Cílem červnového kulatého stolu Stálé konference asociací ve vzdělávání (SKAV) bylo hledat odpovědi na následující otázky: Existuje kvalitativní rozdíl mezi slovním hodnocením a známkovou klasifikací? Jak ovlivňuje způsob hodnocení vztah učitele a žáka? Proč je známková klasifikace tak oblíbená a žádaná učiteli i rodiči? Jaký je dopad principu klasifikace na celou společnost?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
5 komentářů:
Nějak v debatě chybí oponenti, zastánci známkování a známky. Stále se mi honí hlavou myšlenka, na co si tady jistá část pedagogických fundamentalistů hraje ? Připadá mi, že jsou absolutně odtrženi od reality. Pokud mi do firmy příjde absolvent, tak mě absolutně nazajímá nějaké známkování, či slovní hodnocení. Buď umí nebo neumí. Zní to krutě, ale žijeme v tvrdém kapitalismu. Tedy firma musí obstát v těžké konkurenci. Nemohu se tudíž zabývat tím, zda někdo měl nebo má jisté problémy výukové založené na nějaké poruše. Bohužel, ale takto je to nastaveno. Jako rodiči mě vyhovují známky. Ty mají a nezlobte se na mě taky svou vypovídající hodnotu. A jaký je prosím rozdíl mezi pětkou a slovním hodnocením odpovídající pětce - Pepíčku nezvládl jsi základní početní operace, ale když se budeš snažit, tak to určitě dokážeš. Toto slovní hodnocení je pro mě jako rodiče takový šok, že raději tu pětku.
Doufám, že známkovat se bude ještě dlouho. Lidem musíte dát na výběr. Tedy známka nebo slovní hodnocení. V žádném případě bych nědělal nátlak na státní instituce, aby toto shora změnily. I my jsme stáhli dítě ze školy se slovním hodnocením a musím potvrdit, že znalosti na obyčejné státní škole má větší než v té předešlé soukromé. Slovní hodnocení nezaručuje v žádném případě vyšší znalosti a jejich schopnost je využít v reálném životě.
Zajímalo by mně, kdy se u tzv. kulatých stolů přestanou řešit hovadiny. Jako by naše školství nemělo jiné problémy než známkování.
Ale když už jsme u toho známkování, já bych jako problém spíše viděla nedodržování klasifikačního řádu, které mnohdy vede k nespravedlnému ohodnocení žáků a k rozbrojům mezi nimi. Průser obvykle bývá, když každou půlku třídy učí angličtinu jiná kantorka. Jedna dává jedničky za hovno a druhá to řeže podle klasifikačního řádu. Vedení škol si to bohužel mnohdy neumí pohlídat, což považuji za zásadní problém. Taky bývá podivné, když titíž žáci z jedné třídy mají ve všech naukových předmětech od matematiky po přírodopis průměr od 1, 8 do 2,2, ale z jazyka českého 3,2. Kde je kruci zakopaný pes? Rozhodně si však nemyslím, že by tento problém odstranilo slovní hodnocení. Pohlídat to při něm je jistě ještě náročnější.
Pokud se rodiče dostaví na rodičovskou schůzku, dozvědí se, že je to dvojka a jedou do Kojčic u Pejřimova.
Rodiče jedničkářů nemají potřebu obíhat učitele a domáhat se sdělení v čem potomek vyniká nejvíce a rodiče pětkařů nejsou dohledatelní ani orgány činnými v trestním řízení.
Občas se zastaví nešťastník, který promítá do dítěte svoje vlastní nenaplněné ambice a děťátku nějak se nedaří.
Tomu poskytnu přesně tu informaci, kterou mají vždy k dispozici i moji žáci. Tedy podrobnou analýzu v čem je a včem není jeho práce v souladu se zadáním a do jaké míry. Co se mu podařilo, co se mu nepodařilo a jak se dobrat k nápravě. Všichni žáci mají možnost svůj nepodařek opravit.
Žák pozitivní klasifikací, tedy přírůstkem získává body. Pokud se dopustí hrubých chyb, pak může body i ztratit.
Počet získaných bodů je v souladu s klasifikačními pravidly školy přetaven v průběžný klasifikační stupeň. Současně dostává žák i informaci o tom, jak se aktuální výsledek jeho práce promítá do celkové klasifikace.
Takže příklad - vepřový guláš
- teoretická příprava (internet) 10b
- nákup surovin, kalkulace 10b
- příprava surovin 10b
- základ, dušení masa 10b
- zahuštění a dochucení šťávy 10b
- připálení guláše kecáním na Facebooku -10b
- úprava tabule, podávání stravy 10b
Celkem čtyřicet bodů z padesáti. Výsledná klasifikace chvalitebně, ale žrát se to nedá.
Opravdu je zajímavé, že v době šetření ve školství se objevují tyto záležitosti. Skutečně je třeba se zabývat podstanými věcmi - udržet výši platů ve školství ( to proto, aby nám učitelé ze školství neodcházeli ), správně využít EU peníze, ke zkvalitnění výuky, .....
Okomentovat