Jaké jsou zkušenosti učitelů gymnázií se školskou reformou

středa 23. června 2010 ·

V úterý proběhl na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy ve Velkém zrcadlovém sále kulatý stůl, na kterém pracovníci Výzkumného ústavu pedagogického v Praze prezentovali výsledky první etapy rozsáhlého výzkumu „Kvalitní škola“.


Zástupci kurikulárního ústavu a Institutu výzkumu školního vzdělávání Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity představili odborné veřejnosti, akademické obci a pracovníkům ministerstva a dalších organizací přímo řízených ministerstvem publikaci „Kurikulární reforma na gymnáziích v rozhovorech s koordinátory pilotních a partnerských škol“.

Výzkum, jehož první etapa byla realizována zatím jen na pilotních a partnerských gymnáziích, představil šéf výzkumného týmu, Tomáš Janík. Zpráva vznikla jako výsledek řízených rozhovorů s koordinátory školních vzdělávacích programů na gymnáziích, které se uskutečnily na přelomu let 2009 a 2010. V letošním roce probíhá druhá etapa výzkumu – dotazníkové šetření na reprezentativním souboru gymnázií z celé České republiky. Na otázky odborníků z výzkumného týmu v ní budou odpovídat také učitelé různých aprobací.

Úskalí reformy

Tomáš Janík upozornil na problémy, které s implementací reformy vzdělávání souvisejí. Označil za zajímavý moment změnu postoje učitelů k reformě – ti, kteří na pilotních gymnáziích se změnami nesouhlasili, odešli jinam, kde se s reformou ještě nezačalo. Pokud se nyní nesmíří se změnou vzdělávání, budou muset podle Janíka nakonec ze školství odejít úplně.

Učitelé mají pocit, že jejich dosavadní práce je považována za nedostatečnou a že proto musí dojít ke změnám. „Myslím si však, že velká část učitelů učí kvalitně, nicméně i ti mohou zlepšovat svoje úsilí. Rozhodně nejde o to, negativizovat jejich práci,“ sdělil Miloš Rathouský, ředitel odboru středního a vyššího odborného vzdělávání z MŠMT.

O spolupráci akademické obce se státní správou hovořila Jana Straková ze Sociologického ústavu AV ČR, oponentka výzkumné zprávy. Ocenila kvalitu práce, její ukotvení do mezinárodního kontextu, komplexní přehled postojů české pedagogické komunity i úvahy, které vedly k výběru výzkumných metod.

Na akci zazněly výhrady na adresu vysokých škol, které připravují budoucí pedagogy. „Učitelé, kteří k nám přicházejí, nejsou vybaveni tak, jak se od nich očekává,“ řekl Jiří Kuhn, předseda Asociace ředitelů gymnázií ČR. Jeho vystoupení se dotklo také práce České školní inspekce (ČŠI). Poznamenal, že někdy se její výtky týkají spíše formálních než věcných nedostatků.

Na nutnost spolupráce mezi ČŠI a kurikulárními ústavy upozornil také ředitel Rathouský. „Do budoucna musí být požadavky shodné,“ zdůraznil ministerský úředník. Slíbil, že se tématy, která vyplynula z diskuze a příspěvků účastníků kulatého stolu, bude zabývat v rámci svých kompetencí. Za příklad k řešení uvedl antagonismy mezi zaváděním a obsahem školních vzdělávacích programů a obsahem katalogů maturitních požadavků.

6 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
23. června 2010 v 8:06  

"Za příklad k řešení uvedl antagonismy mezi zaváděním a obsahem školních vzdělávacích programů a obsahem katalogů maturitních požadavků. "

Je-li třeba řešit antagonismy v této oblasti, tak to ukazuje, že ani "nová" maturita ani "školská reforma" nejsou připravené a promyšlené. Tedy jsou špatné.

Anonymní řekl(a)...
23. června 2010 v 10:50  

"„Myslím si však, že velká část učitelů učí kvalitně, nicméně i ti mohou zlepšovat svoje úsilí. Rozhodně nejde o to, negativizovat jejich práci,“ sdělil Miloš Rathouský, ředitel odboru středního a vyššího odborného vzdělávání z MŠMT."
Bohužel i ti, co možná učí kvalitně nemají šanci se to dozvědět a ostatní nemají dle čeho korigovat své případné nedostatky neb byly zrušeny v podstatě všechny možnosti porovnání , tedy zpětná vazba učitelské práce.Před cca deseti lety bylo vráceno školství v mnoha směrech před tereziánské a josefínské reformy. Zkrátka dnes nemají učitelé šanci si o své práci s jiným kantorem podiskutovat, nemají možnost chodit na ukázkové hodiny, na diskuse k novým pomůckám či metodám. Já sám jsem již asi osm let neviděl jiného živého učitele své aprobace. Kdysi jsem býval tak třikrát – čtyřikrát ročně na nějaké akci metodického kabinetu, znal jsem všechny školy v okolí, znal jsem jejich vybavení a pomůcky a často využil jejich zkušenosti. Jenže dnes. Prostě ministerstvo a výzkumáky si tehdy ve školském zákoně … nechaly zrušit staletími vyzkoušený prostředek na skutečné ovlivňování učitelské práce.
Prostě takovéto diskuse jdou trochu mimo podstatu.

Anonymní řekl(a)...
28. června 2010 v 10:51  

Výzkum "Kvalitní škola" nám jasně říáká, že jsme doposud byli nekvalitní - byl ale nějaký výzkum kvality před tím?
Názory T.Janíka, že kdo nesouhlasí s reformou, bude muset ze školství, jsou poněkud svérázné. Připomínají mi stanovisko, že k požadavkům na kvalifikaci učitele jde přidat cokoliv - např. pružnost a možná i s ní spojované mládí. Souhlas s reformou a kvalita výuky a jejích výsledků mohou být dvě různé věci. Kvalitu výstupů reformy ještě nikdo neprokázal. Jedná se zde o souhlas s určitou ideologií a my starší už máme dávné zkušenosti, že bylo nutno formálně souhlasit a přizpůsobit se a prokazuje se, že mladí to také zvládají velmi dobře.

Luděk Blaha řekl(a)...
28. června 2010 v 13:57  

postoje učitelů, kteří ... se změnami nesouhlasili, ... budou muset podle Janíka nakonec ze školství odejít úplně

Souhlasit se dá s mnohým. S vedoucí úlohou strany a přítomností bratrských vojsk nás souhlasili miliony. Až tedy na těch pár štváčů v cizím žoldu.
Ale je proreformní souhlas učitelstva věrohodný?
To by měl Doc. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. prozkoumat řádně.
"Ty sice, soudruhu, s reformou souhlasíš. Témaťáky máš na padesáti arších, výstupy ti vystupují, přesahy přesahují, témata se prořezávají, o výzdobu pečuješ i taxonomii máš revidovánu. Ale myslíš to upřímně? Máš s dětičkami dobrý oční kontakt? A co tvůj pohyb po třídě? Nejsi ty nakonec takový ten herbartovský zaprodanec?"
Tady je ještě hodně práce, pane docente!

Anonymní řekl(a)...
28. června 2010 v 16:25  

Přijde mi hrozné, aby učitelé, kteří nesouhlasí s reformou, odcházeli. Co když jsou mezi nimi velmi dobří učitelé? Těch je škoda. P.S.: Čert nám byl dlužen pedagogických výzkumných ústavů. Při tvorbě ŠVP se u nás začaly katit vztahy mezi kolegy. Mě osobně bylo líto, že mi kvůli tvorbě ŠVP sem tam nezbyl čas na žáky. To je implementace v praxi.

Luděk Blaha řekl(a)...
28. června 2010 v 19:29  

Já mám především strach, že když neprojdu prověrkami u Janíkovy komise, budu to mít v posudku.
To bych pak taky nemusel dostat devizový příslib do Jugoslávie.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.