V článku Přichází zlaté časy pro informatika na základkách? jsem se snažil naznačit riziko, které je spojeno s úvahou, zda může být školský informatik v rámci projektu EU peníze školám "hybatelem" na škole. Zjednoduším-li to, informatik na základce (je-li tam vůbec) na to nemá čas a ani potřebné kompetence.
Na rozdíl od předchozího článku začnu u školy a informatika posunu "až do druhé části".
Školy by "uživily" svého projektového manažera
Poslední dobou slýchávám od některých kolegů ze středních škol, že na škole mají "svého" projektového manažera. Většinou přitom šlo o pracovníka školy, který si nechal "snížit úvazek" ve prospěch práce, která je spojena s projektovým řízením. Zjednodušeně řečeno - bývalý učitel začal hledat granty, psát žádosti, připravovat projekty a pokud byl některý z nich schválen, pak jej řídil. A tam, kde byl tento model úspěšný, profitoval z toho nejen příslušný pracovník (mimo jiné i finančně), ale i daná škola (a nejen ekonomicky na straně příjmové).
Nejsem si však vědom toho, že bych o tomto modelu slyšel z úst kolegy ze základky (tím netvrdím, že takové základky neexistují).
Pokud budete přemýšlet o důvodech, pak se dle mého názoru v mnohém překrývají s "neschopností si zajistit či udržet ajťáka na základce" - mimochodem na středních školách mají o poznání menší problém se zabezpečením správce ICT (paralela s projektovým manažerem je nasnadě). Takže zpětnovazebně - když najdeme důvody nedostatku školských informatiků na základkách, můžeme porozumět i tomu, proč se "nerodí základoškolští projektoví manažeři". Tvrdím, že klíčovým důvodem je to, že školský informatik ze základek "utíká" - buď úplně ze školství nebo na střední školu (mimo jiné i díky tomu je tam problém o poznání menší). Přitom je víceméně jedno, zda se jedná o pedagoga, inženýra či "mladé ucho" opouštějící vzdělávací systém s vysokoškolským diplomem či maturitním vysvědčením v ruce.
Školskému informatikovi chybí kompetence
Pokud budete argumentovat, že podobná situace je i u jiných "aprobací", tak se dle mého soudu mýlíte. Nejblíže k tomuto tvrzení by snad mohli mít jazykáři, ale moje zkušenosti z vesnické školy ukázaly, že "se vždycky někdo našel". Najít volného informatika s alespoň základními zkušenostmi "údržby počítačové sítě" je prakticky nemožné.
Vraťme se však k tématu ... a přitom ve zbývající části článku opusťme ty školy, které prostě informatika nemají (slibuji, že se k nim vrátím v příštím "díle mého seriálu").
Nuže ... co udělat pro to, aby si udržely školy toho svého? "Staří informatičtí matadoři na základce" si vybudovali "auru nepostradatelnosti" a nezřídka po zásluze. Přitom tito informatici se od těch ostatních neodlišují výhradně odbornými kompetencemi (častokrát toto nedokáže ani vedení škol dostatečně rozlišit). Skutečný "ICT machr" na základce se vyznačuje především kompetencemi manažerskými. Ostatní si buď na "machra" hrají a nezvládají "time management" nebo přímo či nepřímo přiznávají absenci těchto kompetencí.
Dejme to dohromady
Jednou z nejvhodnějších metod, jak manažerské kompetence získat, je řízení projektů a týmová práce. A právě zde může projekt EU PES sehrát pozitivní roli. Pomůže-li vedení základky svému informatikovi v "time managementu", pak za to může poptávat jeho aktivní zapojení do školského projektu. Samozřejmě to chce minimálně tři věci:
- V rámci projektu EU PES se neunáhlit při sestavování projektového záměru (viz můj článek EU peníze školám spuštěny).
- Přimět informatika, aby se v projektovém řízení (sebe)vzdělal - třeba tím, že bude řídit celoškolský projekt.
- Dohodnout se s informatikem na snížení úvazku tak, aby "se vešel" do přijatelných mezí běžné pracovní doby.
Převzato s laskavým svolením autora z jeho blogu.
31 komentářů:
Už dost dlouho pozoruji kolem sebe spostu lidí, kteří se zajímají jen o získávání peněz z grantů. Ta cesta vede k tomu, že se skutečně stanou projektovými manažery, a to ne na častečný, ale na plný úvazek. Většinou sice předstírají, že dělají i něco jiného (třeba že učí), ale nestíhají. Je třeba žádat o další a další granty, odevzdávat stále nové průběžné či závěrečné zprávy, dokladovat kde co. Většinou chybí výstupy, které by se daly deklarovat jako práce vykonaná v rámci projektu. Musí se vymýšlet a vykazovat opakovaně.
Asi už brzy nikdo skutečně pracovat nebude! Jen se sám sebe ptám, co bude po roce 2013? Které z těch aktivit nastartovaných evropskými penězi budou života schopné?
1. Proc nutne musi na projekty byt informatik?
2. Bohuzel chyba neni v nedostatku lidi (i kdyz to tak vypada), chyba je v pristoupeni na hru "o projektech", s cimz, bohuzel zrejme nic neudelame, takze se pak resi "lidi". System projektu, aspon tak jak to je je naprosto zvraceny a cast penez leti naprosto do vzduchu a mimo skoly. Kdyby se penize daly skolam primo, bylo by to rozhodne lepsi, jednodussi a nemusely by se vymyslet totalni kraviny, kdyz skola potrebuje vymenit pocitace a koupit par projektoru.
Netusil
Souhlasím s předchozím příspěvkem. MŠMT otevřeně říká - neučte a projektujte. Proto klesá vzdělanostní úroveň žáků - protože učitelé chtě nechtě musejí část energie věnovat administraci a to nejen projektů.
Asi jsem to vzal za špatný konec ...
1) Snažím se co nejvíce oddělit pracovní náplň učitele od náplně školského informatika či projektového manažera. Učitel má především učit - práce školského informatika ani řízení projektů se nedá dělat "jako koníček" či "vedlejšák" při plném úvazku.
2) Týmová práce a s ní často spojené řízení projektů jsou v dnešní době "vnímány" výhradně v režimu "evropských peněz". I já jsem ve své polemice motivován EU PES, takže tohoto "zúžení" jsem se taktéž dopustil.
Ale podstata týmové práce a řízení projektů netkví v "ESF a spol".
---
Nicméně právě proto, že 2013 uzavře jednu "projektovou kapitolu" by bylo dobré, kdyby v regionálním školství existovali lidé, kteří dokáží využívat (nikoliv zneužívat) grantových a obdobných pobídek - a ty jsou nezřídka založeny na sestavení projektového záměru.
Od koho byste tedy očekávali, že se v měnícím se systému financování škol, bude starat o vyhledávání a následné využívání "nadstandardních" zdrojů?
Až v historicky krátké době zeštíhlí mšmt na třetinu současného stavu, přestanou úředníci vymýšlet hloupostě.
Je třeba toho využít, než zase do roka zbytní.
Od koho byste tedy očekávali, že se v měnícím se systému financování škol bude starat o vyhledávání a následné využívání "nadstandardních" zdrojů?
Člen školního manažerského týmu - školní projektant, tedy zástupce ředitele školy.
Davide, jeste se nepodarilo solidne zakotvit funkci ICT-X, defacto je to porad kus od kusu jine a uz ze skolniho informatika budeme delat "projekt managera"? Co pak je to nadclovek? Jestli jo, ti ostatni ucitele jsou co? Blbci? Postaveni ICT-x by pak muselo byt opravdu minimalne na urovni zastupce reditele.
ad smysl projektu - doplneni:
Projekt by mel smysl, jestlite bude nastavajici situace:
Na skole bude nadseny prirodovedec, bude mit zavedeny krouzek biologu a ti by chteli mit svou skolni ZOO, budou potrebovat teratia akvaria, klece, krmeni, topeni, a nevim co dal - tedy veci, ktere normalni skoly NEMAJI a povetsinou nechteji. V teto situaci dovedu pochopit, ze ten nadsenec to vsechno sepise (dulezita vec, on vi predem co chce) a zacne skemrat o penize, skola to samozrejme nezaplati, zrizovatel asi take ne a on ma po ptakach, leda by na to dostal nejakou dotaci - to je IMHO vzorova situace pro projekt.
Podani ala CR/EU je nasledujici - skola potrebuje 15 dataku, 50 pocitacu, nejakou tabuli, nejaky notebook, nema zadne moderni vybaveni do fyziky, prirodopisu, chemie, na nic nejsou prachy. To vsechno by se pouzivalo k uplne normalni vyuce, tak jako normalni clovek proste uzije projektor, aniz by to "projektoval". Takze se da nekolik hlav dohromady, rok, dva priprav, zamitnuti, schvaleni, nejistota, pak milion papiru, dokazovani a za minimalne dvojnasobnou cenu skola cast z toho, co chybi, ziska.
To je prece na hlavu. Na ZAKLADNI vybaveni ZAKLADNICH skol prece musi byt penize primo od statu, ne pres nejaky s prominutim po.... projekty.
Netusil
ad Anonymní Pavel Netušil ;-):
Školský informatik to rozhodně být nemusí - problémem je, že se to po něm v souvislosti s EU PESem bude většinou poptávat.
Základní kamenem mojí úvahy (kterou jsem jen v souvislosti s aktuální situací oprášil ;-) ) je mimo jiné i transparentní povýšení role informatika na škole do manažerské pozice (alá zástupce ředitele) - samozřejmě pokud na škole je ;-).
Bohužel několikaletá zkušenost však dokazuje, že na rozdíl od zástupce ředitele nemá informatik "benefit" v podobě adekvátně snížené přímé vyučovací povinnosti. Snažím se tudíž naznačit, kde lze nalézt "přidanou hodnotu".
A teď k požadavku, aby se "postaral" stát. Upřímně si nejsem tím jist, ale zároveň to striktně neodmítám. Nicméně ať tak nebo tak, musím počítat s realitou a ta nám několik let dokazuje, že ajťák na základkách je pod jeho rozlišovací schopností ("jeho" = státu).
Dovolím si zopakovat zde jednu ze svých myšlenek z dob "staré" české školy:
Je třeba opustit systém přidělování finančních prostředků na základě projektů.
Já nechci projekty zrušit, ale pomalu budeme tvořit projekty na nákup toaletního papíru.
Projekt má být vypracováván na dosažení skokových změn a nikoliv na financování základních podmínek pro výuku.
Tělocvična se má stavět tam, kde dosud nestojí a ne tam, kde mají člověka, který je schopen lépe vyplnit a okecat příslušné odstavce textu anebo tam, kde mají na to, aby pozvali poslance do vinného sklípku a on pak slíbil "kousek medvěda".
Nač sepisujeme hlášení, nač zkoumá ČŠI a UIV vybavení škol, když pak stejně musí vedení školy sestavovat ponížené supliky o nákup počítačů místo stávajících - 10 let starých.
A podstatná část odpovědnosti za vybavení škol a hlavně za jeho zajištění má být přesunuta na bedra zřizovatele. Ředitel školy má řídit její provoz, řešit problémy, chodit na hospitace kontrolovat učitele, zda učí dobře a ne vypisovat výběrová řízení na stavební práce a podobně.
Mám za sebou zkušenost několika let koordinace projektů v průmyslové firmě a kdybych řídil práci na projektech tak, jak se realizují některé projekty za věřejné prostředky, vynesl by mne můj šéf na vrátnici v zubech osobně.
Přidám moji zkušenost s mým psaním projektů na základce. Na základkách skutečně mnoho projektů nevzniklo, a když už, tak je psali právě informatici, kteří získali alespoň minimální zkušenosti s projekty v rámci tolikrát proklínaného SIPVZ. Já jsem napsal ESF projekty čtyři. Jeden je úspěšně za námi, jeden právě realizujeme, jeden nám neschválili a u jednoho probíhá schvalovací řízení. Jen mne mrzí, že od vedení školy, které kombélá nohama, jsem za napsání projektů neviděl ani Kč (prý na to nejsou peníze), ale nevadí vydělám si dost jako jejich manažer. Ještě víc mne však mrzí občasné házení klacků pod nohy ze strany vedení, což je mnohdy dost úsměvné, vzhledem k tomu, kolik finančních prostředků projekty škole přinesly. Teď, když se budou psát šablony, mne k tomu nechtějí (prý je to jednoduché). Až pak budou mít všechno hlídat a vykazovat asi se docela pobavím, protože napsat projekt je ještě docela OK, ale uřídit ho je sado maso.
ad 3.6. - v šablonách nevidím zas tak velký problém ( již jsme zažádali ), vykazování pokud jsem na stránkách MŠMT taky nic moc a žádný velký problém. Stačí dobrý účetní a nic více. Nepřeceňoval bych až zas tak informatika. Většinu věcí si dělám sám, informatika na nic nepotřebuji. Sám učím přes 20 let a myslím, že mladí učitelé technického směru přicházejí do škol velmi dobře připraveni, co se informatiky týče. Přiznám se - mluvím pouze o ZŠ. Na SŠ učím jen část úvazku, tady je to náročnější. Mohl bych oponovat tím, že tvůrce ŠVP je na škole důležitější, vždyť tvoří rámec osnov. Jsem však přesvěčen, že učení je týmová práce - učitelů, preventistů,informatiků, koordinátorů ŠVP, výchovných poradců, zástupců, ředitelů. Nevyděloval bych, nevytvářel bych elity tam, kde až na vyjimky nejsou.
Co to melete o elitách mezi řadovými učiteli. Jako elity a snobi se především cítí celá řada neschopných ředitelů a zástupců, kteří bohužel neumí schopné podřízené, kteří za ně píší projekty, ocenit na úkor těch neschopných. Nebo jste to s liškovným snad udělal jinak než na jiných školách, kde všichni dostali víceméně stejně?
ad poste.restante 3.6. 18:13:
Souhlasím s tím, že škola má na "standardní provozní a mzdový režim" obdržet finanční prostředky bez jakéhokoliv "lobbingu, korupčnictví či ad-hoc projektování". A sem řadím i opravu tělocvičny, pokud tomu selský rozum velí a navíc nařídí to bezpečáci a hygienici. A také vím, že se tak neděje a základky bývají "nepříjemnou ekonomicko-administrativní vší v kožichu zřizovatele".
Zároveň souhlasím s tím, že není projekt jako projekt a rozhodně metodika projektového řízení není založena na "evropských penězích". Sám se momentálně snažím do této problematiky hlouběji proniknout - motivován mimo jiné i proto, abych zjistil, proč nemálo mých aktivit nebylo úspěšných.
ad Anonymní 3.6. 18:44 a ignorant 3.6. 21:40:
Ač zdánlivě protiřečící si příspěvky, jen potvrzují moji obavu, že namísto maximálního využití EU PES jako stimulu pro motivaci aktivních lidí se tento projekt "přetaví do pořizování hotových prefabrikátů, zaměřených na ICT".
---
A malá poznámka na závěr - školský informatik rozhodně nemusí být projektovým manažerem školy či dokonce pro více škol (téma pro třetí díl mé úvahy). Nevidím ale zásadní překážku v tom, proč by jím být nemohl tam, kde k tomu budou vytvořeny podmínky.
ad ignorant "Vykazování nic moc"
Jenom, abyste se nespletl. Vykazoval jste nějaký projekt EU? Pokud ne, tak vám garantuji, že vás byrokratický úřednický šiml nepříjemně překvapí!!!
ad anonymní 4. června 8:39 - 3 x Comenius, ale o to nejde, možná máte pravdu - nikdo neví co v Praze na MŠMT vymyslí. Každý úředník si přece můsí již z podstaty vymyslet další oběžník, vyhlášku, předpis,... a to jako důkaz své neodstratitelnosti. Jen jsem zvědav, zda budoucí vláda skutečně zamete s úředníky a úředníčky. Pokud ano, pak bude můj palec zvednut nahoru.
Ignorant
David Hawiger
Od září 2010 nelze měnit a dělat změny v ŠVP, tedy de fakto padá u všech šablon individualizace v tomto období. Peníze se tedy použijí převážně na inovaci výuky. Jistě se dá dosti slušná částka využít pro dobré pracovníky a jejich odměnu ( řekl bych poměrně slušnou ), část dozajista zbute i na informatika. Samozřejmě, že významnou část "přetavíme" do hotových prefabrikátů, pač máme obavu, že další větší peníze v rámci regionálního veřejného školství pěkně dlouho neuvidíme. Šetřit se bude všude.
Ignorant
to Ignorant
Kde jste vzal, že se nedají dělat změny v ŠVP? A proč bychom nemohli případně individualizovat beze změny ŠVP?
Vyúčtování projektů Comenius je proti projektům z OP Vzdělání pro konkurenceschopnost primitivní. Požadované výstupy téměř žádné ba v mnohých případech směšné. Věřte mi, že vím o čem mluvím. Šikovný účetní nestačí ani náhodou. Na školách, které nemají s projekty žádné zkušenosti, budou mít problémy nejenom s vyúčtováním ale i s výstupy. Však si za 30 měsíců povíme.
Pro anonymního z 4. června 2010 10:06
Taky si myslím, že ŠVP je závazný pro celou délku studia, takže v něm zpětně žádné změny dělat nesmíte. Tak byl zřejmě příspěvek myšlen - ale třeba se mýlím.
Zdeněk
Re "Změny v ŠVP"
Změny v ŠVP se samozřejmě provádět mohou, ale pokud žáci 6. ročníku začnou podle učebního plánu ŠVP verze 1, tak to musí podle něj i dojet. Ale myslím si, že jim můžeme rozšířit nabídku povinně volitelných předmětů, jen si žáci musí vybrat stejný počet hodin volitelných předmětů, jaký měli stanovený původně. Stejně tak půjde dělit hodiny. Tzn. žáci budou mít stále např. 5 hodin matematiky, ale třeba jednu dělenou. V rámci projektu z šablon tak budou narůstat hodiny učitelům, ale žákům se stanovený počet hodin nesmí změnit. Jak to však udělat v rozvrhu to nevím, to bude asi největší problém, zejména na malých školách. Jedině zaměstnat kantora navíc?
anonymní 4. června 2010 10:06
Přečtěte si prosím Příručku pro žadatele a příjemce OPVK. Varianta září 2010 neumožňuje změny ŠVP - strana 39 - tabulace. Všimněte si prosím kolonky navýšení počtu hodin, rozdělení do skupin např. na str. 43 dole - cituji : "Budou rozvíjeny a podporovány individuální schopnosti žáků v oblasti rozvoje čtenářské a informační gramotnosti a za tímto účelem bude inovován ŠVP. Přitom se bavíme o I/1 - individualizace . Tak mi z toho vyplývá, že úprava ŠVP při termínu září 2010 nastane až v květnu a červnu 2011.
Další dobrou "bombou" je finanční gramotnost. Jen by mě zajímalo, kdo zaspal. Chybí jednoduše výstupy v RVP. Je to sice možné obejít a hledat podobná témata v matematice, Pč,.. a podobné výstupy tam najít ale,....není to ideální a až se v tom někdo při kontrole bude šťárat, pak bude veselo. Standard je sice stanoven pro finanční gramotnost od r. 2005, potažmo 2007. Výstupy ale chybí dodnes.
V těch tabulkách jsou jen možné příklady. Podle mne nic závazného. Kdo však věří, že se dá začít v červenci 2010 je blázen. Zřejmě to nepůjde ani v září. Avizovanému termínu schválení za tři měsíce ze strany ministerstva se nedá věřit. Jestli se jim to tam nahrne z poloviny škol, což se dá předpokládat, tak nemají šanci.
Pro : 5. června 2010 19:58
Ty 4,5 miliardy z evropských fondů je tíží na MŠMT jako horký brambor. Nedokáži si představit, že by něco do Bruselu vraceli. To by byla super ostuda. Již tak je to pěkně pozdržené a konec roku 2012 ( končí evropské dotace ) je sakra blízko. Jen přemýšlím, že pokud jsou peníze pro všechny, že to nedali paušálem a dělají okolo toho takové rošády.Praha sice na tyto peníze nedosáhne, ale magistrát jim tyto peníze vyrovnal, aby nebyli škodní - paušálem. Jen "vesnice" tajtrlíkuje.
A ještě něco málo k jednomu názoru z předcházejících příspěvků: "Opustil bych rozdělování peněz na základě projektů" píše jeho autor.
Naprosto nesouhlasím!! Tam, kde nakoupili např. interaktivní tabule bez projektů z peněz zřizovatele či sponzorů, je dnes víceméně používají jako promítací plátno, protože s nimi učitelé neumí pracovat. Tam, kde si napsali projekt a koncepčně do něj zařadili i nákup výukového software, školení a finanční podporu kantorů, kteří sami tvoří výukové materiály, si dnes pohvizdují, protože je díky projektu využívají skutečně jako interaktivní tabule a ne jako předražené promítací plátno.
Paušálem to samozřejmě s evropských peněz nejde ani náhodou. Existují jistá pravidla ukotvená v různých smlouvách s Bruselem, které jsou podepsány oběma stranami. A dodržovat smlouvy bývá ve slušné společnosti zvykem. Prostě stručně řečeno, pokud chceme od EU miliardy, tak musíme skákat, jak oni pískají. A ne naopak!
i tak jsem přesvědčen o tom, že pokud tento projekt ( šablony ) bude mít aspoň trochu hlavu a patu, tak ty peníze dostanou všechny ZŠ.
To, co zaklapají jednotlivé školy v šablonách, se nedá nazývat projektem a už vůbec nic to nevypovídá o kompetenci jednotlivých škol projekt skutečně realizovat a splnit všechny požadované výstupy. Tu hrůzu, co na některých školách proběhne uvidí MŠMT až při kontrolách. Mám obavy, že to pro ně bude tvrdý střet s realitou. Nikdo tady netvrdil v předcházejících článcích, že školy ty peníze nedostanou. Šablony jsou udělány tak, že to snad musí vyplnit i ten největší tupec. Ale následné problémy při realizaci a vykazování mohou vést k požadavku vrácení dotace. A nehrejme si na to, že všechny ředitele na ZŠ máme schopné projekt uřídit, když si 99,99 % z nich předtím nebylo schopných zjistit, že se dá žádat o peníze v nějakém OP vzdělávání pro konkurenceschopnost, natožpak pak projekt napsat a realizovat.
7. června 2010 8:11
Zas bych to až tak nepřeceňoval, myslím tím kontroly. Inspektorů je pořád stejně a mají snad i jinou práci. Na každé škole aspoň těch 10 schopných učitelů najdete, tady zase nechci podceňovat současný stav. Zas až tak brutální to nebude, když učitelé a ředitelé zvládli slátat ŠVP, pak dokáží divy.
A myslíte, že to budou kontrolovat jen inspektoři? Taková kontrola z finančního úřadu na projekt je ještě větší sranda. A pokud dorazí kontrola z ještě vyšších míst např. samotné EU je to k popukání.
Ono to ŠVP je teda na mnoha školách skutečně slátané a k ničemu. Jestli to tak má dopadnout i s výstupy s šablon.... No tak to nás pán Bůh ochraňuj.
Okomentovat