Josef Dobeš odpovídá na otázky České školy

středa 28. července 2010 ·

Položili jsme novému ministrovi školství krátce po jeho jmenování jen několik otázek.

Ve vašem oficiálním životopisu je sedmiletá "díra". Kde jste pracoval v letech 1982-89? A prozrádíte něco o své rodině?

V letech 1982-1987 studium ČMBF Litoměřice-teologie- nedokončeno 1985-1989 zaměstnanec OPBH v Brně-závozník, řidič. Jsem ženatý, manželka Bc. Lucie Dobešová, děti David, 15 let (v pěstounské péči), Kryštof, 12 let, a Jakub, 2 roky.

Jako zastupitel zastupitel Městské části Praha 1 jste jistě sledoval školy zřizované touto MČ. Jak hodnotíte poměr pravomocí a zodpovědnosti ministerstva školství, zřizovatele, ředitele, školské rady a rodičů? Je nastaven optimálně?

Jako zastupitel Městské části Praha 1 jsem měl na starosti sociální oblast, (oblast školství měla na starosti K.Peake). Myslím si, že není nastaven úplně optimálně. Velká část zodpovědnosti a pravomocí je na straně zřizovatele a ředitelů. Ale chci se podrobně i s touto problematikou seznámit.

Ponechal jste si po svých předchůdcích dva náměstky, čím vás přesvědčili o svých kvalitách?

Musím vás poopravit, ponechal jsem si skoro všechny vedoucí pracovníky, zmíním ještě náměstkyni Bartoňovou a VŘ Vitulu, jedinou změnu na náměstkovském postu jsem učinil u skupiny vysokých škol a výzkumu, kam jsem jmenoval Ing. Arch. Kryštofa Hajna. Kladl jsem důraz na odbornost , nikoliv na politickou příslušnost.

V řadě rozhovorů jste jako svou prioritu uváděl zvýšení prestiže učitelů. Začnete zvýšením platů nových učitelů, co bude následovat? Budete konzultovat tyto kroky s organizacemi pedagogů? Setkal jste se s některými jako zastupitel a jak na vás zapůsobily?

Zvýšení platů učitelů a podpora prestiže učitelů spolu úzce souvisí. Rád bych pro učitele vytvořil takové podmínky,které by učitelské profesi navrátily prestiž a respekt. Samotné navýšení platů by ovšem nestačilo.Jak jsem již zmínil v několika svých rozhovorech, zvýšení platů bude nasměrováno pro kvalitní a kvalifikované učitele , se záměrem získat do škol mladé, nastupující učitele. Na druhé straně je nutné se zaměřit i na podmínky učitelů a na celkové klima na školách. Co se týká podmínek učitelů tak tam jistě patří kromě dobrého finančního ocenění i možnost profesního růstu a pro dobré klima na školách počítám pro učitele s legislativní podporou v oblasti chování žáků.

Veškeré kroky MŠMT budeme konzultovat s příslušnými organizacemi pedagogů, nedovedu si představit, že bychom s nimi v tak zásadních otázkách nevedli dialog.

V regionálním školství se často uvádí jako negativní faktory dnešního stavu: podfinancování, feminizace, vysoký věk, nízká kvalifikace, věkový automat. V jakém časovém horizontu jsou tyto jevy řešitelné? Jak pro vaše řešení budete získávat politický a profesní konsensus?

Soubor vámi vyjmenovaných faktorů spolu velmi úzce souvisí. V důsledku podfinancování a nastavení věkového automatu je ve školství málo mladých pedagogů, poměrně vytrvale zůstávají starší učitelé již v důchodovém věku a stále se ve školství vyskytuje velké % nekvalifikovaných učitelů (cca 15 %). Věková demografická struktura pedagogů je velmi nepříznivá a je nutno získat pro školství „mladou krev“. A také jak jste zmínil , je ve školství málo mužů- taktéž většinou v důsledku nízkých platů. Čili všechny faktory jsou propojeny a je nutno začít velmi rychle obměnu. Rád bych, aby v následujících 4 letech došlo k posunu. Pro tyto nutné změny budu zcela jistě hledat profesní konsensus u všech odborných partnerů a také bez politického konsensu si tyto změny nedovedu představit.

Podle agentury Mediafax jste pozastavil čerpání strukturálních fondů i v rozběhnutých řízeních. Jak dlouho pozastavení potrvá? Bude se to týkat i krajských projektů nebo jen individuálních?

Ano, po mém nástupu jsem skoro okamžitě rozběhl personální a procesní audit a nařídil tzv. stop stav. Nevyhlašovat veřejné zakázky a ani neuzavírat smlouvy v rámci veřejných zakázek a dále neuzavírat obchodněprávní ani občanskoprávní smlouvy se závazkem nad 100.000 Kč. Co se týká některých běžících projektů z OP , byly uděleny výjimky.

Týká se pozastavení čerpání i projektu EU peníze školám? Několik stovek základních škol přeci chtělo začít s realizací již od 1. září?

Projekt EU peníze školám je jednou z výjimek.Toto čerpání běží dle harmonogramu a podle mých informací by školy, kterým byl již projekt schválen,mohly objevit peníze na svých účtech již v polovině srpna. Podobné projekty jako EU peníze školám bych rád zintenzivnil. Již nyní pracujeme na analogickém projektu pro SŠ.

V rozhovoru v týdeníku Týden jste uvedl, že pro zkvalitnění vzdělání je třeba "Definovat, co by měl žák znát na konci pátého, devátého ročníku, tedy definovat standardní znalostní a kompetenční úroveň a měřit ji srovnávacími zkouškami." Tyto definice ale přece byly nedávno stanoveny v Rámcových vzdělávacích programech, co je na nich třeba měnit? Myslíte, že takto stanovené kompetence je možné snadno testovat? K čemu všemu by výsledky testů měly být využity?

Zcela určitě nechci měnit definice kompetencí stanovených v Rámcových vzdělávacích programech. Naopak mnou zmiňované standardy by měly vycházet právě z těchto kompetencí. Mnohem důležitější je ale proč vlastně takové testování potřebujeme a co tímto testováním sledujeme. Chceme posílit kvalitu. Testování bude zahrnovat tři oblasti: test tvrdých objektivních dat na školách, dále přidanou hodnotu školy (tj. např. jak umí integrovat a rozvíjet schopnosti u hendicapovaných děti apod. a v neposlední řadě i klima školy.

Jakou roli přikládáte ve vzdělávání informačním a komunikačním technologiím?

Školství se zcela logicky nemůže bránit moderním technologiím. Naopak, jejich využití přináší do vzdělávacího procesu nadhodnotu a je třeba s tímto pracovat. Slibuji si vylepšení situace díky projektu EU peníze školám, kde podle mých posledních informací se školy zaměřily na toto prioritní téma. Takže během následujících 3-4 let by se situace měla výrazně posunout.

Žáci dnes bez výčitek a bez sankcí rodičů nedodržují školní řád, myslíte si, že rodiče budou dodržovat vámi navrhovanou smlouvu se školou? Má vůbec smysl uzavírat podobné smlouvy, když je vzdělávání povinné a bezplatné?

Pokud hovoříme o ZŠ tak tam je samozřejmě povinná školní docházka a bezplatná, u SŠ už je situace jiná.A proto také smlouvy s rodiči se mohou lišit. Zatím jsme na začátku cesty a čeká nás mnoho diskuzí na toto téma s Asociacemi pedagogů, odbornou veřejností atd.. Ale nechci se smířit pouze s holým konstatováním, že žáci dnes nedodržují bez jakýchkoliv výčitek či sankcí školní řád. Myslím si, že učitelé potřebují legislativní podporu ze strany ministerstva v této oblasti a já se budu tímto problémem intenzivně zabývat.

Na předvolebním Kulatém stole SKAV jste zmínil ideu státního sekretáře pro vzdělávání, váš oponent Ondřej Liška kontroval požadavkem, aby ministr školství byl místopředsedou vlády. Jak dnes hodnotíte své možnosti v souvislosti s těmito návrhy?

Po příchodu na ministerstvo a seznámením se s agendou se mi jeví idea státního sekretáře ještě více akutnější. Zdá se mi, že nezávislý státní sekretář –expert na problematiku školství- by byl zárukou kontinuity všech koncepčních kroků a velká opora pro každého ministra.

Jen pro dokreslení situace,spíše zábavnějšího charakteru , nicméně souvisí s mojí odpovědí. Mí řidiči mně po nástupu říkali, že jsem již jejich sedmý ministr během poměrně krátkého časového období. Oni zůstávají a ministři se mění.

A takto by měla fungovat i idea státního tajemníka, ministři přicházejí a odcházejí, státní tajemník zůstává a je garantem kontinuity koncepčních kroků MŠMT.

5 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
28. července 2010 v 0:46  

Musím říct, že mě mrzí, že ministerstvo (ale i média, včetně České školy) kladou rovnítko mezi školu a učitele. To, že bez nepedagogických pracovníků by žádná škola nebyla, se taktně přehlíží. Podpora ze strany MŠMT žádná, správní zaměstnanci nemají nárok na žádná odborná školení a jako vyloženou ostudu vnímám fakt, že na všech školách je sice zřízen post ICT koordinátora, ale na správce sítě peníze nejsou. :(

Anonymní řekl(a)...
28. července 2010 v 8:13  

Z rozhovoru: "Jen pro dokreslení situace,spíše zábavnějšího charakteru , nicméně souvisí s mojí odpovědí. Mí řidiči mně po nástupu říkali, že jsem již jejich sedmý ministr během poměrně krátkého časového období. Oni zůstávají a ministři se mění."

To mi připomnělo:

Panský kočí, ten se má,
jezdí s pány cestama.
Ze zámku do zámku
vozí samou smetánku.
Ze zámku do zámku
vozí samou smetánku.

Novým pánem starý pán
najednou je vystřídán.
Co se však nemění -
kočí ani spřežení.
Co se však nemění -
kočí ani spřežení.

Starý pán je za mříží,
smutně z věže vyhlíží.
Kočí můj bývalý,
jak my jsme se mívali.
Kočí můj bývalý,
jak my jsme se mívali.

anonymní řekl(a)...
28. července 2010 v 20:01  

Musím říct, že mě mrzí, že ministerstvo (ale i média, včetně České školy) kladou rovnítko mezi školu a učitele. To, že bez nepedagogických pracovníků by žádná škola nebyla, se taktně přehlíží. Podpora ze strany MŠMT žádná, správní zaměstnanci nemají nárok na žádná odborná školení a jako vyloženou ostudu vnímám fakt, že na všech školách je sice zřízen post ICT koordinátora, ale na správce sítě peníze nejsou. :(

Přesně tak, práce všech nepedagogických pracovníků na naší škole je jejím vedením nedoceněná a neobjektivně hodnocená. Přitom jsou pro chod školy nepostradatelní.

Luděk Blaha řekl(a)...
29. července 2010 v 14:19  

Kladl jsem důraz na odbornost, nikoliv na politickou příslušnost.

Jak se po příchodu na ministerstvo pozná náměstkova odbornost?
Jsem bez politické příslušnosti a měl bych docela zájem.

Anonymní řekl(a)...
29. července 2010 v 16:50  

"Práce všech nepedagogických pracovníků na naší škole je jejím vedením nedoceněná a neobjektivně hodnocená. Přitom jsou pro chod školy nepostradatelní."

Mám bohužel obavy, že vzhledem k penězům, které dostává na nepedagogické pracovníky (podobně jako na ostatních školách to nemůže být nic moc), je v tom vaše vedení zcela nevinně.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.