"Tisk jedné stránky testu ve škole je dvaapůlkrát dražší než tisk centrální a to i v případě, že od toho odečteme náklady za rozvoz auty, které by v případě, že by se testy tiskly ve škole, odpadly," odmítá první variantu Pavel Zelený, ředitel Centra pro zjišťování výsledků ve vzdělávání (Cermat), které státní maturity připravuje.
E-maturita? Školám chybí potřebné vybavení
Cermat nyní zpracovává materiál, který má ministrovi přiblížit, za jakých podmínek lze přejít na variantu e-maturity. Podle Zeleného je ale v roce 2014 reálný pouze náběh maturity na počítačích, tedy že by maturanti absolvovali on-line jen některé maturitní předměty. V potaz podle Zeleného přicházejí cizí jazyky.
"Hlavní překážkou (aby byla celá maturita on-line, pozn. red.) je, že na školách není dostatek techniky. Když si třeba vezmete zkoušku z českého jazyka. Ta je povinná a musí ji dělat všichni maturanti v jednu chvíli. To znamená, že každý maturant by musel sedět v jednu chvíli u počítače," dodává Zelený s tím, že podle statistik z roku 2009 na školách chybí 70 tisíc počítačů a dovybavit je by vyšlo na několik miliard.
"Samozřejmě musíme zjistit, kolik by to stálo. Určitě chceme využít infrastruktury, kterou školy nyní disponují. Ale do budoucna se prostě musí počítat s tím, že se touto cestou určitě půjde," řekla iDNES.cz mluvčí ministra školství Kateřina Böhmová.
Kromě vysokých nákladů je ale s e-maturitou ještě jedna potíž. Studenti by totiž měli být na takový typ testování zvyklí. "Nemůžete použít technický nástroj, který by ovlivnil výsledek žáka, to je nekorektní. Je něco jiného, když máte papír a máte do nějaké úlohy nakreslit trojúhelník, a je něco jiného, když to musíte dělat na počítači," upozorňuje Zelený.
Druhá část z www.idnes.cz
Auta s testy, realita následujících čtyř let
A jak se testy budou dostanou k maturantům nyní? Firma Stahl začne testy rozvážet s několikadenním předstihem. V každém voze bude sedět zaměstnanec Cermatu, od něhož testy převezme ředitel školy.
Školy pak mají povinnost na několik dní uschovat maturitní zadání, která budou všechna v jednom zapečetěném bezpečnostním kontejneru. V něm bude navíc každá sada testů zatavená do igelitové fólie.
V den maturit, přesně patnáct minut před konáním zkoušky, otevře komisař zapečetěný bezpečnostní kontejner. Proti podpisu rozdá zatavené balíky s testy zadavatelům zkoušek. Ti pak odejdou do tříd a balíky otevřou v okamžiku, kdy bude učebna uzavřena a všichni maturanti budou sedět na svém místě.
Proč netisknout ve škole
Ředitel Cermatu popsal pro iDNES.cz riziko, jaké by hrozilo při elektronické distribuci maturitních testů a jejich tisknutí v jednotlivých školách
"K úniku zadání zkoušek si dovolím následující modelový příklad:
1. Aby bylo možné vyrobit a zkompletovat zadání na největší škole, je třeba zadání uvolnit nejméně 2 hodiny před zahájením zkoušek; na výrobě zadání se musejí podílet nejméně 2 osoby.
2. Předpokládejme zlý nebo obchodní úmysl a dostatečně připravený plán s podporou výkonných mobilních technologií a dobrou proorganizovaností.
Pomocí fotoaparátu nebo mobilního telefonu lze do 3 minut zdokumentovat zadání a rozeslat jej týmu 10 až 15 připravených a dobře organizovaných expertů.
3. Experti jsou při dobře organizované dělbě práce s to test vyřešit do 5 až 7 minut.
4. Během několika minut jsou výsledky testu distribuovány do mobilních telefonů tisíců či desetitisíců registrovaných maturantů.
Nemáte sebemenší šanci tomu zabránit. I kdyby se podařilo oslovit tímto jen 10 tisíc maturantů, při ceně 500 Kč na jednoho registrovaného maturanta za tuto službu, je zisk z takové akce nejméně 4 miliony Kč."
Havlovu cenu Vize 97 dostane rakouský filozof Liessmann
Cenu Nadace Dagmar a Václava Havlových VIZE 97 letos dostane rakouský filozof a esejista Konrad Paul Liessmann – velký kritik státních maturit v evropských zemích. Stane se tak již dvanáctým držitelem tohoto ocenění. Liessmann cenu převezme 5. října v Praze.
Sedmapadesátiletý Liessmann je profesorem vídeňské univerzity. Působí jako filozof, esejista, literární kritik a novinář. Pozornost vzbudil knihou Teorie nevzdělanosti, v níž kritizuje současný stav úrovně vzdělanosti v Evropě a pokusy o reformu vzdělání, za níž se skrývá jen eufemismus pro škrty v univerzitních rozpočtech.
Současný systém vzdělávání podle Liessmanna nenaplňuje ideál "společnosti vědění", ale spíše slouží silným politickým a ekonomickým zájmům.
Cenu v uplynulých letech získaly významné osobnosti české a světové vědy. Mezi laureáty jsou mimo jiné italský sémiotik a spisovatel Umberto Eco, český vědec a filozof Zdeněk Neubauer, americký ekonom a bývalý člen vlády Billa Clintona Robert Reich. Loni cenu obdržel český geolog a popularizátor vědy Václav Cílek.
Všem zastáncům nové maturity vřele doporučuji, aby si v Liessmannově Teorii nevzdělanosti přečetli kapitolu o testech PISA. A přidám osobní zkušenost s odborností pracovníků Cermatu Položil jsem jim následující otázku: "Prosím, abych byl seznámen s názvem alespoň jedné odborné studie, která by přesvědčivě dokládala, že v předmětu český jazyk a literatura je vhodné využít při zkoušce metody testování. Co se touto metodou zjistí?" Odpověď zněla: "Pokud je nám známo, touto problematikou se v ČR dlouhodobě přímo ve vztahu k češtině nikdo nezabýval. Nicméně ověřování vybraných dovedností z oblasti
mateřského jazyka prostřednictvím testů je ve světě vcelku běžné."
Hlavně že bude mít pan ministr konečně nějaké žebříčky. Čeho? Na tom už přece tolik nezáleží.
Bohudíky za státní maturitu. Především v českém jazyce snad ubude literárního dějepisu a memorování obsahů knih a češtináři budou více učit komunikaci v češtině. Jinak se z nás stane národ negramotných. Navíc očekávám dělení škol a jejich ředitelů na dobré a ty ostatní.
očekávám dělení škol a jejich ředitelů na dobré a ty ostatní
Formulujte kritérium dělení, prosím.
Okomentovat