Ministr školství: Iritují mě náklady a nabobtnalost nových maturit

středa 28. července 2010 ·

Ministr školství Josef Dobeš začal hned po nástupu do úřadu řešit státní maturity. "Iritují mě náklady a nabobtnalost připravované podoby státní maturity. V době ekonomické recese mně toto připadá jako z jiného světa. Zde ode mne čekejte zásadní změny," řekl Dobeš v chatu se čtenáři portálu iDNES.

14 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
28. července 2010 v 23:33  

Kde ty 3 miliardy pane ministře ušetříte, to zůstane asi zatím skryto rouškou tajemství. Nabízí se opravdu nesmírně nákladný proces státních maturit. Zda se podaří skutečně zvýšit celkovou úroveň českého školství díky státním maturitám je taky otázka. To, že to podporují v podstatě jen ředitelé gymnázií je taky zajimavé.
Další možností je snížit platy ve školství o nějakých 5 - 10 %. Třetí možností je zrušení MŠMT.

Anonymní řekl(a)...
29. července 2010 v 10:28  

Pan ministr uvádí, že zavedení státních maturit, jejichž finanční náročnost je dost vysoká, mu připadá v době krize jako nápad z jiného světa. Mně tedy spíše připadá jako nápad z jiného světa uvedení psychologů ve větším množství do škol, protože nejsou peníze na to, aby se řádně zaplatili učitelé, natožpak, abychom drželi na škole kvůli třem čtyřem opravdu problémovým dětem psychologa. Ty ostatní děti budeme pouze učit únikovým cestám místo toho, abychom je nyučili se poprat s problémem.

Luděk Blaha řekl(a)...
29. července 2010 v 14:12  

Odložení státních maturit jsou další vyhozené peníze.
Jejich zrušení je na věčné časy záminka pro hořekování, že tentokrát by se to už bývalo podařilo.
Jediná možnost je jejich spuštění. Pokud se zadaří, pak výborně.
Pokud se nezadaří, pak vedoucí pracovníky do pracovního tábora a realizátory tak dvě hoďky častovat vulgárními výrazy v bývalém sjezdovém paláci.

Anonymní řekl(a)...
29. července 2010 v 15:57  

"Pan ministr uvádí, že zavedení státních maturit, jejichž finanční náročnost je dost vysoká, mu připadá v době krize jako nápad z jiného světa. Mně tedy spíše připadá jako nápad z jiného světa uvedení psychologů ve větším množství do škol, protože nejsou peníze na to, aby se řádně zaplatili učitelé, natožpak, abychom drželi na škole kvůli třem čtyřem opravdu problémovým dětem psychologa."

Pane kolego, po dlouhé době čtu konečně moudrá slova a říkám si, že jste se minul povoláním. Vy jste v podstatě stínový ministr školství.

Kdyby tedy skutečně něco takového existovalo jako je stínový ministr školství (Herr Partei-Genosse social-demokratische Havel je spíše karikatura stínové ministra školství), určitě by kontroval argumentem, že ani ve světě není v každé problémové škole psychouš, ale funguje tam na plný úvazek school counselor - školní či výchovný poradce. To je funkce, která existuje i u nás na všech základních a středních školách. Takový nešťastník či zoufalkyně ovšem v našich podmínkách má na výchovné poradenství vyčleněny jednu až tři hodiny týdně. Kdyby ovšem výchovný poradce v každé škole působil na plný úvazek, nebylo by třeba psychoušů. Profesionalizace výchovných poradců by řešila nejen problém primární prevence, ale i systematického vedení většiny výchovných a výukových problémů, které žáci na dané škole mají.
Většina výchovných poradců jsou stejně tak i zkušení kantoři, jejichž práce v současné době spočívá ve sbírání přihlášek žáků na střední školy, které pak pan šeditel orazítkuje, ve vedení seznamů integrovaných žáků a v posedávání ve výchovných komisích.
Značná část výchovných poradců by v nových podmínkách strčila většinu psychoušů do kapsy.Problém je ovšem v tom, že by se musel novelizovat školský zákon a zákon o pedagogických pracovnících a řada prováděcích vyhlášek, což je za současných podmínek v parlamentu naprosto nemyslitelná epopej. To by byl skutečný krok vpřed a dokonce by se i ušetřilo, protože všichni výchovní poradci jsou kmenovými zaměstnanci základních a středních škol.
Tak tohle by určitě stínový ministr určitě vzkázal tomu současnému!

Anonymní řekl(a)...
29. července 2010 v 17:44  

"Mně tedy spíše připadá jako nápad z jiného světa uvedení psychologů ve větším množství do škol, protože nejsou peníze na to, aby se řádně zaplatili učitelé, natožpak, abychom drželi na škole kvůli třem čtyřem opravdu problémovým dětem psychologa."

Plně sdílím Vaši poznámku, pane kolego. Přestože nebo spíše právě protože je současný ministr psycholog, ani ve snu ho nenapadne jiné řešení, které se táhne českým školstvím v posledních letech jako červená nit. Jakmile žadnou nějaké problémy, hned se ke každému - s odpuštěním - přizve psycholog nebo je alespoň dotázán na možné řešení pedagogického problému, přičemž psychologové nemají ani pedagogické vzdělání, což je slovy pana prezidenta více než úsměvné. Ve většině škol v zahraničí na každé škole funguje výchovný poradce, ale nikoli na 1-3 hodiny týdně jako u nás, ale na plný pracovní úvazek. To je nesporně řešení, kterým by se i ušetřilo, protože výchovný poradce je členem pedagogického sboru a stejně tak i zaměstnancem školy.

Anonymní řekl(a)...
29. července 2010 v 22:38  

Tady se musím pana Dobeše zastat. Na 2. stupni ZŠ již skutečně devastace dosáhla dna. Je tedy třeba se od tohoto dna odrazit. Ono to ostatně ani jinak nepůjde. Brutální PC hry nikdo nezakáže, americké filmy taky ne ( na jeden polibek 100 mrtvých - vždyť my víme, to ti puritáni ) a současnou společnost předělají snad jen nově vychovaní žáci. Vím, je to idealizovaný pohled, ale systém mi již nedovolí zmlátit žáka rákoskou.

Anonymní řekl(a)...
30. července 2010 v 8:22  

"Kdyby ovšem výchovný poradce v každé škole působil na plný úvazek, nebylo by třeba psychoušů. ...
To by byl skutečný krok vpřed a dokonce by se i ušetřilo, protože všichni výchovní poradci jsou kmenovými zaměstnanci základních a středních škol."

To by se moc neušetřilo, protože by se na jejich místo musel přijmout nový pedagog.

Anonymní řekl(a)...
30. července 2010 v 12:19  

"To by se moc neušetřilo, protože by se na jejich místo musel přijmout nový pedagog."

Jen na část úvazku, pane kolego. V zahraničí učí výchovní poradci jen na 0,25 - 0,3 pracovního úvazku a zbytek pracovního úvazku se věnují výchovnému poradenství (např. diagnostice, reedukaci, kontaktům s rodiči, poradenství, tvorbě a koordinaci školního poradenského programu apod.).

Každopádně by to bylo stokrát levnější, než zaměstnávat školního psychologa, jehož práce je spíše nárazová. V řadě základních škol školní psycholog např. supluje nebo se věnuje doučování žáků či reedukaci SPU.

Anonymní řekl(a)...
30. července 2010 v 15:59  

Tak na jakou část úvazku byste ho chtěl přijmout? Nemáte v tom trochu zmatek?
Nejprve se tu říká: "Nahradit školního psychologa výchovným poradcem na plný úvazek, to by se ušetřilo!"
Já říkám: "Neušetřilo, protože by se musel přijmout nový učitel."

A teď se říká: "Jen na část úvazku, pane kolego ..."
Já říkám: "Ano, v tom případě by se lehce ušetřilo. Že by to bylo 100x levnější, o tom si nechte jen zdát."

Já obecně tahle "jednoduchá" řešení "miluji". Dejte proboha škole dostatek peněz na platy a nechte na řediteli, jestli je dá učitelům, výchovnému poradci nebo školnímu psychologovi. A pokud to ředitel nezvládne, má ve škole moc potíží a problémů (bouří se mu učitelé, žáci, rodiče), tak ho vyhoďte a zkuste najít schopnějšího. Proč chcete pořád všechno řídit shora. Ředitel a pedagogický sbor přeci musí mít nejlepší přehled o tom, co potřebují, aby škola fungovala.
A jestli to nevědí nebo se nemůžou dohodnout, tak za to zase může ředitel a je třeba ho vyměnit!
Když ale nedáte škole ani na platy ani na pomůcky, nezachrání to ani školní psycholog. To jsou opravdu vyhozené peníze.

Anonymní řekl(a)...
31. července 2010 v 10:45  

Ve vašem řešení je jeden háček. Schopní ředitelé na základkách nejsou a nebudou. Bohužel jsou celé roky zvyklí na to, že je seshora vodí za ručičku a utírají jim prdelky. To bohužel platí i o učitelích, kteří by měli ty neschopné ředitele nahradit.

Jako ukázka stačí, když se podíváte na to, kolik ředitelů základek si bylo schopných dát dohromady projekt z ESF (ať už v OP Lidské zdroje nebo OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost). Na ZŠ šlo podle MŠMT zveřejňovaných informací jen 6% peněz. Střední školy jsou v získávání peněz podstatně úspěšnější. Nehovoří to samo o sobě o kvalitách manažerských schopností ředitelů škol?
Jinak k tomu ještě mohu poznamenat, že je to způsobeno i tím, že po nich v podstatě nikdo nic nechce. Ani seshora ani sezdola. Učitelé, kteří po ředitelích chtějí, aby alespoň proboha chodili do práce, jsou ostatními považováni za potížisty. Pro většinu je výhodnější, když šéf nic nedělá, alaspoň nechce nic ani po nich. Vím, o čem mluvím. Situace na mnoha našich základkách je v tomto směru velmi zoufalá.

Anonymní řekl(a)...
3. srpna 2010 v 15:30  

Pán (nebo paní) je z ČŠI nebo od zřizovatele, že tak dobře ví, jací jsou ředitelé a učitelé českých základních škol?
Já znám spoustu schopných učitelů i pár takových ředitelů. Na Váš nechutný útok by bylo možná lepší vůbec neodpovídat.

Ale zaujala mne myšlenka posuzovat schopnost ředitelů škol podle počtu podaných projektů z ESF. Možná byste mohl sestavit hodnotící škálu, abychom viděli, jak se pozná schopný ředitel.

Nezlobte se na mne, ale to nemá se schopnostmi ředitelů vůbec nic společného.
Navíc tzv. "státní" školy mají být ze zákona financovány státem a ne, aby si sháněly prostředky samy prostřednictvím fondů. Nemají na to lidi a odvádí je to od toho hlavního co mají dělat, tedy vzdělávat. Energie, kterou musí učitelé a ředitel dát do získání grantu pak musí zákonitě chybět při výuce.
S trochou nadsázky bych mohl tvrdit, že tam kde mají hodně grantů trpí nebo bude trpět (až kantoři vyhoří) kvalita výuky. Možná by to stálo za průzkum.

Anonymní řekl(a)...
5. srpna 2010 v 17:07  

Bohužel se však v poslední době ukazuje, že MŠMT změnilo v mnoha oblastech taktiku a jen tak plošně peníze rozdávat nebude dnes a ani v budoucnosti. Viz nutnost napsat si projekt na prevenci sociálně patologických jevů nebo EVVO. Bohužel se opravdu změnila doba a ředitelé a člověk, který napsal výše uvedený příspěvek, to nějak nepostřehli.
Po řediteli školy začíná být čím dál tím víc požadováno, aby byl manažer. A člověk, který toho není schopen, nemá na svém postu co pohledávat.

Jinak je ve výše uvedeném příspěvku zajímavá věta, že dotyčný zná spoustu schopných učitelů a pár schopných ředitelů.

Bohužel však to, že je někdo schopný učitel není postačující k tomu, aby byl schopný ředitel. Proto tu spoustu neschopných ředitelů skutečně nemá kdo nahradit. Zvláště za situace, kdy se na posty ředitelů spíše hlásí ti, kteří jako učitelé nejsou nic moc. Přece znáte to známé: Kdo to umí, ten to dělá. Kdo to neumí dělat, ten to učí. A kdo to neumí učit, ten to řídí. Velmi, velmi pravdivé.

Anonymní řekl(a)...
5. srpna 2010 v 17:47  

"S trochou nadsázky bych mohl tvrdit, že tam kde mají hodně grantů trpí nebo bude trpět (až kantoři vyhoří) kvalita výuky. Možná by to stálo za průzkum."

Na školách, které dělají granty si učitelé přivydělávají většinou na tvorbě výukových materiálů, které pak využívají ve výuce. Na školách bez grantů si zejména mladí učitelé přivydělávají účetnictvím, v autoškolách, v cestovních kancelářích, jako IT technici apod. Znám dokonce učitelky, které na své škole po pracovní době uklízí.

Co je pak větším pčínosem pro výuku? O tom ať si soudný čtenář udělá obrázek sám.

Jediné granty, které mají negativní vliv na kvalitu výuky a které nepovažuji na ZŠ za smysluplné, jsou Comenius apod. Pár angličtinářů a vedení školy si vesele jezdí po Evropě. Ostatní za ně do zblbnutí suplují. Stále titíž lidé pak chybí na škole i 4 týdny v průběhu jednoho školního roku. A výstupy těchto projektů jsou většinou za utracené miliony více než směšné - stačí mrknout na webové stránky projektů. O tzv. zdokonalení angličtiny ani nemluvím.

Anonymní řekl(a)...
5. srpna 2010 v 18:48  

Pro anonyma ze 17:47
Připadá mi naprosto tragické, že jaksi automaticky předpokládáte, že učitelé si mají přivydělávat.

Viz celkové vyznění příspěvku a věta "Na školách, které dělají granty si učitelé přivydělávají většinou na tvorbě výukových materiálů, které pak využívají ve výuce. Na školách bez grantů si zejména mladí učitelé přivydělávají účetnictvím, v autoškolách, v cestovních kancelářích, jako IT technici apod. Znám dokonce učitelky, které na své škole po pracovní době uklízí."

Pro anonyma ze 17:07
Pane, jste svými ničím nepodloženými, generalizujícími útoky na učitele a ředitele trapný. Proto s Vámi končím.

Jen ještě jedna reakce (speciálně pro Vás, ostatní z praxe to jistě chápou). "Jinak je ve výše uvedeném příspěvku zajímavá věta, že dotyčný zná spoustu schopných učitelů a pár schopných ředitelů."
To je přeci naprosto jednoduché, učitelů je podstatně víc než ředitelů a tak jich také znám podstatně více.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.