O školství v koaliční smlouvě ODS, TOP09 a VV

středa 14. července 2010 ·

Kapitola koaliční smlouvy mezi Občanskou demokratickou stranou, stranou TOP 09 a stranou Věci veřejné věnovaná školství, vědě a výzkumu. Stane se podkladem pro příslušné kapitoly vládního programového prohlášení týkající se působnosti MŠMT.

Školství, věda, výzkum

POLITIKA MLÁDEŽE A REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ



Vzdělanost občanů je zásadní podmínkou rozvoje demokratické společnosti. Bez dobré vzdělanostní struktury si nelze představit dlouhodobě příznivý vývoj životní úrovně a kvality života. Cílem vlády je proto vzdělávání, které bude na všech stupních a ve všech svých formách podporovat přirozenou lidskou zvídavost. MŠMT bude podrobeno hloubkovému auditu, jehož cílem bude nalézt úspory v hospodaření resortu. Bude proveden personální audit a audit příspěvkových organizací MŠMT. Na základě personálního auditu vláda sníží významnou měrou počet zaměstnanců ministerstva a jím zřízených příspěvkových organizací.
   Termín: konec roku 2012


Vláda změnou příslušných právních předpisů omezí zátěž škol nadměrnou byrokracii.
   Termín: konec roku 2012

Vláda při respektování rozpočtových možností, demografického vývoje i věkové a genderové struktury pedagogických pracovníků vytvoří podmínky a nástroje (např. tzv. náborový příspěvek) pro dlouhodobou garanci vstupu ladých kvalifikovaných pedagogů do všech stupňů škol. Za tímto účelem vláda v roce 2011 a v následujících letech posílí rozpočet resortu o 2,1 mld. Kč.
   Termín: konec roku 2011

V roce 2012 vláda posílí objem platových prostředků o další 4 mld. Kč a poté toto navýšení zachová a zmrazí až do r. 2015 v návaznosti na celkovou veřejnou správu, kdy platy zmrazí na 3 roky. Tímto krokem bude částečně vyrovnán diskriminační poměr mezi platy pedagogických pracovníků a jinými profesemi v rozpočtové sféře. Vláda i v rámci normativního financování podpoří možnost existence škol v malých obcích. Cílem je dostupnost předškolního a základního vzdělávání.
   Termín: konec roku 2012

Změnou závazných učebních dokumentů vláda zajistí výuku Anglického jazyka od 3. ročníku základního vzdělávání.
   Termín: do konce volebního období

Vláda neprodleně, a to do začátku školního roku 2010/2011, rozhodne, zda se v tomto školním roce uskuteční společná část maturitní zkoušky. Následující postup vyhodnotí vláda na základě provedení generální zkoušky. Vláda též provede audit přípravy projektu maturit, včetně kontroly vynaložených prostředků.
   Termín: 1.4. 2012

Vláda zavede pravidelné zjišťování výsledků vzdělávání v 5. a 9. ročníku základního vzdělávání. Vláda bude dále stimulovat transparentní zveřejňování výsledků škol potřebné pro jejich srovnání s akcentací rozdílů na úrovni vstupů (odlišné vzdělání přijímaných žáků) pro optimální porovnatelnost poskytovaného vzdělávání.
   Termín: 2014


Vláda ve spolupráci se zaměstnavateli podpoří rozvoj odborného "učňovského" vzdělávání a formu jeho zakončování jednotnou závěrečnou zkouškou.
   Termín: 2014


Vláda zpřesní finanční toky mezi resortem a jednotlivými zřizovateli škol.
   Termín: konec roku 2013


Vláda bude věnovat zvýšenou pozornost výchovným a diagnostickým ústavům a jejich financování se zřetelem na zvýšenou podporu preventivních programů.
   Termín: 2014


Vláda podpoří rozvoj alternativ rodinné péče ve fázi pre-primárního vzdělávání, konkrétně rozvoj firemních školek, alternativních předškolních zařízení typu mateřských a rodinných center, ale i institutu sousedského hlídání (do 6-ti let dítěte).
   Termín: 2014

Vláda připraví nový zákon o vzdělávání a v rámci tohoto zákona upraví činnosti pedagogických pracovníků, s novou definicí pedagogů jako profesní skupiny, s přehledem kvalifikačních předpokladů, systémem odborného růstu, resp. celoživotního vzdělávání pedagogů.
   Termín: 2014

Vláda připraví změnu v trvání funkčního období ředitelů základních a středních škol, které se zkrátí na 6 let. Bude též posílena role školských rad při správě škol, včetně vlivu na jmenování a odvolání ředitelů.
   Termín: konec roku 2011

Vláda podpoří nárůst počtu školních psychologů na základních a středních školách za účelem zlepšení boje se sociálně-patologickými jevy a ve snaze zkvalitnit sociálně-pedagogickou diagnostiku. Bude též podpořen rozvoj péče o děti se specifickými dispozicemi a bude posílena výuka klíčových kompetencí (např. finanční a počítačové gramotnosti) a jazykového vzdělávání.
   Termín: 2014

Vláda též iniciuje debatu o posílení odpovědnosti rodičů za vzdělávání dítěte, zejména vůči škole, přičemž zváží i možnost kodifikace Smlouvy mezi rodinou a školou o chování dětí s cílem zajistit lepší vymahatelnost plnění rodičovských povinností při vzdělávání dětí.
   Termín: 2014

Vláda zvýší důraz na praktickou uplatnitelnost absolventů a na posílení prestiže učňovského školství jako takového, ať již propagací a osvětou, nebo podporou širších možností pro finanční ohodnocení práce učňů zaměstnavateli.
   Termín: 2014

Vláda změnou financování vzdělávání zajistí rovnost podpory při poskytování veřejné vzdělávací služby.

TERCIÁRNÍ VZDĚLÁVÁNÍ



Vláda si je vědoma klíčového významu terciárního vzdělání pro konkurenceschopnost České republiky. Bez dobré vzdělanostní struktury a růstu kvality vzdělání si nelze představit dlouhodobě příznivý vývoj životní úrovně a kvality života. Vláda učiní vše, aby se vysoké školy a univerzity staly centry "znalostního trojúhelníku" (vzdělání, výzkum, inovace), který dnes představuje jedinou alternativu úspěchu České republiky v globální konkurenci. Vysoké školství se musí stát hybnou silou přechodu od ekonomiky tažené investicemi k ekonomice tažené inovacemi. Vláda proto uskuteční reformu systému terciárního vzdělávání.

Zvětšit diverzifikaci systému terciárního vzdělávání tak, aby docházelo ke zvyšování kvality vysokoškolského vzdělání a profily absolventů jednotlivých typů škol více odpovídaly různorodým požadavkům zaměstnavatelů a zajišťovaly jejich větší flexibilitu na trhu práce. Tento záměr vláda uskuteční například přísnější kontrolou dodržování akreditačních podmínek, podporou výzkumu a profilace vysokých škol.
   Termín: 2014

Vytvořit podmínky pro integraci a racionalizaci skladby vysokých škol do podoby, která bude odpovídat velikosti naší země a předpokládanému dlouhodobého vývoji počtu studentů vysokých škol a současně přispěje k efektivnější alokaci výdajů na terciární vzdělávání.
   Termín: 2014

V systému řízení veřejných vysokých škol bude vláda posilovat jejich vlastní odpovědnost za dosahované výsledky v oblasti výzkumu, vzdělávání i hospodaření.
   Termín: průběžně

Vláda podpoří vznik center excelence v rámci výzkumných univerzit, i veřejných výzkumných institucí, a vytvoří podmínky umožňující budování špičkových škol doktorských studií. Vytvořit mechanismy podporující skutečnou mobilitu a kooperaci výzkumných pracovníků i doktorských studentů mezi našimi a zahraničními univerzitami.
   Termín: 2014

Vláda zavede účinný systém finanční pomoci studentů opírající se o základní studijní granty pro všechny studenty, dostatečná sociální stipendia pro studenty z rodin s nízkými příjmy a hendikepované studenty a dále o podniková stipendia, spoření na vzdělání, studentské půjčky a o specifický režim příležitostného zaměstnávání studentů.

Vláda podpoří zavedení zvýhodněných studijních půjček určených na krytí nepřímých nákladů spojených se studiem (strava, ubytování), s cílem zamezit diskriminaci sociálně znevýhodněných zájemců o vysokoškolské studium v takovém termínu, aby tento krok předcházel o jeden rok zavedení odloženého školného.
   Termín: polovina roku 2013

Vláda vypracuje mechanismy financování, které posilují finanční stabilitu veřejných vysokých škol, a přitom posilují závislost jejich rozpočtů na kvalitě poskytovaného vzdělání, uplatnitelnosti absolventů, výsledcích výzkumu a vývoje.
   Termín: 2014

Vláda zavede finanční spoluúčast absolventů VŠ na hrazení nákladů jejich studia formou tzv. odloženého školného s termínem zavedení od akademického roku 2013/2014, při stropních nákladech 10.000 Kč na jeden semestr a při uplatnění zvýhodňujícího koeficientu pro podporu klíčových studijních oborů s vazbou na strategické segmenty průmyslové výroby a služeb. Cílem opatření je posílit rozpočty vysokých škol a umožnit jim poskytovat studentům nadstandardní servis, motivovat k větší odpovědnosti studentů i vysokých škol a v neposlední řadě prostřednictvím rostoucí konkurence mezi vysokými školami v delším časovém horizontu přispět i k růstu kvality vysokoškolského vzdělání. Školné bude školám zaplaceno ihned, za tímto účelem student uzavře půjčku garantovanou státem. Bude-li mít student zájem zaplatit ihned, bude mu to umožněno.

Školné bude hrazeno úspěšnými absolventy v okamžiku, kdy jejich příjem překročí výši průměrné mzdy, což nevylučuje možnost dobrovolné dřívější úhrady přímým způsobem.
   Termín: 2013

Vláda provede taková opatření, která povedou ke zvýšení prestiže bakalářského vzdělávání a jeho praktické uplatnitelnosti na trhu práce. Vláda považuje za důležité více funkčně i obsahově diferencovat bakalářské vzdělávání od vyšších stupňů akademického vzdělání, a proto bude klást zvýšený důraz na dodržování plnění přísných podmínek akreditace.
   Termín: 2014

Vláda akceleruje čerpání prostředků určených na vzdělání a výzkum z operačních programů fondů EU. Ve vztahu k nastavení pravidel rozdělování prostředků ze strukturálních fondů určených na rozvoj vědy, výzkumu a vzdělávání, bude vláda usilovat o to, aby realizace projektů mohla napříště probíhat bez geografických omezení i v těch lokalitách, které v aktuálním programovacím období nepatří do povolených míst realizace. Vláda bude současně usilovat o to, aby se institucím vědy a výzkumu, které měly, a dosud mají z geografických důvodů omezené možnosti využívání finanční podpory investičního rozvoje ze strukturálních fondů, dostalo alternativní možnosti podpory, která by alespoň částečně kompenzovala stávající omezení a nerovnost v přístupu k prostředkům určeným na infrastrukturní rozvoj a rozdělovaným v rámci tematických operačních programů řízených ministerstvem školství.
   Termín: 2014

Za účelem snížení administrativně-organizační zátěže akademických pracovníků podpoří vláda management vysokých škol a veřejných vědeckých výzkumných institucí při zavádění profesionálních metod řízení finančních toků, lidských zdrojů, marketingu, a technologického transferu, a to i s využitím stimulačních nástrojů v podobě fondů EU.
   Termín: 2014

Vláda usnadní spolupráci veřejných vzdělávacích a výzkumných institucí se subjekty z komerční sféry. Vláda bude motivovat posilování mezinárodní excelence ve výzkumu a bude též stimulovat zapojení do mezinárodních projektů, i formou úhrad kofinancování a formou garancí překlenovacích úvěrů u relevantních projektů realizovaných veřejnými vysokými školami a veřejnými výzkumnými institucemi.
   Termín: 2014
Ministr provede analýzu efektivity čerpání prostředků z operačních fondů EU ve svém resortu.

POLITIKA VÝZKUMU A VÝVOJE

Vláda zavede systém hodnocení pracovišť výzkumu a vývoje, který nahradí stávající institucionální financování za výsledky v Rejstříku informací o výsledcích (RIVu) kombinací kvantitativní a kvalitativního hodnocení s výrazným zapojením zahraničních expertů.
   Termín: 2014

Vláda zavede bonifikaci pracovišť, která prokazatelně spolupracují s aplikační sférou v podobě dodatečných institucionálních prostředků.
   Termín: 2014

Vláda daňově zvýhodní spolupráci ve VaV mezi univerzitami, VVI a podnikatelským sektorem.
   Termín: 2013

Podporu výzkumu z veřejných zdrojů se vláda zaměří na vyprofilované priority, průřezová témata. Podporu firemního výzkumu a vývoje vláda podmíní spoluprací mezi veřejným a soukromým sektorem na stanovených prioritních tématech.
   Termín: 2012

SPORT



Vláda vnímá sport jako zásadní nástroj rozvoje a upevňování zdraví a tělesné i psychické kondice dětí, mládeže a dospělé populace. Je si též vědoma socioekonomické a kulturní funkce, jakou sport plní v naší společnosti. Vláda se bude zasazovat o vytvoření systému podpory a oceňování dobrovolníků v oblasti sportovní činnosti.

Vláda je rozhodnuta podporovat aktivity, organizace a zařízení, které zvýší dostupnost sportu a tělovýchovy nejširší veřejnosti. Vláda tak činí v přesvědčení, že podpora sportu se nesmí omezovat na podporu talentů a profesionální reprezentace, ale má především zpřístupnit a usnadnit sportovní a pohybové vyžití široké populaci.
   Termín: 2014

Vláda za svoji prioritu považuje podporu a rozvoj sportování mládeže, a to nejen v masovém měřítku, ale i podporu talentované mládeže. Proto vláda klade důraz na podporu systému návazné péče o talentovanou mládež v podobě sportovních tréninkových středisek pro mládež a středisek vrcholového sportu. Stejně tak si zaslouží podpory systém lékařské péče o talentovanou mládež, který může třeba preventivními prohlídkami bránit tomu, aby nedocházelo k ohrožení zdraví u mladých talentovaných a vrcholových sportovců.
   Termín: 2014

Vláda podpoří efektivnější čerpání fondů EU na sport, a to i se specifickým důrazem na projekt Evropský rok dobrovolnictví (2011).
   Termín: konec roku 2011

Vláda zváží přijetí nového zákona o sportu.
   Termín: 2012

Vláda chce transformací současného systému státní podpory zřídit grantovou agenturu pro podporu sportu, aby finanční i institucionální podpora byla transparentní a maximálně efektivní. Vláda připraví model financování podpory sportu založený na čtyřech pilířích, a to na státní podpoře, veřejné podpoře, soukromých zdrojích a vlastních zdrojích sportovních organizací.
   Termín: 2014

Vláda intenzivněji podpoří systém vícezdrojového financování ve sportu.
   Termín: 2012

S novým zákonem o loteriích vláda posílí rozpočty obcí a měst o část vybraných prostředků z loterií, za účelem posílení sportovních a kulturních činností mládeže.
   Termín: 2012

3 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
14. července 2010 v 11:35  

1. Zajímalo by mne, co je přesně myšleno akcentací rozdílů na úrovni vstupů (odlišné vzdělání přijímaných žáků) pro optimální porovnatelnost poskytovaného vzdělávánína mluvíme-li o žákovi
5. ročníku ZŠ.
Lze jen doufat, že porovnání škol bude vycházet z osvědčeného porovnání, které používá společnost SCIO, tedy např. porovnání výsledku žáka v matematice s výsledkem téhož žáka v testu studijních předpokladů. Jen tak lze řekněme jakž takž objektivně určit přidanou hodnotu, kterou získal žák vzděláváním. Nebo snad někdo víte o jiném lepším způsobu?

2. Nesouhlasím se zavedením anglického jazyka od 3. ročníku ZŠ. Myslím si, že v příhraničních oblastech s Německem a Rakouskem, ať chceme nebo nechceme, žáci rozhodně více uplatní němčinu.

3. Naopak souhlasím se zavedením šestiletého funkčního období ředitelů a s posílením pravomocí školských rad. Dvacet let nám v ředitelně seděl člověk, kterého nebylo prakticky možno se zbavit a který kromě toho, že si dokázal pohlídat, aby byl nenapadnutelný přes papíry (protože ČŠI v podstatě nic jiného nekontroluje), nic kloudného pro školu neudělal.

Luděk Blaha řekl(a)...
14. července 2010 v 14:21  

Vláda neprodleně ... rozhodne, zda se v tomto školním roce uskuteční společná část maturitní zkoušky

Stručný přehled zpráv
15. července 2030

- Z povrchu Marsu odstartoval návratový modul s oběma členy expedice.
- Množství ropy unikajicí z poškozeného vrtu v Mexickém zálivu se podařilo snížit na polovinu.
- Společná část maturitních zkoušek na českých střední školách se s konečnou platností dočasně odkládá o rok.

Anonymní řekl(a)...
18. července 2010 v 22:40  

To bude príma a veliká junda. Již se těším na nový školní rok, jak k nám nepříjdou noví absolventi PdF, pač všíchni jsme na škole okolo 40 let. Leda - ruská ruleta, každý rok někoho odpráskneme. Být mladým kantorem, tak si počkám takových 25 let ( odchod do důchodu ), či zda někdo nenatáhne brka, či ho přejede auto nebo se utopí. Možné je, že nám důchod posunou do 67, 69 nebo 70 let. Stát se může vše.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.